ماهیت صوتی یوکللی را چگونه میتوان توصیف کرد؟
این ساز که در قرن نوزدهم در هاوایی ابداع شد، صدایی بیهمتا دارد و تقریباً هر شنوندهای میتواند صدای آن را از سایر سازهای زهی تشخیص دهد.
از اختراع یوکللی در هاوایی تا به امروز که به یک ساز جهانی و بسیار محبوب تبدیل شده است، تُن شاد، سَرزنده و منحصربهفرد آن، الهامبخش بسیاری از موزیسینها شده است. امروزه، یوکللی رنگی تازه به موسیقی پاپ و جریان موسیقی ایندی بخشیده است.
زمانی که برای خرید یوکللی به بازار مراجعه میکنید، با گزینههای بسیار متنوعی مواجه میشوید. این ساز بنا بر شاخصههای گوناگون دستهبندی میشود که یکی از آنها، بهرهمندی از سیستم الکترونیک یا عدم بهرهمندی از آن است. در این مقاله کوتاه، به مقایسه یوکللیهای آکوستیک و الکتریک میپردازیم تا روند انتخاب ساز برای شما کمی سادهتر شود.
یوکللی آکوستیک-الکتریک چیست؟
یوکللی آکوستیک-الکتریک بدنهای مانند یوکللی آکوستیک دارد، اما به یک پیکاپ نیز مجهز است که امکان پخش صدای ساز از طریق امپلیفایر و ضبط صدای آن بهصورت مستقیم را فراهم میکند.
این نوع یوکللی، الکترو-آکوستیک و یا بهسادگی الکتریک نامیده میشود. تعیینکنندهترین مؤلفه در یک یوکللی الکترو-آکوستیک خوب، تُن طبیعی آن هنگام اتصال به امپلیفایر است؛ بهگونهای که صدای خروجی پیکاپ آن از بلندگوی امپلیفایر، هیچ تفاوتی جز در شدت صدا، با صدای طبیعی آن نداشته باشد.
یوکهای الکتریک معمولاً از پیکاپ، پریامپ و EQ (ایکولایزر) برخوردار هستند و برخی از آنها به تیونر نیز مجهز هستند. کنترلهای مربوط به این اجزا اغلب در بخش کناری بدنه ساز نصب میشود تا دسترسی به آنها آسان باشد.
چه زمانی به یک یوکللی آکوستیک-الکتریک نیاز خواهیم داشت؟
یوکهای الکتریک، به نسبت همتایان آکوستیک خود، امکانات و بازه تنال وسیعتری را در اختیار نوازنده قرار میدهند و ضبط و ساخت موسیقی را تسهیل میکنند.
اگر قصد دارید ساز خود را بر روی استیج و بهصورت زنده بنوازید، یک پدال افکت را به ساز متصل کنید و یا در یک گروه موسیقی اجرا کنید، پیشنهاد میکنیم یک یوکللی الکتریک تهیه کنید.
در اکثر اجراهای زنده از یوک الکتریک استفاده میشود؛ زیرا در این مواقع، قرار دادن میکروفون در جلوی ساز، برای نوازنده دست و پا گیر میشود. بهعلاوه، این کار ممکن است باعث بروز مشکلات صوتی نظیر فیدبک نیز بشود و کیفیت اجرا را کاهش دهد.
بسیاری از نوازندگان که قصد اجرای زنده ندارند نیز به دلیل وجود تیونر داخلی در یوکهای الکتریک، آنها را به مدلهای آکوستیک ترجیح میدهند. بهعنوان نمونه، تمامی یوکللیهای الکترو-آکوستیک شرکت Kala، در بخش جانبی بدنه خود، به یک رابط کنترلی با منبع تغذیه باتری مجهزند که امکاناتی کاربردی نظیر کنترل ولوم و تن پیکاپ و تیونر را در اختیار نوازنده قرار میدهد.
نکتهای که باید به خاطر داشته باشید این است که برای استفاده از امکانات یوک الکتریک، باید یک کابل اینسترومنت و یک امپلیفایر یا کارت صدای استودیویی در اختیار داشته باشید.
چه زمانی به یک یوکللی آکوستیک-الکتریک نیاز نخواهیم داشت؟
یوکهای الکترو-آکوستیک معمولاً قیمت بالاتری از نمونههای آکوستیک خود دارند؛ پس اگر هیچیک از امکانات ذکرشده برای شما کاربردی نیست، بهتر است در هزینه خود صرفهجویی کنید و یک مدل آکوستیک بخرید.
نوازندگانی که بیشتر بهصورت تفننی ساز میزنند و یا قصد دارند تا صدای ساز خود را در خانه یا استودیو ضبط کنند، نیاز مبرمی به یوکللی الکتریک نخواهند داشت.
بهعلاوه، موزیسینها و مهندسین صدا، برای ضبط صدای یوکللی به طبیعیترین و باکیفیتترین حالت خود، مدلهای آکوستیک را ترجیح میدهند و معمولاً یک میکروفون در جلوی ساز قرار میدهند تا صدای آن، با دقتی بالا و ماهیتی طبیعی ضبط شود. برای این مواقع، بهترین میکروفون، یک میکروفون کاندنسر (خازنی) خواهد بود.
منبع: وبسایت Kala
مترجم: امیر تولی