در هنگام ضبط وکال، بهتر است خواننده در اتاق آکوستیک یا در اتاق ضبط زنده قرار داشته باشد؛ با این وجود، مهمترین مسئله همواره کیفیت اجرای خواننده است و اگر خواننده در شرایط ضبط راحت نباشد، باید این شرایط را تغییر دهیم تا بهترین برداشت را از او به دست آوریم. در این مقاله، روشهای مختلف ضبط وکال در اتاق کنترل و یا استودیوهای خانگی فاقد اتاق ضبط جداگانه را بررسی میکنیم.
آیا این روش واقعاً مورد استفاده قرار میگیرد؟
آیا هنرمندان برجسته واقعاً وکال را در اتاق کنترل ضبط میکنند؟ اصلاً صدای ضبطشده با این روش به درد میخورد؟
بسیاری میگویند که بونو، خواننده گروه افسانهای U2، بسیاری از آهنگهای خود را با یک میکروفون دینامیک شبیه به Shure SM58 در اتاق کنترل و در حالی ضبط کرده است که اسپیکرها نیز موسیقی را با صدای بلند پخش میکردهاند. سلطان بنفشپوش موسیقی یعنی پرینس نیز همین کار را با میکروفون Shure SM57 انجام میداده است.
مایکل باینهورن، تهیهکننده موسیقی میگوید: کریس کرنل در هنگام ضبط آلبوم موفق گروه Soundgarden به نام Superunknown، اعتمادبهنفس خود را از دست داد و از همه خواهش کرد که اتاق را ترک کنند. سپس بهتنهایی پشت کنسول نشست و وکال خود را ضبط کرد.
استودیو خانگی تایلر جوزف، خواننده گروه Twenty One Pilots، فقط از یک اتاق تشکیل شده است و او صدای خود را در آن اتاق با استفاده از میکروفون Shure SM7B ضبط میکند.
لین فاستون نیز صدای توبی مککیهان، رپر گروه DC Talk را با استفاده از یک میکروفون دهه پنجاهی EV-360 در حالی ضبط کرد که توبی بر روی مبلی در اتاق کنترل نشسته بود.
اتاق خود را برای کار آماده کنید
پیش از آنکه حتی بخواهید به ضبط وکال در اتاق کنترل فکر کنید، باید مطمئن شوید که اتاق از نظر آکوستیک آماده این کار باشد. اگر در فضایی با طراحی حرفهای کار میکنید، میتوانید فرض را بر این بگذارید که فضای شما مناسب است؛ اما اگر در یک استودیو خانگی کار میکنید که فاقد پوشش آکوستیک است، برای حاضر کردن محیط خود باید کمی تلاش و هزینه کنید. با خرید بیس ترپ و فوم استودیویی، گام بزرگی در جهت تبدیل یک فضای نامناسب به فضایی مناسب ضبط برمیدارید. بهعلاوه، این کار به بهبود میکسهای شما نیز کمک خواهد کرد.
چهار راهکار سودمند
۱- در هنگام ضبط وکال از هدفون استفاده کنید
یک راهکار مرسوم برای ضبط وکال در اتاق کنترل، استفاده از هدفون است. اجرای این کار بسیار ساده است و در اغلب استودیوهای خانگی صورت میگیرد.
برای رسیدن به بهترین نتیجه باید از هدفونهای پشت بسته استفاده کنید تا نشت صدا بر روی میکروفون به حداقل برسد. تفکیک صدا نیز اهمیت ویژهای دارد و بد نیست از یک ایزولاتور بر روی پایه میکروفون خود استفاده کنید؛ بهخصوص اگر از یک میکروفون حساس مانند میکروفونهای خازنی دیافراگم بزرگ استفاده میکنید.
بسیاری از خوانندگان علاقه دارند که یکی از گوشیهای هدفون را از روی گوش خود بردارند تا بتوانند صدای خود را به شکل طبیعی و در قالب آکوستیک طبیعی محیط بشنوند. در این صورت بد نیست که سیگنال هدفون را بهصورت مونو و تنها از گوشی مورد استفاده پخش کنید. بدین ترتیب صدای آن گوشی هدفون که مورد استفاده قرار نمیگیرد، به میکروفون نشت نمیکند و همچنین خواننده میتواند تمام سازها را در قالب میکس بشنود.
۲- با استفاده از اسپیکر شرایط اجرای زنده را شبیهسازی کنید
برخی از هنرمندان اصلاً علاقهای به استفاده از هدفون ندارند؛ خصوصاً خوانندههایی که تجربه زیادی در اجرای زنده و شنیدن صدای خود از مانیتورهای صحنهای دارند. برای ایجاد حس راحتی در این قبیل خوانندهها بهتر است یک میکروفون دستی به آنها داده، محل ایستادن آنها را در مقابل مانیتور استودیو تعیین کنید و موسیقی را با صدای بلند پخش کنید. من این کار را در هنگام ضبط گروه هارد راک Vagrant امتحان کردم. حتی یک لامپ قوی را نیز در مقابل صورت خواننده قرار دادم تا نورپردازی صحنه اجرای زنده را شبیهسازی کنم.
