یکی از رایجترین بحثهایی که با موزیسینها، مهندسین صدا و تولیدکنندگان موسیقی دارم، راجع به این است که: «من فلان کارت صدا، میکروفون، اسپیکر مانیتورینگ، پردازنده یا ساز را دارم و اکنون برای ارتقاء استودیوی خود چه چیزی باید تهیه کنم؟»
اگرچه مؤلفههای مورد بحث، متعدد هستند (و دقیقاً به همین خاطر است که همیشه توصیه میکنم با متخصصین فروش صحبت کنید و تک تک موارد را روشن کنید)، اما راهنماییهای کلی وجود دارند که معمولاً در چنین شرایطی ارائه میکنم.
مسئله کلیدی اینجاست که بتوانید نقطه ضعف اصلی استودیوی خود را مشخص کرده و ابتدا بر روی آن تمرکز کنید، مشکل را برطرف نمایید و سپس به سراغ نقطه ضعف بعدی بروید. بدین طریق کار را از نقاطی شروع میکنید که میتوانید تغییراتی شگرف در آنها ایجاد کنید و رفتهرفته به مواردی میرسید که تا حدی قابل ارتقاء هستند اما نمیتوان آنها را به شکلی عمیق و اساسی بهبود داد.
اشتباهی که در اغلب مردم میبینم این است که ابتدا بر روی ابزارهای جذاب و سرگرمکننده تمرکز میکنند و سپس به سراغ سایر مسائل میروند. این کار شاید بد هم نباشد، اما بهترین رویکرد برای ایجاد یک تحول سریع و اساسی در استودیو نیست.
به هر حال نکات زیر توصیههای ما برای ارتقاء استودیو هستند. بر این باوریم که این موارد بیشترین تغییر را در استودیوی شما ایجاد میکنند. اینکه ابتدا به کدامیک رسیدگی کنید، بستگی به نقاط ضعف استودیوی شما دارد.
اتاق
هر چیزی که ضبط میکنید یا در استودیو به آن گوش میکنید، تحت تأثیر اتاق شماست. من اکیداً توصیه دارم که اتاق خود را با استفاده از پوشش آکوستیک تا حد امکان خوشصدا کنید. این مورد بزرگترین نقطه ضعف بسیاری از استودیوها است و ارتقاء در این بخش، تأثیر خود را در همه ارکان موسیقی شما نشان میدهد. انجام اصولی این کار ممکن است کمی سردرگمکننده به نظر برسد، اما راهحلهای سادهای برای آن وجود دارد؛ مثلاً بستههای پوشش آکوستیک کامل برای اتاق.
مانیتورینگ
درست مانند اتاق، هر چیزی که در استودیو میشنوید، تحت تأثیر زنجیره مانیتورینگ شما قرار میگیرد. اسپیکرهای مانیتورینگ مقرونبهصرفه امروزی، کیفیتی خارقالعاده را با قیمتهایی باورنکردنی برای شما به ارمغان میآورند و ارتقاء مانیتورها تأثیری چشمگیر بر کیفیت تولیدات شما خواهد گذاشت. مرتب کردن مسیر سیگنال مانیتور با استفاده از یک کنترل مانیتور نیز تأثیری قابل توجه دارد.
مانیتورینگ موازی
علاوه بر ارتقاء کیفیت مانیتورها، شاید بد نباشد یک ست مانیتورینگ دوم یا حتی سوم و همچنین یک هدفون مناسب را نیز به زنجیره مانیتورینگ خود اضافه کنید. هر اسپیکر یا هدفونی دارای شخصیت صوتی مختص خود است. با شنیدن صدای مدلهای مختلف، به درکی دقیقتر از چگونگی صدادهی موسیقی خود در سیستمهای دیگر دست پیدا میکنید.
افزودن سابووفر
برخی از مهندسین، میکس کردن با سابووفر را دوست دارند و سایرین خیر. من داشتن سابووفر را ترجیح میدهم؛ اما همچنین دوست دارم با در اختیار داشتن کنترل مانیتور بتوانم صدای آن را قطع کنم. من از سابووفر برای گسترش طیف فرکانسی مانیتورینگ و همچنین به منظور پیدا کردن نویز و مشکلات احتمالی در دامنه فرکانسهای بم استفاده میکنم.
میکروفون
اتاق و سیستم مانیتورینگ بر آنچه میشنوید تأثیر میگذارند و میکروفونها بر ضبط صدا. بهترین میکروفون ممکن را تهیه کنید. شخصاً ترجیح میدهم چند میکروفون خوشصدا داشته باشم تا تنوع گستردهای از مدلهای بیکیفیت. توصیه میکنم این کار را از یک میکروفون خازنی (کاندنسر) دیافراگم بزرگ و یک میکروفون دینامیک باکیفیت شروع کنید و رفتهرفته، بسته به نیازهای خود در ضبط، کلکسیون خود را گستردهتر کنید.
پریامپ، پردازنده، کانورتر و کارت صدا
وقتی اتاق شما به وضعیت مطلوب رسید و توانستید با استفاده از میکروفونهای خوب صدایی باکیفیت ضبط کنید، میتوانید به سراغ ارتقاء پریامپ، کانورتر، کارت صدا و دیگر پردازندههای سختافزاری بروید. اگر به دنبال رنگ صدایی مشخص در ضبطهای خود هستید، ممکن است این نکته از اهمیت و اولویت بالاتری برخوردار باشد. اگر به دنبال دریافت صدای تمیزتر از میکروفونهای خود هستید، احتمالاً یک پریامپ باکیفیت و بدون رنگآمیزی یا یک کانورتر پیشرفته اولویت بیشتری دارند.
کابلکشی
من درباره کابلها و قطعات جانبی فلسفه مشخصی دارم: با توجه به بودجه خود، بهترین گزینه ممکن را تهیه کنید. به نظر من این کار باعث از بین رفتن نگرانیها درباره تأثیر کابلها بر روی صدا یا انتقال داده میشود. کابلهای ارزانقیمت از عهده کار بر میآیند؛ اما برای مدتی محدود. بهشخصه دیدهام که این کابلها رفتهرفته کیفیت خود را از دست میدهند. با خرید کابلهای باکیفیت، یکی از مسائلی که ممکن است حواس من را در هنگام تولید موسیقی پرت کند، از بین میرود.
منبع: Sweetwater
نویسنده: Mitch Gallagher
مترجم: کیان ایرجی