برای دستیابی به نتیجه مطلوب در فرایند تولید و میکس موسیقی، باید به موارد متعددی توجه کرد که یکی از آنها، صدای دریافتی از اسپیکر مانیتورینگ است.
در واقع، سرچشمه بسیاری از مشکلات رایج در مرحله ضبط، پروداکشن یا میکس، از جمله عدم توازن میان فرکانسهای پایین و بالا و ایمجینگ استریوی ضعیف، در عدم توجه به صدادهی اسپیکرهای مانیتورینگ نهفته است. به همین دلیل، باید حتماً مطمئن شوید که ستاپ مانیتورینگ شما دقیقترین صدای ممکن را ارائه میدهد و شما میتوانید در تکتک مراحل کار، به آن اعتماد کنید.
در این مقاله، به هشت نکته اشاره میکنیم که به شما کمک میکنند تا بهترین عملکرد را از اسپیکرهای مانیتورینگ خود دریافت کنید.
۱- استفاده از پد اسپیکر مانیتورینگ
حتماً دیدهاید که در بسیاری از استودیوهای خانگی، اسپیکرهای مانیتورینگ را روی پدهای فومی مخصوصی قرار میدهند تا از سطح میز جدا شوند و با جلوگیری از انتقال رزونانس فرکانسهای بیس به میز کار، صدایی تمیزتر و دقیقتر پدید آید؛ اما حقیقت این است که در بسیاری از موارد، این پدهای ایزولاتور تأثیری منفی بر صدای دریافتی دارند و کار را خرابتر میکنند! پدهای ایزولاتور معمولاُ بافت نرمی دارند که موجب میشود اسپیکر روی آنها ثبات بالایی نداشته باشد و امکان حرکت آزادانه را داشته باشد. این امر در نهایت بر ایمجینگ اسپیکر اثر منفی میگذارد.
۲- گوش خود را خسته نکنید
شنیدن صدا با ولوم بالا به مدت طولانی، قطعاً سیستم شنوایی شما را خسته میکند. همچنین، بر اساس نظریه فلچر/مانسون (Fletcher/Munson)، در صورت استفاده از ولوم بالا، توانایی درک میزان بیس و تربل در فرد مختل میشود و در نتیجه، فرد نمیتواند در مرحله میکس تصمیماتی صحیح اتخاذ کند.
پیشنهاد میکنیم با تکیه بر سیستم بدیع K-System که توسط باب کتز (Bob Katz) ابداع شده است، سیستم مانیتورینگ خود را کالیبره کنید و تصمیمات مربوط به میکس را با شدت صدای حدود ۸۵ دسیبل اتخاذ کنید. بدین نحو، بدون نیاز به تجهیزات و پلاگینهای گرانقیمت، همواره نتایجی یکدست و دقیق به دست خواهید آورد و سلامت شنوایی خود را نیز تضمین خواهید کرد.
۳- استفاده افراطی از پدهای شانه تخممرغی
یکی از مشکلاتی که در برخی از استودیوهای خانگی به چشم میخورد، استفاده افراطی از پدهای شانه تخممرغی است. این کار نهتنها کمکی به افزایش دقت فرکانسهای پایین دریافتی نمیکند، بلکه فرکانسهای بالا را نیز کدر میکند و در نهایت موجب میشود که تشخیص شما از فرکانسها مختل گردد و تربل در میکس شما بسیار گوشخراش و آزاردهنده باشد.
۴- تعیین صحیح محل قرارگیری اسپیکر
همواره مطمئن شوید که اسپیکرهای مانیتورینگ در مرکز دو دیوار کناری اتاق قرار دارند تا میزان انعکاس صدایی که از هر دیوار به گوش شما میرسد، یکسان باشد.
یک نکته مهم دیگر نیز این است که اگر در اتاقی مستطیلیشکل کار میکنید، باید روی اسپیکر تقریباً به سوی طول اتاق باشد تا احتمال برخورد صدا به دیوار پشت سر شما و بازگشت ناخواسته صدا کاهش یابد.
ذکر یک نکته بدیهی دیگر نیز خالی از لطف نیست و آن هم اینکه اسپیکر مانیتورینگ را در فضاهای بسته و تنگ قرار ندهید؛ زیرا در این فضاها، فرکانسهای بیس به شکلی ناخوشایند طنینانداز میشوند.
۵- کنترل فرکانسهای بیس
اگر اسپیکر مانیتورینگ شما بیس بسیار زیاد و غیرقابل کنترلی تولید میکند، میتوانید با رعایت احتیاط، یک شیء نسبتاً سنگین را روی آن قرار دهید. این امر باعث کاهش حرکتهای ظریف و ناخواسته اسپیکر یا لرزشهای جزئی کابینت میشود و علاوه بر بهبود تفکیک فرکانسهای بیس، تصویر استریوی بهتری نیز پدید میآورد. البته مجدداً تأکید میکنیم که این کار را با رعایت احتیاط بسیار و در نظر گرفتن مقاومت بدنه اسپیکر، محل قرارگیری آن و موارد دیگر انجام دهید تا به اسپیکر و تجهیزات استودیوی خود آسیبی وارد نکنید.
۶- استفاده از کابل بالانس
در صورت امکان، از کابلهای بالانس باکیفیت استفاده کنید. این کار نهتنها میتواند نویز دریافتی از لوازم خانگی برقی و غیره را به شکلی محسوس کاهش دهد، بلکه بر بلندای صدای سیگنال منتقلشده از کارت صدا به اسپیکر نیز اثر مثبت میگذارد. اگر مجبور هستید که از کابلهای غیربالانس استفاده کنید، حتیالامکان کابلهایی مرغوب و با طول کم را برگزینید.
۷- بهبود وضعیت آکوستیک اتاق
استفاده اصولی از مواردی چون بیس ترپ، دیفیوزر و پدهای ایزولاتور، میتواند صدادهی اسپیکر و نتیجه نهایی کار شما را به شکلی قابل توجه بهبود دهد؛ ولی حتی در صورت استفاده حسابشده از اثاثیه خانه نیز میتوان وضعیت آکوستیک اتاق را بهتر کرد. بهطور مثال، میتوانید چند کتاب، دیویدی و صفحه وینیل در قفسههای پشت سر خود قرار دهید تا وظیفه دیفیوزر را ایفا کنند. همچنین میتوانید برای پنجرههای اتاق از پردههایی ضخیم بهره بگیرید یا پشت پردههای فعلی خود یک لحاف نصب کنید.
۸- استفاده از EQ اسپیکر مانیتورینگ
در پشت بدنه اغلب اسپیکرهای مانیتورینگ چند دکمه و سوییچ برای هماهنگسازی صدای اسپیکر با شرایط اتاق وجود دارد. پیش از هر چیز باید بگوییم که استفاده همیشگی از این کنترلها را توصیه نمیکنیم؛ زیرا بدین نحو، یک مدار EQ را وارد زنجیره سیگنال میکنید که موجب افت کیفیت و تغییر پاسخدهی فرکانسی اسپیکر میشود. با این حال، اگر میکسهای شما همیشه در دامنه فرکانسی تربل و بیس نامتوازن هستند، بد نیست که از این کنترلها کمک بگیرید و ببینید که صدادهی اسپیکر بهتر میشود یا نه.
یک نکته مهم دیگر نیز این است که در صورت تقویت بیس و تربل، به سیگنال خود دیستورشن میافزایید که به هیچ وجه مطلوب نیست؛ پس حتیالامکان تلاش کنید که در زمان EQ کردن صدا، بهجای تقویت فرکانسها، برخی از فرکانسها را کاهش دهید تا خلوص سیگنال حفظ شود.
منبع: MusicRadar