تأثیر هفت نوع چوب مختلف بر روی صدای گیتار آکوستیک

در هنگام خرید گیتار آکوستیک با چنین عباراتی برخورد خواهید کرد: صفحه رویی (تاپ) از جنس سیتکا اسپروس (نوئل سیتکایی)، صفحات کنار و پشت از جنس ماهون، بریج از چوب رُزوود و غیره. ممکن است همه این گزینه‌ها خیلی خوب باشند، اما معنی آنها دقیقاً چیست؟ بیشتر افراد در زمینه چوب تخصصی ندارند و به همین دلیل، ما تصمیم گرفتیم که این مقاله را به تأثیر هفت نوع چوب مختلف بر روی صدای گیتار آکوستیک اختصاص دهیم.

تأثیر چوب بر صدای گیتار آکوستیک بسیار عمیق است. به چوب‌هایی که در ساخت گیتار و به‌ویژه گیتار آکوستیک از آنها استفاده می‌شود، Tonewood می‌گویند. هر چوب، ویژگی‌های صدایی منحصربه‌فردی دارد. این ویژگی‌ها، به‌خصوص هنگامی که از یک چوب‌ در ساخت تاپ گیتار استفاده شود، خودنمایی می‌کنند. در میان قسمت‌های چوبی گیتار، صفحه رویی یا تاپ، بیشترین تأثیر را بر صدای ساز دارد.

اکنون بیایید نگاهی بیندازیم به انواع چوب و مختصات صدایی آنها:

ماهون (Mahogany)

هنگامی که از چوب متراکم ماهون در ساخت تاپ گیتار استفاده شود، صدایی کوبنده و واضح با فرکانس‌های هارمونیک محدود و فرکانس‌های بالای رضایت‌بخش ارائه می‌کند. صفحات کناری و پشتی ساخته‌شده از چوب ماهون، غالباً فرکانس‌های زیر و بم را تقویت می‌کنند، فرکانس‌های هارمونیک را بارزتر می‌سازند و صدایی «چوبی‌» تولید می‌کنند (برخلاف بعضی از چوب‌ها مانند رُزوود که صدایی متالیک‌تر دارند).

ماهون

افرا (Maple)

افرا چوبی سنگین‌ با صدای تخت‌ و ظاهر زیباست که دارای گونه‌های مختلف است. در ساخت گیتارهای آکوستیک، از چوب میپل به علت شخصیت صدایی شفاف آن استفاده می‌شود که به شخصیت صدای صفحه رو اجازه می‌دهد تا بدون تأثیرپذیری زیاد از صفحات پشت و کنار، خودنمایی کند.

افرا

نوئل سیتکایی (Sitka Spruce)

سیتکا اسپروس یکی از محبوب‌ترین چوب‌ها برای ساخت تاپ گیتار آکوستیک است. این چوب مقاوم و سبک، صدایی شفاف و قدرتمند دارد.

نوئل سیتکایی

اسپروس سرخ (Red Spruce)

این چوب برای ساخت تاپ گیتارهای آکوستیک سیم استیل بسیار مناسب است؛ زیرا صدایی غنی، پُر، شفاف و بلند دارد.

اسپروس سرخ

رُززود برزیلی (Brazilian Rosewood)

چوبی با فرکانس‌های بم شفاف و قوی، فرکانس‌های زیر غنی و براق و طنین بالا.

رُززود برزیلی

رُززود هندی (Indian Rosewood)

چوبی بسیار شبیه به گونه برزیلی، ولی با صدایی حجیم‌تر و فرکانس‌های میانی بیشتر.

رُززود هندی

کوآ (Koa)

کوآ، چوبی سخت و متراکم است. هنگامی که از این چوب در ساخت تاپ گیتار استفاده شود، صدایی قرص‌ومحکم (به‌خصوص در دامنه فرکانس‌های بالا) با فرکانس‌های میانی تقویت‌شده را پدید می‌آورد. در قالب صفحات کنار و پشت گیتار، کوآ صدایی شبیه به ماهون دارد.

کوآ

منبع: وب‌سایت فندر
نویسنده: Jeff Owens
مترجم: کیان ایرجی

4 thoughts on “تأثیر هفت نوع چوب مختلف بر روی صدای گیتار آکوستیک

  1. حمید می‌گوید:

    چوب مالبری در بین این چوبها برا ساخت گیتار حرفی برا گفتن داره متشکر از اساتید بزرگوار در کل برای چه آب و هوایی خوبه اصلن قابل قیاس با چوب افرا و سدر کانادایی یا ماداگاسکار هست ؟

    • پشتیبانی گیتارایران می‌گوید:

      وقت بخیر،
      این چوب جزو چوب‌های متعارف برای ساخت گیتار نیست و متأسفانه اطلاعی از شاخصه‌های آن نداریم.
      موفق باشید.

  2. حمید می‌گوید:

    ممنون از راهنمایتون
    اشغالترین هست…… و بهترین برا ساید بک رزود برزیلی و صفحه رو ژمن اسپروس یا تاپ اسپروس عالی بایستی باشه برا ساخت گیتار کاتاوی ممنون از راهنمایتون کمک بزرگی کردید. شناختی از چوب ندارم و مطالعه از سایتون ولی برا هوای شرجی هم نجارهای که ۵۰سال تجربه کاری دارن میفهمن با تشکر بسیار از راهنمایتون استاد بزرگوار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *