اگر این مقاله را میخوانید، احتمالاً به یکی از این دو دلیل است: یا در فکر راهاندازی یک استودیو خانگی هستید و میخواهید این کار را درست و اصولی انجام دهید و یا یک استودیوی خانگی دارید، ولی از صدادهی آن راضی نیستید. هیچ اشکالی ندارد؛ همه ما در چنین موقعیتهایی بودهایم. ولی اگر میخواهید در استودیوی خانگیتان آهنگهایی با کیفیت حرفهای بسازید، حتماً در زمان راهاندازی استودیوی خانگی و کار در آن، از این هفت اشتباه پرهیز کنید.
خرید اسپیکر مانیتورهایی که صدا را زیباتر میکنند
اسپیکر مانیتورهایی که صدا را زیبا میکنند، شاید در ابتدا انتخاب خوبی به نظر برسند؛ ولی خیلی زود از اینکه موسیقی شما خارج از استودیو به خوبی داخل آن صدا نمیدهد، کلافه خواهید شد.
اسپیکر مانیتورینگ باید پاسخ فرکانسیِ تختی داشته باشد تا صدای خروجی کارت صدا را به دقت بازتولید کند.
برخی از مانیتورهای ارزانقیمت سعی میکنند که با افزایش فرکانسهای بم، موسیقی را حجیمتر جلوه دهند. این امر ممکن است باعث شود شما فرکانسهای بم را بیش از مقدار واقعی موجود در میکس بشنوید و برای جبران آن از فرکانسهای بم در موسیقی خود بکاهید و به این صورت، هنگامی که موسیقی را در دستگاههای دیگر و بر روی اسپیکرهای دقیقتر میشنوید، میزان فرکانسهای بم کمتر از حد دلخواه شما خواهد بود.
به جای خریدن اسپیکرهای هیجانانگیز، اسپیکرهایی دقیق تهیه کنید و کمی زمان صرف کنید تا به نوع صدادهی آنها در اتاق کار خود عادت کنید.
گذاشتن مانیتورها کنار دیوار
اغلب استودیوهای خانگی فضای کمی در اختیار دارند و لذا ممکن است وسوسه شوید که با قرار دادن اسپیکرها کنار دیوار، فضای کمتری از اتاق اشغال کنید. یا حتی بدتر از این، ممکن است اسپیکر را در کنج اتاق مستقر کنید.
گذاشتن مانیتور در کنار یک سطح بازتابدهنده، باعث بازگشت صدا میشود و میتواند دریافت شما از صدا را مغشوش کند. هرچه مانیتورها به دیوار نزدیکتر باشند، میزان خطا بالاتر میرود؛ به ویژه در خصوص فرکانسهای بم.
اگرچه گذاشتن مانیتورها کنار دیوار ممکن است جلوه ظاهری استودیوی شما را بهبود دهد، ولی اتخاذ تصمیمات مهم در میکس را برای شما سختتر خواهد کرد.
به جای این کار، اسپیکرها را چند متر از دیواری که پشت آنها قرار گرفته، دور کنید؛ حدوداً یکسوم طول اتاق. مثلاً اگر ابعاد اتاق شما ۲.۵ در ۳.۵ متر است، اسپیکرها باید از دیوار پشت سر، حدود ۱.۲ متر فاصله داشته باشند.
نادیده گرفتن نقطه طلایی
نقطه طلایی (sweet spot)، جایی است که پایینترین برگشت و تداخل فرکانسی ممکن را داشته باشد و بهترین مکان برای نشستن شما هنگام کار است.
اگر اسپیکرهای شما در زوایایی نامتقارن قرار داشته باشند، این نقطه طلایی کوچکتر خواهد بود و هر بار در صندلی خود جابجا شوید، صدا تغییر خواهد کرد. برای به حداکثر رساندن اندازه sweet spot، کافی است از کمی هندسه ساده بهره ببرید.
اسپیکرها را طوری تنظیم کنید که دو اسپیکر با سر شما یک مثلث متساویالاضلاع تشکیل دهند.
یک راهنمایی متداول این است که اسپیکرها را با فاصله یک متر از یکدیگر و هر یک را با فاصله یک متر از گوشهای خود تنظیم کنید. زاویه بین دو اسپیکر باید ۶۰ درجه و زاویه بین اسپیکرها و گوش شما باید ۳۰ درجه باشد.
فقدان یا کمبود پوشش آکوستیک
بزرگترین تفاوت بین یک استودیوی خانگی و تجاری، در اتاق استودیو نهفته است. استودیوهای حرفهای، اتاقهایی با سقفهای بلند و کف کاذب و بدون دیوارهای موازی دارند. طراحان، مهندسان آکوستیک و متخصصین نصب، ماهها تلاش میکنند تا این استودیوها از نظر آکوستیک مطلوب باشند.
