رد کردن

آشنایی با انواع هوپ درام

هوپ درام

هوپ (hoop) در واقع حلقه‌ای فلزی است که پوست را به شِل یا قاب درام متصل می‌کند. بسیاری از درامرهای مبتدی، اطلاعات چندانی در مورد این بخش از ساز خود ندارند. در این مقاله، شما را با انواع طراحی هوپ درام آشنا کرده و تأثیر آن بر صدادهی و نواخت ساز را شرح می‌دهیم تا بتوانید راحت‌تر صدایی که به دنبال آن هستید را پیدا کنید.

هوپ‌های دارای فلنج (Flanged Hoops)

این حلقه‌های فلزی از یک تکه آهن نوردشده به دست می‌آیند که خمیدگی‌هایی در قسمت‌هایی از آن وجود دارد. هوپ‌های flanged از یک تکه فلز ساخته می‌شوند و توسط پرس به شکل مورد نظر درمی‌آیند. به همین علت، برخلاف هوپ‌های ریخته‌گری‌شده، قیمتی مقرون‌به‌صرفه دارند و انتخابی مرسوم در بین نوازنده‌ها هستند.

طراحی این قطعات به مرور زمان به مدل‌های تک-فلنج (single-flanged)، دو-فلنج (double-flanged) و سه-فلنج (triple-flanged) تقسیم شده است. این تفاوت‌ها، بر فاکتورهایی از جمله پاسخ‌دهی بدنه یا پوست و عمر درام استیک‌ها تأثیر می‌گذارند. تفاوت‌های اصلی سه نوع تک-فلنج، دو-فلنج و سه-فلنج از قرار زیر هستند:

تک-فلنج

درام لاتین پرکاشن با هوپ تک فلنج

هوپ‌های تک فلنج تنها دارای یک ناهمواری در شکل کلی حلقه هستند که یک فلنج یا لبه کوچک در قسمت پایینی حلقه است. این فلنج باعث می‌شود حلقه به‌طور مساوی و یکدست بر روی پوست بنشیند و قلاب‌های کنترل تِنشِن را بر روی خود جای دهد. طراحی تک-فلنج نسبتاً قدیمی است و بیشتر در درام‌های سبک قدیمی به آن برمی‌خوریم. صدای آنها باز و روشن و مملو از اُورتُن است.

دو-فلنج

درام گرچ با هوپ دو فلنج

با اضافه کردن یک خم یا فلنج دیگر به سمت پایین در لبه حلقه نگهدارنده، حلقه‌های دو فلنج این امکان را فراهم می‌کند که میله‌های تِنشِن جزئی از ساختار هوپ باشند و بدون نیاز به قلاب، به حلقه نگهدارنده متصل شوند. اما با وجود این پیشرفت در طراحی، این حلقه‌ها نیز همچون حلقه‌های تک فلنج، در قسمت بالا فاقد خمیدگی بوده که در بلندمدت امکان آسیب رساندن به چوب‌های درام را بیشتر می‌کند. با این همه، ظاهر جذاب و صدای کنترل‌شده حلقه‌های دو-فلنج در تولیدات شرکت‌هایی مانند گرچ (Gretsch) و دانت (Dunnett)، دهه‌هاست که طرفداران خاص خود را دارد و این هوپ‌ها، جزو گزینه‌های بسیار محبوب به شمار می‌آیند.

سه-فلنج

درام DW

هوپ‌های سه فلنج، در اصل همان هوپ‌های دو فلنج هستند که یک خمیدگی رو به بیرون در قسمت بالای حلقه به آنها اضافه شده است تا یک فلنج سوم گرد ایجاد شود. این طراحی نه‌تنها به طولانی‌تر شدن عمر چوب‌ها می‌انجامد، بلکه رزونانس و کشش (ساستین) صدای پوست و بدنه درام را کنترل کرده و کوک کردن را ساده‌تر می‌کند. به همین دلیل، حلقه‌های سه-فلنج به گزینه اول درامرهای امروزی تبدیل شده‌اند.

هوپ‌های صاف و بدون فلنج

همانطور که از نام این حلقه‌ها پیداست، آنها فاقد فلنج هستند. لبه صاف حلقه باعث می‌شود حرکت و لرزش پوست به حداکثر رسیده و لذا کشش صدای آن بسیار بلندتر باشد. این نوع حلقه‌ها را بیشتر در طبل‌های تاریخی در موزه‌ها مشاهده می‌کنیم؛ اما با توجه به علاقه روزافزون درامرها برای ‌دست‌یابی به صدای درام دهه‌های گذشته، برخی از شرکت‌ها اقدام به تولید این دسته از هوپ‌ها کرده‌اند و می‌توان آنها را در بازار خریداری کرد.

انواع دیگر هوپ

هوپ‌های ریخته‌گری‌شده

درام یاماها

این نوع حلقه‌ها با قالب‌ریزی فلز مذاب به شکل یک حلقه یکدست تولید می‌شوند؛ فرایندی که اجازه تعبیه میله‌های تِنشِن در خود حلقه را فراهم می‌سازد. حذف لبه‌ها و همچنین طراحی نازک‌تر این هوپ‌ها باعث می‌شود که دوام و صدادهی آنها، نسبت به دیگر انواع ذکرشده، متفاوت و بهتر باشد. همچنین به لطف وزن بالای هوپ‌های ریخته‌گری‌شده، آنها دوام بالایی دارند و برای نوازندگانی که مکرراً به اجرای زنده می‌پردازند، بسیار مناسب هستند. به‌علاوه، این حلقه‌ها، کوک بهتری نیز برای ساز فراهم می‌کنند. از نظر صدا، برق صدای هوپ‌های ریخته‌گری‌شده بسیار زیاد است و صدایی متمرکز و برنده ایجاد می‌کنند که در صدای کلی ساز و به‌خصوص در تکنیک‌های ریم‌شات و کراس‌استیک خودنمایی می‌کند.

البته هوپ‌های ریخته‌گری‌شده خالی از ایراد نیز نیستند و معایبی چون وزن بالا، عدم انعطاف‌پذیری و قیمت بالا را می‌توان از معایب آنها دانست. در نهایت، این حلقه‌ها، محبوب‌ترین گزینه در بین مدل‌های بدون فلنج محسوب می‌شوند که با در نظر گرفتن فواید آنها، امری کاملاً منطقی است.

هوپ‌های چوبی

درام گرچ

حلقه‌های چوبی ظاهر و صدایی به‌مراتب طبیعی‌تر دارند. این حلقه‌ها که بیشتر در بیس درام به کار می‌روند، با تکنیک خم کردن چوب توسط بخار تولید شده و به کوبش گرم و محکم طبل‌های بم کمک می‌کنند. همچنین در برخی اسنرها و تام‌ها نیز از حلقه‌های چوبی استفاده می‌شود. این نوع هوپ‌ها از نظر دوام ضعیف‌تر هستند؛ اما جذابیت آنها این امر را جبران می‌کند. با وجود آنکه هوپ‌های چوبی از نظر زیبایی قطعاً رتبه اول را به خود اختصاص می‌دهند، اما صدای آنها نیز چیزی کم از ظاهرشان ندارد. صدای گرم و متمرکز این هوپ‌ها باعث می‌شود که کنترل بیشتری بر روی پوست درام اعمال شود. همچنین آنها می‌توانند عملاً ساستین صدا را از بین برده و صدایی تیره و کوبنده ایجاد کنند. به‌علاوه، صدای ریم چوبی در تکنیک کراس استیک نیز برای هر درامری گوش‌نواز است.

اس-هوپ (S-Hoops)

هوپ درامز

شرکت Safehoop، هوپ‌هایی انحصاری به نام S-Hoop تولید می‌کند که شکل آنها شبیه به حرف S انگلیسی است. حلقه‌های سه فلنج معمولاً در قسمت بالا به سمت بیرون خم می‌شوند؛ اما اس-هوپ خمیدگی تیزتری به سمت داخل دارد که لبه حلقه را به سمت پوست خم می‌کند. بدین‌ترتیب، لبه پوست پوشیده می‌شود و اتصال محکم‌تری به دست می‌آید. عملکرد این هوپ‌ها، از نظر انعطاف‌پذیری و کوک یکدست، شبیه به حلقه‌های ریخته‌گری‌شده است. در واقع، S-Hoop مانند پلی بین حلقه‌های فلنج‌دار و ریخته‌گری‌شده عمل می‌کند و مزایای این دو نوع حلقه را در اختیار شما می‌گذارد.

منبع: Sweetwater
نویسنده: Aidan VandeStadt

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *