بسیاری از مواقع، از نتیجه نهایی موسیقی خود راضی هستیم؛ اما ممکن است مخاطبانمان به ایراداتی فنی یا ساختاری در آن اشاره کنند که توانایی حل آنها را نداشته باشیم. این امر احتمالاً شما را به فکر افزایش مهارت خود در ساخت موسیقی خواهد انداخت.
اولریک وایلد (Ulrich Wild)، یک پرودوسر و مهندس میکس مشهور است که چندین بار نامزد جایزه گرمی شده است و سابقه همکاری با گروههای متال برجستهای نظیر Pantera ،Static-X ،White Zombie ،Deftones و Tool را دارد.
این مقاله، شامل شش رهنمود مهم وایلد برای تبدیل شدن به پرودوسری بهتر است.
۱. به موسیقیهایی که به آنها علاقه ندارید نیز گوش کنید
هر فرد سلیقه موسیقی منحصربهفردی دارد؛ اما فقط برخی از افراد آهنگهایی که به آنها علاقه ندارند را نیز گوش میکنند. آیپاد و ظهور موسیقی دیجیتال پرتابل را میتوان مقصر این امر دانست؛ زیرا افراد با پر کردن دستگاههای قابل حمل با موسیقیهای مورد علاقه خود، هیچگاه فرصت کشف و شنیدن موسیقیهایی که کمتر به آنها علاقه دارند را پیدا نمیکنند.
اما شنیدن موسیقیهایی که دوست ندارید، باعث واکنشی درونی در شما شده که شما را به خلاقیت وامیدارد. همچنین میتوانید با اعمال تکنیکهای پروداکشن این سبکها در آثار خود، به نتایجی جالب توجه و خلاقانه دست پیدا کنید.
۲. از اشتباهات خود استفاده کنید
برخی از اوقات، اشتباه در تنظیم و طراحی صدا میتواند نتایجی غیرمنتظره اما خوشایند به دنبال داشته باشد. حتی بعضاً یک نت اشتباه میتواند یک ملودی متوسط را به یک ملودی گیرا و بهیادماندنی تبدیل کند.
اینها اشتباهاتی خوشایند در ساخت موسیقی هستند؛ اگر در پروسه ساخت موسیقی مرتکب اشتباه نشوید، یعنی فرایندی خلاقانه را دنبال نمیکنید و پیشرفت نخواهید کرد.
البته هنگام ساخت موسیقی با هدفی مشخص، شناخت اشتباهات خوشایند ممکن است دشوار باشد. به همین دلیل نیز پیشنهاد میکنیم ذهن خود را نسبت به اشتباهات خود در فرآیند ساخت موسیقی باز نگه دارید و پیش از تصحیح این اشتباهات، نحوه ترکیب آنها با موسیقی خود را بشنوید.
۳. در هر پروژه، تکنیکی جدید را امتحان کنید
برای اینکه از شبیه شدن بیشازحد پروژههای خود به یکدیگر جلوگیری کنید، پیشنهاد میکنیم از تکنیکی جدید در ساخت حداقل یکی از اجزای هر پروژه استفاده کنید. تغییر میکروفون و موقعیت آن، استفاده از یک پلاگین جدید و آزمودن تکنیکهای میکس نوین در هر یک از پروژهها، میتواند علاوه بر متمایز ساختن هر یک از آنها، سیر صعودی پیشرفت شما در آهنگسازی را نیز حفظ کند.
۴. بیشازحد بر روی تجهیزات استودیویی و ساخت موسیقی تمرکز نکنید
بسیاری از پرودوسرها همواره دغدغه یافتن بهترین ابزارهای استودیویی و ارتقای نمونههای موجود در استودیوی خود را دارند؛ اما حقیقت این است که حتی بهترین و پیچیدهترین ابزارهای استودیویی هم بهصورت مستقیم نقشی در کیفیت نهایی پروژه شما نخواهند داشت.
پیشنهاد میکنیم بهجای تمرکز بر روی ارتقاء و خرید تجهیزات استودیویی، وقت خود را صرف ایدهپردازی و ساخت موسیقی با لوازم موجود در استودیو کنید. در واقع، بهترین لوازم استودیویی، آنهایی هستند که به پروسه خلاقیت شما لطمه وارد نمیکنند و هنگامی که ایدهای به ذهنتان میرسد، در اختیار شما هستند.
بسیاری از موسیقیهای بسیار خوب و موفق، با استفاده از تجهیزات استودیویی بسیار معمولی تولید شدهاند و در نهایت، این ایده و خلاقیت شماست که باعث ساخت یک موسیقی خوب میشود.
۵. به گوشهای خود اعتماد کنید
اعتماد به شنوایی خود، فرایندی است که نیازمند صرف زمان و کسب تجربه است. برای تسهیل این امر، پیشنهاد میکنیم به ارتباط صداها با یکدیگر در موسیقی دقت کنید. برای مثال توجه کنید که چگونه صدای سنج، درخشش صدای گیتار و تیزی صدای اسنر با صداهای «س» و «ز» در وکال واکنش نشان میدهد. یا مثلاً ببینید صداهای محدوده میدرنج گیتار چگونه بر روی صدای اسنر، وکال و بیس تأثیر میگذارد؟
با توجه به این عوامل، به نحوه عملکرد هر مهندس میکس برای هماهنگسازی این اجزا در هر موسیقی و سبک پی خواهید برد.
اینکه بدانید چگونه و به چه اجزایی از موسیقی گوش بسپارید، امری بسیار حیاتی در پروسه ساخت آن است.
پرسش دیگری که هنگام ساخت و میکس موسیقی باید به آن پاسخ کنید این است که میخواهید بیشترین توجه شنونده بر روی چه عنصری از موسیقی شما باشد؟
۶. میکس خود را بر روی عناصر محدود متمرکز کنید
توانایی مغز در تحلیل اطلاعات صوتی سقفی مشخص دارد. به همین دلیل نیز بهتر است تا میکس خود را به سه قسمت اصلی تقسیم کنید. یک پروژه موسیقی شامل اجزای بسیاری است؛ اما پیشنهاد میکنیم اجزای کماهمیتتر را بهعنوان عناصری ثانویه به میکس خود بیفزایید. این امر به شما کمک خواهد کرد که عناصر اصلی موسیقی خود را بشناسید، با دقتی بیشتر بشنوید و آنها را بهتر میکس کنید.
منبع: Audient
مترجم: امیر تولی