چگونه نخستین گیتارتان را انتخاب کنید؟

اگر یک گیتاریست تازه‌کار هستید، برای انتخاب گیتار باید به سه مسئله اساسی نوع گیتار، سطح دشواری نواختن آن و فضای لازم برای تمرین توجه کنید. در ادامه به این سه مسئله می‌پردازیم.

مسئله اول: آکوستیک یا الکتریک؟

انتخاب بین گیتار آکوستیک یکی از مهم‌ترین تصمیمات یک گیتاریست‌ مبتدی است. هر دو گزینه مزایا و معایبی دارند. اگرچه خرید اولین گیتار یک سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود، اما توجه داشته باشید که آموختن گیتار هم نوعی سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید؛ سرمایه‌گذاری روی وقت. هنگام انتخاب بین گیتار آکوستیک و الکتریک، نوع گیتاری که می‌خواهید در بلندمدت بنوازید را در نظر بگیرید.

گیتار آکوستیک را انتخاب کنید، اگر:

  • انتخاب شما سبک‌هایی مانند فولک، ایندی راک و یا کانتری است.
  • به ریتم‌های آزاد دست راست و صدای ناشی از لایه‌بندی آکوردها علاقه دارید.

گیتار الکتریک را انتخاب کنید اگر:

  • سبک مورد نظر شما راک، متال، فانک و یا بلوز است.
  • به سولونوازی علاقه دارید.
 آکوستیک یا الکتریک؟

مسئله دوم: سادگی نواختن

اگر قصد دارید زمان زیادی را به تمرین اختصاص دهید، مهم است که نواختن ساز برای شما راحت باشد. اگر هنگام تمرین در دستان خود دردی احساس کنید و یا گیتارتان برای شما سنگین باشد، شاید علاقه به ساز زدن را از دست بدهید. در هنگام انتخاب ساز به این نکات توجه کنید:

– قدرت انگشتان: گیتاریست‌های مبتدی هنوز مهارتی که گیتاریست‌های کهنه‌کار دارند را کسب نکرده‌اند. از آنجا که گیتار آکوستیک سیم‌های محکم‌تری نسبت به گیتار الکتریک دارد، باید سیم‌ها را با قدرت بیشتری فشار دهید. گرچه این امر در ابتدا کمی دشوار است، اما باعث تقویت انگشتان شده و تغییر ساز به گیتار الکتریک را ساده‌تر می‌کند.

– درد انگشتان و کوچکی دست‌ها: گیتارهای الکتریک، سیم‌هایی نازک‌تر و دسته‌هایی ظریف‌تر دارند. آموختن نوازندگی با گیتار الکتریک می‌تواند درد دست و انگشتان را در هنگام آموزش و تمرین، خصوصاً برای هنرجویانی با دست‌ها و انگشتان کوچکتر، کاهش دهد.

– راحتی و وزن گیتار: شاید یک گیتار سنگین برای خیلی از مبتدی‌ها راحت نباشد. گیتاری را انتخاب کنید که هنگام نواختن و تمرین، به شانه و گردن شما فشار وارد نکند. این امر احتمال خستگی و گرفتگی شانه و گردن در هنگام تمرین را کاهش می‌دهد.

سادگی نواختن

مسئله سوم: فضای تمرین

فضایی که برای تمرین در اختیار دارید نیز در انتخاب گیتار دخیل است.

– محدودیت صدا: اگر در خوابگاه و یا آپارتمان محل زندگیتان با محدودیت‌هایی از نظر سر و صدا مواجه هستید، گیتار آکوستیک می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. اگر در جایی تمرین می‌کنید که از این نظر محدودیتی ندارید (مثل استودیو، گاراژ و یا خانه ویلایی)، می‌توانید با هر اندازه صدایی که دوست دارید، گیتار الکتریک بنوازید.

– فضای محدود برای تمرین: اگر در فضایی کوچک تمرین می‌کنید، شاید جایی برای یک آمپلی‌فایر بزرگ و یا پدال‌های متعدد نداشته باشید. امپ کوچکی برای گیتار الکتریک خود بخرید و یا با انتخاب گیتار آکوستیک، محدودیت فضا را به حداقل برسانید.

فضای تمرین

منبع: وب‌سایت Fender
مترجم: کیان ایرجی

3 thoughts on “چگونه نخستین گیتارتان را انتخاب کنید؟

  1. مانی رشاد میگوید:

    از نظرم اتفاقا گیتار الکتریک (بدون آمپ) برای مکان‌هایی که محدودیت با صدا مواجه میشیم بهتره؛ از این نظر که گیتار اکتریک رو میشه بدون آمپ نواخت و صدایی معمول ازش گرفت، اما گیتار آکوستیک صدای بیشتری نسبت به گیتار الکتریک بدون آمپ داره.

  2. Ramin میگوید:

    سلام و خسته نباشید
    من اگر بخوام شروع کنم با توجه به اینکه مجبورم برای تمرین از هدفون استفاده کنم و قصد دارم از تمریناتم فیلم بگیرم به نظرتون امپ برام مناسب تره یا مولتی افکت؟
    امپ fender champ 50xl
    مولتی افکت mooer ge 200
    در نظر دارم

    • پشتیبانی گیتارایران میگوید:

      وقت بخیر،
      هر دو گزینه، مناسب هستند. اگر فکر می‌کنید به افکت‌های بیشتری نیاز دارید، مالتی افکت را انتخاب کنید و اگر قصد دارید از امپ صدا بگیرید و صدای آن را ضبط کنید، امپ را تهیه کنید.
      برای مشاوره دقیق‌تر و کامل‌تر می‌توانید از طریق شماره تلفن‌های ۸۶۰۸۲۲۴۹ و ۸۶۰۸۴۰۸۶ با کارشناسان ما تماس بگیرید.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *