کریستون اینگرم (Christone Ingram) ملقب به کینگفیش (Kingfish)، یکی از جوانترین موزیسینهای دنیاست که موفق به دریافت جایزه گرمی شده است و کمی پیش نیز با ایفای نقش بهعنوان شروعکننده کنسرت گروه Rolling Stones در هاید پارک، توجه موسیقیدوستان پرشماری را به خود جلب کرد. این گیتاریست ۲۴ ساله، بهعنوان یک اعجوبه در دنیای موسیقی شناخته میشود و مورد تجلیل بسیاری از ستارگان موسیقی قرار گرفته است.
اما Kingfish فقط گیتاریستی بااستعداد و ماهر نیست و سلیقهای بسیار خوب در انتخاب تجهیزات موسیقی خود نیز دارد. مجموعه گیتارها و تجهیزات نوازندگی کینگفیش، میتواند برای طرفداران سبکهای بلوز و جز و همچنین علاقهمندان به سبکهای خشنتر همچون متال بسیار جذاب باشد.
او در این مورد میگوید: «من در زمان نوازندگی احساسات خود را در اولویت قرار میدهم و باید گیتار و تجهیزات خود را بهخوبی حس کنم و احساسی خوب به آنها داشته باشم. نوازندگی گیتار برای من همواره یک گریز از شرایط حقیقی زندگی بوده است. به همین دلیل، من تمامی احساسات بد و خوب خود را در موسیقی و نوازندگی خود قرار میدهم و با استفاده از آنها، اثری پرمعنا و پراحساس پدید میآورم. فکر میکنم به اندازهای از تکنیک نوازندگی بدانم که موسیقی و گیتار را درک کنم؛ اما صدای ویژه نوازندگی من، کاملاً از حس و خلاقیتم سرچشمه میگیرد و من توانستهام ترکیبی ایدهآل از تکنیک و حس را ارائه کنم.»
نتیجه رویکرد و نگاه ویژه Kingfish به نوازندگی، تن ویژه و ظریف گیتار اوست که شنونده را به یاد صدای گیتار اسطورههایی چون بی.بی. کینگ (B.B. King) و مادی واترز (Muddy Waters) میاندازد؛ اما در عین حال، بهحدی ساختارشکن است که بتواند با نسل جوان شنوندگان موسیقی نیز ارتباط برقرار کند.
وی در این مورد افزوده است: «پایه و ریشه موسیقی من، سبک موسیقی بلوز است؛ اما در مقابل، در طی سالیان فعالیتم بهعنوان یک موزیسین، موسیقیهایی متعدد از سبکهای دیگر نیز الهامبخش من بودهاند. هدف اول من، همواره جلب نظر نسل جوان به موسیقیهای قدیمیتر و سبکهایی همچون بلوز بوده است و برای اینکه بتوانم به این هدف دست یابم، باید کمی از چارچوبهای سنتی سبک موسیقی بلوز فاصله میگرفتم. فکر میکنم همکاری با هنرمندانی همچون Vampire Weekend، شکلی کامل و بینقص از ترکیب سبک بلوز با سبکهای موسیقی مدرنتر بود و همین همکاری نیز باعث شد که طرفدارانی بیشتر از نسل جوان پیدا کنم.»
سعی Kingfish در ترکیب عوامل سنتی و قدیمی با عناصر مدرن و ساختارشکن، در تجهیزات مورد استفاده او برای نوازندگی و ساخت موسیقی نیز بهخوبی دیده میشود. کینگفیش همواره به دنبال تجهیزاتی است که بتوانند حس و سبک نوازندگی ویژه او را به نحو احسن به شنونده منتقل کنند و میگوید که ماجراجویی و اکتشاف در میان تجهیزات مختلف، یکی از کارهای مورد علاقه اوست. همچنین وی میگوید که برای طراحی تن منحصربهفرد گیتار خود، از تجهیزاتی بسیار ساده استفاده کرده است.
در ادامه این مطلب، به پنج مورد از تجهیزات مورد استفاده Kingfish میپردازیم که نقشی بسیار مهم در سبک ویژه نوازندگی و تن گیتار او دارند.
گیتار الکتریک Fender Kingfish Telecaster Deluxe Signature
«من حرفه خود را با سبک بلوز شروع کردم و در این سبک از موسیقی، تن گیتار بسیار مهم است. تن گیتار مورد علاقه اکثر هنرمندان بلوز، صدایی بم و حجیم است که تنها با پیکاپهای هامباکر قابل دستیابی است. اگر به گیتار هنرمندانی همچون اریک کینگ (Eric King) و فردی کینگ (Freddy King) و حتی اریک کلپتون (Eric Clapton) زمانی که گیتاریست گروه Cream بود دقت کنید، متوجه خواهید شد که تمامی این ستارگان، از سازهایی مجهز به پیکاپهای هامباکر استفاده کردهاند. حس میکنم که تن مورد نظر من نیز تنها با استفاده از پیکاپهای هامباکر قابل دستیابی است و ماهیت صوتی این پیکاپها، از شروع نوازندگیام تا به امروز، تن محبوب من بوده است.»
