یوکللی ها میتوانند با استفاده از چوب خالص یا لمینت ساخته شوند. این امر تفاوتهایی را رقم میزند که در این مطلب، بهطور کوتاه به آنها اشاره میکنیم.
چوب خالص
برای ساخت ساندبورد یا همان صفحه رویی برخی از یوکللیها، از یک قطعه چوب خالص استفاده میشود. چوب یکتکه به شکلی مطلوب طنینانداز میشود و به همین دلیل، اغلب سازندگان یوکللی، آن را به لمینت ترجیح میدهند. در این دسته از یوکللیها، شاخصههای تُنال چوب مورد استفاده، بهطور مستقیم بر ماهیت صوتی ساز تأثیر میگذارد و وجهی منحصربهفرد و جذاب به آن میبخشد. البته این امر در سازهایی که در ساخت آنها از لمینت استفاده میشود نیز محسوس است؛ اما اگر از چوب خالص بهره گرفته شود، تأثیر شاخصههای چوب نمود بسیار بیشتری در صدای یوک دارد. علاوه بر آن، هرچه از عمر چوب بگذرد، خوشصداتر میشود و به همین دلیل است که سازهای قدیمی، ارزش بسیار زیادی دارند.
اما از سوی دیگر، استفاده از چوب در ساخت یوکللی، نیازمند دقت و مهارت بالاتری است. همچنین قیمت آن از لمینت بسیار بیشتر است و این امر بر قیمت یوکللی نیز تأثیر مستقیم میگذارد. یک نکته دیگر در مورد چوب خالص، نیازمند بودن آن به مراقبت زیاد است؛ زیرا چوب به عوامل محیطی مانند رطوبت و دما، واکنش شدیدی نشان میدهد.
لمینت
لمینت از چندین لایه چوب متراکم تشکیل میشود و مادهای مقاوم برای ساخت ساندبورد به شمار میآید. همانطور که اشاره شد، این ماده قیمت پایینتری از چوب دارد و شاید دلیل اصلی شهرت نهچندان مطلوب آن در بین موزیسینها نیز همین امر باشد. با اینکه در بسیاری از مواقع، چوب گزینه بهتر و باکیفیتتری از لمینت محسوب میشود، اما سازهای ساختهشده با لمینت نیز میتواند صدایی عالی ارائه دهند.
همچنین نگهداری از این دسته از یوکللیها آسانتر است و واکنش کمتری به تغییرات دما و رطوبت نشان میدهند.
بسیاری از یوکللیهایی که در تولید آنها از لمینت بهره گرفته میشود، ظاهر جذابی دارند؛ زیرا لایه رویی آنها از زیباترین چوبها انتخاب میشود.
سازهای خوشصدا و زیبای بیشماری با استفاده از لمینت ساخته میشوند و نوازندگان متعددی با آنها مینوازند و آثاری دلنشین خلق میکنند. هر چند در نهایت شکی نیست که چوب خالص، طنین بهتر و البته قیمت بسیار بالاتری دارد.
منبع: Kala
نویسنده: Nicholas Cafiero
مترجم: امیر تولی