آیا ذاتاْ کنجکاو و نکتهبین هستید و هیچوقت از جستجو برای صدای آرمانی خود دست نمیکشید؟ در این صورت شاید تصور کنید که با خرید یک جفت پیکاپ اکتیو، روح جوینده شما میتواند آرام بگیرد. شاید هم میپندارید که اگر پیکاپهای EMG مورد اعتمادتان را با یک جفت پیکاپ هامباکر طرح قدیمی عوض کنید، احساس رضایت خاطر خواهید کرد.
این مقاله پرسشی را مطرح میکند که متأسفانه پاسخ قطعی برای آن وجود ندارد. در عوض میخواهیم تفاوتها و ویژگیهای پیکاپهای پَسیو و اکتیو را شرح دهیم تا خود شما بتوانید به این پرسش قدیمی پاسخ دهید: پسیو یا اکتیو، کدام پیکاپ مناسب من است؟
در جستجوی صدای آرمانی
طبقهبندی کردن پیکاپهای پسیو و اکتیو در قالب سبکهای موسیقی میتواند بسیار ساده باشد. اما اگر این کار واقعاً ساده بود، پاسخ به این سوال که کدام پیکاپ مناسب شما است نیز ساده بود.
اگر نوازنده متال هستید، پیکاپ اکتیو تهیه کنید و اگر سبک دیگری مینوازید، بهتر است پیکاپ پسیو بگیرید.
شخصاً معتقد هستم که سبک موسیقی نمیتواند تجهیزات مناسب شما را تعیین کند. پیکاپها، درست مثل گیتار و سایر تجهیزات شما، مانند قلمموهای مختلفی هستند که با آنها نقاشی میکنید. بیایید پیشفرضهای جامعه موسیقی درباره پیکاپها را کنار بگذاریم و به تفاوتهای اصلی پیکاپهای اکتیو و پسیو بپردازیم.
یک مقایسه درستوحسابی نیز ترتیب دادهام که در آن یک جفت پیکاپ هامباکر پسیو Seth Lovers PAF را با یک جفت پیکاپ اکتیو Zakk Wylde signature EMG 81/85 مقایسه میکنم. برای بررسی نتایج از یک تحلیلگر فرکانسی رایگان از شرکت Blue Cat Audio و برای مقایسه شکل موجی خروجی پیکاپها از نرمافزار Pro Tools استفاده میکنم.
ساستین، نویز، دامنه فرکانسی، قیمت و هماهنگی با سایر تجهیزات، مواردی هستند که در هنگام انتخاب بین پیکاپ پسیو و اکتیو باید در نظر گرفته شوند. این مقاله شما را از تفاوتهای ظریف پیکاپهای پسیو و اکتیو آگاه کرده و دیدگاه مناسبی برای خرید پیکاپ جدید به شما میدهد.
پیکاپ چگونه کار میکند؟
بیایید ابتدا به نحوه کارکرد پیکاپ بپردازیم.
پیکاپ از یک آهنربا و یک سیمپیچ رسانا تشکیل میشود که یک میدان مغناطیسی را زیر سیمهای گیتار تولید میکند. زمانی که به سیم ضربه میزنید، لرزش سیم باعث بههمریختگی میدان مغناطیسی شده و یک جریان الکتریکی تولید میشود. سپس میتوان این سیگنال را با استفاده از ابزارهایی مانند کنترلهای تن و ولوم، امپلیفایر و پدال افکت تغییر داد. نحوه کارکرد هر دو نوع پیکاپ همینطور است؛ اما پیکاپهای اکتیو برای کار کردن نیاز به یک پریامپ داخلی دارند که با باتری تغذیه میشود.
سیمپیچهای پیکاپ
قدرت خروجی پیکاپ پسیو و اکتیو، به تعداد دور سیمپیچ استفادهشده در پیکاپ بستگی دارد. هرچه تعداد دورهای سیمپیچ به دور آهنربا بیشتر باشد، میزان مقاومت و در نتیجه قدرت سیگنال افزایش مییابد.
پردازش سیگنال
در گیتارهایی که پیکاپ پسیو دارند، سیگنال از بخشهای مختلف مدار (مانند پتانسیومترها، سوئیچها و خازنها) عبور میکند که به شما اجازه میدهند سیگنال خارجشده از جک خروجی گیتار را تغییر دهید. پس از آن میتوانید سیگنال را با استفاده از پریامپ، پدال افکت و امپلیفایر تغییر دهید تا به صدای دلخواه برسید.
