اگر کارت صدای شما دیگر جوابگوی نیازهایتان نیست و قصد دارید دستگاهی انعطافپذیرتر و حرفهایتر تهیه کنید، باید به غیر از تعداد ورودیها و خروجیها، به مسائل دیگری نیز توجه کنید. در این مطلب، پنج راهنمایی در زمینه انتخاب و خرید کارت صدا را با شما در میان میگذاریم. برخی از این نکات، در مورد مدلهای ابتدایی نیز صادق هستند.
۱. به بیش از ۸ ورودی نیاز دارید
به چند ورودی نیاز دارید؟ تعیین این مسئله چندان ساده نیست و صرفاً نمیتوان با شمارش تعداد منابع سیگنال، تعداد ورودیهای مورد نیاز را معین کرد.
- بسیاری از موزیسینها، کارت صدایی با ۸ ورودی را کافی میدانند؛ اما این حداقل تعداد کانال مورد نیاز برای ضبط یک گروه راک است: چهار میکروفون برای درامز بهعلاوه گیتار، بیس، وکال و یک کیبورد مونو.
- اگر قصد دارید صدای کیت درام را با حداکثر شفافیت و کنترل ضبط کنید، به حداقل ۸ ورودی نیاز دارید. پس بهتر است ورودیهای بیشتری در اختیار داشته باشید تا بتوانید در موقع نیاز از آنها استفاده کنید.
- برخی از شرکتها تعداد ورودیهای زیادی را برای کارت صدای خود ذکر میکنند؛ اما معمولاً فقط دو عدد از این ورودیها دارای پریامپ هستند. اگر قصد ضبط با میکروفون را داشته باشید، باید به تعداد میکروفونهای خود، پریامپ در اختیار داشته باشید.
- وضعیت برق فانتوم را بررسی کنید. بیشتر کارت صداها دارای یک سوئیچ کلی برای برق فانتوم هستند که برق را به تمام کانالها متصل میکند یا کانالها را به گروههای چهار تایی تقسیم کرده و به آنها برقرسانی میکند. داشتن برق مجزا برای هر کانال، به شما انعطافپذیری بیشتری ارائه میکند تا بتوانید از ترکیبات مختلفی از میکروفونها استفاده کنید؛ بدون آنکه تصادفاً میکروفون ریبون (ribbon) ارزشمند خود را به برق فانتوم متصل کرده و به آن آسیب بزنید.
۲. خروجیهای متعدد: آیا میتوانید به قسمتهای مختلف اتاق، صدارسانی کنید؟
امکان شنیدن میکس در اسپیکرهای مختلف، یکی از مرسومترین دلایل برای در اختیار داشتن خروجیهای متعدد است؛ اما این خروجیها استفادههای دیگری نیز دارند:
- اگر بخواهید اجرای یک گروه را ضبط کنید، باید بتوانید صدای مترونوم را به خروجی هدفون فرستاده و خروجی موسیقی را به مانیتورهای اصلی برسانید.
- بیشتر کارت صداها دارای یک خروجی هدفون نیز هستند؛ اما خروجی هدفون معمولاً همان سیگنالی را دریافت میکند که به اسپیکرها منتقل میشود. اگر مترونوم را تنها به خروجی هدفون بفرستید، باید کارت صدایی داشته باشید که بتواند کانالی مجزا را به هدفون اختصاص دهد.
- در اجرای زنده شاید بخواهید صدای موسیقی را به چند اسپیکر مختلف بفرستید. برخی از اسپیکرها رو به تماشاگران و برخی بر روی استیج بهعنوان مانیتور مورد استفاده قرار میگیرند.
- به طور خلاصه اگر بیش از دو اسپیکر دارید، به کارت صدایی نیاز خواهید داشت که خروجیهای بیشتری را در اختیار شما قرار دهد.
۳. کارت صداهای قابل حمل بسیار مفیدتر هستند
اگر میخواهید موسیقی یک گروه را ضبط کنید و یا اجرای آنها را میکس کنید، به کارت صدایی نیاز دارید که حمل و استفاده از آن ساده باشد. بسیاری از کارت صداها برای نصب در رک ۱U طراحی شدهاند و برای حمل مناسب نیستند. مدلهای کوچکتر مانند Roland Studio Capture، در قالبی کوچکتر طراحی میشوند تا حمل و نصب آنها سادهتر باشد.
همچنین میتوانید کارت صدایی با نشانگر سطح سیگنال تهیه کنید تا شما بتوانید با توجه به آن، از کلیپینگ جلوگیری کنید.
۴. مانیتورینگ انعطافپذیر، به هر یک از اعضای گروه، میکس مانیتوری جداگانه ارائه میکند
میکسهای مانیتور جداگانه برای استودیو و اجرای زنده ضروری هستند. مثلاً سطح وکالِ بالاتر در مانیتورِ خواننده، بیس بیشتر در مانیتور نوازنده بیس یا میکسهای متفاوت برای اسپیکرهای مانیتورینگ و ایرفونهای مانیتورینگ.
برخی از کارت صداها حتی میتوانند صدای دریافتشده از نرمافزار آهنگسازی را به چهار کانال مختلف بفرستند. این قابلیت به شما اجازه میدهد که در قالب کارت صدای خود، چهار میکسر مجزا داشته باشید.
۵. کیفیت ساخت مهم است؛ گزینه ارزانتر ممکن است برایتان گرانتر تمام شود
اگر کارت صدا را در تور کنسرت همراه دارید، ضربه خوردن به دستگاه تقریباً اجتنابناپذیر است.
حتماً یک کارت صدای خوشساخت را انتخاب کنید. بسیاری از مدلهای ارزانقیمت دارای بدنه پلاستیکی هستند و در هنگام زمین خوردن، بهسادگی متلاشی میشوند.
همچنین پیچها و سوئیچهای بیکیفیت نیز احتمالاً از پس سختیهای تور کنسرت بر نخواهند آمد؛ پس کمی بیشتر هزینه کنید و یک کارت صدای بادوام بخرید.
در نهایت به یاد داشته باشید که کارت صدا دائماً به انواع منابع ورودی متصل میشود. درگاههای ورودی و خروجی باید مقاوم و مستحکم باشند و همچنین امکان انتقال سیگنال با حداکثر کیفیت و حداقل نویز را فراهم کنند تا سیگنال ضبطشده دارای کیفیت عالی باشد. این مهمترین مسئله در انتخاب کارت صداست.
منبع: Roland
مترجم: کیان ایرجی