M 49 V: نسخه‌‌ای جدید از میکروفون افسانه‌ای نویمن

میکروفون نویمن

امروز، شرکت آلمانی نویمن (Neumann) به‌طور رسمی از نسخه بازتولید‌شده میکروفون افسانه‌ای M 49 رونمایی کرد. این میکروفون لامپی که M 49 V نام دارد، در تعدادی بسیار محدود به بازار عرضه خواهد شد. مدار M 49 V تماماً به‌وسیله دست مونتاژ و لحیم‌کاری شده است و ظرفیت تولید آن در هر ماه، تنها ۲۵ دستگاه خواهد بود.

میکروفون کاندنسر لامپی M 49

میکروفون نویمن

نسخه اصلی M 49، میکروفونی بسیار محبوب است که در سال ۱۹۴۹ و طی همکاری نویمن با شرکت Northwest German Radio به بازار عرضه شد. این میکروفون کاندنسر (خازنی) از ماهیت صوتی بسیار گرم و ملایمی برخوردار است و می‌توان با استفاده از آن، صدای خوانندگان و آلات موسیقی که ماهیتی خشن دارند را به‌خوبی ملایم‌سازی کرد. M 49 در دوران تولید خود، برای ضبط برنامه‌های رادیویی و اجراهای ارکسترال نیز استفاده می‌شد.

Neumann M 49 از فناوری‌های نوین بسیاری نیز برخوردار بود. برای مثال، این مدل اولین میکروفون کاندنسر لامپی بود که الگوی قطبی آن قابلیت تنظیم در چندین حالت و از راه دور را داشت. کاربران با استفاده از ناب تعبیه‌شده بر روی منبع تغذیه M 49 می‌توانستند الگوی قطبی آن را در حالت‌های کاردیوید، Figure-Eight، اُمنی-دیرکشنال و چندین حالت در میان این الگوها تنظیم کنند. این فناوری در واقع اختراع شرکت NGR بود که اولین بار، نویمن از آن در M 49 استفاده کرد.

ویژگی بسیار مثبت دیگر M 49، حساسیت ثابت آن در تمامی الگوهای قطبی خود بود. پیش از معرفی این میکروفون، هیچ محصولی در بازار وجود نداشت که بتواند با تغییر الگوی قطبی، حساسیتی ثابت داشته باشد. برای مثال، حساسیت مدل مشهور U-47 در الگوی کاردیوید، بسیار بالاتر از الگوی اُمنی-دیرکشنال بود.

یکی دیگر از مهم‌ترین ابداعات نویمن که اولین بار در M 49 از آن استفاده شد، به‌کارگیری توری محافظ شیب‌دار بود. این طراحی به‌نحو مؤثری از ایجاد رزونانس در فضای داخلی میکروفون جلوگیری می‌کرد.

تمامی این نوآوری‌ها، از M 49 میکروفونی بسیار منعطف و کاربردی ساخته بودند که در دوران خود، تأثیر بسیاری بر روی صنعت ضبط صدا گذاشت. نویمن پیش از توقف تولید این محصول در سال ۱۹۷۴، حداقل پنج نسخه مختلف از آن را به بازار عرضه کرد.

میکروفون جدید M 49 V

میکروفون نویمن

طبق گفته شرکت نویمن، M 49 V دقیقاً بر اساس مشخصات مدل M 49 ساخته می‌شود و مدار آن، دقیقاً مشابه با آخرین و محبوب‌ترین نسخه این میکروفون، یعنی M 49 c است. البته M 49 V نویز کمتری نسبت به مدل مذکور دارد و لامپ‌های مینیاتوری آن نیز پیش از نصب، توسط متخصصین شرکت آزمایش و به‌صورت ویژه برای هر نمونه از میکروفون انتخاب می‌شوند. طی آزمایشات میدانی و مقایسه بین M 49 V و M 49 c، متخصصین متوجه تفاوتی میان ماهیت صوتی و داینامیک این دو مدل نشدند و به این جمع‌بندی رسیدند که M 49 V، عملکردی دقیقاً مشابه با یک میکروفون M 49 c کاملاً سالم یا نو دارد.

بهینه‌سازی‌هایی جزئی نیز در یونیت پاور و تنظیم الگوی قطبی M 49 V نسبت به نسخه اصلی آن انجام شده است. این یونیت اکنون قابلیت اتصال به برق شهری بین‌المللی را دارد و خود را به‌صورت خودکار با ولتاژ برق تطبیق می‌دهد. همچنین می‌توان نسخه اصلی میکروفون M 49 را نیز به این یونیت متصل کرد. البته M 49 V برخلاف نسخه‌های قبلی M 49 که از طریق کانکتور Bayonet به یونیت پاور خود متصل می‌شدند، مجهز به یک کانکتور مقاوم در برابر فرکانس‌های رادیویی است.

یک فیلتر مادون صوت نیز در یونیت پاور M 49 V تعبیه شده است که از ایجاد اعوجاج در ترانسفورمر خروجی BV11 جلوگیری می‌کند. این فیلتر قابلیت تنظیم در دو حالت ۳۰ هرتز و ۱۲ هرتز را دارد. علاوه بر این، با تنظیم الگوی قطبی M 49 V بر روی حالت کاردیوید کامل، می‌توان نسبت سیگنال به نویز آن را تا ۳ دسی‌بل بهبود داد.

میکروفون نویمن

با وجود محبوبیت M 49 و مبالغ بسیار بالایی که امروزه برای نمونه‌های سالم آن پرداخت می‌شود، بدیهی است که نویمن نسخه بازتولیدشده و تولید محدود آن را با قیمتی بالا عرضه کند. همچنین در سالهای اخیر، شرکت‌هایی چون FLEA Microphones و Wunder Audio، نسخه‌هایی از این میکروفون را به بازار عرضه کرده‌اند که حدود پنج هزار تا هفت هزار دلار قیمت دارند. شاید پرداخت چنین مبالغی برای یک محصول کپی منطقی به نظر نرسد؛ اما به دلیل شهرت خوب سازندگان این میکروفون‌ها و محبوبیت بسیار بالای M 49، این محصولات فروش بسیار خوبی را تجربه می‌کنند.

Ralf Oehl، مدیر شرکت نویمن، درباره تیراژ تولید این محصول جدید می‌گوید: «شرکت ما سه فرد متخصص را برای تولید M 49 V در نظر گرفته است و تمامی نمونه‌های این میکروفون، توسط همین سه فرد به تولید خواهند رسید. به همین دلیل می‌توانیم در هر ماه، تنها ۲۵ عدد از این میکروفون را به مشتریان خود تحویل دهیم.» با در نظر گرفتن این امر، انتظار داریم یک صف انتظار برای خرید M 49 V تشکیل شود.

میکروفون کاندنسر لامپی M 49 V از امروز، همراه با یک کیس دست‌ساز نفیس، یونیت پاور و تنظیم الگوی قطبی، یک عدد کابل و یک استند کلاسیک، با قیمت ۸۴۹۹ دلار از طریق نمایندگی‌های منتخب Neumann قابل خریداری است.

منبع: Gearnews
مترجم: امیر تولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *