شور SM57 یکی از مشهورترین و محبوبترین میکروفونها در صنعت موسیقی است. تقریباً تمام مهندسین صدا، چه روی استیج و چه در استودیو، حداقل یک SM57 در بین ابزار کار خود دارند. اما چه چیزی باعث شد که SM57 به این محبوبیت برسد؟ و چه چیزی باعث شد که شور به این شهرت عظیم برسد؟
یک تاریخچه کوتاه
از زمان معرفی SM57 در سال ۱۹۶۵ تا امروز، روز به روز بر موفقیت و محبوبیت این میکروفون افزوده شده است. این موفقیت روزافزون بیدلیل نیست و به لطف کیفیت صدا و کیفیت ساخت و همچنین دوام استثنایی این میکروفون حاصل شده است.
۵۵ سال است که این میکروفون، انتخاب اول مهندسین صدا و موزیسینها از بین مدلهای داینامیک است.
اهمیت و تأثیر Shure SM57 در صنعت میکروفونهای داینامیک به حدی است که بهعنوان پرکاربردترین و محبوبترین میکروفون داینامیک تاریخ شناخته میشود.
در این ۵۵ سال، در تمام زمینههایی که به یک میکروفون داینامیک نیاز بوده است، SM57 نقشی اساسی ایفا کرده است. این زمینهها از سخنرانیهای زنده تا اجراهای بزرگ موسیقی را شامل میشوند.
ایده اولیه ساخت این محصول از اواخر دهه ۳۰ میلادی شکل گرفت؛ یعنی زمانی که بنجامین بائر (Benjamin Bauer)، یکی از مهندسین ارشد شور، اولین میکروفون تکعنصری داینامیک را طراحی کرد. این میکروفون، Unidyne نام داشت و مانند SM57، از الگوی قطبی کاردیوید (cardioid) بهرهمند بود. بعدها و در سال ۱۹۵۹، ارنی سیلر (Ernie Seeler)، یکی از مهندسین شور در آن زمان، محصولی جدید بر پایه ابداعات بنجامین بائر طراحی کرد و نام آن را Unidyne III گذاشت. Unidyne III، ثمره سه سال تحقیق، آزمایش و توسعه بود و میتوان آن را پدر محصولات سری SM کمپانی شور دانست.
از سال ۱۹۶۶ تاکنون، SM57 میکروفون سخنرانی اصلی تیم ارتباطات کاخ سفید بوده است. این امر به این معناست که تمامی رؤسای جمهور آمریکا، از لیندن جانسون و رونالد ریگان تا باراک اوباما و جو بایدن، از این میکروفون جهت سخنرانی استفاده کردهاند.
کدام ویژگیهای Shure SM57 آن را به این محبوبیت رساندهاند؟
۱- استحکام بالا
اگر بتوانید میکروفون SM57 را از کار بیندازید یا بشکنید، مستحق جایزه هستید!
دوام استثنایی محصولات شور از جنگ جهانی دوم تا امروز، به یکی از نقاط قوت این برند تبدیل شده است. شرکت شور در جنگ جهانی دوم، مسئول تأمین تجهیزات ارتباطی ارتش آمریکا بود و وظیفه داشت لوازمی با استاندارد مقاومت نظامی بسازد تا در شرایط سخت جنگ، دوام بیاورند. شور این رویه را پس از جنگ نیز ادامه داد؛ زیرا هزینه تعمیر و نگهداری محصولات را برای کاربران کاهش داده و به دنبال آن رضایت مشتریان را افزایش میداد. به این نحو، شور توانست نام خود را بهعنوان سازنده مستحکمترین و بادوامترین میکروفونها بر سر زبانها بیندازد.
پس بیدلیل نیست که مقاومت در برابر فشارهای استیج، استودیو و دنیای امروزی برای میکروفون داینامیک استثنایی شور، یعنی SM57 بسیار آسان است. این میکروفون میتواند سالیان سال، بدون نیاز به هیچگونه تعمیر و دقت در نگهداری و در سختترین شرایط کار کند.
