تاکنون پیش آمده که در حین طراحی صدا/صداسازی (sound design)، تمرکز خود را از دست بدهید؟ این اتفاق برای همه میافتد. طراحی صدا برای موسیقی، کاری بینظم و هنری بیانتهاست و از یاد بردن هدف نهایی در حین کار بسیار آسان است. ما راهحل این مسئله را در قالب هجده راهنمایی و نکته برای شما فراهم کردهایم.
نرمافزار آهنگسازی خود را باز کنید تا کار را شروع کنیم.
۱. ساید چِین
افکت پامپینگ کمپرسور فقط مناسب سبک هاوس فرانسوی نیست؛ بلکه ابزاری قدرتمند برای طراحی صدا نیز هست. میتوانید با استفاده از یک تریگِر سایدچین کاذب (یک خروجی که به ورودی سایدچین کمپرسور متصل است، اما به خروجی صدای مستر متصل نیست)، در واخوانهای فضادار (ambient drone) حس حرکت ایجاد کنید. نرمافزارهایی مثل Cableguys VolumeShaper 4 میتوانند این تکنیک را یک مرحله پیچیدهتر کرده و سرعت حرکت سایدچین را در حدی بالا ببرند که فرکانس حاصلشده در محدوده شنیداری گوش انسان قرار گیرد و صداهای خشنی شبیه به سینت FM ایجاد شود.
۲. همه چیز را ضبط کنید
هنگامی که سینتها و پلاگینهای جدید را آزمایش میکنید، ضبط کردن تمام جلسه صداسازی میتواند مفید باشد. به کمک یک ویرایشگر Wave مثل Sony Sound Forge، خروجی صدای کلی سیستم را ضبط کنید. بدین نحو، تمام اتفاقات خوشصدایی که هنگام آزمایش کردن پارامترهای پلاگین افتادهاند، بهصورت فایل صوتی ذخیره میشوند و بعداً میتوانید به آنها رجوع کنید.
۳. استفاده خلاقانه از EQ بهعنوان فیلتر
هنگام کار با پلاگین EQ، حرکت نقطههای EQ را بهصورت تنظیمات خودکار (automation) ضبط کنید و فیلترهای شدید و کنترلشده ایجاد کنید. در استفاده از EQ خلاقیت به خرج دهید و صرفاً اکولایزرها را بهصورت ایستا بر روی ترکها تلنبار نکنید. با حرکت دادن باندهای EQ، به صداها زندگی و حرکت ببخشید.
۴. ترتیب پلاگینها
ترتیب چینش پلاگینها میتواند تأثیر شگرفی بر روی صدای نهایی ترک داشته باشد؛ زیرا خروجی هر پلاگین بر روی عملکرد پلاگین بعدی اثر میگذارد. یک پلاگین سچوریشن بعد از یک افکت فیلتر، صدایی کاملاً متفاوت از همین دو پلاگین ولی با ترتیب عکس خواهد داشت. همچنین اضافه کردن یک کمپرسور به همین زنجیره، بسته به اینکه کمپرسور در ابتدای زنجیره باشد یا انتهای آن، تأثیر متفاوتی خواهد داشت. ترتیب پلاگینها را از قبل مشخص کنید و یا با جایگذاری تصادفی، ترتیبهای مختلف را امتحان کنید.
۵. دیستورشن
میتوانید سچوریشن، اُوردرایو و دیستورشن را از طریق فیلتر، چه قبل و چه بعد از افکت، تقویت یا مهار کنید. همچنین اعمال این افکتها بهصورت موازی، تأثیری کنترلشدهتر ایجاد میکند. هر نوع پردازشگر و الگوریتم، صدای ویژه خود را دارد؛ پس انواع و مقادیر مختلف دیستورشن را برای هر کاربردی امتحان کنید.
۶. زنجیره افکتهای خود را ذخیره کنید
از توانایی نرمافزارهای آهنگسازی برای ذخیره کردن یک زنجیره افکت (effect chain) استفاده کنید تا همواره بتوانید تمام افکتها را بر روی یک ترک قرار داده و مجبور نباشید هر افکت را جداگانه بارگذاری کنید. هنگامی که در حالوهوای کار هستید و میخواهید هر صدایی را بهسرعت سامان دهید، این سرعت بخشیدن به کار میتواند معادلات را به کل زیر و رو کند.
۷. از پلاگین اشتباه استفاده کنید
صرفاً به خاطر اینکه یک پلاگین برای گیتار یا آواز یا هر ساز دیگر طراحی شده، دلیل نمیشود که فقط برای همان کاربرد از آن استفاده کنید. بهعنوان مثال میتوانید از تقویتکننده وکال بر روی صدای سینتیسایزر لید و یا از وُکودر بر روی صدای درامز یا بِیس استفاده کنید.
۸. آزمایش بر روی صداهای آماده
یک روش خوب برای یاد گرفتن کار با یک سینت جدید این است که دو نسخه از آن را باز کنید، یک نسخه را در حالت خام قرار داده و بر روی دیگری، پریسِت مورد علاقه خود را انتخاب و بارگذاری کنید. سپس با تغییر پارامترهای مختلف بر روی نسخه خام یا استفاده از پریست مورد نظر خود بهعنوان سرمشق،، سعی کنید همان پریست را دوباره بسازید. در حین انجام این کار، تغییری که هر پارامتر، پیچ و فِیدر بر روی صدا اعمال میکند را خواهید شناخت و روش کار با آن سینتیسایزر را خواهید آموخت.
۹. استفاده از bitcrush بهعنوان exciter
استفاده از bitcrusher برای صداهای خشن، غیرعادی و کثیف عالی است؛ اما اگر بهصورت بسیار خفیف از آن استفاده کنید، میتواند فرکانسهای بالایی را بهنحوی به صدا اضافه کند که EQ توان آن را ندارد.
