شاید با تصور تجهیزات استودیویی کلاسیک، تصویر وسایلی هرچند خوشصدا و جذاب، اما کهنه، منسوخ و پردردسر در ذهنتان نقش ببندد؛ اما بسیاری از تجهیزات استودیویی کلاسیک، هنوز هم محصولاتی کاملاً کارآمد هستند و حتی امروز نیز توسط شرکت سازندهشان تولید میشود. میکروفونها به دلیل ساختار ساده خود، شاهد پیشرفت چندانی در چند دهه گذشته نبودهاند و به همین دلیل نیز بسیاری از میکروفونهای باکیفیت موجود در بازار امروز، محصولاتی با سابقه تولید چندین دهه هستند. به لطف این امر، شما میتوانید میکروفونهایی تاریخی را به شکل نو و همراه با یک گارانتی معتبر خریداری کرده و از عملکرد بینظیر آنها در استودیوی خود بهره بگیرید! تمامی این میکروفونها، از برترین میکروفونهای تاریخ هستند و امروزه نیز پس از گذشت چند دهه از معرفیشان، هنوز جزو پرفروشترین میکروفونهای بازار به شمار میروند.
در این مطلب، قصد داریم چندی از برترین میکروفونهای کلاسیک و افسانهای را به شما معرفی کنیم که هنوز میتوان آنها را به شکل نو خریداری کرد.
Neumann U67
در شروع دهه شصت میلادی، شکل و روش ضبط موسیقی بهسرعت رو به تغییر رفت و میکروفون U47 شرکت آلمانی نویمن (Neumann) نیز به دنبال آن رفتهرفته به محصولی منسوخ تبدیل شد. پیشرفت در صنعت ضبط موسیقی و نایاب شدن لامپ ویژه این میکروفون یعنی لامپ VF14 در دنیا، باعث شد که تیراژ U47 به شکلی مشهود کاهش پیدا کند و جایگاه آن نیز توسط میکروفونهایی مدرنتر چون Sony C37 اشغال شود. پاسخ نویمن به این تغییرات، یک محصول استثنایی با نام U67 بود که از بدو ورود به بازار، محبوبیتی شگفتانگیز را برای خود رقم زد. U67 اولین میکروفون نویمن بود که به توری مستطیلی و کارتریج KK67 مشهور این شرکت مجهز بود و راه خود را بهعنوان ابزاری بسیار منعطف و همهکاره، با کیفیتی بینظیر به استودیوهای سراسر جهان باز کرد. این میکروفون بعدها و با توقف تولید خود، به محصولی بسیار کمیاب و جواهری در بازار میکروفونهای دست دوم تبدیل شد؛ بهطوری که دوستداران آن برای تصاحب نمونههای دست دوم سالم آن، مبالغی هنگفت و معادل با چندین هزار دلار را پرداخت میکردند. به دنبال این امر نیز بسیاری از شرکتهای کوچک، دست به کار شدند و نمونههایی مشابه و کپی از آن را به بازار عرضه کردند که بسیاری از آنها نیز با توجه به قیمت مناسب و نزدیکی ماهیت صوتیشان به Neumann U67، به محبوبیتی بسیار دست یافتند. اما در سال ۲۰۱۸، نویمن تصمیم گرفت تا تولید این محصول افسانهای را از سر گیرد. نمونههای مدرن U67 که از سال ۲۰۱۸ تا به امروز توسط نویمن تولید میشود، کاملاً مشابه با نسخههای کلاسیک آن هستند و دقیقاً از همان لامپ، کپسول و ترانسفورمر موجود در نمونه اولیه خود بهره میبرند. همین امر، U67 را به یکی از محبوبترین، پرفروشترین و البته جذابترین میکروفونهای استودیویی موجود در بازار تبدیل کرده است.