برای رسیدن به این استاندارد صوتی، به چیزی بیش از چسباندن شانه تخممرغ به دیوار نیاز است. باید از پوشش آکوستیک استفاده کنید تا مشکلاتی که اتاق شما به وجود میآورد را برطرف کنید. منظور موکت کردن دیوار و چسباندن فوم به سقف و آویختن ملحفه اطراف استودیو نیست. از همان ابتدا سراغ اصل جنس بروید و از موادی مانند پشم معدنی، پشم سنگ و فایبرگلاس استفاده کنید.
بزرگترین مشکل استودیوهای خانگی، تجمع فرکانسهای بم در گوشههای اتاق است. از بیس ترپ (bass trap) در گوشههای اتاق استفاده کنید. از کنجهای بالایی پشت اسپیکرها شروع کنید و به ترتیب در هر هشت کنج اتاق، بیس ترپ نصب کنید (هم بر روی کف و هم در زیر سقف)؛ تا جایی که فرکانسهای بم کنترل شوند.
سپس بر روی نقاط بازتاب اولیه تمرکز کنید. هنگامی که صدا از اسپیکر خارج میشود به سطوح مختلف برخورد کرده و بازتاب مییابد که ممکن است مشکلات مختلفی پدید آورد.
برای یافتن این نقاط بازتاب، در نقطه طلایی نشسته و از یک نفر بخواهید یک آینه را بر روی دو دیوار کناری شما حرکت دهد. این کار را تا زمانی ادامه دهید که بتوانید مخروط مرکزی اسپیکر را در آینه ببینید. این دو نقطه را علامتگذاری کرده و آنها را با عایق آکوستیک بپوشانید.
برای رسیدن به بهترین نتیجه، بر روی دیوار پشت سر و دیوار پشت میز کارتان نیز از پوشش آکوستیک استفاده کنید. کف استودیو را با یک موکت ضخیم پوشش دهید تا صداهای برگشتی از کف به حداقل برسند. برای تفکیک بیشتر، بر روی سقف در نقطه بالای سر خود نیز پنل آکوستیک نصب کنید.
استفاده از کابل TS به جای کابل TRS
راهاندازی یک استودیو ممکن است هزینهبر باشد. بسیاری از اوقات، تولیدکنندگان تمام بودجه خود را صرف خرید تجهیزات میکنند و برای خرید کابلهایی که این تجهیزات را به هم متصل کنند هیچ بودجهای در نظر نمیگیرند.
اگرچه کابلهای TS معمولاً از کابلهای TRS ارزانتر هستند، ولی برای سیگنال غیر بالانس مانند گیتار الکتریک ساخته شدهاند. استفاده از کابل TS برای اتصال اسپیکر مانیتور ممکن است باعث ایجاد نویز شود. برای نتیجه بهتر، از کابلهای TRS برای اتصال مانیتورها استفاده کنید.
عدم استفاده از ایزولاتور اسپیکر
عمل تولید صدا در اسپیکرها از طریق یک تکه پلاستیک صورت میگیرد که توان لرزیدن با دقت بالا را دارد. تنها تفاوت بین سبک جَز و هوی متال، شکل لرزیدن این صفحه پلاستیکی است.
هر مزاحمت فیزیکی، صدا را تغییر میدهد. قرار دادن اسپیکر بر روی میز به همراه بقیه وسایل و تجهیزات ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی شود.
پدهای زیر مانیتور که به آنها ایزولاتور هم گفته میشود، راه مناسبی برای جذب «فرکانسهای همخوان» بین میز و اسپیکر هستند.
برای رسیدن به بهترین نتیجه، اسپیکرها را بر روی پایه مخصوص و پشت میز کار خود قرار داده و به منظور جذب حداکثری فرکانسهای مزاحم، بر روی پایه از پد استفاده کنید.
میکس کردن با سابووفر
شاید شنیدن صدای غرش برای شما جذاب باشد، ولی استفاده از سابووفر در استودیوی خانگی بیشتر دردسرساز است تا سودمند؛ به ویژه اگر همسایه داشته باشید.
کنترل فرکانسهای بم سختتر از باقی دامنهها است و استفاده از سابووفر میتواند مشکل کمبود فرکانسهای بم را به معضل فرکانسهای بم مازاد بدل کند.
اگر سابووفر دارید، از آن به ندرت استفاده کنید. گاهی روشنش کنید تا ببینید فرکانسهای بم بهخوبی کنار هم جا میگیرند یا نه؛ ولی نگذارید همیشه روشن بماند.
بهعلاوه، مخاطبان شما احتمالاً موسیقی را از طریق اسپیکر گوشی موبایل و یا هدفونهای داخل گوش میشنوند که توان تولید فرکانسهای بم چندانی ندارند؛ پس بسیار مهم است که میکس شما در اسپیکرهای کوچک نیز صدای خوبی ایجاد کند.
با دنبال کردن این راهنماییها، برای آغاز تولید موسیقی حرفهای در منزل آماده خواهید بود.
منبع: Audio Issues
نویسنده: Brad Pack
مترجم: کیان ایرجی