شرکت تیلور، روز گذشته خبر از تولید دو عضو از سری ۵۰۰ خود، با تُنوودی جدید موسوم به Urban Ironbark داد.
دو گیتار آکوستیک Grand Concert 512ce و Grand Auditorium 514ce، اکنون از چوبی برگرفته از منابع تجدیدپذیر ساخته میشوند که طبق گفته تیلور، صدایی بیمانند با توازن و شفافیت مثالزدنی و ماهیت غنی و بسیار دلچسب به ارمغان میآورد.
پشت و کنارههای بدنه هر دو ساز، از تنوود جدید Urban Ironbark و تاپ آنها از چوب اسپروس دمادیده ساخته شده است. ساختار بدنه نیز در این دو گیتار، نسبت به نسخه اصلی آنها اندکی تغییر یافته است و تیرهای تقویتکننده V-Class تیلور در آنها بهکار رفته است که تنی بسیار پویا و پیانو-مانند به گیتار میبخشد.
Urban Ironbark، در واقع نامیست که Taylor بر روی چوب نوعی از اکالیپتوس به نام red ironbark (یا Eucalyptus sideroxylon) گذاشته است. red ironbark را میتواند دومین تنوودی دانست که تیلور آن را با همکاری شرکت مدیریت فضای سبز West Coast Arborists تأمین میکند.
اما نحوه این همکاری و تأمین این چوب بسیار جالب است. در این همکاری، تیلور در سطح شهر بهدنبال درختانی میگردد که طول عمر آنها بهصورت طبیعی تمام شده است یا در موقعیت خطرناکی قرار دارند و باید قطع شوند. سپس، شرکت مذکور وارد عمل شده و پس از قطع درخت، آن را فراوری میکند و تحویل تیلور میدهد.
اولین محصول شراکت تیلور با West Coast Arborists، چوب Shamel ash بود؛ چوبی که در ساخت گیتار آکوستیک Builders Edition 324ce بهکار گرفته شد و شباهتی بسیار به چوب ماهون (mahogany) دارد.
Andy Powers، مدیرعامل و طراح ارشد شرکت تیلور، درباره این دو گیتار جدید میگوید: «چوب red ironbark باعث حصول تنی عمیق و شفاف و شبیه به رُزوود میشود؛ اما شاخصههای دمپینگ و آکوستیک آن نیز شباهتی بسیار به چوبهای آبنوس یا ماهون دارد که به تولید صدایی نرم و بدون هیچگونه تیزی ناخوشایند کمک میکند. صدای تولیدشده توسط این تنوود، غنی، برجسته و دلچسب است. همچنین آن ماهیت زنگگونهای که در چوبهای سختتر شنیده میشود، در این چوب نیز وجود دارد. تصور کنید میتوانستید تن یک گیتار ساختهشده از رزوود را با میدرنجی پر، غنی و گرم تجربه کنید. این چوب میتواند دقیقاً چنین تجربهای را برای نوازندگان رقم بزند.»
اندی پاورز از آسانی کار با این چوب غافلگیر نیز شده است. به این دلیل که red ironbark یک چوب نسبتاً سخت است و چوبهای مشابه آن، معمولاً بسیار سخت بریده میشوند و شکلدهی به آنها دشوار است. پاورز در این مورد میگوید: «خشک کردن چوبهای سخت معمولاً دشوار است و احتمال تاب برداشتن آنها در این پروسه نیز بالاتر از چوبهای نرمتر است. به همین دلیل، شکلدهی به آنها و بهکارگیری آنها بهعنوان بخشی حیاتی از گیتار، نیازمند مهارت و دقت زیاد است. برای مثال، آبنوس را میتوان یکی از این چوبها دانست. ما در تیلور از واکنش بسیار خوب و پایداری بالای چوب اکالیپتوس در فرآیند خشکسازی و برش غافلگیر شدیم. این چوب را میتوان به آسانی و مانند رزوود شرق هند خشک کرد و از تاب برداشتن آن نیز نگران نبود. در کل، این تنوود جدید، شباهتهایی بسیار به رزوود دارد و پایداری بالای آن نیز یکی از این شباهتهاست… اما علاوه بر این امر، ironbark یکی از یکدستترین و تمیزترین بافتها را در میان چوبهای سخت دارد.»
با نگاهی به نسخه جدید ۵۱۲ce و ۵۱۴ce، بهجز چوب بدنه آنها، تغییر محسوسی در ظاهر آنها نمیبینیم و هر دو ظاهری شبیه به سایر گیتارهای تیلور دارند. البته که فینیش ظریف این دو ساز، بهخوبی بافت و رنگ منحصربهفرد چوب مورد استفاده در ساخت آنها را بهنمایش میگذارد.
در فرتبورد این دو گیتار آکوستیک، اینلیهایی جذابی بهچشم میخورد که از مروارید مصنوعی و اکریلیک ایتالیایی ساخته شدهاند. همچنین این دو ساز به حاشیهکاری و پیکگاردی از جنس لاک مصنوعی، رزتهای حلقهای از مروارید آبالون، تیونرهای نیکلی، کاتاِوِی Venetian و مدار الکترونیکی ES2 نیز مجهز هستند.
گیتارهای آکوستیک تیلور ۵۱۲ce و ۵۱۴ce، همراه با هارد کیس Deluxe و با قیمت ۳۲۹۹ دلار در بازار جهانی قابل خریداری هستند.
نویسنده: Sam Roche
مترجم: امیر تولی