انتخاب یک گیتار الکتریک لس پال (Les Paul) از برند گیبسون یا اپیفون میتواند کاری چالشبرانگیز باشد. تشخیص و تمییز مدلهای مختلف و امکانات و مشخصات متنوع آنها ممکن است به زمان و تحقیق زیادی نیاز داشته باشد. در این مقاله سعی داریم تمام لس پالهای گیبسون و اپیفون را بهطور مختصر بررسی کنیم تا کار شما در انتخاب گزینه مناسب آسان شود.
میراث لس پال؛ تاریخچهای کوتاه
گیتاری که نام لس پال را یدک میکشد، نقشی انکارناپذیر در شکلگیری موسیقی مردمی امروزی ایفا کرده است. از زمان ورود به بازار در سال ۱۹۵۲، صدای غنی، حجیم و فرکانسهای میانی متمرکز لس پال، در کنار توانایی خارقالعاده این ساز برای حفظ ساستین، تأثیر عمیقی بر شکلگیری صدای سبکهای راک، بلوز، متال و زیرشاخههای جدیدتر این سبکها داشته است.
اگرچه بحث و جدلهایی درباره اینکه چه کسانی در سیر تحول لس پال ایفای نقش کردهاند وجود دارد، واضح است که این گیتار الکتریک حاصل همکاری موفق رئیس شرکت گیبسون یعنی تد مککارتی (Ted McCarty) و گیتاریست جز و مخترع تجربی، لس پال (Les Paul) بوده است. سبک و سیاق تولیدات گیبسون و از سوی دیگر، جستجوی آقای پال برای گیتار الکتریکی با ساستین بیشتر و فیدبک کمتر، باعث شد که این همکاری تقریباً ناگزیر باشد.
لس پال سالها با مشکل فیدبک در گیتارهای الکتریک هالوبادی (hollowbody/گیتارهایی با بدنه توخالی) در ولومهای بالا دستوپنجه نرم میکرد. در اوایل دهه ۴۰ میلادی، او یک گیتار هالوبادی Epiphone Broadway خرید و پیکاپهای ساخت خود را بر روی آن نصب کرده و تغییراتی دیگر نیز بر روی آن اعمال کرد. این گیتار که پال آن را The Clunker (به معنی قراضه) نام گذاشت، مشکل فیدبک را تا حدود زیادی برطرف کرد؛ اما این مشکل زمانی کاملاً برطرف شد که او طراحی سالیدبادی (solidbody/گیتارهایی با بدنه توپُر) را امتحان کرد.
اولین نمونه سالید بادی آقای لس پال، The Log (به معنی کُنده درخت) نام داشت و از یک تکه کنده درخت کاج درست شده بود. بدنه The Log تنها کمی از دسته و صفحه انگشتگذاری پهنتر و کمی از گیتار هالوبادی استاندارد قطورتر بود. لس پال دو زائده چوبی در دو طرف The Log نصب کرد که ظاهر آن را تقریباً شبیه به گیتار آرچتاپ استاندارد کند. این ساز گرچه ظاهر چشمنوازی نداشت، اما در رسیدن به هدف لس پال یعنی کنترل فیدبک موفق بود. حدوداً در سال ۱۹۴۶، او طراحی خود را به شرکت گیبسون معرفی کرد؛ اما این شرکت علاقهای به طرح پال نداشت.
باید سالها زمان میگذشت و یک شرکت بهخصوص از کالیفرنیا به نام فندر، اولین گیتار سالیدبادی الکتریک موفق را به بازار عرضه میکرد تا شرکت گیبسون از خر شیطان پیاده شود! نتیجه این امر، معرفی گیتار الکتریک Les Paul در سال ۱۹۵۲ بود. برخلاف شرکت تازهکار کالیفرنیایی با بدنه اغواکننده و مدرن، دسته پیچشده به بدنه و صدای خاص و twangy گیتارهایش، گیبسون تمرکز خود را بر روی تولید یک ساز سالیدبادی گذاشت که ظاهر گیتارهای هالوبادی شرکت را حفظ کرده و ساختار دسته چسبیده به بدنه و سیمگیر ذوزنقهای معمول گیبسون را به نمایش میگذاشت.
لس پال نهایتاً در طی دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ در چهار مدل مختلف با نامهای Custom ،Standard ،Special و Junior عرضه شد. این ساز تمام علاقهمندان به گیتار در سطح جهان را مجذوب خود کرد. بدنه توپر از چوب ماهون با پوششی از چوب افرا، مشکل همیشگی فیدبک را حل کرده و در عین حال ساستین خیرهکنندهای داشت. از سوی دیگر، کات-اِوِی زیبای سبک فلورانسی آن نواختن نتهای بالا را آسانتر میکرد. این گیتار الکتریک که در ابتدا با پیکاپهای سینگل کویل P-90 عرضه میشد، با معرفی پیکاپهای هامباکر PAF یا Patent Applied For (به معنی در انتظار ثبت رسمی اختراع) شرکت گیبسون، مشکل نویز پیکاپهای سینگل کویل را برطرف کرده و در عین حال صدای حجیمی ارائه میکرد که امروزه برای اغلب گیتاریستها و موسیقیدوستان آشناست.
در سال ۱۹۵۷ میلادی، Les Paul Custom با دو پیکاپ PAF به بازار عرضه شد و سپس نسخههای سه پیکاپ به بازار معرفی شدند. در اوایل دهه هفتاد، گیبسون چندین مدل متفاوت از لس پال را به بازار عرضه کرد و از آن روز تا کنون جایگاه این گیتار الکتریک همواره رو به رشد بوده است. عجیب آنجاست که در اوایل دهه شصت، لس پال به دلیل مشکل وزن، قیمت بالا و شهرت خود بهعنوان گیتاری قدیمیمآب و ازمداُفتاده، محبوبیت خود را از دست داد؛ اما در اواسط دهه ۶۰، هنرمندان بریتانیایی از جمله کیت ریچاردز (Keith Richards)، اریک کلپتون (Eric Clapton)، پیتر گرین (Peter Green) و جیمی پیج (Jimmy Page) که به صدای حجیم و مناسب راک و بلوز این ساز علاقه داشتند، مجدداً آتش اشتیاق به لس پال را در بین علاقهمندان روشن کردند و به همین علت، تولید این گیتار الکتریک در سال ۱۹۶۸ مجدداً از سر گرفته شد.
فهرست هنرمندانی که در طول حرفه خود از انواع لس پال استفاده کردهاند سر به فلک میکشد. همانطور که در بالا یاد کردیم، هنرمندان بلوز راک بریتانیایی مانند کلپتون بودند که سردمدار بازگشت لس پال شدند. این افراد به صدای دوستداران اولیه این ساز، از جمله نوازنده بلوز تگزاسی فردی کینگ (Freddie King) در آهنگهای شاخصی مانند Hideaway و نوازنده گروه Howlin’ Wolf یعنی هیوبرت ساملین (Hubert Sumlin) در آهنگهایی چون Smokestack Lightning، گوش کرده بودند و همین صدا را برای آهنگهای خود نیز میپسندیدند.
در سوی دیگر دریای آتلانتیک، این مایکل بلومفیلد (Michael Bloomfield) بود که جایگاه لس پال را بهعنوان گیتار الکتریک مرسوم در بین نوازندگان سبکهای راک و بلوز تثبیت کرد. این نوازنده اهل شیکاگو در ابتدا یک لس پال گلد تاپ ۱۹۵۴ داشت و بعدتر این ساز را با لس پال استاندارد ۵۹ عوض کرد که با همین ساز هم شناخته شد. صدای ضخیم اما کلین لس پال بلومفیلد، نیروی محرکهای قدرتمند در صدای گروه بلوز پال باترفیلد (Paul Butterfield Blues Band) بود؛ گروهی که زمانی بهعنوان ارکستر جایگزین باب دیلن (Bob Dylan) فعالیت میکرد و در فستیوال فولک نیوپورت جنجالهای بسیاری به راه انداخت. در سال ۲۰۰۹، کارگاه گیتارهای سفارشی یا کاستم شاپ گیبسون، برای گرامیداشت خدمت بلومفیلد به جایگاه لس پال، تعداد محدودی از نمونههای بازآفرینیشده از گیتار او را تولید کرد که همان خط و خشها و قطعات تعویضی لس پال بلومفیلد را داشتند.
گیتارهای یادبود دیگری نیز وجود دارند که گیپسون برای زنده نگه داشتن نامهای جاودانه موسیقی امروزی تولید کرده است؛ از جمله گیتارهای مدل جیمی پیج، اسلش (Slash)، جو پری (Joe Perry)، ایس فریلی (Ace Frehley)، مارک بولان (Marc Bolan)، جف بک (Jeff Beck)، پیت تاونزند (Pete Townshend)، بیلی جو آرمسترانگ (Billie Joe Armstrong) و دهها نمونه دیگر.
لس پالهای اپیفون
ارتباط بین آقای لس پال و شرکت اپیفون به اواخر دهه سی میلادی برمیگردد. The Log که نمونه اولیه اختراع پال بود، در ساعات پس از کار در کارخانه اپیفون در نیویورک تولید شد. شخص لس پال یکی از مشاوران همیشگی اپیفون در زمینه طراحی ساز بود و بهعنوان نوازندهای باتجربه و مخترعی خلاق در زمینه تجهیزات صوتی با این شرکت همکاری میکرد.
گیبسون در سال ۱۹۵۷ شرکت اپیفون را خریداری کرد. پس از ادغام این دو شرکت، گیتارهای اپیفون در کارخانههای گیبسون تولید شده و از نظر طراحی، جنس چوب و قطعات، اشتراکات زیادی با تولیدات گیبسون پیدا کردند.
از اوایل دهه هفتاد، بیشتر سازهای برند اپیفون در ژاپن و سپس در کره جنوبی تولید شدند. امروز هم این گیتارها عمدتاً در کارخانههایی واقع در کشورهای آسیایی و با مشخصات تعیینشده توسط گیبسون تولید میشوند. هزینه تولید پایینتر، استفاده کمتر از دست و بهرهگیری از چوبها، سختافزار و رنگهای اقتصادیتر در لس پالهای اپیفون نسبت به نمونههای تولیدشده در آمریکا باعث شده است تا قیمت گیتارهای اپیفون پایینتر باشد و در عین حال، به لطف کیفیت بسیار بالای خود، گزینهای فوقالعاده برای گیتاریستهایی با بودجه محدود باشند.
بهروزرسانی اخیر لس پالهای اپیفون شامل تغییراتی اساسی است و باعث شده که مدلهای این شرکت به مدلهای اصلی گیبسون نزدیکتر از پیش شوند. یک تغییر مهم، بازگشت سردسته طرح کالامازو (Kalamazoo) است که ابتدا در دهه ۳۰ میلادی عرضه شده بود.
Epiphone Les Paul Standard
سری استاندارد در چند مدل و با ویژگیهای اساسی لس پال عرضه میشود و به منظور شبیهسازی صدای عصر طلایی این گیتار الکتریک طراحی شده است. این سری شامل مدلهای استاندارد دهه ۵۰، استاندارد دهه ۶۰ و نمونه سفارشی استاندارد دهه ۶۰ با صفحه رویی رگهدار (Les Paul Standard ’60s Quilt Top) است.
همچنین گیتار الکتریک اپیفون ۱۹۵۹ Standard Outfit نیز به بازار عرضه شده است که با استفاده از پیکاپهای Burstbucker گیبسون تلاش دارد تا بیشازپیش به محصولات گرانقیمت گیبسون نزدیک شود و ارزش خرید گیتارهای اپیفون را یک سطح فراتر ببرد.
Epiphone Les Paul Custom
این گیتار اپیفون که بر اساس لس پال کاستم گیبسون مربوط به سال ۱۹۵۴ ساخته شده است، دارای امکاناتی چشمنواز از جمله سختافزار طلاییرنگ و اینلِیهای سفارشی است. اما تنها نقطه قوت Epiphone Les Paul Custom ظاهر آن نیست؛ بلکه امکاناتی از جمله پیکاپهای ProBucker، دسته خوشدست از چوب ماهون و صفحه انگشتگذاری روان از جنس چوب آبنوس با ۲۲ فرت باعث میشوند تجربه نواختی بینقص را با این گیتار تجربه کنید.
Epiphone Les Paul Junior
وقتی گیبسون مدل Junior را در سال ۱۹۵۴ به بازار معرفی کرد، تلاش داشت مدلی مقرونبهصرفه برای نوازندگانی تولید کند که قصد داشتند وارد دنیای لس پالها شوند. نمونه امروزی اپیفون نیز به رسم همان نمونه اولیه، دارای امکاناتی از قبیل بدنه سینگل کات کلاسیک و یک پیکاپ سینگل کویل P-90 است. اگرچه ممکن است چنین طراحی محدودی برای بسیاری از نوازندگان جذاب نباشد، اما این گیتار الکتریک صداهای زیبایی را در دل خود جای داده است.
