بهطور کلی، دو نوع کابینت اسپیکر در بازار وجود دارد: پشت باز (open-back) و پشت بسته (closed back).
هر طراحی، تأثیر مشخصی بر تُن میگذارد و به همین دلیل، در هنگام خرید امپلیفایر کامبو یا کابینت اسپیکر، باید به این شاخصه توجه ویژه کنید. در این مقاله، نگاهی اجمالی به هر یک از این دو نوع طراحی میاندازیم.
کابینت اسپیکر پشت باز
در کابینتهای پشت باز، همانطور که از نام آنها مشخص است، قسمت پشتی بدنه، باز است. در برخی از مدلها، پشت بدنه بهطور کامل باز است و در برخی دیگر، تنها بخشی از آن باز است.
بهطور کلی، این طراحی موجب میشود که صدا بهصورت غیرمتمرکزتر در فضا پخش شود؛ زیرا علاوه بر بخش جلویی کابینت، صدا از بخش پشتی آن نیز در محیط پخش میشود و بهطور وسیعتر، آزادانهتر، گستردهتر و فراگیرتر در اتاق پراکنده میشود. به عقیده بسیاری از نوازندگان، این شاخصهها منجر به دریافت صدایی طبیعیتر میشود. از سوی دیگر، معمولاً طراحی پشت باز موجب میشود که کوبش فرکانسهای بیس کاهش یابد و این فرکانسها، نسبت به کابینتهای پشت بسته، کمی ضعیفتر به گوش برسند.
بسیاری از امپلیفایرهای کامبوی تأثیرگذار تاریخ از طراحی پشت باز بهره میبرند که از آن جمله میتوان به سه مدل مشهور Fender ’۶۵ Twin Reverb ،Fender ’۵۹ Bassman LTD و Fender ’65 Twin Reverb اشاره کرد.
کابینت اسپیکر پشت بسته
در کابینتهای پشت بسته، اسپیکر در یک فضای سربسته قرار دارد و پشت بدنه کاملاً بسته و محفوظ است؛ در نتیجه، صدا بهصورت متمرکزتر و خطیتر از بخش جلویی کابینت پخش میشود. در صورت استفاده از این نوع کابینتها، شنونده صدا را با قدرت بیشتری دریافت میکند؛ زیرا صدا در اتاق کمتر پراکنده میشود و بیس نیز کوبندهتر و قرصومحکمتر به گوش میرسد. با این حال، صدای مدلهای پشت بسته، فراگیری نمونههای پشت باز را ندارد و محل قرارگیری امپ (یا کابینت)، تأثیر محسوسی بر صدای دریافتی دارد.
در اوایل دهه ۱۹۶۰، فندر یکی از نخستین شرکتهایی بود که از طراحی پشت بسته در امپهای پیشرویی چون Showman و Bandmaster بهره گرفت.
این طراحی در جهان امپلیفایرهای گیتار بیس، بهوفور مورد استفاده قرار میگیرد و انتخاب اول اکثر تولیدکنندگان امپ بیس محسوب میشود.
از جمله مدلهایی که دارای ساختار پشت بسته هستند، میتوان به امپلیفایرهای کامبوی Vox AC10C1 و Fender Acoustic Pro و کابینت اسپیکر PRS MT15 اشاره کرد.
منبع: Fender
نویسنده: Jeff Owens