بزرگترین چالش ضبط در مقابل اسپیکرهای استودیو، چگونگی کاهش دادن میزان نشتی صدای اسپیکرها به میکروفون است. اگر این نشتی بیشازحد باشد، در هنگام میکس نمیتوان بهراحتی کمپرسور و سایر پردازندهها را به صدا اضافه کرد و همچنین ممکن است منجر به پدید آمدن تداخلات فاز شود.
اما چگونه باید نشتی صدا را به حداقل برسانیم؟
اولین گام این است که از میکروفونی با الگوی قطبی کاردیوید استفاده کنیم. شاید فکر کنید میکروفونهای سوپرکاردیوید یا هایپرکاردیوید نیز به این دلیل که صداهای خارج از محور اصلی خود را بهخوبی نادیده میگیرند، مناسب این کار هستند؛ اما توجه داشته باشید که میدان برداشت صدای این میکروفونها انحنایی در قسمت پشت میکروفون دارد که در آن نقطه صدا را جذب میکنند و ممکن است صداهایی که قصد دارید آنها را کمتر برداشت کنید، از همین نقطه به میکروفون نشت کنند.
میکروفونهای داینامیک گزینه مناسبی برای این کار هستند؛ زیرا میزان حساسیت آنها باعث میشود صداهای جانبی را کمتر دریافت کنند.
نویز گیت نیز ابزاری سودمند برای حذف صداهای ناخواسته در فضاهای خالی بین کلمات و عبارات است.
نهایتاً از خواننده بخواهید که میکروفون را با فاصلهای نسبتاً نزدیک به دهان خود نگه دارد تا نسبت صدای او به نشتی مانیتورها بیشتر شود.
۳- از بین بردن نشتی صدا با استفاده از تکنیک «قطبیت معکوس»
اگر میخواهید ترک وکال شما باز هم تمیزتر شود، میتوانید نشتی مانیتورها را با استفاده از روشی به نام «تکنیک قطبیت معکوس» از بین ببرید. برای اجرای این تکنیک، میکس هدفون خود را به حالت مونو درآورده و سپس قطبیت یکی از اسپیکرها را معکوس کنید. در اسپیکرهای پَسیو کافیست جای سیم قرمز و مشکی را با یکدیگر عوض کنید. در اسپیکرهای اکتیو به یک کابل یا آداپتور نیاز دارید که محل پینهای دو و سه ورودی اسپیکر را با یکدیگر عوض کند.
این کار باعث میشود یک نقطه ساکت در حد فاصل میان دو اسپیکر ایجاد شود (جایی که قطبیت صدای دو اسپیکر یکدیگر را خنثی میکنند) و باید میکروفون خود را در این نقطه قرار دهید.
تکنیک قطبیت معکوس در کاهش نشتی مانیتورها مؤثر است؛ اما مضراتی نیز دارد. مشهودترین عیب این روش این است که میکس شما صدایی خالی، بیروح و مملو از مشکلات فاز خواهد داشت که با حرکت سر خواننده، کیفیت صدا بدتر و بدتر نیز خواهد شد. این صدا با میکس طبیعی که خوانندهها به شنیدن آن عادت دارند بسیار فاصله دارد. در واقع صدای حاصل از این روش آنقدر زننده است که ممکن است خواننده استفاده از هدفون را به شنیدن این میکس ترجیح دهد.
۴- کاهش نشتی صدا با استفاده از تکنیک «پخش میکس کاذب»
یک روش مشابه اما گاه بهتر از روش قبل وجود دارد که آن را «پخش میکس کاذب» مینامیم. برای استفاده از این روش باید میکروفون را دقیقاً در محلی که خواننده میایستد تثبیت کنید. سپس ولوم پخش اسپیکرها را دقیقاً بر روی سطحی که قرار است با آن ضبط کنید قرار داده و آن را تثبیت کنید. پس از آن، صدای آهنگ بدون وکال را بهطور کامل پخش کرده و با استفاده از میکروفون آن را ضبط کنید. در آخر، فایل ضبطشده را در پروژه قرار داده و قطبیت آن را معکوس کنید.
پس از ضبط صدای خواننده، این ترک ضبطشده با قطبیت معکوس، نشتی صدای اسپیکرها را از صدای خواننده حذف میکند. اگر اجرای این روش برای شما پیچیده است، میتوانید از نرمافزار iZotope RX 9 استفاده کنید که ماژول De-bleed تعبیهشده در آن، همین تکنیک را بهطور خودکار برای شما اجرا میکند.
منبع: Sweetwater
نویسنده: Mac McDonough
مترجم: کیان ایرجی