عرضه یک سیستم پیشرفته برای تبدیل درام آکوستیک به درام الکترونیک توسط Evans

Evans Hybrid Sensory Percussion Sound System

چندی پیش و طی رویداد NAMM 2023، دو شرکت Evans (یکی از زیرمجموعه‌های شرکت معظم داداریو) و Sunhouse از یک سامانه جدید پرده برداشتند که می‌تواند درام کیت‌های عادی را به آلات موسیقی الکترونیک منحصربه‌فرد تبدیل کند.

طبق گفته شرکت‌های سازنده، این سیستم که Hybrid Sensory Percussion Sound System نام دارد، به جای به‌کارگیری تریگرهای عادی درامز، از سیستمی متشکل از چند سنسور ویژه و فرایند یادگیری ماشینی استفاده می‌کند تا سطحِ هدِ درام را با دقتی بالا تحلیل کرده و آن را تبدیل به یک ساز الکترونیک با حداکثر ۱۰ بخش مجزا می‌کند. نمونه اولیه این سیستم، در سال ۲۰۱۵ توسط شرکت Sunhouse به بازار عرضه شده بود.

بنا بر گفته Evans، در Hybrid Sensory Percussion Sound System، فناوری شرکت Sunhouse اساس کار بوده است؛ اما این فناوری به‌طور کلی (چه در بخش نرم‌افزار و چه سخت‌افزار) مورد بازطراحی و بهینه‌سازی قرار گرفته است تا یک سامانه مدرن و بسیار کارآمد برای تبدیل درام کیت آکوستیک به یک درام کیت یا ساز دیجیتال حاصل شود.

این سیستم جدید که در قالب یک ست کامل به فروش می‌رسد، از سه سنسور تشکیل شده است که هر یک از آنها توانایی اندازه‌گیری سرعت، شدت و نحوه برخورد استیک با هد درام را دارند و می‌توانند آن را به پیام‌های MIDI تبدیل کنند. همچنین گفته می‌شود که سنسورهای جدید این سیستم، اندازه‌ای کوچکتر و طراحی ساده‌تری نسبت به نسخه قدیمی عرضه‌شده توسط شرکت Sunhouse دارند که نصب و جداسازی آنها از روی درام را تسهیل می‌کند.

اوانس Hybrid Sensory Percussion Sound System
Evans Portal

این سنسورها برای کار به یک ماژول مرکزی یا بهتر بگوییم یک آدیو اینترفیس اختصاصی موسوم به Evans Portal متصل می‌شوند که گفته می‌شود به‌طور اختصاصی برای این پروژه طراحی شده است. هرچند که ظاهراً می‌توان سنسورهای قدیمی شرکت Sunhouse را نیز به این اینترفیس متصل کرد و از آنها بهره برد.

Portal از هفت ورودی سنسور برخوردار است که امکان تعریف مجموعاً هفتاد بخش مختلف برای نوازندگی را به کاربر می‌دهند. به‌علاوه، این اینترفیس به امکاناتی همچون یک میکروفون داخلی، ورودی‌های چند منظوره لاین/میکروفون/اینسترومنت، ورودی AUX و خروجی‌های هدفون و اسپیکر نیز مجهز است و از این حیث، کاملاً با یک کارت صدای استودیویی مدرن برابری می‌کند.

این دستگاه از طریق USB به کامپیوتر متصل می‌شود و می‌توان از این طریق، پیام‌های دریافتی از طرف سنسورها به آن را وارد انواع DAW کرد و همچنین به مپ کردن سنسورها، ادیت سیگنال آنها و تولید صدا به وسیله آنها پرداخت.

در بسته‌بندی Hybrid Sensory Percussion Sound System، علاوه بر دو بخش ذکرشده، ۱۲ پیکاپ، سه کابل TRS حدوداً ۴ متری، مبدل هد کیک درام EMAD و چند وسیله کاربردی دیگر نیز وجود دارد که استفاده از این سیستم را بدون نیاز به خریداری هیچ وسیله ثانویه‌ای ممکن می‌کنند.

Tlacael Esparza، یکی از مؤسسین شرکت Sunhouse، درباره این سیستم جدید و جذاب چنین گفته است:«در سال ۲۰۱۵، ما اولین سامانه ساز کوبه‌ای سنسوری دیجیتال خود را به بازار عرضه کردیم و از آن روز تا به حال، مشغول بهبود و بهینه‌سازی آن بوده‌ایم؛ اما برای اینکه این فناوری را به سطحی جدید ارتقاء دهیم، نیاز به یک شریک قدرتمند داشتیم که هم مهارتی بالا در ساخت تجهیزات مشابه در مقیاس انبوه داشته باشد و هم دانشی گسترده در زمینه درامز. شراکت با شرکت بزرگ داداریو، قدمی بسیار بزرگ و مفید برای هر دو شرکت بود تا نه‌تنها در کنار یکدیگر دنیای آلات موسیقی سنسوری را بازتعریف کنند، بلکه آینده سازهای کوبه‌ای را نیز ترسیم کنند.»

Evans Hybrid Sensory Percussion Sound System

مدیر بخش نوآوری کمپانی داداریو، یعنی جیم داداریو (Jim D’Addario) نیز درباره Hybrid Sensory Percussion Sound System چنین گفته است: «بیش از نیم قرن است که ما در برند EVANS مشغول ابداع روش‌هایی نوین برای ساخت درام هد‌های آکوستیک هستیم تا امکانات و قابلیت‌های این ساز کوبه‌ای را برای نوازندگان آن افزایش دهیم. افزودن اجزای الکترونیک به درام کیت آکوستیک نیز قدمی طبیعی و محتوم در راستای این هدف و تکامل ساز درامز بوده است و ما هیچ‌گاه واهمه‌ای از انجام این کار نداشته‌ایم. فناوری Sensory Percussion قدمی بسیار مهم و بزرگ در این راستا محسوب می‌شد و به ما انگیزه داد تا مسیر تکامل ساز درامز را ادامه دهیم. از اقبال خوش ما، Sunhouse نیز به دنبال یک شریک تجاری برای تولید انبوه این فناوری بود و ما نیز این شرکت را به‌عنوان یک شریک فوق‌العاده برگزیدیم.»

سیستم Evans Hybrid Sensory Percussion Sound System هم‌اکنون در بازار آمریکا با قیمت ۱۴۹۹ دلار قابل خریداری است. طبق گفته شرکت سازنده، این سیستم در ماه‌های آتی به بازار جهانی نیز عرضه خواهد شد.

منبع: MusicRadar
نویسنده: Stuart Williams
مترجم: امیر تولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *