کنترلرهای پَددار (pad controller) در زمانهای نهچندان دور ناشناخته بودند، ولی امروزه تنظیمکنندگان بسیاری از داشتن میدی کیبورد (MIDI keyboard) صرفنظر میکنند و به استفاده از این کنترلرها روی میآورند.
ولی آیا این امر بدان معنی است که امروزه کنترلرهای پَددار عرصه را به دست گرفتهاند؟ برای پاسخ دادن به این پرسش، نظر ۵ متخصص را جویا شدیم.
دیجی/تنظیمکننده
«فکر نمیکنم کنترلرهای پددار از میدی کیبورد کنترلرها مهمتر باشند. من هر دو را دوست دارم، ولی فکر میکنم کنترلرهای پددار مد روزتر هستند و بیشتر به درد نوع موسیقی رایج امروز میخورند که ملودی و آکوردهای آن بر مبنای لوپها ایجاد میشود.
با این حال، وقتی حباب موسیقی امروز هم بترکد، قطعاً شاهد بازگشت به میدی کیبوردها یا میدی گیتارها و یا نوع جدیدی از کنترلرها خواهیم بود. شرکتهای تولیدکننده، کنترلرها را دوست دارند؛ زیرا نمیتوان نسخه کرکشده سختافزار را دانلود کرد. پس حتماً شاهد حضور گسترده این کنترلرها در بازار خواهیم بود.»
Akai Professional
«کنترلر MPC شرکت آکایی، اولین کنترلر پدداری بود که تولید موسیقی بدون استفاده از میدی کنترلر های سنتی را ممکن کرد. با رشد روزافزون تولید موسیقی بهصورت زنده، شاهد پیشرفت کنترلرهای پددار و اضافه شدن امکاناتی از قبیل صفحه نمایش لمسی و چراغهای RGB در کنترلرهایی مانند Akai MPC Touch هستیم که به تنظیمکننده امکان میدهند به جای تمرکز بر روی لپتاپ، بر روی اجرا تمرکز کند.»
دکتر بیت
«گرچه شخصاً استفاده از کیبورد را برای نواختن ملودی و هارمونی ترجیح میدهم، اما کسانی که تعلق خاطری به کیبورد ندارند و از چیدمان نامحدود پدها لذت میبرند را به خوبی درک میکنم. بهعلاوه، پدها برای اجرای سازهای کوبهای بهتر هستند؛ چون با ضربه فعال میشوند و نه با فشار. نوشتن سازهای کوبهای با کنترلرهای پددار مانند Native Instruments Maschine و Ableton Push، بسیار لذتبخشتر از نوشتن آنها با کیبورد است.»
نکتار (Nektar)
«نه، هر دو آنها مهم هستند. هر کنترلری امکانات ویژهای فراهم میکند و نقاط قوت مربوط به خود را دارد. اجرای سازهای کوبهای بر روی کیبورد دشوار است، ولی اجرای قطعات پیانو بر روی پد هم ساده نیست. بهترین چیز، امکان تغییر آنی از یک کنترلر به کنترلر دیگر است. بدین شکل کاربر میتواند با بهرهگیری از نقاط قوت هر یک از این دو نوع کنترلر، آزادانه خلاقیت خود را بروز دهد.
هر دو آنها باید روش کاری ساده و ارتباطی صحیح با نرمافزار آهنگسازی (DAW) داشته باشند. با این وجود فکر میکنم حق ذاتی هر انسانی است که حداقل از یکی از این دو نوع کنترلر برخوردار باشد.»
نوویشن (Novation)
«شاید امروزه کنترلر پددار بهعنوان درگاه فیزیکی برای نرمافزاری مانند ایبلتون لایو، یک پدیده ضروری باشد. این کنترلرها از دستگاهی که صرفاً یک سمپل را فعال میکرد، به رویکردی جدید برای اجرای درامز و ملودی تبدیل شدهاند. اگر در گذشته کیبورد نمیزدهاید، دیگر دلیلی ندارد کیبورد هم داشته باشید؛ زیرا اکنون میتوانید از پد برای تمام نیازهای موسیقایی خود بهره ببرید. امروزه یک جعبه با چندین دکمه، یک ساز تمامعیار به حساب میآید.»
منبع: MusicRadar
مترجم: کیان ایرجی