گروههای موسیقی معمولاً در هنگام تولید آلبومهای خود از فرایندهای مرسوم آهنگسازی، ضبط و تولید استفاده میکنند؛ اما در برخی از آلبومهای جاودانه، از روشهایی غیرمرسوم استفاده شده است و امروز قرار است به این روشها بپردازیم. در این مطلب به آهنگی میپردازیم که در زندان ضبط شده است، آلبومی که در سال ۲۰۰۳ با تجهیزات سال ۱۹۶۳ ضبط شد و حتی یک EP که با استفاده از آیفون ضبط شده است!
استیو لیسی – Steve Lacy’s Demo
اولین اثر منتشرشده استیو لیسی (Steve Lacy) که ۱۵ دقیقه طول دارد، برای او طرفدارانی در دنیا دستوپا کرده و او را به چهرهای ارزشمند در عالم موسیقی تبدیل کرد. در این آلبوم که شش ترک دارد، از هیچ تجهیزات سطح بالایی استفاده نشده است و تماماً با گوشی تلفن آیفون ۶ و نرمافزار گاراژبند ضبط شده است. این امر باعث شد ایپی استیو لیسی دارای صدایی لو-فای باشد که در آثار بعدی او نیز تکرار شد.
لیسی در مصاحبهای در همان دوران بیان کرد که کار را از ضبط خطوط گیتار شروع میکند و آنقدر به این کار ادامه میدهد تا به محصولی قابل قبول دست پیدا کند. سپس باقی اجزای آهنگ را حول محور گیتارها ضبط میکند و برخی از المانهای کوچک را در نرمافزار لاجیک ویرایش میکند. او به طرفدارانش نشان داد که برای خلق اثری خاص هیچ نیازی به تجهیزات گرانقیمت نیست.
لیسی آثار متعددی را با همین روش تولید کرده است که از جمله میتوان به یک آهنگ در آلبوم مشهور کندریک لامار یعنی Damn اشاره کرد.
فیونا اپل – Fetch The Bolt Cutters
فیونا اپل (Fiona Apple) کار روی آلبوم مفهومی Fetch The Bolt Cutters را از سال ۲۰۱۵ شروع کرد و رفتهرفته تا سال ۲۰۲۰ و زمان انتشار اثر، روی آن کار کرد؛ اثری که پس از انتشار مورد تحسین منتقدان قرار گرفت.
آلبوم Fetch The Bolt Cutters در خانه فیونا اپل در کالیفرنیا و با استفاده از نرمافزار گاراژبند ضبط شد؛ نرمافزاری که فیونا هیچگونه آشنایی با آن نداشت. بدین ترتیب، هر آهنگ در یک برداشت و بدون ویرایش ضبط شده و لذا صداهای محیطی از جمله صدای پرندگان و زنگ در نیز به نسخه نهایی راه پیدا کردهاند.
اپل همچنین خاطرنشان کرده است که به علت فقر معلومات در زمینه کار با نرمافزار گاراژبند، اشتباهات بسیاری نیز در آلبوم به گوش میرسند. او در این مورد گفته است: «من حتی نمیدانستم چگونه یک برداشت را ویرایش کرده و طول آن را کاهش دهم. به همین خاطر هر آهنگ یک برداشت بلند و ویرایشنشده است. پس اگر اشتباهی از من سر میزد، به ساز زدن ادامه میدادم و سعی میکردم این اشتباه جزئی از آهنگ شود.»
Fetch The Bolt Cutters یکی از معدود آثاری است که از سایت Pitchfork نمره کامل دریافت کرده است.
تاکینگ هدز – Remain In Light
داستان جالبی در پس ضبط چهارمین آلبوم استودیویی گروه عجیبوغریب تاکینگ هدز (Talking Heads)، به نام Remain In Light وجود دارد. این آلبوم توسط تهیهکننده اسطورهای موسیقی، برایان اینو (Brian Eno) تولید شده است که رویکردی منحصربهفرد داشت؛ رویکردی که بخشی حیاتی از طبیعت عجیب این آلبوم است.
اینو قصد داشت تا صدای هر المان آهنگ بهطور جداگانه مورد توجه قرار گیرد، نه مجموعه صداها در کنار یکدیگر. به همین خاطر هر خط بهطور جداگانه و در فضایی کاملاً منحصربهفرد ضبط شده است. پیش از ضبط، هیچ آهنگسازی صورت نمیگرفت و هر یک از اعضای گروه یک اجرای تکنوازی بلند را اجرا کرده و صدای آن ضبط میشد. سپس این اجراها با یکدیگر ترکیب شده و از تلفیق آنها آلبوم Remain In Light به دست آمد.
دیوید برن (David Byrne)، عضو اصلی گروه که با روندهای عجیبوغریب در موسیقی بیگانه نیست، بسیار از این تجربه خرسند بود و معتقد بود که از آنها مانند «سمپلرهای زنده» استفاده شده است.
بد برینز – I Against I
آلبوم I Against I از گروه بد برینز (Bad Brains) بهعنوان یکی از جاودانهترین آلبومهای متال از سوی چهرههای شاخصی همچون مکس کاوالرا (از گروه Sepultura) و تیم کامرفورد (از گروه Rage Against The Machine) مورد تحسین قرار گرفته است.
این آلبوم سومین اثر منتشرشده از گروه بد برینز محسوب میشود و در سال ۱۹۸۵ تولید شد، اما امکان کامل کردن آن وجود نداشت؛ زیرا خواننده گروه به دلیل حمل ماریجوانا به زندان افتاد. در واقع، تنها یک آهنگ به نام «Sacred Love» نیمهتمام مانده بود و این امر مانع از تکمیل آلبوم میشد.
ران سینت جرمین (Ron Saint Germain)، تهیهکننده آلبوم نمیخواست تولید آن به تأخیر بیفتد؛ لذا وکالهای این آهنگ در سلول زندان ضبط شدند که باعث میشود آهنگ صدای منحصربهفردی داشته باشد و طبیعت خارقالعاده آلبوم تقویت شود.
این آلبوم همواره به خاطر ساخت منحصربهفرد خود مورد تحسین قرار گرفته و در سال ۲۰۰۵ در لیست ۱۰۰۱ آلبوم که شنیدن آنها ضرورت دارد، قرار گرفته است.
بان آیور – For Emma, Forever Ago
آلبوم اول بان آیور (Bon Iver) یکی از محبوبترین آثار این گروه مستقل آمریکایی است که آهنگهای احساسی و زیبای آن آرامبخش بسیاری از مخاطبین بودهاند. خواننده و مغز متفکر این اثر، جاستین ورنون (Justin Vernon)، بخش عمده روند آهنگسازی و ضبط این اثر را در کلبه شکاری پدرش در روستا ضبط کرد. او پس از پایان رابطهای بلندمدت در این کلبه اقامت داشت.
ورنون از خصلت تنبلی و افسردگی خود به ستوه آمده بود؛ لذا یک کامپیوتر مکینتاش بسیار قدیمی را به کلبه آورد و با استفاده از نرمافزار پرو تولز کار آلبوم را شروع کرد. تمام سازها تنها با استفاده از یک میکروفون ضبط شدند که به طبیعت احساسی آلبوم کمک میکرد.
تضاد موجود بین فضا و تجهیزات ورنون به او کمک کرد تا یکی از جاودانهترین و احساسیترین آلبومهای دهههای اخیر را ضبط کند.
وایت استرایپس – Elephant
جک وایت (Jack White)، چهره ماندگار صنعت موسیقی، با آزمودن روشهای عجیبوغریب تولید بیگانه نیست.
آلبوم سال ۲۰۰۲ گروه The White Stripes با نام Elephant، طی چند هفته آهنگسازی شد و در روند ضبط آن فقط از تجهیزاتی استفاده شد که پیش از سال ۱۹۶۳ تولید شده بودند. تجهیزات قدیمی باعث برجسته شدن سبک و سیاق قدیمی آهنگها میشدند.
پس از انتشار آلبوم اعلام شد که جک در هیچیک از مراحل تولید آلبوم از از کامپیوتر استفاده نکرده است و مراحل ضبط با استفاده از نوار ۸ ترک انجام گرفته است. خواه نتیجه کار را بپسندید یا نه، استفاده از تجهیزات قدیمی در این آلبوم به نحو احسن صورت گرفته است.
بلک سبث – Black Sabbath
آلبوم اول گروه بلک سبث (Black Sabbath) همواره بهعنوان یکی از جاودانهترین آلبومهای تاریخ متال مورد ستایش قرار گرفته است.
گیتاریست و بنیانگذار گروه، تونی آیومی (Tony Iommi)، در مصاحبهای در زمان انتشار آلبوم جنبههایی از روند تولید را افشا کرد. این آلبوم در سال ۱۹۶۹ و در طول یک روز ضبط شد. تمام روند ضبط تنها نصف روز زمان برد. تمام اعضای گروه در استودیو حاضر شده و درست مانند اجراهای زنده خود، یک اجرای کامل را انجام داده و ضبط کردند، سپس عازم محل اجرای زنده شدند و برنامه اجرا کرده و تنها ۲۰ پوند دستمزد گرفتند.
تنها تفاوت نسخه ضبطشده، صدای ناقوس، طوفان و باران بود که حسوحال تاریکی به صدای آلبوم اضافه میکرد. برای هر آهنگ تنها یک برداشت وجود داشت که به مخاطب نشان میداد اعضای گروه چقدر بااستعداد و هماهنگ هستند و اینکه چرا بهعنوان یکی از بهترین گروههای هوی متال شناخته میشوند.
آلبوم Black Sabbath به پرفروشترین آلبوم در ایالات متحده بدل شد و در فهرست پرفروشها در اقصی نقاط جهان قرار گرفت.
منبع: Mixdown Magazine
نویسنده: Benjamin Lamb
مترجم: کیان ایرجی