از آنجا که پیکاپهای اکتیو تعداد دورهای سیمپیچ کمتری دارند، خروجی آنها ضعیفتر است و برای رسیدن به قدرت مناسب، نیاز به تقویت دارند. به همین خاطر است که یک پریامپ در گیتار تعبیه میشود. به کمک این پریامپ، سیگنال قویتر و فشردهتر میشود.
متغیرهای دیگر
مؤلفههای دیگری نیز هستند که بر کیفیت صدای پیکاپ و فرکانسهای میانی، پایین و بالا تأثیر میگذارند؛ مثلاً نوع آهنربا، قطر بیسپلیت پیکاپ و اینکه پیکاپ دارای روکش باشد یا نه.
مثلاً بهطور معمول، هامباکرهای پسیو با موم عایق میشوند تا از اثر میکروفونیک (microphonics) جلوگیری شود؛ اما پیکاپهای اکتیو با اپوکسی پوشانده میشوند.
فاصله سیم تا پیکاپ نیز بر رفتار صوتی پیکاپ تأثیر بسزایی دارد. در تنظیم پیکاپ باید همواره فاصله سیم تا پیکاپ را در نظر بگیریم تا انتقال انرژی و کشش مغناطیسی متعادل باشد.
اینها تنها بخشی از نکات تأثیرگذار بر صدای دریافتی از پیکاپ هستند.
دانش عمومی
پیش از آنکه به تجزیه و تحلیل شکل موج بپردازیم، بیایید برخی از باورهای مرسوم درباره پیکاپهای پسیو و اکتیو را بررسی کنیم.
قدرت سیگنال و سطح نویز
بر کسی پوشیده نیست که پیکاپهای اکتیو، نسبت به پیکاپهای پسیو، میزان خروجی بیشتری را ارائه میدهند. بهعبارت دیگر، شدت سیگنالی که از جک خروجی خارج شده و از طریق کابل به امپلیفایر منتقل میشود، در پیکاپهای اکتیو بیشتر از پیکاپهای پسیو است.
این تقویت یا قدرت بیشتر سیگنال در پیکاپهای اکتیو باعث میشود که سیگنال آنها بتواند مسافت بیشتری را بدون افت در کابل طی کند. علت این امر، امپدانسِ سیگنال خروجی پیکاپ است. پیکاپهای پسیو، دارای امپدانس بالاتر (جریان کمتر) و پیکاپهای اکتیو، دارای امپدانس پایینتری (جریان بیشتر) هستند. به دلیل امپدانس پایینترِ پیکاپهای اکتیو، میتوانید فاصله آنها نسبت به سیمها را کمتر کرده و به دامنه هارمونیکی منحصربهفردی دست پیدا کنید که در پیکاپهای پسیو نظیر ندارد.
خروجی قدرتمندتر تجهیزات اکتیو میتواند در استودیو نیز بسیار کارآمد باشد. این پیکاپها به شما امکان میدهند که از تقویت (گین) کمتری نسبت به تجهیزات پسیو استفاده کنید. در ادامه این مقاله و در بخش مقایسه، به این نکته خواهیم پرداخت.
یک مسئله مهم دیگر، میزان مقاومت (رزیستانس) است. هرچه میزان مقاومت در پیکاپ بیشتر باشد، قدرت سیگنال پیکاپ نیز بیشتر خواهد بود.
بهعنوان مثال، پیکاپ بریج پسیو سیمور دانکن Black Winter، دارای مقاومت جریان مستقیم ۱۶.۶ کیلو اهم است (این پیکاپها برای موسیقی متال بسیار سنگین طراحی شدهاند). از سوی دیگر، پیکاپ بریج اکتیو Tosin Abasi Fishman Fluence (که برای سبک مشابهی طراحی شده)، دارای مقاومت جریان مستقیم ۲ کیلو اهم است که ۱۴ کیلو اهم کمتر از Black Winter است؛ اما مدار اکتیو موجود در سیستم Fluence، سیگنال ضعیفتر پیکاپ را تقویت کرده و در نتیجه خروجی بیشتر و تمیزتری دارد.
