هدفون ابزاری کاربردی و ارزنده برای شنیدن و ساخت موسیقی در خارج از خانه و استودیو است و بهکارگیری آن در استودیو برای ترکینگ و مانیتورینگ، بخشی حیاتی از پروسه ساخت موسیقی به شمار میرود.
اما انتخاب و خرید هدفون برای آهنگسازی، میتواند کاری دشوار باشد؛ زیرا امروزه بسیاری از هدفونهای موجود در بازار با ادعای ارائه کیفیت صدایی استودیویی توسط شرکت سازنده به فروش میرسند، اما به هیچ وجه نمیتوانند صدایی با ماهیت و کیفیت درخور یک هدفون استودیویی را برای کاربر خود به ارمغان بیاورند.
دشواری در انتخاب یک هدفون مناسب برای آهنگسازی، خصوصاً زمانی که بودجهای نسبتاً پایین برای خرید آن در نظر گرفته باشید، مضاعف میشود. به همین دلیل، تصمیم گرفتهایم تا در این مطلب، چندی از برترین و باکیفیتترین هدفونهای استودیویی موجود در بازار را به شما معرفی کنیم و ویژگیهای مهم هر یک را نیز بهصورت اجمالی مورد بررسی قرار دهیم.
انتخاب یک هدفون مناسب برای آهنگسازی
هدفونها در چند دستهبندی ساختاری کلی تولید میشوند که هر یک، ویژگیهایی متفاوت دارد و برای شرایطی خاص مناسب است. برای انتخاب صحیح یک هدفون مانیتورینگ برای آهنگسازی بهتر است که با برخی از کلیترین تعاریف مربوط به هدفون آشنا شوید:
- هدفون پشت بسته: هدفونهای پشت بسته به دلیل ساختار تماماً بسته ایرکاپهای خود، عایقی بسیار خوب در برابر صدای محیط هستند و صدای آنها نیز بسیار کم به محیط نشت میکند. به لطف این ویژگیها، این مدلها گزینهای کاربردی برای ضبط وکال و همچنین آهنگسازی در مکانهای شلوغ هستند.
- هدفون پشت باز: در هدفونهای پشت باز، منافذی در پشت درایور و ایرکاپ تعبیه شده است که موجب تنفس بهتر درایور میشود. این طراحی در اکثر موارد باعث عملکرد صوتی طبیعیتر هدفون میشود و آن را به ابزاری مناسب برای میکس و آهنگسازی در مکانهایی همچون خانه و استودیو تبدیل میکند. همچنین تهویه بهتر ایرکاپها در مدلهای پشت باز، موجب جلوگیری از گرم شدن گوشها و راحتی بالاتر کاربر نیز میشود.
- هدفونهای دارای امپدانس بالا (بالاتر از ۱۵۰ اهم): این دسته از هدفونها معمولاً برای به نمایش گذاشتن عملکرد صوتی بهینه خود، نیازمند یک امپلیفایر یا یک کارت صدای استودیویی قدرتمند هستند و با اتصال به دستگاههایی همچون تلفن همراه و یا لپتاپ، کیفیت و یا شدت صدای مناسبی نخواهند داشت.
- هدفونهای دارای امپدانس پایین (پایین تر از ۸۰ اهم): هدفونهای دارای امپدانس پایین معمولاً چندان نیازمند توان خروجی بالایی نیستند و میتوان با اتصال آنها به دستگاههای پخشکننده معمولی همچون تلفن همراه و لپتاپ نیز عملکرد بهینه آنها را تجربه کرد.
در ادامه، برخی از برترین هدفونهای مقرونبهصرفه موجود در بازار برای آهنگسازی را به شما معرفی میکنیم.
Shure SRH240A
اگر به دنبال یک هدفون استودیویی باکیفیت با قیمتی مناسب هستید، مدل پشت بسته SRH240A از شرکت آمریکایی شور (Shure) یکی از بهترین گزینههای موجود در بازار برای شماست.
این هدفون با کیفیت صدای بالا و ایزولیشن خوب خود، میتواند ابزاری مناسب برای ساخت موسیقی در محیطهای شلوغ، مانیتورینگ و ترکینگ باشد.
امپدانس پایین ۳۸ اهمی SRH240A باعث میشود که با اتصال مستقیم هدفون به بازهای وسیع از دستگاهها، حتی پخشکنندههای معمولی همچون تلفن همراه، عملکرد صوتی بهینه آن را تجربه کنید.
تنها مشکل این محصول را میتواند کابل نهچندان بلند دو متری آن دانست که کاربری آن را در محیطهایی همچون استودیو کمی محدود میکند. البته حتی با این وجود نیز میتوان Shure SRH240A را یکی از ارزندهترین محصولات موجود در بازار در محدوده قیمتی زیر صد دلار دانست.
Sony MDR-7506
دهههاست که هدفون مشهور MDR-7506 و خویشاوندان آن از شرکت معظم سونی (Sony)، انتخاب اول مهندسین صدا در تلویزیون، رادیو، استودیوهای موسیقی و سایر مصارف حرفهای محسوب میشوند. این محصول، راحتی و کیفیت ساخت بسیار خوبی دارد و همچنین، میتواند عایقی بسیار خوب نیز در برابر صدای محیط باشد.
یکی از بزرگترین نقاط قوت ۷۵۰۶ را میتوان توانایی آن در بازتولید محدوده فرکانسی بیس و ساب بیس دانست که در کمتر مدل پشت بستهای در این رنج قیمتی قابل تجربه است. این هدفون مانیتورینگ میتواند بمترین فرکانسهای موسیقی را نیز با قدرت و دقتی مناسب به گوش کاربر برساند؛ نکتهای که در موسیقی مدرن الکترونیک اهمیت بسیاری دارد. همین امر باعث میشود که MDR-7506 گزینهای مناسب هم برای مصارفی چون رکورد و هم میکس باشد.
اما نقطه ضعف اصلی ۷۵۰۶، جنس ایرپدهای آن است که روکش آنها، پس از چند سال استفاده دچار پوسیدگی میشود و تکهتکه از روی ابر ایرپد میریزد. البته این ضعف، متوجه بسیاری از رقبای ۷۵۰۶ نیز هست و راه چاره آن، تعویض ایرپدها با یک نمونه باکیفیتتر از شرکتهایی همچون Dekoni است.
Audio Technica ATH-M40x
ATH-M40x از شرکت ژاپنی آدیو-تکنیکا (Audio-Technica) نیز یکی دیگر از هدفونهای پشت بسته بسیار ارزنده موجود در بازار است که با کیفیت صدا و ساخت بسیار خوب خود، میتواند ابزاری بسیار کاربردی در ساخت موسیقی برای شما باشد.
این هدفون میتواند بهخوبی به شما در ساخت موسیقی کمک کند و در صورتی که هنگام میکس، آن را در کنار یک جفت اسپیکر مانیتورینگ باکیفیت استفاده کنید، ابزاری کاربردی برای این مصرف نیز به شمار میآید.
اما بیش از هر چیز، M40x را میتوان ابزاری بسیار بادوام و باکیفیت برای ترکینگ و رکورد دانست و به همین دلیل است که بسیاری از استودیوهای مشهور در جهان، چندین نمونه از آن را در میان تجهیزات خود دارند.
این هدفون، امپدانسی ۳۵ اهمی دارد که باعث میشود عملکردی بسیار خوب حتی با اتصال به تلفنهای همراه نیز به نمایش بگذارد. همچنین، آدیو-تکنیکا M40x توانایی تولید صدا با شدتی بالا را نیز دارد و به همین دلیل، یکی از مدلهای مورد علاقه دیجیها نیز محسوب میشود.
AKG K240 MKII
هدفون استودیویی K240 از شرکت ای کی جی (AKG) از زمان معرفی در سال ۱۹۷۵ تا به امروز، بخشی از تجهیزات تقریباً تمامی استودیوهای معتبر در دنیا بوده است. نسل دوم این هدفون نیز با عملکردی بهتر و طراحی آکوستیک نیمهباز کمنقص خود، گزینهای بسیار عالی برای ساخت موسیقی، میکس و ادیت چه در محیط خانه و استودیو و چه در محیط بیرون محسوب میشود.
در بستهبندی AKG K240 MKII، دو عدد کابل، یکی فنری و دیگری صاف و دو جفت ایرپد، یکی چرمی و دیگری مخملی وجود دارد که همگی، انعطاف کاربری این محصول را دوچندان میکنند.
K240 از راحتی بسیار مناسبی برخوردار است؛ اما اگر حس کردید گوشهایتان هنگام استفاده از آن بیشازحد گرم میشود، میتوانید با نصب ایرپدهای مخملی، راحتی آن را به شکلی چشمگیر افزایش دهید.
جزئیات صوتی عالی و ماهیت صوتی نسبتاً خنثی این مدل، از اصلیترین دلایلی هستند که بسیاری از مهندسین صدا، آن را به اغلب هدفونهای استودیویی موجود در بازار ترجیح میدهند. K240 با وجود برخورداری از چنین مزایایی، قیمتی بسیار مناسب نیز دارد و گزینهای ارزنده در بازار امروز محسوب میشود.
Beyerdynamic DT 990 Pro
امکان ندارد که بخواهیم یک فهرست از هدفونهای استودیویی تشکیل دهیم و نام حداقل یکی از محصولات شرکت آلمانی بیرداینامیک (Beyerdynamic) در آن وجود نداشته باشد. این شرکت را میتوان مخترع هدفونهای داینامیک دانست و امروز نیز نام محصولات این شرکت، همواره در میان برترین هدفونهای جهان به چشم میخورد.
DT 990 Pro یک مدل پشت باز است که در کنار برخورداری از عملکرد صوتی بسیار خوب، راحتی بسیار خوبی را نیز برای کاربر فراهم میکند و به همین دلایل میتواند گزینهای بسیار مناسب برای استفادههای طولانیمدت همچون در پروسه میکس باشد.
این هدفون استودیویی به دنبال طراحی پشت باز خود، عایقی مناسب در برابر صدای محیط نیست و صدای آن نیز به بیرون نشت میکند؛ بنابراین نمیتوان آن را ابزاری کاربردی برای مصارفی همچون ضبط دانست. همچنین، امپدانس ۲۵۰ اهمی DT 990 Pro، آن را به یک امپلیفایر یا یک کارت صدای استودیویی باکیفیت نیازمند ساخته است و در صورت اتصال مستقیم این هدفون پشت باز به لپتاپ خود، احتمالاً عملکرد صوتی نهایی آن را تجربه نخواهید کرد.
در اکثر اوقات، کارت صداهای استودیویی، میکسرها و سایر تجهیزات استودیویی همچون مانیتور کنترلرها، از یک امپلیفایر هدفون باکیفیت برخوردار هستند؛ اما اگر قصد دارید که از هدفون خود در محیط بیرون استفاده کنید، بهتر است که یک محصول قابل حمل، همچون کارت صداهای استودیویی کوچک یا امپلیفایرهای قابل حمل خریداری کنید.
هدفون مورد علاقه شما برای استفاده در استودیو چیست؟ لطفاً نام آن را در بخش نظرات همین مطلب، با ما و مخاطبین گیتارایران در میان بگذارید.
منبع: Gearnews
نویسنده: Stefan Wyeth
مترجم: امیر تولی