آیا باید نوازندگی را با درامز آکوستیک بیاموزید یا الکترونیک؟
کسانی که بودجه زیادی داشته باشند، میتوانند یک ست درامز الکترونیک تراز اول از تولیدکنندگانی مانند یاماها، رولند یا السیس خریداری کنند و به لطف هدهای توری بزرگ، صداهای سمپل خیرهکننده و قابلیت اتصال ساده، حس و نواختی نزدیک به درامز آکوستیک را تجربه کنند. اما تمام افراد چنین بودجهای در اختیار ندارند. از سوی دیگر، بسیاری از علاقهمندان به نواختن درامز، فضای کافی یا حمایت همسایگان برای داشتن یک ست آکوستیک را ندارند و نمیتوانند از ست آکوستیک استفاده کنند. در این شرایط، آیا یک ست درام الکترونیک پنجتکه با قیمت چند صد دلار میتواند حس یک کیت واقعی با همان قیمت را شبیهسازی کند و آیا مزیتهای تکنولوژی دیجیتال، جای خالی اصالت درامز آکوستیک را پر میکند؟
در این مقاله، کیتهای آکوستیک و الکترونیک را از نظر مؤلفههایی چون سر و صدا، امکانات، هزینه، اشغال فضا و … با یکدیگر مقایسه کنیم تا تصمیمگیری برای شما آسانتر شود.
درامز آکوستیک یا الکترونیک: سر و صدا
برای بسیاری از درامرهای مبتدی یا حتی حرفهای، سر و صدای بلند درام آکوستیک ممکن است مانعی بزرگ باشد و کسی هم از ساز زدن با درام میوت (drum mute) لذت نمیبرد. از سوی دیگر، درامز الکترونیک را میتوان با ولوم کنترلشده یا حتی هدفون نواخت و اگرچه پدهای لاستیکی تعبیهشده در این درامها به هیچ وجه بیصدا نیستند، اما تفاوت صدای آنها با ساز واقعی، از زمین تا آسمان است. حتی اگر صدای پدهای لاستیکی برای شما زیاد است، میتوانید از پدهای توری استفاده کنید.
درامز آکوستیک یا الکترونیک: فضا
حتی کوچکترین کیت آکوستیک نیز متشکل از بخشهای بزرگ و جاگیر است و تکههایی از قبیل کیک درام و پایه سنجها، فضای قابل توجهی را اشغال میکنند. درامز الکترونیک بسیار جمعوجورتر است و فضای بسیار کمتری را اشغال میکند و از این نظر، نسبت به درامز آکوستیک برتری دارد.
درامز آکوستیک یا الکترونیک: حملونقل
کیت آکوستیک تقریباً قابلیت جمع شدن ندارد و برای حملونقل هر تکه از آن به یک کیس جداگانه نیاز دارید. بهعلاوه، نیازمند دو کیس اضافه برای حملونقل سنجها و سختافزار هستید. بسیاری از درامهای الکترونیک قابلیت جمع شدن دارند و این یک مزیت قابل توجه است.
درامز آکوستیک یا الکترونیک: هزینه
با توجه به ماهیت تکنولوژی، ضربالمثل «هرچقدر پول بدهی همانقدر آش میخوری»، درباره کیت درام الکترونیک بیشتر صدق میکند تا کیت آکوستیک. تفاوت صدادهی و عملکرد میان یک کیت درام آکوستیک ۵۰۰ دلاری و یک کیت ۶۰۰۰ دلاری، بسیار کمتر از تفاوت دو کیت درام الکترونیک با همین اختلاف قیمت است. یک درام آکوستیک مقرونبهصرفه ممکن است در سالهای اولیه نوازندگی و حتی پس از آن، همچنان پاسخگوی نیازهای شما باشد؛ اما این امر در مورد کیتهای الکترونیک ارزانقیمت صادق نیست و با کمی پیشرفت از نظر مهارت نوازندگی و مهارتهای شنیداری، این کیتها دیگر جوابگوی نیازتان نخواهند بود.
درامز آکوستیک یا الکترونیک: امکانات
جای تعجب ندارد که کیت الکترونیک در این زمینه برتری قابل توجهی دارد. این درامها نهتنها قابلیت تغییر صداهای موجود در حافظه، افکتهای متنوع و اتصال به کامپیوتر از طریق خروجی آدیو، USB یا کابل میدی را دارند، بلکه ابزارهایی کارآمد در زمینه تمرین و آموزش را نیز در اختیار کاربر قرار میدهند. این ابزارها، از تمرینهایی برای تقویت ضربنوازی، سرعت و کیفیت نوازندگی گرفته تا آهنگهای مختلف برای همنوازی را شامل میشوند و برای مبتدیها بسیار مفید هستند.
درامز آکوستیک یا الکترونیک: حس نوازندگی
حس طبیعی و بیواسطه ضربه زدن به پوستهای درامز را به هیچ عنوان نمیتوان با حس ضربه زدن به سطح کوچک و سخت پدهای درامز الکترونیک مقایسه کرد؛ اما خوشبختانه بسیاری از کیتهای الکترونیک امروزی دارای هدهای توری برای تمام طبلها یا حداقل اسنیر هستند که حسی طبیعیتری را ارائه میکنند. برای بهبود حس نوازندگی با درامز الکترونیک، تاور کیک درام را به جای پدال بدون بیتر توصیه میکنیم. همچنین در صورت امکان، از سنج راید dual-zone استفاده کنید. اما حتی با وجود تمام امکانات یادشده، باز هم نمیتوان در این زمینه از کیتهای آکوستیک پیشی گرفت.
درامز آکوستیک یا الکترونیک: اجرای زنده
از آنجا که درامهای الکترونیک مقرونبهصرفه عموماً صدای خیرهکنندهای ندارند و برای شنیده شدن در شرایط اجرای زنده به تقویت صدا نیاز دارند، درامز آکوستیک در اجرای زنده سبکهای راک، جز و سایر سبکهای الکتریک/آکوستیک برتری دارد. با این وجود، خروجی میدی درامهای الکترونیک، امکان فعالسازی سینتیسایزرها، سمپلها و درام ماشینها را با حساسیت ولاسیتی در اختیار کاربر میگذارند و بدین نحو، امکانات صوتی بینهایتی را فراهم کرده و از محدودیتهای فیزیکی درامز آکوستیک پیشی میگیرند. اگر گروه شما سبکی با حالوهوای الکترونیک را مینوازد، همین یک فاکتور میتواند برای انتخاب کیت درام الکترونیک کافی باشد.
درامز آکوستیک یا الکترونیک: ضبط
سمپلهای موجود در درامهای الکترونیک مقرونبهصرفه معمولاً به خوبی صدای درام واقعی نیستند؛ اما مجدداً تکنولوژی میدی مسئله را دگرگون میکند. اتصال کیت درام به کامپیوتر به شما اجازه میدهد که سمپلهای چند گیگابایتی باکیفیت از شرکتهای مختلف را در نرمافزار آهنگسازی خود فعال کنید و از امکان ویرایشپذیری تکنولوژی میدی بهره ببرید. اما ضبط کردن درامز آکوستیک نیازمند میکروفونهای باکیفیت، تکنسین کارکشته و اتاقی با پوشش آکوستیک حرفهای است. در واقع برای ضبط درامز آکوستیک به یک استودیوی تمامعیار نیاز دارید.
درامز آکوستیک یا الکترونیک: تغییر ساز از یکی به دیگری
آیا تمام تکنیکهایی که با درامز الکترونیک فرا گرفتهاید، بر روی کیت آکوستیک قابل اجرا هستند یا خیر؟
برای سادهتر کردن تغییر ساز از کیت الکترونیک به آکوستیک، داشتن پدهای توری و تاور کیک درام ضروری است؛ زیرا این موارد کمک میکنند تا حس طبیعی استیک (چوب) و بیتر بسیار بهتر از پدهای لاستیکی و پدال بدون بیتر برای کاربر شبیهسازی شود. حتی با وجود این شرایط هم تغییر ساز از پدهای ۸ اینچی به یک کیت درام آکوستیک با اسنیر ۱۴ اینچی و تامهای ۱۰ الی ۱۶ اینچی، نیازمند مدتی تمرین و ایجاد عادت خواهد بود.
درامز آکوستیک یا الکترونیک: تصمیم نهایی
برای درامرهای مبتدی که قصد دارند مهارتهای خود را پرورش دهند، کیت آکوستیک انتخابی بهتر به شمار میآید و در صورت اولویت داشتن رشد تکنیک نوازندگی، باید تمام شرایط را برای بهکارگیری کیت آکوستیک فراهم کرد. اما اگر اشغال فضا یا سر و صدا فاکتوری تعیینکننده باشند، درامهای الکترونیک مقرونبهصرفه جایگزینی بسیار قابل قبول به شمار میآیند؛ خصوصاً اگر سازی را انتخاب کنید که تمام طبلها یا لااقل اسنر آن دارای هد توری باشد و از تاور کیک درام نیز برخوردار باشد. البته ابزارهای آموزشی، قابلیت تغییر صدا و خروجی میدی هم جزو امکانات جانبی قابل توجه کیتهای الکترونیک هستند؛ خصوصاً اگر بخواهید کیت درام خود را در قالب استودیو خانگی بگنجانید.
منبع: MusicRadar
نویسنده: Ronan Macdonald
مترجم: کیان ایرجی