با اینکه پیکاپهای پسیو کاستیهایی در زمینه نویز و تداخل سیگنال دارند، اما به آهنگهای نوازندگان شاخصی راه پیدا کردند. اگر قصد دنبالهروی از این اسطورههای گیتار را دارید، شاید پیکاپ پسیو برای شما مناسب باشد.
اجزاء
در سیستمهای پسیو، سیمهای پیکاپ ممکن است به تجهیزات پسیو مختلفی متصل شوند؛ مثلاً کویل اسپلیت، معکوسکننده فاز و یا حتی سوئیچ قطع و وصل جریان (kill switch). در دستگاههای اکتیو که به مدار پریامپ وابسته هستند، آزادی کمتری در این زمینه داریم.
برخی از پیکاپهای اکتیو اجازه کویل اسپلیت یا معکوس کردن فاز را به کاربر نمیدهند. بسیاری از سیستمهای اکتیو موجود در بازار نیز به همراه کیت سیمکشیشده عرضه میشوند که اجازه دخل و تصرف و هماهنگسازی با نیاز شخصی را به کاربر نمیدهند. پیش از تعویض پیکاپ باید به نکاتی از این دست توجه کنید.
یکی از دلایل دوری کردن برخی از گیتاریستها از سیستمهای اکتیو، نیاز آنها به منبع تغذیه است که معمولاً بهصورت باتری ۹ ولت یا کتابی تأمین میشود. البته اگر گیتار در زمانهایی که از آن استفاده نمیشود به کابل متصل نباشد، معمولاً باتری در حدود چند ماه تا یک سال عمر میکند.
در هر دو نوع مدار (پسیو و اکتیو)، کنترل تن به عنوان یک کاهنده عمل میکند؛ یعنی از میزان فرکانسهای بالا میکاهد. پیکاپهای اکتیو دامنه فرکانسی گستردهتری تولید میکنند که در ادامه با استفاده از تحلیلگر فرکانسی آن را خواهیم دید.
به علت دامنه فرکانسی و میزان امپدانس دستگاههای اکتیو، باید از پتانسیومترهایی با مقاومت پایینتر در آنها استفاده شود (معمولاً در حدود ۲۵ الی ۵۰ هزار اهم). برای پیکاپهای هامباکر پسیو استاندارد، به علت دامنه بهرهمندی از فرکانسی محدودتر، معمولاً از پتانسیومترهای ۵۰۰ هزار اهم استفاده میشود.
دینامیک و کمپرشن
شاید واضحترین تفاوت بین پیکاپهای پسیو و اکتیو، دو فاکتور دینامیک (dynamics) و کمپرشن (compression/فشردگی) باشد. پیکاپهای اکتیو، شفافیت بیشتری نسبت به نمونههای پسیو دارند. شاید این شخصیت صدایی از نظر عدهای از نوازندگان، بیروح و مصنوعی باشد؛ اما بیشک در برخی از سبکهای موسیقی، کاربردی برای آن پیدا میشود.
اگر به دنبال تفکیک بالای نتها و تفاوت کمتر در سطح ولوم آنها هستید، پیکاپهای اکتیو مناسب شما خواهند بود. اگر سبک شما نیازمند دینامیک بالاست و مکرراً میان پاساژهای آرام و کورسهای بلند و حماسی راک یا بالعکس در حرکت هستید، شاید پیکاپهای پسیو برای شما مناسبتر باشند.
البته پدالهای ولوم و کمپرسور متنوعی در بازار موجودند که میتوانند مشکلات اشارهشده را برطرف کنند.
در شکل زیر، شخصیت صدایی هر یک از این دو نوع پیکاپ بیان شده است:
آزمایش
آیا این مقاله تنها بهانهای بود تا بتوانم پیکاپهای جدیدی را بر روی گیتار الکتریک نصب و آنها را امتحان کنم؟ تا حدودی بله.
اما علاوه بر آن میخواستم تمام تحلیلهای فوق را در معرض آزمایش قرار دهم و با ارائه نمونههای دیداری به شما کمک کنم که چرایی تفاوتهای بین پیکاپهای پسیو و اکتیو را بهتر درک کنید.
