توسعه صدادهی درامز آکوستیک باعث ایجاد صداها و رنگهایی میشود که ریتمهای شما را مؤثرتر و منحصربهفردتر میکنند. همچنین بهروز کردن صداهای همیشگی ساز نیز باعث میشوند گستره احساسی، بعد و موزیکالیته آثار شما افزایش یابد. علاوه بر همه اینها، نفس تغییر میتواند سرگرمکننده باشد. مثلاً نوازندگان گیتار را در نظر بگیرید. نوازنده گیتار میتواند پشت پدالبورد ایستاده و تنها با فشار دادن یک سوئیچ، صدای ساز خود را از آنچه هست به صدایی روحانی، خشن، زیبا یا بسیار عجیبوغریب تبدیل کند. این همه قابلیت و تنوع، اعصاب ما درامرها را خرد میکند!
البته شما هم میتوانید با استفاده از درامز الکترونیک دست بالاتر را نسبت به گیتاریستها داشته باشید و تنوع صدای خود را حتی از پدالبورد گیتار نیز فراتر ببرید؛ اما اگر علاقه شما به درامز آکوستیک باشد نیز میتوانید با کمی خلاقیت و آزمونوخطا، صدایی متفاوت از ساز خود دریافت کنید.
در اینجا به پنج روش آزمونوخطا با درامز آکوستیک برای دستیابی به صداهای جدید اشاره میکنیم. البته متأسفانه اجرای هیچیک از اینها بهسادگی روشن و خاموش کردن پدال گیتار نیست؛ اما با کمی تلاش میتوانید صداهایی جدید و جالب به ساز کوبهای خود اضافه کنید.
استفاده از چوبهای متنوع
اولین روش پیشنهادی ما برای تغییر صدای درامز، به اندازه روشن کردن پدال گیتار سریع و ساده است. فقط کافیست از انواع استیک، راد، مَلِت، براش و سایر ابزارهای موجود استفاده کرده و ساز بزنید. در واقع، هر چیزی به غیر از درام استیکهای معمولی چوبی یا نایلونی باعث ایجاد صدایی غیرعادی میشود. همچنین تغییر حس نواخت چوب میتواند باعث تغییر تکنیک و دینامیک شما شده و تنوع بیشتری در صدای شما ایجاد کند.
مثلاً پرش (ریباند) استیکهای Promark Hot Rods کاملاً متفاوت از مدلهای معمولی ساختهشده از جنس افرا یا هیکوری است. میتوانید از اتک سبکتر و نرمتر آنها برای افزایش ظرافتهای کوبهای ساز استفاده کنید؛ خصوصاً وقتی یک خواننده و نوازنده گیتار آکوستیک را همراهی میکنید. همچنین میتوانید از ساختار منحصربهفرد این دراماستیکها در هنگام ضربه زدن به ریم اسنیر یا تام نیز بهره ببرید؛ زیرا آنها در اثر برخورد با یکدیگر، صدایی ظریف شبیه به نتهای تزیینی ایجاد میکنند. همین شگرد بر روی راید و های-هت نیز قابل اجرا است. پس اگرچه بسیاری از نوازندهها از Hot Rods تنها برای کاهش ولوم و اتک صدا استفاده میکنند، اما میتوانند از آنها برای ایجاد صداهایی منحصربهفرد نیز استفاده کنند.
همچنین میتوانید از براشهای نایلونی Meinl Fixed Nylon Brush نیز استفاده کنید. براشهای معمولی سیمی مانند Vic Firth Jazz Brush برای اجرای سوییشهای معمول در سبک جز مناسب هستند؛ اما براشهای نایلونی ماینل صدایی بلندتر، گرمتر و خشکتر از براشهای سیمی دارند. همچنین براشهای نایلونی صداهای جالبی بر روی راید ایجاد میکنند. صدای این براشها بر روی نتهای تزیینی اسنیر، ریم اسنیر و تامها نیز بسیار زیباست.