۱۰. صداهای موجود را به هم بریزید
اگر به دنبال ساخت صدایی جدید برای استفاده در آهنگ خود هستید، چند لاین و صدای موجود در پروژه را بر روی فایلهای آدیو ذخیره کرده و آنها را در یک نرمافزار سمپلر و یا سینتیسایزر Granular بارگذاری کنید. صداها را تغییر دهید و بر روی آنها آزمایش کنید، سپس محصول این روند را بهصورت فایل صوتی به پروژه برگردانید و آن را معکوس کنید و یا برای لایهگذاری صداهای موجود از آن استفاده کنید. احتمال دارد در طی این روند، ایده جدیدی به ذهن شما خطور کند که بتواند آهنگ را جذابتر کند.
۱۱. از ترنزینت یک صدای دیگر استفاده کنید
اگر آهنگ شما به کوبندگی بیشتری نیاز دارد، میتوانید ترنزینت (transient) یک کیک یا اسنِر را در یک سمپلر بارگذاری کرده و بر روی صداهای پروژه قرار دهید. این روش، بهخصوص برای اضافه کردن ضربههای تند و کلیک به صدای آرپژیاتورها مناسب است.
۱۲. نویز را دوست خود بدانید
نویزهای سفید و صورتی و سایر رنگهای نویز، ابزاری قدرتمند در صداسازی هستند؛ مخصوصاً در ترکیب با فیلترها. این نویزها برای ایجاد صداهایی شبیه سوت یا جیغ بسیار کارگشا هستند.
برای ایجاد صدایی شبیه طوفان، این روش را امتحان کنید: بر روی صدای نویز از یک افکت پایینگذر (low-pass) با cut-off پایین و resonance بالا استفاده کنید.
۱۳. استفاده از AUX
کانالهای Auxiliary یا AUX، ابزار مناسبی برای اضافه کردن فضای سهبعدی به صدا هستند. افکتهای فضاساز مثل دیلِی کوتاه، ریوِرب، کورِس یا فیزِر را بر روی یک کانال افکت AUX قرار دهید، سیگنال خام را به کانال بفرستید و سیگنال برگشتی را بهصورت موازی با صدای اصلی ترکیب کنید. همچنین، خروجیهای AUX را میتوان با EQ و سایر ابزارها بهصورت جداگانه پردازش کرد و لذا این خروجیها قدرت بیشتری در تغییر ماهیت افکت دارند؛ بدون آنکه در صدای خام تغییری ایجاد شود.
۱۴. اصوات جهان را ضبط کنید
گوشی تلفن همراه یا یک ضبط صوت قابل حمل بردارید و صدای ضربه زدن به اشیاء، مچاله کردن کاغذ، رانندگی و یا هر صدای دیگری را ضبط کنید. وقتی به استودیو برگشتید، صداها را در نرمافزار گذاشته و با میدی کنترلر مانند پرکاشن با آنها ساز بزنید یا با ویرایش و پردازش، آنها را به صداهایی جدید تبدیل کنید.
۱۵. لایهگذاری صداها
لایهگذاری جنسها و بافتهای مختلف و متضاد، تنوع صداهای شما را بهشدت افزایش میدهد. مثلاً استفاده از صدای ضبطشده محیط بر روی صدای یک پد نرم میتواند صدا را کثیفتر کند یا صدای یک سیگنال نویزِ خشن میتواند نوع دیگری از کثیفی را به صدای بِیس اضافه کند. همچنین صدای نویز سفید معمولی میتواند فرکانسهای بالای سینتیسایزر را تقویت کند. اگر هر صدا را بهعنوان یک رنگ روی پالت نقاشی در نظر بگیریم، ترکیب این رنگها تنوع بیشماری از رنگهای جدید را به وجود میآورد.
۱۶. معکوس کردن
صدای همه چیز، از پد، بیس و درامز گرفته تا آواز را بهصورت معکوس امتحان کنید!
صداها وقتی از انتها به ابتدا پخش میشوند، معنی جدیدی پیدا میکنند. معکوس کردن در سمپلرها برای واخوانهای تکرارشونده و پدها مناسبند؛ ولی انجام این کار بهصورت دستی در نرمافزار آهنگسازی شما از نظر دیداری ملموستر است.
۱۷. کشیده کردن افراطی
اگر به دنبال صدای پدهای فضادار یا صداهای ناهنجار هستید، از نرمافزار Paul’s Extreme Sound Stretch بر روی صدای خواننده یا صداهای موجود در پروژه استفاده کرده و آنها را از نظر زمانی به شکلی افراطی کشیدهتر کنید. ماهیت صدایی که برای این تکنیک از آن استفاده میکنید، تأثیر مهمی بر روی نتیجه دارد.
۱۸. پروژههای جداگانه
صداسازی میتواند روندی پیچیده و زمانبر داشته باشد. اگر در حین آهنگسازی یا تنظیم بخواهید یک صدای واخوان یا رایزر بسازید، احتمالاً رشته خلاقیت شما از هم گسسته شده و حالوهوای کار بر روی آهنگ از بین میرود. برای اجتناب از این حالت، زمان جداگانهای را به صداسازی اختصاص دهید و برای جلسات صداسازی هدف تعیین کنید. مثلاً در یک ساعت، پنج صدای پد بسازید یا ده صدای بیس را از صفر تولید کنید. صداهایی که میسازید را در پوشه سمپلهای شخصیتان ذخیره کنید و صداهای سینتیسایزرها را نیز در نرمافزار ذخیره کنید تا دفعه بعدی که مشغول آهنگسازی بودید بتوانید از آنها بهره بگیرید.
منبع: MusicRadar
مترجم: کیان ایرجی