طبل یا درام، هزاران سال است که بهعنوان یک ساز شناخته میشود و نقش برجستهای نیز در بسیاری از فرهنگها ایفا کرده است. در طی سالیان، موزیسینهای بیشمار و فناوریهای متعدد، بر ماهیت این ساز تأثیر گذاشتهاند و به همین دلیل، جواب واحدی برای این پرسش که چه کسی ساز درامز را اختراع کرده است وجود ندارد.
اما ابداعکننده درامز به شکل مدرن و فعلی را میتوان موزیسینهای جز دهه بیست میلادی دانست که با ترکیب چندین ساز کوبهای و قرار دادن آنها در کنار یکدیگر، یک مجموعه منسجم میساختند که امروز با نام درام کیت شناخته میشود.
در این مقاله، به تاریخچه ساز درامز و افرادی که در توسعه آن نقش پررنگی داشتهاند، خواهیم پرداخت.
تاریخچه درامز
زمانی که نام درامز به گوشمان میخورد، فوراً به یاد یک درام کیت متشکل از طبلها و سنجهای مختلف میافتیم که در اجراهای بیشماری آن را دیدهایم. اما این ساز راهی بسیار طولانی را طی کرده است تا به شکل مدرن و فعلی خود درآید.
قدیمیترین طبلی که میشناسیم، یک طبل از پوست تمساح است که در چین پیدا شده است و طبق نظر مورخان، قدمت آن به حدود ۵۵۰۰ سال پیش از تولد مسیح بازمیگردد.
طبق اطلاعات موجود، طبلها در شهرهای تاریخی روم، بینالنهرین، مصر و یونان در گردهماییهای فرهنگی و رویدادهای مذهبی مورد استفاده قرار میگرفتهاند.
سنج نیز طبق مدارک موجود، اولین بار، ۱۱۰۰ سال پیش از تولد مسیح و در کشورهای چین و ترکیه ساخته شده است. همچنین گفته میشود که اولین اسنر درام، در قرن چهاردهم میلادی ساخته شده است.
اولین بیس درام در قرن پانزدهم میلادی در اروپا ابداع شد و طبل تام نیز نخستین بار در نیمه دوم قرن نوزدهم به ایالات متحده آمریکا وارد شد.
درام کیت مدرن
در طول تاریخ، معمولاً طبلها بهعنوان سازی سولو، در مناسبتهای نظامی و ارکسترها نواخته میشدهاند.
نوازندگان سازهای کوبهای برای اولین بار در دهه ۱۸۶۰ میلادی از چند نوع مختلف از طبلها در کنار یکدیگر استفاده کردند. اما اولین درام کیت شبیه به نمونههای مدرن، در اواخر قرن نوزدهم ساخته شد که شروعی برای ابداع درام کیت به شکل فعلی بود.
درامز نقشی بسیار پررنگ در موسیقی جز دارد؛ پس تعجبی ندارد که موزیسینهای این سبک ابداعکنندگان درام کیت مدرن نیز باشند. این ساز به شکل فعلی خود، اولین بار در دهه بیست میلادی، توسط چند موزیسین سبک جز، در شهر نیو اورلینز ایالت لوئیزیانای آمریکا ساخته شد. این موزیسینها یک درام کیت متشکل از آلاتی کلاسیک که شامل چند نوع طبل، سنج و سایر سازهای کوبهای بود، ساختند. در دهه سی میلادی، استفاده از درام کیت به امری عادی در اجراهای جز سراسر دنیا تبدیل شد و شکلی واحد به خود گرفت.
امروزه در حالی که درام کیتهای موجود در بازار از تعداد آلات مختلفی برخوردارند، اما درام کیتهای پنج-بخشی متداولترین نوع این ساز هستند.
کیتهای متداول امروزی معمولاً از اجزای زیر تشکیل شدهاند:
- بیس درام (کیک درام) به همراه فوت پدال
- اسنر درام
- تام
- سنجِ های-هت
- سنجهای معلق بزرگ
با ظهور موسیقی راک در دهه شصت میلادی، درام کیتها نیز به مرور زمان به شکلی فعلی خود درآمدند.
از سوی دیگر، پیشرفت تکنولوژی در دهه هفتاد میلادی باعث ظهور پدیدهای به نام درام کیت الکترونیک شد؛ سازی که امروزه نیز بسیاری از آهنگسازان از آن بهعنوان جایگزینی برای کیتهای آکوستیک استفاده میکنند.
افراد بسیاری در ساخت شکل فعلی ساز درامز نقش داشتهاند که در ادامه مقاله به مهمترینهای آنها اشاره خواهیم کرد.
شخصیتهای کلیدی در شکلگیری ساز درامز
ترکیب چندین نوع طبل و سنج و قرار دادن آنها در کنار یکدیگر در قالب یک ساز واحد، کاری سریع و آسان نبوده است؛ بلکه موزیسینهای بسیاری در توسعه این ساز و نوازندگی آن ایفای نقش کردهاند که در ادامه به برخی از این افراد اشاره میکنیم.
ویلیام لودویگ (William Ludwig)
یکی از اختراعاتی که تأثیری شگرف در توسعه درام کیت مدرن داشته است، بیس پدال است. در حالی که انواع معدودی از بیس پدال از دهه ۱۸۴۰ میلادی در دنیا وجود داشته است، اما میتوان ابداعکننده اصلی این ابزار را ویلیام لودویگ دانست.
ویلیام لودویگ یک نوازنده سازهای کوبهای متولد اتریش بود که همراه با برادر خود، شرکت Ludwig & Ludwig را تأسیس کرد.
در سال ۱۹۰۹، این دو برادر، اختراع اولین بیس پدال تولید انبوه دنیا را ثبت کردند؛ ابزاری که به نوازنده امکان میداد تا بدون استفاده از دستان خود، بیس درام بنوازد.
لویس بلسون (Louis Bellson)
درامر جز افسانهای، لوئیس بلسون، یکی از اولین نوازندگانی بود که یک بیس درام ثانویه به کیت خود افزود.
زمانی که لوئیس جوان به دبیرستان میرفت، طرح یک درام کیت با دو بیس درام را به کلاس هنر خود ارائه داد. چندی بعد نیز او به اولین و مشهورترین درامری تبدیل شد که از دو بیس درام استفاده میکرد. بلسون، استفاده از دو بیس درام را رواج داد و با همین کار نیز انقلابی در نوازندگی این ساز ایجاد کرد.
بیبی دادز (Baby Dodds)
بیبی دادز، نوازنده سبک جز اهل شهر نیو اورلینز، یکی از افرادیست که در ساخت اولین درام کیتهای جهان نقش داشته است.
همچنین وی فردی بود که به ویلیام لودویگ پیشنهاد داد تا سنج های-هت را در ارتفاع کمی بالاتر نصب کند تا نواختن آن تسهیل شود. این پیشنهاد، تولد های-هت به شکل مدرن را رقم زد.
دی دی چندلر (Dee Dee Chandler)
یکی از افرادی که راهی برای نواختن چند ساز کوبهای در کنار یکدیگر پیدا کرد و به دنبال آن، نقشی برجسته در ساخت اولین درام کیتهای جهان داشت، دی دی چندلر بود.
این نوازنده سبک جز اهل نیو اورلینز، از اولین افرادی بود که از پدال پایی برای نواختن بیس درام استفاده میکرد.
جین کروپا (Gene Krupa)
جین کروپا نوازندهای آمریکایی بود که بسیاری او را بهعنوان پدر درام کیت مدرن و بهترین درامر تمامی اعصار میشناسند.
وی با افزودن بیس درامی بزرگتر به کیت خود، بر تأثیرگذاری این ساز در موسیقی افزود. همچنین، کروپا اولین کسی بود که صدای نواختن درام کیت همراه با بیس درام را ضبط کرد و سولوهای درام طولانی را به محبوبیت رساند.
رمو بلی (Remo Belli)
یکی دیگر از افرادی که تأثیری غیرقابل انکار بر شکلگیری درام کیتهای مدرن داشت، رمو بلی است. وی با تاسیس برند Remo، اولین درام هدهای ساختهشده از مواد مصنوعی را بهصورت انبوه تولید کرد.
هدهای ساختهشده از پوست حیوانات که پیش از این در صنعت ساخت درام مورد استفاده قرار میگرفتند، با این نمونههای مدرن جایگزین شدند و در کنار حفظ جان حیواناتی بیشمار، صنعت درام را نیز دگرگون کردند.
گریم اج (Graeme Edge)
آخرین شخص تأثیرگذار بر این عرصه که نام او در این مقاله ذکر میشود، گریم اج است؛ نوازنده گروه موسیقی انگلیسی The Moody Blues.
وی در اوایل دهه هفتاد میلادی و با همکاری استاد دانشگاه ساسکس، Brian Groves، اولین درام کیت الکترونیک دنیا را ساخت. پس از آن، کیتهای الکترونیک بهعنوان جایگزینی کاربردیتر و کمصداتر برای کیتهای آکوستیک مورد استفاده بسیاری از نوازندگان قرار گرفتند و انقلابی در دنیای آلات موسیقی رقم زدند.
سخن آخر
همانطور که در این مقاله خواندید، اختراع درامز و نوازندگی آن را نمیتوان به شخصی واحد نسبت داد و طی سالیان، افراد بیشماری در توسعه این ساز و تکنیکهای نوازندگی آن نقش داشتهاند.
درام کیت به شکل مدرن خود، در قرن بیستم متولد شد و پدران آن را میتوان موزیسینهای سبک جز مانند بیبی دادز، دی دی چندلر، جین کروپا و بسیاری دیگر دانست.
منبع: DRUM Magazine
مترجم: امیر تولی