من میانه خوبی با ابزارهای نوستالژیک ندارم. به نظر من تجهیزات نوستالژیک یا قیمت بسیار بالایی دارند و یا در انجام مأموریتهای خود ناکارآمد هستند؛ خصوصاً در زمینه تجهیزات موسیقی.
در تجهیزات من هیچ ساز قدیمی وجود ندارد؛ با اینکه همگی آنالوگ هستند. تجهیزات قدیمی عمدتاً گرانقیمت هستند (قیمتی که همیشه قابل توجیه نیست).
نوآوریهای امروزی در سنتز آنالوگ، طراحی سختافزار و رابطهای کاربری، موجب سهولت روش کار با تجهیزات شدهاند. سینتی سایزرهای آنالوگ امروزی را میتوان بهعنوان پلاگین نیز استفاده کرد؛ زیرا با همه تجهیزات دیگر تطبیقپذیر هستند.
اگرچه نسخههای بازسازیشده برخی از تجهیزات قدیمی برای بسیاری از افراد هیجانانگیز هستند، اما اغلب اینها به زعم من کسلکننده به نظر میرسند.
بخش هیجانانگیز تجهیزات بازسازیشده این است که سینتیسایزرهای افسانههای قدیمی را برای بسیاری از افراد قابل دسترسی میکنند؛ اما من نمیتوانم برای چیزی هیجانزده شوم که صرفاً یک کپی از ادوار گذشته به حساب میآید. دلیل جذابیت نسخه اولیه این سینتها برای مصرفکنندگان این بود که روند کار موسیقی را بهروز میکردند و از فناوریهای روز زمانه خود بهرهمند بودند؛ مواردی که امروز دیگر در مورد آنها صدق نمیکند.
پس به افتخار تمام افراد خلاق، بیایید ۱۰ سینتیسایزر آنالوگ نوآورانه را بررسی کنیم که از تکرار تاریخ امتناع میورزند.
۱. Korg Minilogue
این فهرست را با سینتیسایزر محبوب خود، کرگ Minilogue آغاز میکنم. این سینت آنالوگ چهار صدایی فوقالعاده که اختراع تاتسویا تاکاهاشی (Tatsuya Takahashi) است، در بحبوحه محبوبیت مجدد سنتز آنالوگ در سالهای اخیر به بازار عرضه شد. محبوبیت Korg Minilogue در تمام استودیوها و فروشگاههای موسیقی مشهود بود؛ زیرا فهرست سفارشات آن تا ماهها پر شده بود.
روش کار کاربرپسند کرگ و نرمافزار هوشمند این دستگاه باعث میشوند تا همیشه برای اجرا آماده باشد. این سینت، قابلیت ذخیرهسازی حالتهای پیشفرض خلقشده توسط کاربر را دارد و سکوئنسهای مختلف را بر روی چهار پارامتر همزمان ذخیره میکند.
من در آخرین اجرای خود، هر هشت آهنگ خود را بهصورت پیشفرض بر روی دستگاه ذخیره کرده بودم که کار اجرا را بهشدت ساده میکرد.
از دیگر امکانات مفید Minilogue میتوانم به سکوئنسر ۱۶ پلهای، ۲۰۰ جایگاه حافظه، دیلی نواری، رینگ ماژولیشن و کنترلهای مختلف به منظور شکل دادن به شکل موجی با قابلیت ساختن موجهای بسیار متنوع اشاره کرد.
اسیلوسکوپ OLED این سینتیسایزر بهطور زنده به شما نشان میدهد که چه تغییری در شکل موجی ایجاد میکنید. این اطلاعات بصری ارزشمند به شما کمک میکنند تا نحوه شکل دادن به صدا را بهتر درک کنید.
با در نظر گرفتن تمام امکانات میتوان گفت که Korg Minilogue مزایای سینتیسایزرهای قدیمی را در قالبی شستهورفته و کاربرپسند ارائه میکند که حقیقتاً مدرن به حساب میآید. قیمت این محصول نیز برای موزیسینهای امروزی بسیار منطقی و مقرونبهصرفه است و میتوان آن را با صرف هزینهای در حدود ۵۵۰ دلار خریداری کرد.
۲. Elektron Analog Rytm MKII
شرکت سوئدی الکتران با سه خصیصه شناخته میشود: تولید دستگاههای بادوام، طراحی سکوئنسرهای استثنایی و اینکه وقتی در ابتدا دستگاههای این برند را خریداری میکنید در کار با آنها حسابی کلافه و عصبی میشوید. این شرکت به خاطر دشواری فراگیری روش کار دستگاههای خود شهرت بدی پیدا کرده است.
بعد از ماهها تلاش میتوانید کار با دستگاههای الکتران را بهخوبی یاد بگیرید. اما وقتی در کار با این دستگاهها تبحر پیدا کردید، قابلیتهای بالقوه و توان خیرهکننده آنها را درخواهید یافت. این مسئله را از تجربه شخصی برای شما نقل کردم؛ زیرا خودم یک الکترون Analog Rytm دارم.
پس از کندوکاوهای گسترده متوجه شدم که چه سکوئنسهای پلیریتمیک پیچیده و الگوهای عجیبوغریبی را میتوانم با این دستگاه تولید کنم. حتی برای طبیعیتر شدن ریتمها میتوانید سکوئنسهای کوانتایزنشده و خارج از جدول ریتم هم ایجاد کنید.
Analog Rytm MKII نسخه جدید همان سینتیسایزری است که من با آن کار میکنم. دکمههای مجزای بیشتری بر روی این دستگاه تعبیه شده و کنترلهای آن سریعتر شدهاند. این دستگاه همچنین قابلیت سمپلینگ کامل را با بهرهگیری از ورودی بالانس ۶.۳۵ میلیمتری به کاربر ارائه میدهد. ظاهر دستگاه بهروز شده و پدهای بزرگتری نیز بر روی آن تعبیه شدهاند.
AR MKII، درست مانند نسخه اولیه خود میتواند با استفاده از نرمافزار Overbridge الکتران بهخوبی با نرمافزارهای آهنگسازی هماهنگ شود. این هماهنگی به شما اجازه میدهد از سینتیسایزر سختافزاری خود مانند یک پلاگین استفاده کنید. بهعلاوه، نسخه جدید این محصول، پهنای باند بیشتری برای هماهنگی با نرمافزار دارد.
شرکت الکتران نهتنها دستگاههایی آیندهنگرانه تولید میکند، بلکه روش کاری آیندهنگرانه را به کاربر ارائه کرده و نحوه نگرش ما را به تولید صدا تغییر میدهد؛ بدون ذرهای نوستالژی.
این دستگاه ۱۸۰۰ دلاری به هیچ وجه ارزان نیست، اما پیچیدگی و دوام استثنایی آن باعث میشوند ارزش خرید آن کماکان بالا باشد.
۳. Kilpatrick Phenol
Phenol از شرکت Kilpatrick یک سینت قابل پچ آنالوگ است که ماجرای آن از موفقیت یک کمپین کیکاستارتر شروع میشود. این دستگاه در سال ۲۰۱۵ روانه بازار شد و از آن زمان تا به امروز، صدای این سینتیسایزر کانادایی در جای جای جهان پیچیده است.
Phenol نوع جدیدی از ساز به حساب میآید. این دستگاه با الهامگیری از سینتیسایزرهای ماژولار طراحی شده و با این دستگاهها انطباقپذیری دارد؛ اما در قالبی کوچک و جمعوجور ارائه میشود که برای اغلب کاربران سادهتر و قابلفهمتر است.
در واقع، Kilpatrick Phenol هم بهعنوان دروازه ورود به عالم ماژولار برای تازهکارها و هم بهعنوان دستگاهی قابل حمل برای کاربران باتجربه، انتخابی ایدهآل است.
Phenol بر مبنای فرمت ماژولار اندرو کیلپاتریک (Andrew Kipatrick) بنا شده است. اتصالات آن مانند فرمتهای بوکلا (Buchla)، سرژ (Serge) و فینیکس (Fenix)، از نوع ۴ میلیمتری یا موزی شکل هستند. برای استفاده از این دستگاه در قالب یورورک باید از آداپتورهای مینیجک استفاده کنید.
این دستگاه دارای دو اسیلاتور آنالوگ با خروجی امواج مثلثی، رمپ و پالس، دو فیلتر آنالوگ و دو کنترل لول آنالوگ VCA است. همچنین از دو ژنراتور انوِلوپ، اسیلاتور سرعت پایین (LFO) دیجیتال، سکوئنسر، لوپر میدی، یک میکسر کوچک و دیلی دیجیتال نیز برخوردار است.
جالب آنکه قیمت Phenol نسبت به یک دستگاه ماژولار بسیار مقرونبهصرفه است و حدود ۸۵۰ دلار قیمت دارد؛ مسئلهای که بهندرت به آن برمیخوریم.
۴. Novation Peak
من به هیچ وجه تعصبی به تکنولوژی آنالوگ ندارم. تمام سینتیسایزرهایی که دارم هم از نوعی رابط دیجیتال بهره میبرند. حتی معتقدم سینتیسایزرهای ترکیبی آنالوگ و دیجیتال، بهترین مدلهای موجود در بازار هستند. اگر از من بخواهید یک نمونه خیرهکننده از سینتیسایزرهای ترکیبی را به شما معرفی کنم، جدیدترین سینت پلیفونیک شرکت نوویشن، یعنی Peak را انتخاب میکنم.
بخش آنالوگ Peak شامل هشت صدای سینتیسایزر، دیستورشن و چند فیلتر است. بخش دیجیتال آن شامل پردازندهای برای پردازش کانالکشیها، ماژولیشن، دیلی، ریورب و کورس است؛ بدین ترتیب، سرعت سمپل این افکتها در سطحی بسیار بالا، معادل با ۹۰ کیلوهرتز است.
بخشهای دیجیتال این دستگاه از پردازندههای بسیار قدرتمند FPGA (مخفف Field Programmable Gate Array) قدرت میگیرد. برخلاف تراشههای DSP، این پردازنده میتواند اقدامات متعددی را در آن واحد پردازش کرده و سرعتی بسیار بالاتر را به کاربر ارائه کند. نتیجه این امر، خروجی دقت و شفافیت بالاتر است.
نحوه تولید اشکال موجی بهکاررفته در Novation Peak بر مبنای فناوری NCO (مخفف Numerically Controlled Oscillators) و هفده جدول موجی است. استفاده از این فناوری باعث میشود این سینت هرگز از کوک خارج نباشد. ماتریکس کانالکشیهای Peak میتواند بسیار پیچیده باشد و همچنین میتوانید از سنتز FM نیز در این دستگاه بهره ببرید.
«Peak صدایی در سطح سینتیسایزرهای آنالوگ دارد و در برخی شرایط حتی از آنها هم بهتر است؛ اما به شرط اینکه کمی زمان بگذارید و روش کار آن را یاد بگیرید» – مجله FACT
Peak بهراستی یکی از هیجانانگیزترین تازهواردهای بازار سینتیسایزر است و نوویشن ترکیبی بینقص از فناوریهای آنالوگ و دیجیتال را در قالب این دستگاه ۱۴۰۰ دلاری گرد هم آورده است. کافیست میدی کنترلر مورد علاقه خود را به آن متصل کرده و کار را شروع کنید.
۵. Dreadbox Erebus
شرکت Dreadbox از سال ۲۰۱۲ به تولید سینتیسایزر و پدالهای دستساز در شهر آتن یونان مشغول است.
شهرت این کمپانی روز به روز افزایش مییابد و امروزه میتوانید محصولات آنها را در بسیاری از فروشگاههای معتبر پیدا کنید. سینتیسایزر آنالوگ پارافونیک Erebus از جمله محبوبترین مدلهای Dreadbox است. این دستگاه دارای دو صدای آنالوگ در حالت پارافونی یا یونیسون است و از مبدل میدی به کنترل ولتاژ، یک فیلتر پایینگذر منحصربهفرد، یونیت دیلی و اکو و همچنین قابلیتهای کانالکشی ماژولار متعدد نیز برخوردار است.
Erebus قابلیت اتصال به ماژولهای یورورک و MS20 را دارد و قابلیتهای اولیه میدی به منظور همگامسازی با دستگاههای دیگر نیز در آن تعبیه شده است.
«برای بسیاری از کاربردهای تکنوازی و بیس، Erebus انتخابی درخشانی است؛ اما قدرت اصلی آن در تولید صداهای سایکدلیک است. با دو موج دندانهای کمی ناکوک و سوئیپ آهسته فیلتر با رزونانس بالا، صداهای فوقالعادهای به دست خواهید آورد؛ خصوصاً اگر از اکو به مقدار زیاد استفاده کنید» سایت Soundonsound
این دستگاه با در اختیار داشتن افکتهای آنالوگ و همچنین طراحی عجیبوغریب خود، چیزی از سینتیسایزرهای افسانهای تاریخ کم ندارد. من بسیار خوشحال میشوم وقتی میبینم شرکتهای کوچکتر نیز در بازار سینتیسایزر میدرخشند و این دستگاه مقرونبهصرفه ۶۵۰ دلاری، بدون شک توانایی این درخشش را دارد.
۶. Behringer DeepMind 12
بهرینگر DeepMind 12 که تبلیغات زیادی برای آن صورت گرفته، محصولی بسیار هیجانانگیز است. تعداد صداهای DeepMind برای یک سینتیسایزر آنالوگ بسیار زیاد به حساب میآید: پلیفونی با ۱۲ صدا.
شاید در ابتدا Behringer DeepMind 12 بیشازحد نیاز توانا به نظر برسد و واقعاً هم همینطور است؛ اما با خارج کردن صداها از کوک میتوانید صداهایی عجیبوغریب نیز با آن ایجاد کنید.
این دستگاه دارای چهار موتور افکت است که توسط شرکت TC Electronic و Klark Teknik تولید شدهاند. همچنین میتوانید از ۳۲ افکت دیجیتال بهره ببرید.
صفحه نمایش DeepMind 12 پاسخ دیداری مناسب و مفیدی به کاربر ارائه میدهد و تأثیر پارامترهای افکت را بهخوبی به نمایش میگذارد. بهعلاوه، ۱۰۲۴ جایگاه حافظه دستگاه به شما اجازه میدهند که ایدههای خود را ذخیره کنید تا از خاطر نروند.
این سینتیسایزر از قابلیت آکوردنوازی با یک انگشت، یک آرپژیاتور، ۴۹ کلید مجهز به افتر تاچ، فیلترهای پایینگذر دو و چهار قطبی برای هر صدا، فیلتر بالاگذر کلی برای تمام صداها، ماژولیشن و … نیز برخوردار است.
بهرینگر از آن شرکتهایی است که کاربرها نظرات متفاوتی درباره آن دارند؛ خصوصاً در زمینه الگوبرداری از دستگاههای دیگران. اما این سینتیسایزر قطعاً از دستگاه دیگری نمونهبرداری نشده است؛ با اینکه گفته میشود ایده اولیه آن از Juno 106 اقتباس شده است.
به هر شکل، DeepMind 12 امکانات مفید بسیاری را با قیمت بسیار مناسب ۹۳۰ دلار در اختیار کاربر میگذارد.
۷. Moog Sub Phatty
اگرچه نام موگ همیشه یادآور سینتیسایزرهای قدیمی است، اما این شرکت بر پایه میراث کهن خود به نوآوریهای جدید نیز میپردازد. سینتیسایزر پلیفونیک Sub Phatty که در سال ۲۰۱۳ ارائه شده، ممکن است ظاهری شبیه به مدلهای قدیمی داشته باشد؛ اما از موتور صدایی کاملاً جدید بهره میبرد که تقریباً به گرم شدن نیازی ندارد.
Moog Sub Phatty صدایی ترد و خشن دارد که حاصل مدار مولتیدرایو آن است. کاربر میتواند صدای این سینتیسایزر را بسیار خشن و جیغگون کند.
Sub Phatty دارای یک پنل کاربری زیبایی با امکانات متعدد است و طیف وسیعی از امکانات بیشتر نیز از طریق یک پلاگین رایگان در اختیار کاربر قرار میگیرند.
این دستگاه به دو اسیلاتور با شکل موجی متغیر مجهز است. جالبترین بخش کار نیز پیچ (ناب) انتخاب شکل موجی است. این پیچ به شما اجازه میدهد شکلی را انتخاب کنید که مابین دو شکل قرار میگیرد. حتی میتوانید در حین اجرا بهتدریج اشکال موجی را از شکلی به شکل دیگر عوض کنید.
همچنین یک ساب اسیلاتور بر روی دستگاه تعبیه شده است که شکل موجی مربعی را در دامنه یک اکتاو پایینتر از اسیلاتور اول تولید میکند. این صدا باعث افزایش عمق و وزن صدای ساز میشود. آخرین منبع صدا نیز یک ژنراتور نویز است که حجم صدا را بهشدت تقویت میکند.
۲۵ کلید نیمهسنگین این سینتیسایزر، حس خوبی دارند که البته از شرکتی مانند موگ انتظاری جز این نمیرود.
Moog Sub Phatty برای طراحی صدا یا حتی ضبط کردن صداهای کوبهای شخصیسازیشده مناسب است. نکتهای که باعث نوآورانه شدن این دستگاه میشود، موتور بهروزشده، پلاگین کاربردی و قیمت مقرونبهصرفه آن است.
شرکتی مانند موگ که میتواند به اتکای محصولات معروف خود درآمد مناسبی داشته باشد، به جای این راه تصمیم گرفته است تا قدم به آینده بگذارد و Sub Phatty نمونهای از این تلاش به حساب میآید.
این محصول با قیمتی در حدود ۵۵۰ دلار قابل خریداری است.
۸. Tasty Chips Electronics ST4
شرکت هلندی کوچک Tasty Chips Electronics نیز نمونه موفق دیگری از کمپینهای کیکاستارتر به حساب میآید.
ST4 دومین سینت این شرکت است که وجه مشخصه آن، ترکر طرح ۱۶ بیت آن است که گویی جدولبندی درام ماشین ۷۰۷ را با صفحه نمایش نسل اول آیپاد ترکیب کرده است.
این دستگاه دارای اسیلاتورهای دیجیتال و VCA و VCFهای آنالوگ و قابلیت سمپلینگ است. همچنین پیچها، دکمهها و فیدرهای متعددی برای کنترل دستی پارامترها در اختیار کاربر قرار گرفتهاند.
کنترل کامل ST4 توسط میدی کنترلر امکانپذیر است. حتی در برخی ویدیوها دیدهام که برای کنترل آن از کیبورد کامپیوترهای اپل استفاده کردهاند.
این سینتیسایزر ترکیبی مناسب کاربرانی است که به DIY علاقه دارند؛ زیرا میتوانید کیت آن را با قیمتی ارزان از شرکت خریداری کرده و خودتان آن را سرهم کنید.
پیشنهاد میکنم حتماً فعالیتهای شرکت Tasty Chips Electronics را دنبال کنید. آنها در حال کار بر روی یک سینتیسایزر گرانولار پلیفونیک هیجانانگیز به نام GR-1 هستند.
۹. Roland SE-02
SE-02 حاصل همکاری شرکت کوچک استودیو الکترونیکس با رولند است. در SE-02، یک مدار آنالوگ در قالب نفیس رولند جای گرفته است و تقریباً تمام امکاناتی که از یک دستگاه امروزی انتظار میرود، در دسترس کاربر قرار گرفته است.
این دستگاه دارای سه اسیلاتور آنالوگ است؛ اما این اسیلاتورها بهطور خودکار کوک میشوند. همچنین یک سکوئنسر ۱۶ پلهای در SE-02 تعبیه شده که به شما اجازه میدهد فاکتورهای Shuffle ،Scale ،Direction و اولین و آخرین پله را در حین اجرا تغییر دهید. این سینت دارای ۳۸۴ صدای پیشفرض است و به کاربر اجازه میدهد ۱۲۸ پیشفرض شخصی را ذخیره کند. همچنین یک LFO و دیلی دیجیتال با قابلیت همسانسازی تمپو نیز در Roland SE-02 تعبیه شده است.
قسمت XMOD این سینتیسایزر دارای قابلیت سه ماژولیشن ادغامپذیر است. با استفاده از این قسمت و همچنین بخش فیدبک و ژنراتور نویز میتوانید صداهای بسیار منحصربهفردی تولید کنید.
SE-02 از این حیث مزیت دارد که میتواند عطش شما برای تجهیزات قدیمی را سیراب کند و همچنین پا را از یک سینتیسایزر قدیمی صرف فراتر بگذارد؛ هم از نظر صدا و هم از نظر روش کاربری.
این سینتیسایزر کاملاً ترکیبی و مدرن است و بدون هیچ دردسری از طریق اتصال USB با کامپیوتر و از طریق اتصالات میدی، کنترل ولتاژ و گیت با سختافزارهای دیگر هماهنگ میشود.
در بین تمام مدلهای موجود در بازار، این محصول واقعاً منحصربهفرد است. رولند SE-02 اولین سینتیسایزر تمام آنالوگ فهرست من است که بر مبنای هیچ سینتیسایزر قدیمی بنا نشده است. ضمناً قیمت ۴۵۰ دلاری آن نیز بسیار منطقی است.
۱۰- Arturia MatrixBrute
شرکت فرانسوی آرتوریا، MatrixBrute را «آنالوگ آوانگارد» توصیف میکند. اگرچه این توصیف بیشازحد پرطمطراق است، اما این سینتیسایزر مونوفونیک واقعاً امکانات آیندهنگرانهای دارد.
MatrixBrute از نظر انعطافپذیری شبیه به یک سینتیسایزر ماژولار است و قابلیت ذخیرهسازی ۲۵۶ صدای پیشفرض را دارد.
رویکرد طراحی آن شبیه به یک سفینه فضایی بوده و دکمهها و کلیدها و پیچهای متعددی در آن تعبیه شده است.
تمرکز این سینت معطوف به ماتریکس ماژولیشن آن است. این ماتریکس به شما اجازه میدهد کانالکشیهای شخصیسازیشده خود را اعمال کنید و صداهای منحصربهفردی به دست آورید. کاربری Arturia MatrixBrute چندان پیچیده نیست و منوهای تودرتو یا دکمههایی با کاربریهای دوگانه ندارد.
این سینت دارای سه اسیلاتور آنالوگ بروت (که با دستگاههای مینیبروت و مایکروبروت به شهرت رسید)، دو فیلتر باکیفیت و پنج افکت آنالوگ (دیلی استریو، دیلی مونو، ریورب، کورس و فلنجر) است. این افکتها را میتوان از طریق ماتریکس به طرق مختلف کانالکشی کرد.
اتصال MatrixBrute از طریق USB، میدی یا کنترل ولتاژ و گیت به دستگاههای دیجیتال و آنالوگ دیگر، بسیار راحت است. بدین ترتیب میتوانید از این دستگاه بهطور جداگانه یا در کنار نرمافزار یا سختافزار مورد علاقه خود استفاده کنید.
آرتوریا MatrixBrute با قیمت ۲۰۰۰ دلار، گرانترین گزینه این فهرست است؛ اما امکانات متعدد، روش کار منحصربهفرد و میزان کنترل نوازنده بر روی دستگاه باعث میشود آن را به چشم دستگاهی ببینیم که راه را برای فناوریهای آینده باز میکند.
خارج از چارچوب وینتج فکر کنید
بیشک امروز بهترین زمان در دو عرصه سنتز دیجیتال و آنالوگ به حساب میآید.
تولیدکنندگان، روشهای کار نوین و دستگاههای ترکیبی را با قیمتهای مناسبی به کاربران عرضه میکنند. وقت آن رسیده که این موج جدید سینتیسایزرها را بررسی کنیم و از چارچوبهای کهنه و نخنمای قدیمی فراتر برویم.
خواهید دید که با بهکارگیری این رویکردهای نوین، تجهیزات شما سبکتر و سادهتر شده و امکان خلاقیت بیشتری را در اختیار شما میگذارند. شرکتها میدانند که تولیدکنندگان موسیقی امروزی باهوش هستند. تولیدکنندگان مایلند که دستگاههایشان با سایر دستگاهها همخوانی داشته باشند و قابل حمل و قابل اتکا باشند؛ بدون اینکه کیفیت صدا تحت تأثیر قرار گیرد.
امیدواریم این فهرست توانسته باشد چشماندازی نسبت به بهترین نمونههای تفکر خلاقانه در طراحی سینتیسایزرهای آنالوگ به شما ارائه کند.
منبع: LANDR
نویسنده: Leticia Trandafir
مترجم: کیان ایرجی