تکنیک تپینگ (tapping)، توسط گیتاریستهای مشهوری مانند ادی ون هیلن و رندی رودز مورد استفاده قرار گرفته است. این تکنیک یک شگرد جالب است که وقتی آن را فرا گرفتید، میتوانید با استفاده از آن، دینامیک و صداهای جذابی را به نوازندگی خود اضافه کنید.
تپینگ دو دستی سختتر از آنچه واقعاً هست به نظر میرسد. این تکنیک سرگرمکننده است و توجه مخاطب را جلب میکند و میتوانید با استفاده از آن، سولوهایی به سبک و سیاق ادی ون هیلن بنوازید.
در این مقاله با Leigh Fuge همکاری کردهایم تا راهنمایی کوتاه و ساده برای این تکنیک فراهم آوریم. اما ابتدا چند سوال متداول را پاسخ خواهیم داد.
سوالات متداول پیرامون تپینگ
– آیا تپینگ ساده است؟
فرا گرفتن این تکنیک چندان دشوار نیست؛ اما استاد شدن در آن همراه با چالشهایی خواهد بود. بهطور خلاصه، یاد گرفتن مبانی تپینگ آنقدر دشوار نیست؛ اما صداگیری درست از این تکنیک کاملاً به شما بستگی داشته و نیازمند تمرین است. مانند سایر جنبههای گیتار زدن، سادگی این تکنیک نیز به مدت زمانی که برای فراگیری آن صرف میکنید بستگی دارد.
– آیا تپینگ بر روی گیتار آکوستیک ممکن است؟
بله؛ اجرای تکنیک تپینگ بر روی گیتار آکوستیک هم ممکن است. شاید صدای آن به بلندی گیتار الکتریک نباشد، اما اگر کمی محکمتر ضربه زده و ترجیحاً از یک گیتار الکترو-آکوستیک متصل به امپلیفایر استفاده کنید، میتوانید با استفاده از این تکنیک، صداهای جذابی با گیتار آکوستیک خلق کنید.
– چگونه در تکنیک تپینگ مهارت پیدا کنیم؟
تمرین! بهترین راه برای یاد گرفتن مبانی تپینگ، استفاده از مطالب آموزشی صحیح و توجه دقیق به نحوه اجرای این تکنیک توسط نوازندگان دیگر است. توصیه میکنیم روزی ۲۰ دقیقه تمرین کنید تا بتوانید این تکنیک را بهسرعت فرا بگیرید. همانطور که گفته شد، سرعت پیشرفت شما به میزان و روش تمرین شما بستگی دارد.
شروع اجرای تپینگ بر روی گیتار
تپینگ دو دستی را مانند یک جمله گستردهتر با همر آن (hammer on) و پول آف (pull off) در نظر بگیرید که در آن از دو دست استفاده میکنید. با استفاده از گام زیر (لامینور پنتاتونیک) انجام این تکنیک چندان دشوار نخواهد بود:
تمام جملات به کار رفته در این مقاله، با استفاده از نتهای گام لامینور پنتاتونیک ساخته شدهاند.
جمله اول آموزش تپینگ گیتار
اولین جمله ما، یک نقطه شروع بسیار مناسب است. با استفاده از دست مضرابزن، به فرت دوازدهم سیم سی (B) ضربه بزنید. اما پیش از آن باید با انگشت اشاره دست پردهگیر، فرت ۵ همان سیم را پردهگیری کرده باشید.
زمانی که به سیم در فرت دوازدهم ضربه زده و سپس آن را رها میکنید، در واقع در حال انجام یک پول آف به فرت پنجم هستید. وقتی صدای فرت پنجم را شنیدید، با دست پردهگیر، تکنیک همر آن را بر روی فرت هشتم اجرا کنید.
این ریتم را تریوله بخوانید: یک و آ، دو و آ، سه و آ، چهار و آ.
جمله فوق را با همین ریتم در هر چهار ضرب میزان تکرار کنید. در میزان دوم، انگشتی که با آن به سیم ضربه میزنید را به فرت سیزدهم منتقل کنید.
جابجایی نتی که به آن ضربه میزنید
وقتی از تکنیک تپینگ استفاده میکنید، در حال اجرای نتهای گام هستید. این بدان معناست که میتوانید از سایر نتهای گام نیز استفاده کنید. لازم نیست تنها فرم یادشده در نمونه اول را رعایت کنید. در جمله زیر از همان نتهای سابق بر روی فرتهای پنجم و هشتم برای دست پردهگیر استفاده شده، اما نتی که به آن ضربه میزنید به فرت دهم انتقال یافته که یکی از نتهای شکل دوم گام مینور پنتاتونیک است:
همچنین میتوانید از فرت پانزدهم نیز استفاده کنید که در شکل چهارم گام مینور پنتاتونیک قرار دارد:
اگر قصد دارید آزمونوخطا کنید، میتوانید نتهای مختلف از چند گام مینور پنتاتونیک را بر روی هر ضرب و به شکل زیر اجرا کنید. خواهید دید که دست پردهگیر ثابت است، اما نتی که به آن ضربه میزنید هر بار تغییر میکند:
جمله دوم آموزش تپینگ گیتار
این جمله در اصل شبیه به جمله اول است؛ اما این بار، به جای اینکه با دست پردهگیر تکنیک همر آن را اجرا کنیم، از تکنیک پول اف استفاده میکنیم. تفاوت اصلی این است که باید هر دو انگشت دست پردهگیر را برای اجرای پول اف آماده نگه دارید.
پس از انتقال نت تپینگ (نتی که با ضربه نواخته میشود)، صدای فرت هشتم را میشنوید و سپس میتوانید با استفاده از پول آف به فرت پنجم بروید:
مانند تمرین قبل، میتوانید نت تپینگ را به نتهای اشکال مختلف گام مینور پنتاتونیک منتقل کنید:
ترکیب تپینگ و بِند
یک تکنیک جالب توجه برای طراوت بخشیدن به جملات راک، استفاده از بند و خاتمه با تپینگ است.
فرت هفتم سیم سل (G) را نیمپرده بند کرده و به همان سیم در فرت دوازدهم ضربه بزنید. با استفاده از ویبراتو میتوانید بُعدی جدید به این تکنیک اضافه کنید.
سپس سه نت دیگر از گام پنتاتونیک را بر روی فرتهای ۱۴، ۱۷ و ۱۹ تپ کنید.
میتوانید نت بندشده را با مضراب بنوازید یا در صورت تمایل نتی بالاتر از آن را تپ کرده و رها کنید. بیشتر نوازندگان راک احتمالاً از این روش استفاده میکنند.
این تکنیک بسیار مناسب سبک راک است. بهعنوان نمونه جمله زیر را امتحان کنید:
میتوانیم با افزودن چند نت تپشده پس از بند، جمله را جالبتر کنیم:
تکنیک تپینگ به متمایز شدن جملات راک شما کمک کرده و اجرای آن نیز بسیار لذتبخش است. پیشنهاد میکنیم برای مدتی این تکنیک را در برنامه تمرین روزانه خود بگنجانید.
منبع: PMT
مترجم: کیان ایرجی