«در طی سالهای نوازندگیام، همواره رابطهای پیچیده و مملو از عشق و نفرت با گیتارهای تلکستر داشتهام. به همین دلیل نیز زمانی که برای طراحی گیتار الکتریک سیگنچر خودم به فندر مراجعه کردم، به آنها گفتم که به گیتاری نیاز دارم که بتواند مزایای تمامی سازهای مورد علاقهام را به من ارائه کند. به دنبال این امر، تصمیم گرفتیم سازی طراحی کنیم که راحتی استفاده و نوازندگی تلکستر را همراه با تن گرم و جذاب پیکاپهای هامباکر در خود داشته باشد. شرکت فندر در کاتالوگ خود چند مدل عجیب مانند تلکستر Troublemaker داشت که به یک تیلپیس شبیه به گیتارهای Les Paul به جای بریج عادی تلکستر مجهز بود و این طراحی برای من بسیار جذاب بود؛ به همین دلیل تصمیم گرفتم که گیتار سیگنچر خود را نیز همراه با یک تیلپیس طراحی کنم.»
«تا جایی که به خاطر دارم، افرادی چون پیت تاونزند (Pete Townshend) و کیث ریچاردز (Keith Richards) نیز در برههای از زندگی خود، از نسخههایی ویژه از تلکستر که به پیکاپهای هامباکر مجهز بودند، استفاده کردهاند. تن گیتار این نوازندگان مشهور نیز صدای محبوب من در بچگی بود و میتوانم بگویم که من با آثار آنها بزرگ شدهام. من یکی از طرفداران پروپاقرص Prince نیز هستم و رنگ بنفش گیتارم را از او الهام گرفتهام. اما علاوه بر این، رنگ بنفش، رنگ رسمی بیماری ویژهای است که مادرم با آن دستوپنجه نرم میکند و تصمیم گرفتم که برای افزایش آگاهی نسبت به این بیماری، گیتار سیگنچر خودم را با رنگ بنفش طراحی کنم.»
پدال اوردرایو MXR M251 FOD
«مدتی است که استفاده بسیاری از پدالهای دیستورشن میکنم و به این نتیجه رسیدهام که MXR FOD بهترین پدال از این دسته برای من است. این پدال مقداری کاملاً کافی از گین و درایو را در اختیار من قرار میدهد و هیچگاه صدای آن بیشازحد خشن و شبیه به تن گیتار در موسیقی سبک thrash نمیشود. در واقع، حتی در شدیدترین حالت دیستورشن MXR M251 FOD نیز نتهای نواختهشده بهخوبی قابل شنیدن و تفکیک از دیگری هستند و با استفاده از آن، تن گیتارم هیچگاه کثیف و درهمتنیده نمیشود.»
«من علاقه بسیاری به هنرمندانی چون گری مور (Gary Moore) و Prince دارم و وجهی بسیار مهم از تن گیتار هر دوی این هنرمندان افسانهای نیز دیستورشن و گین بالاست. FOD میتواند این دو عامل را به بهترین نحو به من ارائه کند. من این پدال را حدوداً یک سال پیش به ستاپ خود اضافه کردم و بسیار از عملکرد آن راضی هستم. من همواره به افکت دیستورشن با گین بالا علاقهای بسیار داشتم و پدالهای دیستورشن بسیاری را برای دستیابی به این تن مورد آزمایش قرار دادم؛ اما FOD از همگی آنها متفاوت بود. این پدال را در زمان کرونا و در قرنطینه پیدا کردم و با دیدن آن، بلافاصله یک نمونه از آن را از MXR درخواست کردم. شرکت MXR نیز با لطف فراوان، یک نمونه از آن را برایم ارسال کرد و از آن روز تا به حال، این پدال ستاپ من را ترک نکرده است!»
امپلیفایر Fender ’۶۵ Twin Reverb
«در بحث امپلیفایر، من معمولاً تنها از یک امپ Fender Twin Reverb ساخت سال ۱۹۶۵ استفاده میکنم. صدای ساده و کارآمد Twin Reverb در کنار فراوانی آن در استودیوهای سراسر دنیا، باعث شده است که این امپ وینتج به انتخاب اول من تبدیل شود. تعداد زیاد این امپ و محبوبیت بالای آن، این امکان را به من میدهد که بدون نیاز به حمل امپ خودم در هر اجرا، به آن در همه جا دسترسی داشته باشم.»
«صدا و تن فندر Twin Reverb برای من بسیار مطلوب و جذاب است؛ زیرا گزینه مورد علاقه بسیاری از هنرمندان محبوبم همچون بی.بی.کینگ، کیث ریچاردز، اریک جانسون (Eric Johnson) و Isac Danielson نیز بوده است. همین امر باعث شده است که تن این امپلیفایر محبوب، برای من بسیار آشنا باشد. من از پدالهای بسیاری برای افزودن افکت به صدای گیتارم استفاده میکنم؛ اما اکثر این افکتها و تنها، با استفاده از تنها یک Fender Twin Reverb نیز برای من قابل بازسازی هستند و به دنبال همین امر نیز در بسیاری از اجراهایم، تنها یک نمونه از همین امپلیفایر را در زنجیره سیگنال گیتارم به کار گرفتهام و از هیچ پدالی استفاده نکردهام.»