پیش از آنکه به تشریح شکل موجی و تحلیل فرکانسی بپردازیم، باید خاطرنشان کنم که در هنگام تصمیمگیری برای خرید پیکاپ گیتار، باید بیش از هر چیز به گوش خود اتکا کنید.
گیتار
برای حذف متغیرهایی از قبیل چوب، شکل بدنه، مدل یا سازنده، تصمیم گرفتم که در این آزمایش فقط از یک گیتار استفاده کنم. در این حالت، تنها متغیر اثرگذار بر صدا (جدا از نحوه نواخت)، پیکاپ و اجزای مدار آن است. از یک گیتار اپیفون Les Paul Studio استفاده کردم؛ زیرا در این گیتار، برای نصب پیکاپها و پیچهای ولوم و تن، نیازی به انجام کارهای پیچیده نبود.
عملیات نصب بدون مشکل پیش رفت و تنها مشکل، تعبیه محفظه باتری بود. فکر میکنم اضافه کردن محفظه باتری ارزش زحمت لازم را داشته باشد؛ زیرا کار تعویض باتری را بسیار ساده میکند.
اگر دوست ندارید گیتار مورد علاقه شما سوراخ شود، شاید بتوانید راهی پیدا کنید. در بیشتر گیتارها، محفظه تعبیهشده برای کنترلها، فضای کافی برای جا دادن یک باتری ۹ ولت را دارد و شاید نیازی به تعبیه محفظه باتری نباشد. اما من بهشخصه ترجیح میدهم کار تعویض باتری هرچه سریعتر و راحتتر انجام شود و با نصب یک محفظه باتری، دیگر نیازی به ابزار و پیچگوشتی نیست و میتوان باتری را در عرض چند ثانیه عوض کرد.
پیکاپها
همانطور که پیشتر اشاره شد، پیکاپهایی که با هم مقایسه میکنیم عبارتند از پیکاپ پسیو سیمور دانکن Seth Lover PAF و پیکاپ اکتیو ای ام جی Zakk Wylde signature EMG 81/85.
هر دو پیکاپ، گزینههای بسیار باکیفیتی به حساب میآیند. پیکاپهای ۸۱/۸۵ شرکت ای ام جی از اولین پیکاپهایی بودند که در عرصه موسیقی متال شهرت پیدا کردند. پیکاپهای PAF ست لاور نیز از جایگاه والایی در جهان پیکاپها برخوردار هستند.
در این مقاله عملکرد پیکاپ نک و بریج را بهصورت جداگانه بررسی میکنیم. اینکه این دو پیکاپ در تعامل با یکدیگر چگونه عمل میکنند نیز نکتهای قابل تأمل است؛ بهخصوص با در نظر گرفتن امکانات صدایی ناشی از سیمکشیهای سری یا موازی. اما بهتر است این بحث را در مقالهای جداگانه شرح دهیم.
ابزارها
سعی کردم این آزمایش را تا حد ممکن ساده کنم تا شما هم بتوانید در منزل آن را تکرار کنید. پس اگر یک گیتار و یک نرمافزار آهنگسازی دارید، شما هم مسیر آزمایش را در خانه تکرار کنید تا گیتار خود را بهتر بشناسید.
نرمافزار آهنگسازی
من از نرمافزار پروتولز استفاده میکنم؛ اما شما میتوانید از هر نرمافزار آهنگسازی دیگری استفاده کنید. میخواهیم از شکل موجی سیگنال برای فهم بهتر تفاوتهای بین پیکاپهای پسیو و اکتیو و کمپرشن، دینامیک و ساستین آنها استفاده کنیم.
گیتار را مستقیم به کارت صدای Focusrite Scarlett 2i2 وصل کردم. این کارت صدا یک گزینه بسیار خوب، کوچک و قابل حمل است. هدف این است که سیگنالهای دستنخورده را با یکدیگر مقایسه کنیم و به همین منظور، میزان گین برای ضبط هر دو پیکاپ یکسان است. اگر شما هم قصد دارید این آزمایش را در منزل انجام دهید، حتماً میزان گین را یکسانسازی کنید.
پلاگین
برای تحلیل محتوای هارمونیک پیکاپهای اکتیو و پسیو، ابزاری بهتر از تحلیلگر طیف فرکانسی وجود ندارد. نرمافزاری که من از آن استفاده کردهام، متعلق به شرکت Blue Cat Audio و کاملاً رایگان است.