اجزای داخلی SM57 در برابر ضربه مستقیم درام استیک و هر گونه ضربه دیگر مانند سقوط از ارتفاع، مقاوم بوده و صدمه نمیبینند.
برخی از افراد با رد شدن با کامیون از روی SM57، غرق کردن آن در آب و یا انداختن آن از پشت بام ساختمانی بلند، دوام و استحکام این میکروفون را به چالش کشیدهاند؛ اما SM57 از تمام این چالشها سربلند بیرون آمده و مانند روز اول به کار خود ادامه داده است.
۲- مقاومت در برابر شرایط محیطی
Shure SM57 میتواند در برابر شرایط سخت محیطی مانند دمای بسیار بالا و پایین یا رطوبت بالا نیز مقاوم باشد.
میکروفونهای دیگر در این شرایط ممکن است دچار تغییراتی در پاسخدهی فرکانسی شوند یا نویزهای مختلفی را به صدای دریافتی اضافه کنند؛ اما SM57 صدای دریافتی را فارغ از شرایط محیط و آنگونه که هست، وارد زنجیره سیگنال میکند.
وجود قطعات متحرکِ کمتر در هر وسیلهای، احتمال خرابی را کاهش میدهد. میکروفونهای داینامیک نیز در مقایسه با انواع دیگر میکروفون مانند میکروفونهای کاندنسر (خازنی)، دارای قطعات حساس کمتری هستند و در نتیجه، در صورت استفاده در شرایط سخت، طول عمر بالاتری خواهند داشت. همچنین میکروفونهای کاندنسر معمولاُ به مرور زمان دچار تغییراتی در ماهیت صوتی خود میشوند؛ اما میکروفونهای داینامیک از پایداری کیفی بالاتری در گذر زمان برخوردار بوده و تا چندین سال شاخصههای صوتی اولیه خود را حفظ میکنند.
۳- انعطافپذیری صوتی بالا
SM57 میتواند گزینهای مناسب برای ضبط تمام سازهای موسیقی باشد. این میکروفون میتواند صدای درامز، سازهای بادی، گیتار آکوستیک، فلوت، امپلیفایر گیتار یا هر ساز دیگر را در شفافترین حالت ممکن ضبط کند. برخی از افراد، حتی برای ضبط وُکال نیز این مدل را به میکروفون وکال SM58 ترجیح میدهند.
الگوی قطبی کاردیوید SM57، نقشی اساسی در انعطاف استثنایی این میکروفون دارد. الگوی کاردیوید به این معناست که میکروفون، صدا را در یک الگوی قلبشکل و تنها از روبروی کارتریج خود دریافت کرده و صدای محیط را بهطور ناخواسته دریافت نمیکند. این الگوی قطبی و مقاومت بالا نسبت به فیدبک، SM57 را به میکروفونی کاربردی برای استفاده در اجرای زنده و استودیو تبدیل میکند؛ زیرا در صورت استفاده در اجرای زنده، صدای سازهای دیگر توسط میکروفون دریافت نشده و باعث ایجاد تداخل موجی نمیشود و در استودیو نیز نقص در شرایط آکوستیک یا میکروفونگذاری، باعث افت کیفیت صدای دریافتی نخواهد شد.
همچنین SM57 از پاسخدهی فرکانسی بینقصی برخوردار است که باعث میشود صدا را در شفافترین حالت ممکن و با ماهیتی طبیعی اما گرم و جذاب دریافت کند.
شاک مانت داخلی SM57 نیز نویز ناشی از تکانهای شدید و یا حرکت دست روی میکروفون را به حداقل میرساند که شاخصهای مثبت برای استفاده روی صحنه یا در حرکت محسوب میشود.
۴- توانایی ضبط صداهای بسیار بلند و مقاومت در برابر تأثیر باد و حروف انسدادی
اگر قصد ضبط صداهای بسیار بلند را دارید، SM57 یکی از مناسبترین انتخابها برای شماست. این میکروفون میتواند صداهایی با حجم بسیار بالا را بهراحتی و همانگونه که شنیده میشوند، ضبط کند و به همین دلیل، گزینهای فوقالعاده برای ضبط درام و امپ گیتار محسوب میشود.
به گفته کمپانی شور، اولین محدوده فرکانسی که SM57 در آن دچار اعوجاج میشود، محدوده ۱۰۰ هرتز است. این اعوجاج در حدود حجم صدای ۱۵۰ دسیبل رخ میدهد؛ حجم صدایی که حتی از صدای موتورهای جت نیز بیشتر بوده و بهندرت با آن سر و کار خواهید داشت. این میکروفون در محدودههای فرکانسی دیگر، حتی سختتر دچار اعوجاج میشود. برای مثال در محدوده ۱ کیلوهرتز، به صدایی با حجم ۱۶۰ دسیبل نیاز دارید تا آن را به مرز اعوجاج برسانید! در فرکانسهای بالاتر، SM57 باز هم عملکرد بهتری از خود به نمایش گذاشته و در ۲۰ کیلوهرتز، میتواند صدایی با حجم ۱۹۰ دسیبل را بدون ایجاد کوچکترین اعوجاج ضبط کند. بنابراین اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم، این میکروفون میتواند صدای منبع صوتی شما را در هر حجمی، بدون اعوجاج و همانگونه که میشنویم ضبط کند و تقریباً هیچ صدایی باعث اعوجاج آن نمیشود.
میکروفونهای داینامیک معمولاً عملکرد بهتری در برابر نویز ناشی از باد از خود نشان میدهند و SM57 نیز از این قاعده مستثنی نیست. جرم بیشتر دیافراگم میکروفونهای داینامیک در مقایسه با میکروفونهای کاندنسر باعث میشود که هنگام وزش باد دچار نویز کمتری شوند. همچنین مدلهای کاندنسر به دلیل جرم کمتر دیافراگم، هنگام ضبط وکال و سخنرانی و هنگام تلفظ حروف انسدادی مانند حرف «پ» و «ب»، دچار اعوجاج میشوند و نویز زیادی را وارد زنجیره سیگنال میکنند. این میکروفونها برای جلوگیری از این امر، نیاز به یک پاپ فیلتر دارند. اما میکروفونهای داینامیک مانند SM57 به این مسئله حساس نیستند.
۵- قیمت مناسب
تیتر این بخش گویای محتوای آن است. قیمت جهانی SM57 حدود ۱۰۰ دلار است که حتی در کشور ما نیز قیمتی مناسب برای یک میکروفون حرفهای محسوب میشود. قیمت پایین این محصول باعث میشود که بتوانید بهآسانی و بدون نیاز به پرداخت مبالغ بالا، صاحب یک میکروفون حرفهای و همهکاره شوید و بتوانید تمام صداهای مد نظر خود را با بالاترین کیفیت ضبط کنید.
SM57 و SM58 چه تفاوتهایی دارند؟
در حالی که SM57 و SM58 از یک طراحی کلی و یک کارتریج مشترک بهره میبرند، اما تفاوتهایی بین این دو میکروفون وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
SM57 در بدو تولد خود، بهعنوان یک میکروفون اینسترومنت (ساز) طراحی و معرفی شد. این امر از اندازه کوچک توری آن که معمولاً در میکروفونهای اینسترومنت دیده میشود، قابل تشخیص است. توری این میکروفون در واقع بخشی از کارتریج آن است. فاصله دیافراگم تا توری در این مدل، نسبت به SM58 کمتر است که باعث نزدیکتر به نظر آمدن صدای ضبطشده میشود. همچنین SM57 به دلیل طراحی رزوناتور و گریل متفاوت خود، از خروجی بیشتری در محدوده فرکانسی بالاتر از ۵ کیلوهرتز برخوردار است.
از سوی دیگر، Shure SM58 جهت ضبط وکال طراحی شده است و از یک توری توپشکل بزرگ و پاپ فیلتر داخلی برخوردار است که از ایجاد نویز هنگام تلفظ حروف انسدادی جلوگیری میکند.
منبع: Andertons
نویسنده: Will Brook-Jones
مترجم: امیر تولی