ملتهای Zildjian Cymbal Mallet برای اجرای سوئلهای کشیده بر روی سنجها طراحی شدهاند و به نظر ما، حتی همین صدا هم برای خرید این ملتها کافیست. اما میتوانید مانند نوازندگان تیمپانی کلاسیک از این ملت برای نواختن تامها نیز استفاده کرده و طنینهای بلند و قوی با اتک نرم ایجاد کنید. حتی میتوانید به نوازندگی تیمپانی در ویدیوهای یوتیوب دقت کرده و جملههای آنها را بر روی درامز شبیهسازی کنید. اگر به دنبال تغییر دینامیک و صدای ساز خود هستید، این ملتها را به شما پیشنهاد میکنیم.
تعویض پوست درامز
تغییر پوست یا هِد درامز بهسرعت تعویض چوب نیست؛ اما باعث ایجاد صدایی تازهتر شده و همچنین امکان آزمونوخطا را ممکن میکند. بسیاری از تولیدکنندگان درام هِد از فرمولهای مختلفی استفاده میکنند که نمیتوان به آنها تنها به چشم قطعه یدکی برای هدهای فرسوده نگاه کرد. مثلاً با تغییر جنس پوست یا جنس پوشش آن میتوان صدای درامز را براقتر و ظریفتر یا تیرهتر و گرمتر یا حتی خشکتر کرد، اورتُنها را افزایش داد یا کشش زنگ صدا را کوتاهتر کرد. حتی اگر به یک نوع پوست علاقه بهخصوصی دارید هم بهتر است مدلهای مختلف را امتحان کنید و ببینید چه تأثیری بر روی نوازندگی و صدای ساز شما میگذارند. پایبندی به یک نوع درام هِد باعث کاهش دامنه صوتی صدای ساز شما میشود.
بهعنوان نقطه شروع میتوانید از Remo Weather King Ambassador Coated Head استفاده کنید. این پوست تعادل مناسبی بین طنین، اتک و کشش صدا دارد و مورد علاقه نوازندگان برجستهای از جمله سیندی بلکمن (Cindy Blackman) و استیو گد (Steve Gadd) است.
همچنین با استفاده از پوستهای G2 Coated از شرکت اونس میتوانید عمق و گرمای بیشتری داشته و در عین حال، برق و تعادل مناسب میان اتک و ساستین را حفظ کنید. همچنین دوام این پوستهای دولایه نیز نسبتاً بالا است.
اگر قصد دارید ولوم کمتری داشته و صدایی تختتر دریافت کنید، پیشنهاد میکنیم از پوستهای Remo Silentstroke استفاده کنید. این پوستهای توری تکلایه میتوانند سطح ولوم را تا ۷۰ درصد نسبت به سری Ambassador کاهش دهند و در عین حال، ریباند و حس نواختی شبیه به سری Ambassador را به شما عرضه کنند.
راهنمایی: اگرچه کوک پوست بَتِر یا ضربهگیر Silentstroke قابل تغییر است، اما اگر صدای گرم مورد نظر خود را از تامها دریافت نکردید میتوانید کوک پوست رزونانت (resonant head) را تغییر دهید تا طنین مورد نظر حاصل شود.
به یاد داشته باشید که میتوان هر پوستی را برای دریافت صدایی بالا، پایین یا مابین آنها کوک کرد. بسته به بدنه (شِل) طبلها، این تغییر کوک میتواند صدای ساز را نسبت به سلیقه شما تنظیم کند. پس علاوه بر تعویض پوست به یاد داشته باشید که کوکهای مختلف نیز بر جنس صدا تأثیر میگذارند.
استفاده از سازهای کوبهای جانبی
نوازنده درامز نباید الزاماً کیت درامز استاندارد بنوازد. اگر میخواهید صدای خود را تغییر دهید، میتوانید هرگونه ساز کوبهای دیگر را نیز به کیت خود اضافه کنید. بسیاری از تولیدکنندهها قطعات کوبهای اضافی تولید میکنند که بهسادگی به سختافزار درام کیت متصل میشوند.
از جمله این محصولات میتوان به Latin Percussion NY Cowbell With Gibraltar Mount اشاره کرد. با استفاده از این ابزار میتوانید صدای زنگوله یا Cowbell را به کیت خود اضافه کنید. البته تنها کاربرد این ابزار، نواختن نتهای سیاه مانند آهنگ Don’t Fear the Reaper از گروه Blue Öyster Cult نیست! بلکه میتوانید از آن برای نواختن ضد ضرب، نتهای تزیینی یا حتی بهعنوان جنس صدای متفاوت هم بهره بگیرید.
همچنین پیشنهاد میکنیم با اضافه کردن Meinl Hi-Hat Tambourine، های-هت خود را به یک ابزار چندکاره تبدیل کنید. این ابزار به میله نگهدارنده های-هت متصل شده و در بالای سنج قرار میگیرد. میتوانید آن را با استفاده از چوب نواخته یا با حرکت پدال به صدا درآورید. فارغ از نحوه نواختن Hi-Hat Tambourine، این ابزار دامنه صدایی تحت اختیار شما را گسترش داده و به ریتمهای شما بُعد و بافت اضافه میکند.
تعویض سنجها
شاید در فروشگاهها به نوازندگانی برخورده باشید که تمام سنجهای موجود در فروشگاه را امتحان میکنند. یا شاید در ویدیوهای یوتیوب دیده باشید که نوازندگان مشهور ساعتها وقت خود را صرف پیدا کردن بهترین راید میکنند. شکی نیست که پیدا کردن سنجهای مناسب، یک امر ضروری است؛ اما نباید جستجوی خود را تنها به های-هت، راید و کرش محدود کنید. با اضافه کردن سنجهای غیرمعمول، میتوانید صدای ساز خود را نیز گستردهتر کنید.
شنیدن صدای سنجهای افکت یک راه خوب برای شروع این کار است. شرکت Zildjian دو محصول A Custom EFX Crash و K Custom Special Dry Trash Crash را ارائه میکند. Trash Crash صدایی زیبا و خشن شبیه به صدای در فلزی سطل با کششی کوتاه دارد که توجه شنونده را به خود جلب میکند. میتوان از این سنج برای شروع مستحکمتر آهنگ استفاده کرد یا بهعنوان نت تأکید از آن بهره برد. مدل Custom EFX نیز صدایی جالب توجه دارد و جنس صدای آن لاغرتر اما با کششی طولانیتر است.
سنجهای چاینا نیز نقشی مشابه داشته و صدایی شدید، مقطع و جالب توجه دارند. چارلی واتس (Charlie Watts)، درامر گروه رولینگ استونز بهخوبی از این سنج در آهنگ Miss You استفاده کرده است. او در طول آهنگ بیشتر از های-هت استفاده میکند تا دقیقه ۱:۴۵ که پس از از یک پاساژ بر روی تام، نت محکمی را با چاینا مینوازد. میتوان ادعا کرد که شهرت چارلی واتس و استفاده از این سنج در دهه ۷۰ باعث شد درامرها به استفاده از چاینا ترغیب شوند. سری AAX Chinese Cymbal از شرکت Sabian، صدایی کوتاه و براق داشته و در قالب هرگونه میکسی خودنمایی میکند.
سنجهای اسپلش نیز مانند علامت تعجب در نوشتار عمل میکنند. این سنجها که حاصل همکاری درامر افسانهای جز، جین کروپا (Gene Krupa) و شرکت Zildjian هستند، صدایی براق و زنگدار با کششی کوتاه دارند. سنجهای اسپلش بیشتر در موسیقی جز کاربرد داشتند؛ تا اینکه استوارت کپلند (Stewart Copeland) در گروه پلیس از آنها استفاده کرد و نوازندگان بسیاری از او تقلید کردند. مدل Zildjian A Custom Splash Cymbal صدایی مقطع و شدید دارد و مانند علامت تعجب باعث جلب توجه میشود.
همچنین میتوانید از مدل Meinl Cymbals Classics Custom Dual Splash برای دریافت صدایی تیرهتر، نرمتر و تمیزتر استفاده کنید. این مدل، صدایی شبیه به نواخت با انگشت دارد که نسبتاً غیرمعمول و بسیار جالب توجه است.
تعویض بیتِر بیس درام
در تغییر صدای کیت باید همواره به بیس درام نیز توجه کرد. تعویض پوست در اینجا هم کاربرد دارد؛ اما یک نکته دیگر نیز وجود دارد که میتواند تأثیر زیادی در تغییر صدای ساز داشته باشد. مخاطبان تقریباً هیچوقت تصویر بیتِر درام را نمیبینند؛ مگر آنکه تصویربردار از پاهای درامر تصویربرداری کند. اما با وجود کمتر دیده شدن، تعویض بیتر میتواند تغییر شگرفی در صدای کیک ایجاد کند.
نوازندگان راک معمولاً از بیترهایی استفاده میکنند که از مواد متراکمتر از جمله چوب، لاستیک یا پلاستیک تولید شدهاند و ولوم و اتک شدیدتری دارند. اما بیترهایی مانند Vic Firth VicKick از جنس نمد و پشم میتوانند صدای ساز را بهشدت تغییر دهند. بیترهای پشمی صدایی گرم و کوبنده دارند.
اگر قصد کاهش اتک کیک درام را ندارید، میتوانید کاملاً در خلاف این جهت حرکت کرده و با استفاده از بیتری مانند Innovative Percussion KDB-3 Brooks Wackerman Model، شدت صدای کیک را افزایش دهید. این بیتر که مدل اختصاصی درامر گروه Avenged Sevenfold است، ریباند شدید، اتک قوی و کوبندگی بسیار بالایی دارد.
چند راهنمایی دیگر
اگر به دنبال تغییر صدای درامز خود بدون خرید تجهیزات جدید هستید، میتوانید با استفاده از وسایلی که در منزل موجود هستند صدای ساز خود را بدون هیچگونه هزینهای تغییر دهید. مثلاً رینگو استار (Ringo Starr)، چند دستمال آشپزخانه از کافه تریای استودیو ابی رود قرض گرفت و آنها را بر روی تامهای خود پهن کرد تا زنگ صدای آنها را کاهش دهد. در اصل میتوان هر چیزی را با چسب به طبلها متصل کرد تا صدای آنها تغییر کند. میتوانید از دستمال نظافت، لیف حمام، دستمال کاغذی، پلاستیک بستهبندی، روکش بالش، جوراب، زنبیل پارچهای یا هر جنس دیگری برای این کار استفاده کرد.
اگر از دو پوست برای هر طبل استفاده میکنید، یک راهکار دیگر میتواند حذف کردن پوست پایین (رزونانت) طبلها باشد. این هم یکی دیگر از شگردهای رینگو استار است. بدین طریق کمی از طنین صدای طبلها کاسته شده و صدایی تختتر و شبیه به طبلهای بومی دریافت خواهید کرد.
گفتیم که استفاده از ملت، راد و براش میتواند صدای ساز را تغییر دهد؛ اما میتوان از هر وسیله دیگری نیز برای ضربه زدن به ساز استفاده کرد. مثلاً میتوانید از لولههای شناور کمکی شنا استفاده کنید. کافیست این شناورهای پلاستیکی بلند را به اندازههای دلخواه ببرید و از صدای حجیم آنها استفاده کنید. حال که دست به تیغ شدید، بد نیست که دو تکه شلنگ آبیاری را نیز در اندازههای مورد نظر بریده و از آنها برای افکت دادن به صدا استفاده کنید. ابزارهای دیگری که میتوان برای ضربه زدن به ساز از آنها استفاده کرد شامل خطکش، مداد، میله چوبی یا حتی دستکش آشپزخانه هستند. پس پیشنهاد میکنیم به لوازم معمول خانه نیز بهعنوان ابزار ساز زدن نگاه کنید.
پیدا کردن صداهای جدید
پیدا کردن صداهای منحصربهفرد و خلاقانه تنها بدین معناست که شخصیت صدایی نو و متفاوت به ساز خود ببخشید. لازم نیست کیت درامز را از اول اختراع کنید یا به دنبال طبلهای عجیب و خاص بگردید. کافیست به خلاقیت خود تکیه کرده و از پدیدههای جدید استقبال کنید. هر چیزی را امتحان کنید. خروجی کار را پیش از انجام آن تصور نکنید و حتماً هر ایدهای که به ذهنتان میرسد را امتحان کنید. تاریخ موسیقی به ما نشان میدهد که عجیبترین ایدهها نیز ممکن است بسیار مؤثر باشند.
منبع: Guitar Center
مترجم: کیان ایرجی