Shure SM57
در سال ۱۹۳۹، یک مهندس با نام بن بائر (Ben Bauer) با اختراع یک کپسول سیمپیچ متحرک با الگوی قطبی کاردیوید، فناوری میکروفون را دگرگون ساخت. شرکت آمریکایی شور (Shure) یکی از اولین کمپانیهای تولیدکننده میکروفون بود که این فناوری را در محصولات خود به کار گرفت و نسخهای انحصاری از آن موسوم به Unidyne را به تولید رساند. شور طی سالیان، فناوری یونیداین را توسعه داد و نهایتاً در سال ۱۹۶۸، میکروفونی را به بازار عرضه کرد که در زمان خود، افراد فعال در صنعت ضبط صدا را به شگفتی واداشت و حتی امروز نیز از تمامی رقبای خود پرفروشتر است! SM57 از شرکت شور، یک میکروفون جمعوجور، مقرونبهصرفه و بسیار جانسخت است که امروز بهعنوان یک ابزار همهفنحریف و در واقع، منعطفترین میکروفون حرفهای موجود در بازار در میان مهندسین صدا شناخته میشود. بسیاری از متخصصین حوزه صدا و موسیقی، از SM57 برای ضبط صدای تقریباً هر چیزی استفاده میکنند و آن را انتخاب اول خود برای میکروفونگذاری درام کیت و امپلیفایر گیتار میدانند. ماهیت صوتی پویا و شفاف Shure SM57 در زمانی که در نزدیکی منبع صوت قرار میگیرد، آن را به ابزاری بیبدیل برای ضبط صدا در تمامی زمینهها تبدیل کرده است.
DPA 4006
میتوان گفت که میکروفون ۴۰۰۶، یکی از معدود محصولاتی است که سابقه تولیدش حتی از عقبه شرکت سازندهاش نیز طولانیتر است!
۴۰۰۶ اولین بار در سال ۱۹۸۲ توسط شرکت Bruel & Kjaer بهعنوان یک میکروفون مژرمنت (measurement) یا اندازهگیری به بازار عرضه شد؛ اما پاسخدهی فرکانسی بسیار هموار و الگوی قطبی همهجهته (omni-directional) بینقص این محصول، آن را بهسرعت به میکروفونی بسیار محبوب در میان مهندسین ضبط صدا و موزیسینها تبدیل کردند. DPA 4006 همواره یک میکروفون کاملاً ماژولار و بسیار منعطف بود و انعطاف کاربری این محصول با تولید فیلترهایی برای آن که پاسخدهی فرکانسی دستگاه را برای میکروفونگذاری نزدیک، میانه و diffuse-field بهینهسازی میکردند، حتی بیشتر نیز شد. در سال ۱۹۹۲ که شرکت B&K تصمیم گرفت تا فعالیت خود را بر روی سایر بازارها متمرکز کند، دو تن از طراحان ارشد محصولات آن یعنی مورتن ستوو (Morten Stove) و اوله بروستد سورنسن (Ole Brøsted Sørensen) با تأسیس شرکتی موسوم به Danish Pro Audio یا بهاختصار DPA، تولید محصولات صوتی حرفهای این شرکت را ادامه دهند. تمامی محصولات شرکت DPA از زمان تأسیس آن تا به امروز، خصوصاً مدل ۴۰۰۶، ابزارهایی تاریخساز در استودیوهای دنیا به شمار میروند و با کیفیت فوقالعاده خود، به انتخاب اول بسیاری از مهندسین صدای نامی تبدیل شدهاند.
Beyerdynamic M130 & M160
میکروفونهای ریبون شرکت آلمانی بیرداینامیک (Beyerdynamic) از اولین میکروفونهای حرفهای عرضهشده به بازار به شکل مدرن هستند و سابقه تولید آنها چیزی کم از سابقه پدیدهای همچون استودیوهای ضبط ندارد. میکروفونهای M160 و M130 بیرداینامیک که با هدف استفاده بهصورت یک جفت برای ضبط با تکنیک Mid/Sides طراحی شدهاند، از ویژگیهایی جالب برخوردارند که در کمتر محصولی دیده میشود. این دو مدل اندازهای بسیار کوچکتر از میکروفونهای ریبون متداول دارند و بیشتر شبیه به میکروفونهای مدادی (pencil) هستند؛ به دنبال همین امر، محفظه کپسول در M160 و M130 بسیار کوچک است و یک ریبون کامل درون آن قرار نمیگیرد. به همین دلیل، بیرداینامیک دو ریبون کوتاه را بر روی یکدیگر قرار داده و درون کپسول این میکروفونها نصب کرده است تا عملکرد آنها با وجود اندازه کوچکشان، با میکروفونهای ریبون عادی مشابه باشد. این دو ریبون نه به شکل متداول زیگزاگی، بلکه کاملاً به شکل موازی بر روی یکدیگر قرار داده شدهاند و به دلیل همین طراحی نیز نسبت به سایر مدلهای ریبون، رفتاری پیستونگونه دارند. شایان ذکر است که M160 یکی از معدود میکروفونهای ریبون در دنیاست که از الگوی قطبی هشتی یا figure-8 برخوردار نیست. این محصول که بیش از هر چیز به ضبط صدای درام کیت جان بانم (John Bonham) در قطعه When The Levee Breaks مشهور است، امروز نیز یکی از محبوبترین گزینهها برای استفاده بهعنوان میکروفون اورهد درام کیت، میکروفونگذاری امپهای گیتار و در کل، استفاده در تمامی مصارف با میکروفونگذاری نزدیک به شمار میرود.
Milab VIP-50
تقریباً تمامی میکروفونهای خازنی دارای دیافراگمی دایرهایشکل هستند و ما نیز با شنیدن نام این نوع از میکروفون، یک میکروفون با سری گرد را تصور میکنیم؛ اما جالب است که بدانید دیافراگم این دسته از میکروفونها، میتواند در شکلهای هندسی دیگری نیز ساخته شود. مخترع سوئدی رون روزندر (Rune Rosander) طی تحقیقاتی به این نتیجه رسید که شکل مستطیلی در دیافراگمهای میکروفونهای خازنی، میتواند فوایدی را در کیفیت صدای آنها داشته باشد و خصوصاً رزونانسهای ناخواسته را به شکلی چشمگیر کاهش دهد.
اولین نمونههایی که به این کپسول مستطیلی متفاوت مجهز بودند، در سال ۱۹۵۹ به بازار عرضه شدند؛ اما بعدها، طراحی این کپسول توسط شرکت سازنده اولیه آن، یعنی پرل (Pearl) و شرکت مایلب (Milab) توسعه و ارتقاء یافت. این دو شرکت اکنون ادغام شدهاند و محصولات جدید بسیاری را با برند Milab به بازار عرضه میکنند. اما این کمپانی در کنار تمامی محصولات جدید خود، هنوز هم پس از گذشت چند دهه، مدل کلاسیک VIP-50 را تولید و به بازار عرضه میکند.
VIP-50 که در سال ۱۹۸۵ به بازار عرضه شد، در زمان خود محصولی انقلابی بود که نامهایی بزرگ در صنعت صوت همچون Bruce Swedien را به تمجید واداشت و اکنون پس از گذشت نزدیک به چهل سال، هنوز هم یکی از باکیفیتترین میکروفونهای موجود در بازار به شمار میرود و با قابلیت ضبط صدا در چندین الگوی قطبی، میتواند در بازهای بسیار وسیع از مصارف مورد استفاده قرار گیرد.
Coles 4038
در میان تمامی محصولات استودیویی حرفهای که امروزه در بازار هستند، میکروفون ۴۰۳۸ از شرکت کولز (Coles) جزو پرسابقهترینهای آنهاست و تولید آن بیش از همگی آنها بهصورت بدون توقف ادامه داشته است. ۴۰۳۸ که توسط کمپانی BBC بهعنوان جایگزینی کوچکتر و سبکتر برای میکروفون مشهور Marconi Type A طراحی شده است، اولین بار در سال ۱۹۵۳ به بازار عرضه شد. از آن زمان تا به امروز، تنها نام این محصول و شرکت سازنده آن تغییر کرده است و ساختار آن، شاهد هیچ تغییری نسبت به نمونههای اولیهاش نبوده است. این میکروفون در ابتدا PGS نام داشت و تا اواخر دهه شصت میلادی، توسط شرکت Standard Telegraph & Cables تولید میشد. از آن روز تا به الان، این دستگاه شاهد کوچکترین تغییری در ساختار خود نبوده است و حتی جک خروجی آن نیز کماکان همانند نمونههای اولیهاش، از نوعی غیرمعمول و انحصاری است. اما پس از گذشت این همه سال، ۴۰۳۸ هنوز هم به اعتقاد بسیاری از متخصصین حوزه صوت، برترین یا حداقل یکی از برترین میکروفونهای ریبون تاریخ است. این میکروفون که به فراهمآوری پویایی و قدرت صوتی فوقالعاده حتی از ضعیفترین منابع صوتی مشهور است، اکنون و پس از گذشت دههها، هنوز هم یکی از اولین انتخابهای مهندسین صدا برای میکروفونگذاری درامز، سازهای بادی برنجی، پیانو و امپهای گیتار به شمار میرود.
Sennheiser MD421
کمتر میکروفونی در دنیا وجود دارد که بتوان آن را همانند MD421 بهسرعت از روی ظاهرش شناخت!
MD421 یک میکروفون داینامیک بسیار باکیفیت از شرکت آلمانی سنهایزر است که نخستین بار حدود شصت و پنج سال پیش روانه بازار شد. این میکروفون با گریل مستطیلی و بدنه گلدانی منحصربهفرد خود، ظاهری بسیار متمایز از سایر میکروفونهای داینامیک دارد و میتوان آن را در تقریباً تمامی استودیوهای معتبر در دنیا مشاهده کرد. Sennheiser MD421 یکی از محبوبترین گزینهها برای میکروفونگذاری تام درام و بیس درام است و میتوان آن را در روبروی امپهای گیتار و بیس نیز دید.
Shure SM7B
طبق گفته شرکت شور، میکروفون داینامیک مشهور SM7 نخست با هدف آزمایش قابلیتهای کپسول Unidyne این شرکت، بدون محدودیتهایی نظیر قیمت نهایی محصول و اندازه آن طراحی شده است. اگر از SM7 استفاده کرده باشید، میدانید که نتیجه این آزمایش، میکروفونی با کیفیت صدایی کمنظیر بوده است.
SM7 که میتوان آن را نسخهای بزرگتر از SM57 با صدایی لطیفتر و دلچسبتر دانست، قابلیت ضبط صدای تقریباً هر منبع صوتی را با کیفیتی عالی دارد و میتواند در تمامی شرایط نیز برای ضبط صدا مورد استفاده قرار گیرد. این میکروفون میتواند شدیدترین صداها را نیز ضبط کند و به دنبال همین امر، بسیاری از مهندسین صدا از آن حتی برای ضبط صدای کیک درام با میکروفونگذاری داخلی و امپهای قدرتمند ۴x12 نیز استفاده میکنند. اما علاوه بر اینها، SM7B یکی از محبوبترین گزینهها برای ضبط وکال نیز به شمار میرود و در بسیاری از استودیوها، برای ضبط محتواهایی چون پادکست نیز مورد استفاده قرار میگیرد. Shure SM7B امروزه در میان خوانندگان سبکهای متال و راک بسیار محبوب است و گفته میشود که مایکل جکسون (Michael Jackson) برای ضبط وکال خود در آلبوم تریلر (Thriller) نیز از همین میکروفون استفاده کرده است.
Beyerdynamic M88TG
یکی دیگر از میکروفونهای کلاسیک بیرداینامیک که هنوز هم در سبد محصولات آن وجود دارد، M88TG است که با الگوی هایبرکاردیوید (hypercardioid) بسیار دقیق خود، میتواند ابزاری عالی برای ضبط صدا در محیطهای شلوغ و پُر سر و صدا باشد.
این میکروفون علاوه بر این که مدتهاست انتخاب اول خوانندگانی افسانهای همچون فیل کالینز (Phil Collins) برای ضبط وکال است، به لطف قدرت بالای خود در ضبط محدوده فرکانسی بیس، پاسخدهی پویا و قابلیت ضبط صداهایی بسیار شدید، گزینهای بسیار محبوب برای ضبط صدای سازهایی کوبهای نظیر کیک درام نیز به شمار میرود.
Electro‑Voice RE20
پدیده proximity effect یا اثر مجاورت، بخشی جدانشدنی از میکروفونهایی با الگوی قطبی تکجهتی است. یک میکروفون با الگوی قطبی کاردیوید (cardioid) یا هشتی-شکل (figure-8)، صداهای تولیدشده در نزدیکی خود را به شکلی بمتر از حالت طبیعی و با اغراقی محسوس در محدوده فرکانسی بیس ضبط میکند. این امر در بسیاری از شرایط میتواند ماهیتی بم و کدر را برای صدای ضبطشده رقم بزند. در سال ۱۹۵۴، شرکت الکترو-ویس (Electro-Voice) یک طرح جدید را به ثبت رساند که در آن با تعبیه چندین حفره در طول بدنه میکروفون، پدیده اثر مجاورت به حداقل میرسید. در همان زمان، بسیاری از محصولات شرکت الکترو-ویس به این فناوری که Variable-D نام داشت تجهیز شدند؛ اما مشهورترین میکروفون این شرکت از این دسته از محصولات، RE20 است که در سال ۱۹۶۹ به بازار عرضه شد و هنوز هم پس از گذشت نزدیک به شصت سال، توسط الکترو-ویس تولید میشود. RE20 یک میکروفون داینامیک بسیار باکیفیت است که صدایی گرم و دلچسب و پاسخدهی فرکانسی بسیار وسیعی را به نمایش میگذارد. این مدل کلاسیک، قابلیت ضبط صدای تقریباً هر منبع صوتی را با کیفیت عالی دارد و امروزه مهندسین صدا از آن برای ضبط وکال و صدای درامز، امپهای گیتار بیس و الکتریک و سازهای بادی برنجی استفاده میکنند.
Crown PZM30D
در سال ۱۹۷۸، دو مهندس صدا به نامهای اد لانگ (Ed Long) و ران ویکرشم (Ron Wickersham) تصمیم گرفتند تا با بهکارگیری راهحلی هوشمندانه، یک مشکل آکوستیک دیرینه را به شکلی مؤثر حل کنند. احتمالاً میدانید که هرچه یک میکروفون در بخش پشتی خود به سطوحی نظیر دیوار یا زمین نزدیکتر قرار گیرد، انعکاساتی بیشتر از سطح مذکور وارد سیگنال ضبطشده میشود و پدیده comb filtering صورت میگیرد. اما چه میشود اگر خود میکروفون را درون یک صفحه صاف تعبیه کنیم؟ در این صورت، امواج مستقیم و منعکسشده صدا، به شکل کاملاً همزمان توسط میکروفون دریافت میشوند و فازی کاملاً مشترک خواهند داشت؛ امری که موجب ماهیت صوتی بسیار طبیعی و خالص و البته، بازده بهتر کپسول میکروفون به میزان شش دسیبل میشود. ایده طراحی میکروفون همراه با یک سطح صاف در بخش پشتی آن، بهسرعت توسط شرکت کراون (Crown) بهعنوان یک اختراع ثبت شد و امروز نیز امتیاز آن با نام Pressure Zone Microphone در اختیار همین شرکت قرار دارد. مدل PZM30D که امروزه با برند AKG به فروش میرسد، یک میکروفون از همین نوع است که ظاهری چندان چشمگیر ندارد؛ اما میتواند گزینهای بسیار کاربردی برای تقریباً تمامی شرایط باشد. این میکروفون میتواند صدایی بسیار تمیز و عاری از انعکاسات محیط را رقم بزند و امروزه، برای ضبط صدای درام کیت، پیانو، گروههای ارکستر و بسیاری دیگر از منابع صوت مورد استفاده قرار میگیرد.
Neumann U87Ai
U87 از شرکت آلمانی نویمن، در ابتدا بهعنوان جایگزینی برای مدل افسانهای U67 به بازار عرضه شد و با وجود بهکارگیری کپسولی کاملاً مشابه با U67، از ساختاری مدرنتر از آن برخوردار بود و مدار آن از لامپ عاری بود. این میکروفون نیز همانند U67 بهسرعت پس از عرضه به بازار، به شهرت و اعتبار شگفتانگیزی دست یافت؛ بهطوری که میتوان بهجرأت گفت امروزه تقریباً تمامی استودیوهای معتبر در دنیا حداقل یک نمونه از U87 را در اختیار دارند. در سال ۱۹۸۵، نویمن نسخهای جدید از U87 را به بازار عرضه کرد که شیار باتری مشهور نسخه اولیه از آن حذف شده بود و ولتاژ قطبیت کپسول آن نیز با هدف افزایش نسبت سیگنال به نویز، افزایش یافته بود. این نسخه جدید که U87Ai نام دارد، امروزه نیز توسط نویمن تولید میشود و میتوان آن را پرفروشترین میکروفون این شرکت معظم دانست.
Sanken CU41
شرکت سنکن (Sanken) با وجود این که از شهرتی همانند کمپانیهای نویمن (Neumann) و ای کی جی (AKG) برخوردار نیست، اما یکی از قدیمیترین کمپانیهای سازنده میکروفون در جهان به شمار میرود. این شرکت مسئول چندی از موفقترین اختراعات و نوآوریها در صنعت میکروفون است که یکی از مهمترین آنها نیز استفاده از فلز تیتانیوم در ساخت دیافراگم کپسول میکروفون محسوب میشود.
میکروفون کاردیوید CU41 که در سال ۱۹۸۲ به بازار عرضه شده است، از یکی دیگر از نوآوریهای مهم شرکت سنکن در ساختار خود بهره میبرد. این محصول به دو کپسول مجزا با زاویه عمود بر یکدیگر مجهز است که موجب میشود صدای ضبطشده حتی از اطراف میکروفون نیز ماهیت صوتی کاملاً طبیعی و بهینه داشته باشد. CU41 هنوز هم توسط شرکت سنکن تولید میشود؛ اما به دلیل برخوردار نبودن از گواهی RoHS، امکان فروش در اتحادیه اروپا را ندارد. سایر محصولات این شرکت همچون مدل CU44X نیز چنین وضعیتی دارند و با وجود کیفیت عالی و شهرت بسیار خود، در بخشی بزرگ از جهان به فروش نمیرسند. جالب است که بدانید بسیاری از مهندسین صدای ماهر و باسابقه، میکروفونهای سنکن را یک سلاح سری میدانند!
Soundfield ST450 MkII
در اواخر دهه هفتاد میلادی، زمانی که ST450 به بازار عرضه شد، میکروفونی بسیار آیندهنگرانه و پیشرفته به شمار میرفت و محصولی مشابه آن در بازار وجود نداشت. در واقع، این میکروفون و در کل، فناوری Ambisonics بهحدی پیشرفته بودند که برخی از مزایا و ویژگیهای آنها بهتازگی در حال کشف شدن هستند. فناوری Soundfield که اولین بار با کمک شرکت Calrec توسعه یافته است، تا به امروز به مالکیت چندین شرکت درآمده است و اکنون، در دستان امن کمپانی بزرگ رود (Rode) قرار دارد. شرکت رود با تکیه بر فناوری Soundfield، میکروفون باکیفیت و خوشقیمت NT-SF1 را تولید کرده است؛ اما این کمپانی هماکنون و پس از گذشت چندین دهه، تولید میکروفون پرچمدار ساندفیلد ST450 را نیز ادامه میدهد. ST450 مهمترین حاصل اختراع مایکل گرزون (Michael Gerzon) و پیتر کریون (Peter Craven)، یعنی سامانه Ambisonics به شمار میرود. این میکروفون که میتواند در حالتهای مونو، استریو و تمامی چینشهای صدای فراگیر مورد استفاده قرار گیرد، هنوز هم بهجرأت منعطفترین میکروفون در دنیا به شمار میرود. ST450 میتواند در ضبط صدای انواع ساز و گروههای موسیقی و با نصب بر روی میله و در ضبط صدای میدانی، عملکرد عالی خود را به نمایش بگذارد. شایان ذکر است که این میکروفون توسط بسیاری از وکالیستهای افسانهای نیز مورد استفاده قرار گرفته است.
Sennheiser MD441
MD441 از سنهایزر که به اعتقاد بسیاری از متخصصین حوزه صدا، برترین میکروفون داینامیک تاریخ است، اولین بار در سال ۱۹۶۶ به بازار عرضه شد و تا به امروز نیز تولید آن بدون وقفه توسط سنهایزر ادامه داشته است. این میکروفون با الگوی قطبی سوپرکاردیوید (supercardioid) بسیار دقیق و پاسخدهی وسیع خود میتواند تقریباً در هر نقشی عملکردی بینظیر از خود ارائه دهد و با صدای عمیق و باکیفیت خود، به یکی از انتخابهای اول تمامی مهندسین صدای مجرب در ضبط صدای انواع ساز تبدیل شود.
Microtech Gefell CMV563
با شروع جنگ سرد و تقسیم کشور آلمان به دو نیم، جورج نویمن (Georg Neumann) نیز به اجبار از کارگاه خود واقع در شهر Gefell جدا شد و کمی بعد، کارخانهای را با نام خود در برلین غربی تأسیس کرد. او در کارگاه واقع در Gefell به فعالیت خود یعنی ساخت میکروفون ادامه داد و نام آن نیز بعدها به Microtech Gefell تغییر یافت. این شرکت در کنار نوآوریهای بسیار، به تولید کپسولهای کلاسیک خود نیز ادامه داد؛ در واقع، بسیاری از میکروفونهای دیافراگم بزرگ تولیدشده توسط این شرکت تا به امروز، به کپسول مشهور M7 مجهز بودهاند که در نسخههای اولیه U47 نیز وجود داشته است. این شرکت اخیراً در ساخت محصولات کلاسیک خود یک پله فراتر رفته و تولید میکروفون افسانهای خود یعنی CMV563 را نیز از سر گرفته است! این محصول که نخستین بار در سال ۱۹۵۶ توسط شرکت Gefell به بازار عرضه شد، نسخهای جدیدتر از میکروفون Neumann CMV3A محسوب میشود و همانند آن، از چند کپسول قابل تعویض برخوردار است که کاربر میتواند آن را به وسیله اتصالی موسوم به bayonet به بدنه میکروفون متصل کند. اگر به دنبال میکروفونی هستید که بتواند صدای میکروفونهای لامپی آلمانی کلاسیک را به موسیقیتان اضافه کند، احتمالاً CMV563 بهترین گزینه موجود در بازار برای شما خواهد بود!
Royer SF12
SF12 در اواخر دهه نود میلادی به شکل رسمی توسط شرکت رویر (Royer) به بازار عرضه شد؛ اما طراحی اولیه این میکروفون بسیار قدیمیتر است و سابقه آن، به سالها قبل از عرضه آن به بازار بازمیگردد. روزی در دهه هشتاد میلادی، باب اسپیدن (Bob Speiden) با یک میکروفون ریبون استریوی قدیمی از نوع BM5 ساخت شرکت دانمارکی بنگ اند الفسن (Bang & Olufsen) مواجه شد. او که رفتهرفته عاشق این میکروفون شده بود و هیچ محصولی مشابه آن در بازار نمییافت، تصمیم گرفت تا نسخهای مدرن از آن را طراحی و تولید کند. او بعدها این طراحی را با نام SF12 به تولید و فروش رساند.
رضایت فوقالعاده موزیسینها و مهندسین صدا از SF12، تقاضایی بسیار را برای این محصول در بازار شکل داد که اسپیدن در آن زمان توانایی پاسخدهی به آن را نداشت؛ به دنبال همین امر، او امتیاز تولید این میکروفون را به شرکت Royer Labs اعطا کرد تا به شکل انبوه به تولید برسد. SF12 نیز همانند BM5، یک میکروفون استریو است و یکی از چند محصول شرکت رویر است که با الهام از ابداعات بینظیر شرکت بنگ اند الفسن طراحی شدهاند.
آیا شما تجربه استفاده از هیچیک از میکروفونهای معرفیشده در این مطلب را داشتهاید؟ تجربه خود را در بخش نظرات همین مطلب، با ما و مخاطبین گیتار ایران در میان بگذارید.
منبع: Sound On Sound
نویسنده: Sam Inglis