شرکت آمریکایی PRS، نزدیک به چهار دهه است که در زمینه ساخت گیتار الکتریک، آکوستیک و امپلیفایر فعالیت میکند. حال، این کمپانی تصمیم گرفته است که با معرفی سه محصول جدید، وارد دنیای پدالهای افکت نیز بشود.
این پدالها عبارتند از یک اوردرایو با نام Horsemeat، یک کمپرسور با نام Mary Cries و یک فلنجر با نام جذاب Wind Through The Trees.
طبق گفته Paul Reed Smith، مؤسس PRS، این سه محصول با الهام از پروژههای شخصی وی ساخته شدهاند. او میگوید زمانی که به دنبال یک ماهیت صوتی خاص بود و آن را در هیچ پدالی نمییافت، مدار پدالهای موجود را تغییر میداد تا صدای مورد نظرش حاصل شود.
اسمیت در ادامه میگوید:«این سه پدال پس از گذراندن پروسه مهندسی و پژوهش بسیار طولانی و بعد از تولید چندین پروتوتایپ، به بازار عرضه شدهاند تا شروعی برای یک اتفاق جذاب در کمپانی من باشند.»
احتمالاً این امر بدین معناست که عرضه این سه پدال افکت، پایان ماجرا نیست و محصولات بیشتری از این دسته از سوی PRS در راه هستند.
در مورد پروسه ساخت این محصولات، Paul Reed Smith میگوید: «همه چیز از استودیوی خانگی من شروع شد. هنگام ضبط، قصد تولید تنهایی را داشتم که دستیابی به آنها با پدالهای متداول ممکن نبود. با امتحان کردن چندین پدال و افکت، تصمیم گرفتم تا خود با کمک دوستانم، چند دستگاه طراحی کنیم که توانایی تولید تن مورد نظرم را داشته باشند و اینگونه بود که اولین پدالهای PRS متولد شدند… بعدها، بهقدری از نتیجه نهایی این دستگاهها راضی و هیجانزده شدیم که تصمیم گرفتیم آنها را در اختیار نوازندگان بیشتری قرار دهیم. معتقدم این سه پدال، شروعکننده یک اتفاق جذاب در کمپانی PRS هستند.»
در ادامه خبر، نگاهی عمیقتر به هر یک از این سه مدل خواهیم داشت.
Horsemeat
اولین محصولی که در این خبر به آن میپردازیم، پدال اوردرایو آنالوگ Horsemeat است. طبق گفته پی آر اس، این پدال دارای مداری با طراحی اختصاصی است که بدون تغییر تن گیتار، صدای آن را تقویت میکند. Horsemeat در عمل، گرمای هارمونیک جذابی به میدرنج میبخشد و در عین حال، شفافیت تربل را حفظ کرده و باعث افزایش هدروم زنجیره سیگنال نیز میشود.
در مدار این پدال جدید، دیودهای ژرمانیوم به کار رفته است که گفته میشود توانایی تولید بازه تُنال وسیعی را به دستگاه میدهند. این امر به این معناست که Horsemeat میتواند صدای ساز را بدون کوچکترین دخل و تصرف، تقویت کند و یا دیستورشنی ملایم و جذاب به آن بیفزاید.
Horsemeat از یک ناب بزرگ گین و چهار ناب کوچکتر با نامهای Level ،Bass ،Treble و Voice در پایین آن برخوردار است. همچنین یک فوتسوییچ نیز جهت بایپَس کردن سیگنال بر روی بدنه تعبیه شده است.
PRS Horsemeat با قیمت ۲۴۹ دلار به بازار عرضه شده است.
Wind Through The Trees
پیچیدهترین عضو این سری را میتوان Wind Through The Trees دانست. این مخلوق جالب توجه، یک پدال فلنجر دوگانه است که PRS آن را «دو فلنجر در جدال با یکدیگر» توصیف کرده است.
Wind Through The Trees که نام آن احتمالاً به دنبال ماهیت صوتی بادگونهاش برگزیده شده است، به دو LFO مجهز است که هر یک از آنها، با سه ناب اختصاصی با نامهای Manual ،Depth و Rate کنترل میشود. یک ناب دیگر نیز با نام LFO Mix در این پدال وجود دارد که میتوان با استفاده از آن، ترکیب صوتی میان دو LFO را تنظیم کرد.
Wind Through The Trees به یک ناب Dry/Wet نیز مجهز است که نوازندگان میتوانند با استفاده از آن، میزان تأثیرگذاری پدال بر روی زنجیره سیگنال را تنظیم کنند.
در نهایت، دو ناب دیگر با نام Regeneration و Added Highs نیز امکان تغییر کلی صدای پدال را به کاربر میدهند و بازه تُنال آن را وسیعتر میکنند.
مانند اکثر پدالهای امروزی، Wind Through The Trees از قابلیت true bypass یا بایپَس حقیقی برخوردار است.
این فلنجر، بهعنوان گرانقیمتترین محصول این سری، با قیمت ۳۴۹ به فروش میرسد.
Mary Cries
آخرین عضو این سری جدید، یک پدال کمپرسور اُپتیکال با نام Mary Cries است که طبق گفته PRS، مدار آن بر اساس مدار لِوِلِر مشهور یونیورسال آدیو، Teletronix LA-2A طراحی شده است.
این کمپرسور، مانند تمامی محصولات مشابه، میتواند تُن گیتار را غنیتر کند، تیزیهای صدای آن را از بین ببرد، ساستین صدا را افزایش دهد و ماهیت صوتی زنجیره سیگنال را بدون از دست رفتن کیفیت آن، تقویت کند.
رابط کنترلی Mary Cries از دو ناب با نامهای Compression و Output Gain و یک فوتسوییچ بایپَس تشکیل شده است. با استفاده از دو ناب Compression و Output Gain میتوان این پدال را از یک کمپرسور به یک تقویتکننده سیگنال تبدیل کرد.
PRS Mary Cries با قیمت ۲۱۹ دلار در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است.
پال رید اسمیت درباره این سه محصول میگوید: «معتقدیم که این سه پدال، ابزارهایی بسیار کاربردی و خوشصدا هستند. به نظر ما، تنها یک پدال جادویی میتواند به پدالبورد نوازندگان ماهر راه یابد. ما نیز تلاش داریم تا محصولاتی را تولید کنیم که وارد پدالبورد نوازندگان بشوند و دیگر هرگز از آن خارج نشوند!»
نویسنده: Matt Owen
مترجم: امیر تولی