تحلیلگر طیف فرکانسی، وفور یا فقدان فرکانسهای مختلف را نشان میدهد. کاربرد این دسته از نرمافزارها بسیار بیشتر از مقایسه کردن دو نوع پیکاپ است. بسیاری از مهندسین صدا از این ابزارها در میکس استفاده میکنند.
تجزیه و تحلیل
ابتدا بگذارید که تنظیمات گیتار را شرح دهم. قوس دسته (neck relief) در حدود ۰.۱۵ میلیمتر و اکشن در سمت بیس حدود ۱.۹۸ میلیمتر و در طرف تربل حدود ۱.۵۸ میلیمتر است. فاصله بین زیر سیم و سطح روی پیکاپ حدود ۳.۱۷ میلیمتر برای پیکاپ نک و ۳.۵۷ میلیمتر برای پیکاپ بریج است؛ البته در حالتی که بالاترین فرت را پردهگیری کرده باشید. بهشخصه معمولاً پیکاپهای اکتیو را کمی به سیم نزدیکتر میکنم؛ اما برای این آزمایش قصد داشتم تنظیمات تا حد ممکن یکسان باشد.
نکته جالب اینکه پس از اندازهگیری با مولتیمتر، مقاومت پیکاپهای ست لاور حدود ۷۳۰۰ اهم برای پیکاپ نک و ۷۹۰۰ اهم برای پیکاپ بریج بود. اما اندازهگیری خروجی پریامپ پیکاپ EMG عدد ۲۰۳ هزار اهم را نشان داد!
حال برسیم به تجزیه و تحلیل فرکانس.
به تفاوت محتوای فرکانسی در عکسهای بالا توجه کنید. این تصاویر، تمام فرکانسهای موجود را در زمان نواخته شدن بالاترین نت ممکن بر روی گیتار (رِ) نشان میدهند. البته با نزدیک کردن پیکاپ به سیم، میتوانستم محتوای هارمونیک بیشتری از آن دریافت کنم.
تصویر بالا، میزان کمپرشن و وضعیت دینامیکی پیکاپها را به ما نشان میدهد. به شکل موج در محدوده ۲۰۰۰ هرتز توجه کنید. پیکاپ پسیو که تصویر آن در سمت چپ قرار دارد، کاهش محسوسی را نشان میدهد؛ اما پیکاپ اکتیو به آرامی و بهطور یکدست، رفته رفته به سمت فرکانسهایی پیش میرود که گوش انسان آنها را نمیشنود. مجدداً خاطرنشان میکنم که هیچیک از این پیکاپها بر دیگری برتری ندارد و تنها با هم متفاوت هستند.
اشکال موجی بالا، حاصل ضبط سیگنال مستقیم گیتار در پروتولز هستند. این نشان میدهد که خروجی پیکاپ اکتیو چقدر از پیکاپ پسیو بیشتر است. به یاد داشته باشید که گین ورودی هر دو پیکاپ یکسان است. البته احتمال اینکه نواختن مضراب نیز بر نتیجه تأثیر گذاشته باشد وجود دارد؛ اما تصویر موجود، شنیدههایی که پس از چندین بار آزمایش به دست آوردهام را تأیید میکند.
ساستین پیکاپ اکتیو بهطور میانگین حدود ۳ ثانیه طولانیتر از پیکاپ پسیو است.
بیشتر تحقیق کنید
این یک تجزیه و تحلیل شبهعلمی برای کسب دانش در مورد پیکاپها بود. به یاد داشته باشید که این دو پیکاپ، تنها نمونهای بودند از تنوع بیپایان پیکاپها و تنظیمات موجود. توصیه میکنم پیکاپهای گیتار خود را نیز بدین صورت آزمایش کنید.
نتیجهگیری
امیدوارم که این مقاله راه شما را در مسیر یافتن پیکاپ مناسب هموارتر کند. شما هم با ارائه نظرات و تجربیات خود در کامنتهای زیر این مقاله و در شبکههای اجتماعی، به کاملتر شدن این بحث کمک کنید.
منبع: Sweetwater
نویسنده: Shaun Bryan
مترجم: کیان ایرجی