در شرایط آرمانی، همه ما میتوانیم یک استودیوی کامل حرفهای با وضعیت آکوستیکی بینقص، بهترین سیستم مانیتورینگ و تجهیزات کامل داشته باشیم؛ اما واقعیت چیز دیگریست. اکثر اپراتورهای استودیوهای کوچک خانگی سعی میکنند با حداقل هزینه، بهترین بهره را از اتاقهای معمولی منازل خود ببرند و تحت چنین شرایطی، صدایی قابل قبول ارائه دهند. برای روشن شدن این موضوع، میخواهم درباره میکسی صحبت کنم که همین اواخر در استودیو خانگی یکی از خوانندگان مجله SOS به نام Isaac Ellis و با استفاده از نسخه ساده و ابتدایی Avid Pro Tools انجام دادم.
نسخهی ابتدایی Pro Tools روی یک لپتاپ با قدرت پردازش نهچندان بالا نصب شده بود. خوشبختانه قطعه مورد بحث از لحاظ تعداد ترکها چندان سنگین نبود و تنها شامل ۶ میکروفون برای درامز، یک بیس، سه گیتار (دو ریتم و یک سولو)، پنج ترک سینت، یک وُکال اصلی و بکینگ وکال میشد. ضمناً به لطف Isaac، همه ترکها بهخوبی کامپ و مرتبسازی شده بودند و من میتوانستم صد درصد توجه خودم را به وضعیت صدایی کار معطوف کنم.
وضعیت مانیتورینگ
من معمولاً در اتاق میکس خودم کار میکنم، ولی این بار موافقت کردم که کار را در منزل Isaac انجام بدهم؛ بنابراین یک مقدار کار تنظیم و چینش به کارم افزوده شد. ابتدا کارم را با گوش کردن به اسپیکر مانیتورینگ های Isaac که در یک اتاق ۳ در ۴ متری قرار داشت، شروع کردم. مانیتورها یک جفت M‑Audio BX8 بودند. این مانیتورها دارای طراحی two-way و ووفرهای ۸ اینچی هستند. Isaac مانیتورها را روی پایههای فلزی لولهای قرار داده بود. خوبی این موضوع این بود که صدا با لِول زیاد و کلی بیس به گوش میرسید. با اینکه این بلندی صدا و بیس قوی برای گوش کردن به موسیقی بسیار جذاب به نظر میآید، ولی برای هدف من که میکس کردن بود، چندان اهمیتی نداشت. آنچه برای من مهمتر بود، حرکت کنترلشده صدا در اتاق و بیسهای نرم و تمیز بود. البته این انتظار، اساساً از این مانیتورها، مثل دیگر اسپیکر مانیتورهای ارزانقیمت، انتظاری بیهوده است.
من توقع چنین وضعیتی را هم داشتم. به همین خاطر نیرفیلدهای کوچک NHT SuperOne خودم را به همراه برده بودم. این مانیتورها با قیمت تنها ۳۵۰ دلار برای هر جفت، چندان خاص نیستند (صدای چندان دقیق و لذتبخشی هم ارائه نمیدهند!)، ولی بهواسطه بهرهمندی از طراحی closed-box، به من این امکان را میدهند که در مورد جنبههای مختلف میکس، مثل بالانس میکس، صحیحترین تصمیمات را اتخاذ کنم. این اسپیکرها پَسیو هستند، ولی من موفق شدم که یک آمپلیفایر های-فای Technics چهل واتی قدیمی را قرض و آنها را درایو کنم.
بهمحض اینکه اسپیکرهای NHT را جایگزین BX8 کردم، یک سری از موزیکهایی که با صدادهی آنها آشنا بودم را بهعنوان ترک مرجع پِلِی کردم و گوش دادم. با اینکه وضوح اسپیکرهای جدید بیشتر بود و مقدار بیس آنها خیلی واقعگرایانهتر بود، ولی خود اتاق برای میکس جای خیلی جالبی نبود. بازگشت صداها از اطراف اتاق باعث افزوده شدن هارمونیکهای مزاحم به صدای خروجی از اسپیکرها میشد و در نتیجه، صداها در نقاط مختلف اتاق، رفتار مختلفی از خود نشان میدادند. البته از روی تجربه میدانستم که راههایی برای مقابله با اینگونه شرایط وجود دارد. مثلاً میتوانید از نقاط مختلف اتاق به ترکهای مرجع گوش کنید، تأثیر اتاق روی آنها را بشنوید و رفتار آن را بشناسید. البته چنین شرایطی فرایند میکس را به کاری بسیار سخت مبدل میسازند و میتوانند باعث طولانیتر شدن کار نیز بشوند؛ بنابراین تصمیم گرفتیم که کل سیستم را به اتاق نشیمن منتقل کنیم که فضای بزرگتری داشت و شامل مبلمان و اثاث بیشتری بود. حتی در این اتاق هم با یک سری مشکلات روبهرو بودیم و مجبور بودیم دستبهکار شویم و برای آنها چارهای بیندیشیم. اینجا بود که من تک مانیتور Avantone MixCube را روی مانیتور نیرفیلد سمت چپ گذاشتم. این نوع اسپیکر را همیشه لازم دارم؛ زیرا با آن بهصورت مونو به میکس گوش میکنم. در این حالت تمام مشکلات مربوط به اختلاف فاز که بین دو اسپیکر چپ و راست پیش میآیند، خود را نشان میدهند. در ضمن بازگشت فرکانسها از در و دیوار باعث گول خوردن شنونده درباره تنظیمات استریو نمیشود.
بههرحال با تمام این مشکلات، کار میکس را شروع کردم و هر لحظه به خودم میگفتم که ای کاش در اتاق میکس خودم بودم.
اینها مشکلاتی هستند که باعث تفاوت میکسهای خانگی با میکسهای حرفهای میشوند. اگر میخواهید در مورد اصلاح وضعیت آکوستیکی اتاق کار خود بیشتر بدانید، به مقالههای «۵ نکته کاربردی برای قراردهی بهینهی اسپیکر مانیتور » و «از کجا بفهمیم که استودیوی خانگی ما به اصلاح آکوستیکی نیاز دارد؟ » سر بزنید. در خاتمه باید خاطرنشان کنم هر چقدر هم که اسپیکر مانیتورهای شما عالی باشند، تا زمانی که اتاق کار شما به لحاظ آکوستیکی اصلاح نشده باشد، هیچ کمکی به میکس شما نخواهند کرد.
منبع: Sound on Sound
نوشته: Mike Senior
ترجمه: بابک آخوندی