آلبرت کالینز (Albert Collins)، یکی از مهمترین نوازندگان بلوز تگزاسی، در ۱۸ سالگی متوجه شد که صدای گیرا و نافذ مورد انتظارش را میتواند بهسادگی از یک گیتار الکتریک فندر تلکستر به دست آورد. او در ابتدا از مدل Esquire استفاده میکرد که یک پیکاپ داشت (و ارزانقیمتتر هم بود)؛ اما سپس ساز خود را به Telecaster Custom تغییر داد.
سبک نوازندگی آلبرت بسیار غیرعادی بود؛ زیرا کوک فا مینور را برای گیتار ترجیح میداد (از بم به زیر: فا دو فا لابمل دو فا) و معمولاً یک کاپو را بر روی فرتهای ۵ تا ۷ قرار میداد (بسته به گام آهنگ). این امر منجر به انتخاب نتهای بهخصوصی میشد که در کوک استاندارد، کمی ناآشنا هستند؛ اما اگر با جملهبندیهای کالینز آشنا باشید، میتوانید آنها را شبیهسازی کنید.
برای سهولت بیشتر، از کوک استاندارد برای تبلچرهای درجشده در این مقاله استفاده کردهایم و به کاپو هم نیازی نیست.
سه نمونه اول برگرفته از نوع نوازندگی آلبرت در اوایل دهه شصت هستند؛ با نواخت استادانه و صدای دیستورشندار بر روی صدای نرم پیکاپ نِک. دو نمونه آخر برگرفته از سبک او در دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ هستند؛ با استفاده از پیکاپ بریج و نوازندگی با پنجه برای برخورد محکمتر سیمها با صفحه انگشتگذاری و در نتیجه، گزندگی بیشتر صدا. پیشنهاد میکنیم از درایو ملایم و کمی ریورب برای رسیدن به صدای مورد نظر استفاده کنید.
۱. فضا و زمانبندی
ابتدا نگاهی میاندازیم به چگونگی استفاده آلبرت از فضا در جملهبندیهای خود. ریتم مورد استفاده شما درست به اندازه نتهایی که مینوازید اهمیت دارد. به استفاده مکرر از نت سی بر روی فرت نهم نیز توجه کنید (فاصله ششم ماژور). این نت در گام ر مینور پنتاتونیک وجود ندارد (ر فا سل لا دو)؛ اما طعم خاصی را به جملهبندی ما اضافه میکند.
۲. نتهای تکراری و ویبراتو
تکرار یک نت با اندکی ویبره ملایم، حسی منحصربهفرد به ابتدای این جمله میبخشد. سپس طول گام بلوز را اجرا کرده و در پایان مجدداً به نت سی فاصله ششم ماژور میرسیم. هدف این است که به جملهبندیهای ملودیک غیرعادی که در اثر استفاده کالینز از کوک فا مینور ایجاد میشد، برسیم.
۳. ازدحام نتها
این جملهبندی با استفاده از تراکم بیشتر نتها، تأکیدی مضاعف بر روی نتهای بالا قرار میدهد. مجدداً با استفاده از فاصله ششم ماژور، از گام مینور پنتاتونیک معمولی فاصله میگیریم. آلبرت عاشق فاصله ششم بود و این فاصله را به کرات در سولوهایش میشنوید.
۴. یخشکن (ice picker)
در اینجا به سبک خشنتر آلبرت میرسیم که شامل صدای گزندهتر پیکاپ بریج و تأکید بیشتر با دست مضرابزن میشود. این جمله (lick) همچنین چند مشخصه بارز دیگر از نوازندگی کالینز را نیز در بر دارد: تراکم کوتاه و تیز نتها، بِند سیمهای بالا و فاصله ششم (این قطعه در گام دو است و در نتیجه فاصله ششم ما، لا است) درست در انتهای جمله.
۵. جملهبندی پنتاتونیک
این جمله ریتمیک فانکی، با دنبال کردن الگوی گام مینور پنتاتونیک، در عرض صفحه انگشتگذاری حرکت میکند. وقتی متوجه شوید که آلبرت تنها از تعداد کمی نت در جملههای خود استفاده میکند، فهم جملهبندیهای او برایتان راحتتر خواهد شد. البته بهسختی میتوان فهمید که او چگونه چنین تأثیری را تنها از چند نت به دست میآورد.
منبع: MusicRadar
مترجم: کیان ایرجی