Epiphone Les Paul Special
این مدل که ابتدا در سال ۱۹۵۵ به بازار عرضه شد، بهعنوان ارتقایی برای مدل جونیور به حساب میآید. Les Paul Special شرکت اپیفون دارای امکاناتی مانند دو پیکاپ P-90، بدنه توپر از چوب ماهون و دسته ضخیم مدل دهه ۵۰ با صفحه انگشتگذاری از جنس چوب لورل هندی است. رنگ زرد موسوم به TV Yellow، گوشیهای کوک طرح قدیمی و بریج Lightning Bar باعث ایجاد ظاهری کلاسیک شده است که سردسته طرح کالامازو آن را بهخوبی تکمیل میکند.
Epiphone Les Paul Classic
اگرچه ظاهر Les Paul Classic یادآور گیبسونهای اواخر دهه پنجاه است، اما این گیتار الکتریک امکانات مدرنی دارد که نوازندگی با آن را جذابتر میکنند. این ساز دارای دو پیکاپ هامباکر Alnico Classic PRO بوده و سیمکشی آن امکان تفکیک سیمپیچ هامباکر و تغییر فاز را فراهم میآورد تا تنوع صوتی گستردهای در اختیار نوازنده باشد.
Epiphone Les Paul Studio
اگر به دنبال سازی خوشصدا و کمدردسر هستید، مدل Studio میتواند مناسب حال شما باشد. Les Paul Studio در دهه هشتاد میلادی با هدف جلب نوازندگانی طراحی شد که به یک لس پال تمامعیار اما مقرونبهصرفه و ساده نیاز داشتند. این گیتار الکتریک دارای دو پیکاپ هامباکر Alnico Classic PRO و سیمکشی پیشرفته برای تفکیک سیمپیچ با سوئیچ push-pull است و تنوع صوتی گستردهای را در اختیار نوازنده قرار میدهد؛ از براقترین صداهای کلین گرفته تا سنگینترین صداها برای ریتم و لید.
Epiphone Les Paul Modern
Les Paul Modern شرکت اپیفون هر آنچه از این ساز ریشهدار انتظار دارید را در کنار بهروزرسانیهای مناسب حال نوازندههای مدرن در اختیار شما قرار میدهد؛ از جمله بدنه چوب ماهون با وزن کمتر، دسترسی بهتر به نتهای بالا و صفحه انگشتگذاری با شعاع ۱۲ اینچ از جنس چوب آبنوس برای اجرای راحتتر تکنیک بند. لس پال Modern با دو پیکاپ ProBucker صدایی شبیه به پیکاپهای PAF تولید میکند و در عین حال، سیمکشی پیشرفته آن به کاربر اجازه میدهد سیمپیچی هر پیکاپ را به منظور تولید صداهایی شبیه به سینگل کویل تفکیک کرده یا برای تولید صداهایی شبیه به صدای پیتر گرین، جهت فاز را معکوس کند.
Epiphone Les Paul Prophecy
مانند مدل قبلی، Prophecy نیز فرمول کلاسیک لس پال را در ترکیب با امکاناتی امروزی در قالب سازی چشمنواز جمع کرده است. این گیتار الکتریک دارای بدنهای سبک از چوب ماهون با پوشش چوب افرای طرحدار و جلای وینتج است که در کنار هم، ظاهر کمنظیری به آن بخشیدهاند. یک جفت پیکاپ Fishman Fluence، سه جنس صدای منحصربهفرد را در اختیار کاربر میگذارد: صدایی شبیه به PAF، صدای هامباکر اکتیو با خروجی بالا و صدای سینگل کویل با دور سیمپیچ بالا. همگی این صداها با استفاده از سوئیچ push-pull و پیچهای ولوم و تن قابل دسترسی هستند. بهتر آنکه صدای این ساز کاملاً بدون نویز است. مجموع این عوامل، اپیفون Les Paul Prophecy را به یک انتخاب استثنایی برای نوازندگان مدرن بدل کرده است.
Epiphone Les Paul Melody Maker E1
این گیتار ارزانقیمتترین لس پال تولیدشده توسط شرکت اپیفون به حساب میآید و برای گیتاریستهای تازهکاری تولید شده است که شوق و اشتیاقشان بیشتر از بودجه آنهاست.
بدنه نازک از جنس چوب پاپلار و دسته پیچشده نازک آن برای دستان کوچکتر نوازندگان جوان مناسب است. پیکاپهای سرامیکی سینگل کویل این ساز صدای همیشگی موسیقی راک اند رول را تداعی میکنند. پوشش تراس راد طرح دهه شصتی و لوگوی بهکاررفته در سردسته Melody Maker، یادآور لس پالهای قدیمی است. این ساز در چندین رنگ مختلف تولید میشود.
پکیجهای لس پال اپیفون
شرکت اپیفون در طراحی پکیجهای خود، هنرجویان و نوازندگان تازهکار را در نظر گرفته است. این پکیجها هر آنچه برای شروع نوازندگی لازم دارید را در قالب یک بسته با قیمتی فوقالعاده ارائه میکنند. مثلاً پکیج Slash “AFD” Les Paul Outfit که با همکاری اسلش طراحی شده است، شامل یک گیتار الکتریک لس پال Special-II با دو پیکاپ هامباکر، یک امپلیفایر کوچک دو کاناله ۱۵ وات Slash Snakepit و تمام لوازم جانبی مورد نیاز از جمله کیف حمل، استرپ، کابل، مضراب و دسترسی به دروس آنلاین eMedia است.
لس پالهای گیبسون
این گیتارها که در کارخانه گیبسون در نشویل ایالت تنسی تولید میشوند، کماکان جایگاه خود بهعنوان سردسته محصولات گیبسون را پس از شش دهه تولید حفظ کردهاند. توجه به جزئیات، چوبها، تجهیزات الکترونیک و پرداختهای اعلا و همچنین دقت بالا در تولید دستی ساز باعث شده تا لس پال کماکان بهعنوان یکی از سمبلهای هنر تولید گیتار در آمریکا به شمار بیاید.
Gibson Les Paul Standard ’50s P-90
این گیتار الکتریک به یادبود مدل گلد تاپ که در سال ۱۹۵۲ معرفی شد، ساخته شده است و با پرداخت چشمنواز خود، بینندگان را مجذوب میکند. پیکاپهای P-90 صدایی کوبنده و شفاف داشته و بدنه چوب ماهون با صفحه رویی چوب افرا باعث میشود کشش صدای این ساز مملو از فرکانسهای هارمونیک باشد. دسته حاشیهکاریکشیشده چوب ماهون، شکلی مانند گیتارهای دهه ۵۰ داشته و گوشیهای کوک Vintage Deluxe آن، ظاهر و کارایی بینقصی دارند.
Gibson Les Paul Standard ’50s
این گیتار گیبسون از نظر مشخصات شباهت زیادی به نمونه P-90 دارد؛ اما دارای صفحه رویی از چوب افرای طرحدار و پیکاپهای Alnico II Burstbucker است که صدایی یادآور صدای PAF دارند. گیتار الکتریک گیبسون Les Paul Standard ’50s با سه رنگ چشمنواز عرضه میشود و هیچ ایرادی به راحتی و صدای آن وارد نیست.
Gibson Les Paul Standard ’60s
Les Paul Standard ’60s یادآور گیتاری تاریخساز است که در دستان شناختهشدهترین نوازندگان تاریخ به چشم میخورد. مدل استاندارد دهه ۶۰ دارای صفحه رویی چوب افرای طرحدار، پیکاپهای BurstBucker ’61 و دسته نازک دهه شصتی است. در قیاس با پیکاپهای Burstbucker که در مدلهای دهه پنجاهی مورد استفاده قرار گرفتهاند، مدل ۶۱ خروجی بیشتر و فرکانسهای فوقانی کمی قویتری دارد.
Gibson Les Paul Junior
این گیتار الکتریک گیبسون مقرونبهصرفه که ابتدا در سال ۱۹۵۴ به بازار معرفی شد، سازی کاملاً کاری و بیزرقوبرق است و متشکل از بدنهای یکتکه از جنس چوب ماهون، یک پیکاپ P-90 و دو پیچ کنترل است. بیشک، Les Paul Junior انعطافپذیری لس پالهای دیگر را ندارد؛ اما ساده بودن گاهی بهتر است.
Gibson Les Paul Special
Les Paul Special که ادامه راه لس پال جونیور است، ابتدا بهعنوان مدلی مقرونبهصرفه و با اضافه کردن یک پیکاپ P-90 دیگر بر روی بدنه ماهون یکتکه مدل جونیور به بازار ارائه شد. این گیتار ساده که در دو رنگ زرد تلویزیونی و قرمز گیلاسی با پرداخت نیتروسلولز به بازار عرضه میشود، صدایی خیرهکننده دارد.
Gibson Les Paul Deluxe ’70s
اگر به دنبال صدایی متفاوت هستید، شاید بد نباشد به این مدل نگاهی بیندازید. مدل Deluxe ’70s که دارای دو پیکاپ مینی هامباکر است، صدایی براقتر از مدلهای مجهز به پیکاپهای PAF دارد که علت آن استفاده از بوبینهای کوچکتر در پیکاپ به منظور جای دادن به سیمپیچی با دور کمتر است.
Gibson Les Paul Studio
اگرچه مدلهای جونیور و اسپشال مستقیماً نوازندههای مبتدی را هدف قرار داده بودند، مدل استودیو که در سال ۱۹۸۳ عرضه شد، ابتدا به منظور راضی کردن نوازندگانی طراحی شد که میخواستند صدای لس پال را بدون پرداخت هزینه برای جلوههای بصری مدلهای گرانقیمتتر در اختیار داشته باشند. امروزه نیز Les Paul Studio همین راه را ادامه میدهد. بدنه ماهون سبکشده این ساز در تعامل با پیکاپهای هامباکر ۴۹۸T و ۴۹۰R، صدایی قرصومحکم با خروجی بالا تولید میکند.
Gibson Les Paul Classic
با وجود اینکه ظاهر این ساز یادآور مدلهای دهه ۶۰ است، گیبسون Gibson Les Paul Classic سازی بسیار مدرن است. بدنه این ساز که با حفر نه سوراخ سبکتر شده، اجراهای طولانی را سادهتر کرده و پیکاپهای BurstBucker 61R و BurstBucker 61T در کنار چهار پیچ کنترل push-pull به منظور تفکیک سیمپیچ و معکوس کردن فاز و همچنین بایپَس حقیقی، تنوع صوتی گستردهای را در اختیار نوازنده قرار میدهند.
Gibson Les Paul Tribute
این گیتار الکتریک از کمپانی گیبسون، ظاهر همیشگی لس پال را با قیمتی مقرونبهصرفه ارائه میکند. Les Paul Tribute دارای بدنه مدرن سبکشده، دو پیکاپ هامباکر Alnico II 490 و پرداخت سَتین است و نوازندگی با آن بسیار لذتبخش است.
Gibson Les Paul Modern
اگرچه مدل Classic، انعطاف و سازهای امروزی را با ظاهر مدلهای کلاسیک ترکیب میکند، گیبسون لس پال Modern یک گام فراتر میرود. به لطف پیکاپهای BurstBucker Pro و +BurstBucker Pro، این ساز تنوع صوتی گستردهای را به کاربر ارائه میکند. این پیکاپها با استفاده از پیچهای کنترل push-pull برای تفکیک سیمپیچ، معکوس کردن فاز و بایپس حقیقی سیمکشی شدهاند. مواردی چون شیب نامتقارن دسته، شعاع ترکیبی صفحه انگشتگذاری و تراش دقیق محل اتصال دسته به بدنه باعث میشوند نواخت این ساز باب طبع نوازندگان امروزی باشد.
کارگاه سفارشی (Custom Shop) گیبسون
اگر به دنبال بهترین گیتارهای تولیدشده توسط شرکت گیبسون هستید، باید به مدلهای گرانقیمت تولیدشده در کارگاه سفارشی (Custom Shop) این کمپانی نگاهی بیندازید. این سازها توسط بهترین استادان در کارخانه گیبسون در نشویل تولید میشوند. هر گیتاری که از Custom Shop بیرون میآید، نمایانگر پایبندی همیشگی شرکت گیبسون به کیفیت، کار دست و صدای خیرهکننده است. خواه به دنبال نمونه شبیهسازیشده سازی قدیمی باشید یا به دنبال سازی با تولید محدود، کارگاه سفارشی گیبسون آنچه در سر دارید را به واقعیت بدل میکند.
Murphy Lab
در ماه مارس سال ۲۰۲۱، لابراتوار مورفی یا Murphy Lab در کارگاه سفارشی گیبسون راهاندازی شد. تام مورفی که به مدت دو دهه از افراد پیشرو در این صنعت بوده است، هنر و علم کهنه کردن گیتار را بهخوبی میشناسد. مورفی در همکاری با تیم استادانی که همگی توسط خود او تعلیم دیدهاند، در Murphy Lab گزینههای مختلفی را به منظور کهنهسازی گیتارهای لس پال مورد استفاده قرار میدهد. این سازها معمولاً قیمتی بسیار بالا دارند و میتوان به آنها به چشم یک سرمایهگذاری نیز نگاه کرد.
منبع: Musician’s Friend
مترجم: کیان ایرجی