گیتار الکتریک ۲۰۱۸ Fender Player Stratocaster
«از شروع نوازندگی گیتار الکتریک تا به حال، استرتوکستر فندر و لس پال گیبسون، محبوبترین گیتارهای من بودهاند و اکنون نیز بیش از هر گیتاری از آنها استفاده میکنم؛ اما بدون شک، استرتوکستر همواره گیتار شماره یک من بوده است. من دو-سه سالی از یک استرتوکستر فندر سری Player ساخت سال ۲۰۱۸ استفاده کردم تا آن را بهخوبی و در طولانیمدت با سبک نوازندگی خود مورد آزمایش قرار دهم؛ اما در نهایت، به این نتیجه رسیدم که پیکاپهای هامباکر بسیار بهتر میتوانند تن مورد علاقه من را تولید کنند.»
«اما در پروژههای بعدیام قصد دارم که سبکهایی جدیدتر و مرسومتر همچون R&B را وارد بازه صوتی آثار خود کنم و برای دستیابی به تنی مناسب برای این سبکها، به احتمال بسیار زیاد به یک استرتوکستر با پیکاپهای سینگل کویل نیاز خواهم داشت. همچنین حس میکنم که استفاده از افکتهایی همچون chorus که پیش از این به کار نگرفتهام نیز میتواند به من در تولید تنی درخور سبکهای مدرنتر کمک کند. اگر در استودیو در حال ضبط این پروژه باشم، شک ندارم که بخشهای گیتار آن را با استفاده از Fender Player Stratocaster خود مینوازم.»
پدال دیلی MXR Carbon Copy
«اولین بار در نوجوانی با پدال Carbon Copy آشنا شدم؛ زیرا آن زمان تازه شروع به استفاده از پدالها و یادگیری کاربری آنها کرده بودم. به دنبال یک پدال دیلی مناسب بودم و بسیاری از نوازندگان مجرب به من Carbon Copy را پیشنهاد دادند و به دنبال همین امر نیز آن را خریداری کردم. این پدال وجهی جالب و جذاب به صدای ساز میافزاید و کیفیت دیلی آن بسیار مورد پسند من است. اگر نوازنده کیبورد گروه موسیقی من نتواند در اجرا حاضر شود و نیاز به یک صدای جایگزین برای ساز او داشته باشیم نیز Carbon Copy میتواند بهخوبی اجرای ما را اداره کند.»
«Carbon Copy حسوحالی ویژه به صدای گیتار میبخشد و میتواند در انتهای اجراهایم نیز افکتی بسیار جالب به من ارائه کند. در آخر اجراهای زنده، من معمولاً فیدبک گیتارم را بالا میبرم و تمامی نابهای پدالبوردم را در حالت حداکثری قرار میدهم تا گیتارم صدایی انفجاری به خود بگیرد! Carbon Copy بخشی قابل توجه از این افکت ویژه را برای من تولید میکند. تنها کافیست تا افکت دیلی را فعال کنم و تمامی نابهای آن را تا انتها به سمت راست بچرخانم تا افکتی شبیه به صدای سفینه تولید شود! من این تکنیک را از سامانتا فیش (Samantha Fish) یاد گرفتم. نمیدانم که سامانتا هنوز در اجراهای خود این تکنیک را اجرا میکند یا نه؛ اما او نیز در اجراهای زنده خود به سراغ پدالبورد میرفت و با چرخاندن نابهای برخی پدالها تا انتها، صداهایی ویژه و غیرمعمول تولید میکرد. نخستین باری که با این افکت آشنا شدم، نمیخواستم آن را انجام دهم؛ اما ناگهان با خود گفتم که میتوانم نابهای تمامی پدالهای خود را به حالت انتهایی بچرخانم و در آخر اجرای خود، صدایی عجیب و هیولاگونه تولید کنم. این افکت برای تماشاچیان بسیار جذاب است و آنها را متعجب میکند؛ زیرا تماشاچیان معمولاً انتظار چنین صدای عجیب و بلندی را در انتهای اجرا ندارند!»
کینگفیش امروزه یکی از برجستهترین نوازندگان جوان صحنه موسیقی بلوز است و بیشک آیندهای حتی درخشانتر از حال پیش روی اوست. او تجهیزات خود را نیز بسیار هوشمندانه انتخاب کرده است و با استفاده از تنها چند وسیله متداول، میتواند تنی منحصربهفرد و غیرمعمول تولید کند.
کدامیک از این تجهیزات، توسط شما در آهنگسازی و نوازندگی مورد استفاده قرار میگیرد و از آن برای نواختن در چه سبکی استفاده میکنید؟ لطفاً نظر خود را با ما و مخاطبان گیتارایران در میان بگذارید.
منبع: Guitar.com
نویسنده: Liberty Dunworth
مترجم: امیر تولی