آیا تاکنون در حین خواندن ترتیب آکوردها به دو آکورد برخورد کردهاید که با علامت اسلش یا «/» از یکدیگر جدا شده باشند؟
چه یک مبتدی خودآموخته باشید و چه یک نوازنده دورهدیده و مجرب، گهگاه با این آکوردها برخورد خواهید کرد و بسته به میزان تجربه شما، ممکن است پرسشهایی در ذهن شما ایجاد شود.
به این آکوردها، اسلش کورد (آکورد اسلشدار/آکورد اسلش) میگویند.
خبر خوب این است که هر نوازندهای میتواند اسلش کوردها را یاد بگیرد، آنها را بهراحتی بنوازد و بیاموزد که چه زمانی باید از این آکوردها در تنظیم و آهنگسازی استفاده کند.
آکوردهای اسلشدار را چگونه مینوازیم؟
با اینکه ممکن است آکوردی مانند Ab/Eb برای برخی از مبتدیها سردرگمکننده به نظر آید، اما نواختن چنین آکوردی آنقدرها که از ظاهر نوشتاری آن برمیآید دشوار نیست.
وقتی آکورد لا بمل ماژور را مینوازید، درجات اول، سوم و پنجم، به ترتیب لا بمل، دو و می بمل هستند. در شرایط عادی، بمترین نت آکورد همان نت ریشه یا درجه اول است؛ اما در آکوردهای اسلشدار، نت بیس با نتی غیر از درجه اول جایگزین میشود.
مثلاً در اکورد Ab/Eb (لا بمل بر روی می بمل)، نت بیس، درجه پنجم آن است. اما نت بم یا بیس در آکورد اسلشدار میتواند هر نوع نتی بهغیر از نت درجه اول باشد. مثلاً Ab/A اگرچه ممکن است همیشه صدای جذابی ایجاد نکند، اما یک آکورد صحیح است.
چه زمانی آکوردهای اسلشدار را مینوازیم؟
ساز شما معمولاً تعیینکننده این است که یک آکورد اسلشدار را بهطور کامل مینوازید یا تنها بخشی از آن را مینوازید. بهطور کلی، نت بیس که با نت درجه اول جایگزین شده است، برای نوازندگانی که در اکتاوهای پایین مینوازند، اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا این نت در آکوردهای اسلشدار به منظور تغییر شالوده آهنگ استفاده میشود.
اگر نوازنده گیتار بیس هستید، احتمالاً بهتر است این نت را در نوازندگی خود بگنجانید. در هنگام مواجهه با یک اسلش کورد، ممکن است نوازنده بیس تنها به نیمه دوم این آکورد توجه کند (مثلا #G در آکورد #E/G).
یک نوازنده سکشنِ ریتم، مثلاً نوازنده پیانو، ممکن است تریاد اصلی را با دست راست نواخته و نت بیس جایگزین را با دست چپ بنوازد. همینطور یک نوازنده گیتار آکوستیک ممکن است تریاد اصلی را بر روی نتهای زیرتر نواخته و نت بیس جایگزین را بر روی سیمهای بمتر اجرا کند.
اما سازهای لید، معمولاً نیازی به توجه به نت بیس تغییریافته در آکوردهای اسلشدار ندارند؛ بهخصوص هنگامی که در اکتاوهای بالاتر مینوازند و نت بیس تأثیر چندانی در جهتگیری یا تأثیرگذاری آهنگ ندارد.
چه زمانی از آکوردهای اسلشدار استفاده میکنیم؟
از منظر آهنگسازی و تنظیم، چه زمان باید از آکوردهای اسلشدار استفاده کنیم و تأثیر آنها چیست؟
همانطور که آکوردهای معکوس و پیچیده باعث گسترده شدن تنوع «رنگ» صدا در موسیقی میشوند، آکوردهای اسلشدار هم میتوانند کمی شخصیت به یک آهنگ یا ترتیب آکورد اضافه کنند. بسته به موسیقی، ترانه و قطعات، اسلش کورد میتواند حسی کاملاً جدید را به موسیقی شما اضافه کند.
مثلاً ترتیب این آکورد را در نظر بگیریم: F-G-Am-C (ترتیب آکوردی که در موسیقی مردمی امروزی به وفور یافت میشود). اگرچه این ترتیب آکورد به خودی خود ممکن است صدایی تکراری و نخنما داشته باشد، اما ظرفیت بالقوه توالیهای صوتی جذابی در آن نهفته است.
بهصورت طبیعی، این ترتیب آکوردِ بالارونده ممکن است صدایی امیدبخش یا پیروزمندانه داشته باشد؛ اما با تغییر این ترتیب آکورد به F/A-G/B-Am/C-C/E، میتوان حس تنش را به تنظیم و آهنگسازی خود اضافه کرد و صدایی تیرهتر یا دلهرهآورتر به دست آورد. بهعلاوه، این تغییر میتواند حل مجدد ترتیب آکورد به درجه اول را پیروزمندانهتر یا رضایتبخشتر از پیش کند.
همچنین میتوان از آکوردهای اسلشدار برای انتقال از آکوردی به آکورد دیگر استفاده کرد.
مثلاً انتقال از آکورد دو ماژور به آکورد فا ماژور را در نظر بگیرید. نت فا، درجه چهارم گام دو ماژور است؛ پس فاصله زیادی بین آکورد اول و دوم وجود دارد. با استفاده از C/E بهعنوان یک آکورد تزیینی، میتوان بین دو آکورد دو ماژور و فا ماژور پلی ایجاد کرد و این انتقال را راحتتر کرد. همچنین میتوان با اضافه کردن آکورد C/D، به یک ترتیب آکورد C-C/D-C/E-F دست یافت که یک ترتیب آکورد کامل با حرکت بیس از درجه اول به چهارم است.
جمعبندی
حال که آکوردهای اسلشدار را شناختید، آمادهاید که نواختن چند نمونه از آنها را امتحان کنید؟
دفعه بعد که به یک آکورد اسلشدار در چارت آکوردها برخوردید، سردرگم نخواهید شد. آنچه امروز با هم بررسی کردیم را به خاطر داشته باشید تا بتوانید هر آکورد اسلشداری را بهراحتی بنوازید.
منبع: Scales-Chords
نویسنده: B. Morgan
مترجم: کیان ایرجی
بسیار در جاهایی که حس حرکت کروماتیک میخواهیم ایجاد کنیم مورد استفاده داره