بسیاری از نوازندگان درامز هنگام نواختن ساز خود از هدفون استفاده میکنند؛ اما کاربرد هدفون برای درامرها چیست؟
در این مقاله به ۹ کاربرد مهم این ابزار برای درامرها اشاره میکنیم.
شنیدن مترونوم در اجرای زنده
طبیعتاً نوازندگان یک اجرای گروهی باید ریتم و تمپویی واحد را دنبال کنند و از آن منحرف نشوند. ترک مترونوم یا کلیک، یک فایل صوتی است که در آن صدای مترونوم با تمپوی مورد نظر پخش میشود و نوازندگان نیز با شنیدن آن، بهصورت هماهنگتر و در تمپویی واحد به نواختن موسیقی میپردازند.
امروزه اکثر گروههای موسیقی هنگام اجرای موسیقی بهصورت زنده و برای هماهنگی هرچه بهتر، از ترکهای مترونوم استفاده میکنند. ترک مترونوم در بسیاری از اوقات شامل صداهایی دیگر مانند یک لاین ملودی یا بکینگ وکال نیز هست تا به نوازنده حس بهتری هنگام اجرا دهد.
برای شنیدن صدای این ترک، اعضای گروه موسیقی از هدفون یا ایرفون کمک میگیرند. پخش ترک کلیک در مانیتورهای موجود بر روی استیج ممکن نیست؛ زیرا بدین نحو تماشاگران نیز کمی از صدای کلیک را میشنوند و میکس محل اجرا دچار مشکل میشود. همچنین در این حالت، نوازنده نیز نمیتواند روی صدای مترونوم تمرکز کند. این موارد، استفاده از هدفون را برای نوازندگان گروههای موسیقی، خصوصاً درامرها به امری الزامی تبدیل میکند.
در برخی از اجراها، ترک کلیک به هدفون تمامی اعضای گروه ارسال میشود و در بسیاری از اجراها نیز تنها یکی از نوازندگان که معمولاً نیز درامر گروه است، ترک مترونوم را میشنود.
شنیدن میکس مانیتورینگ در اجراهای زنده
احتمالاً تا به حال متوجه شدهاید که نوازندگان و خوانندگان در تمامی اجراهای زنده خود ایرفونهایی مخصوص در گوش دارند؛ اما این ایرفونها چیستند و چه کاربردی دارند؟
این ایرفونها که ایرفون مانیتورینگ یا به اختصار IEM نامیده میشوند، معمولاً به منظور پخش میکس مانیتورینگ (Monitoring Mix) برای موزیسینها استفاده میشوند.
با حجم صدای بالای موجود در اجراهای زنده، شنیدن صدای کیک درام و ساز سایر اعضای گروه برای درامرها دشوار است. این شرایط در صورتی که تمامی اسپیکرهای مانیتور موجود در استیج رو به جلو قرار گرفته باشند، بغرنجتر نیز میشود. استفاده از ایرفون یا هدفون، شنیدن صدای درامز و سایر سازها را برای درامر تسهیل میکند.
محافظت از شنوایی
از آنجایی که صدای درامز بسیار بلند است و میتواند بهآسانی و در مدتی کوتاه به شنوایی نوازنده صدمه بزند، هدفونها یا ایرفونهای مخصوص درامرها معمولاً توانایی کاهش حداقل ۲۰ دسیبل از صدای محیط و ساز را دارند.
چندین ساعت اجرا و شنیدن صدای پیوسته درامها و سنجها همراه با صدای شدید دیگر اجزای موسیقی، میتواند صدمهای جبرانناپذیر و شدید به شنوایی نوازندگان بزند. در واقع بهتر است بگوییم حتی یک ضربه محکم به یکی از اجزای درامز بدون استفاده از محافظهای شنوایی نیز کافیست تا شنوایی شما صدمه ببیند.
درامرها با استفاده از ایرفونها یا هدفونهای مخصوص، حجم صدای درام را برای شنوایی خود به حدی سالم و ایمن میرسانند. همچنین آنها میتوانند با استفاده از هدفون یا ایرفون، علاوه بر محافظت از گوشهای خود، میکس مانیتورینگ را نیز با حجم صدایی ایمن بشنوند. در نتیجه، درامر میتواند بدون صدمه زدن به شنوایی خود، بهخوبی به نوازندگی پرداخته و گروه موسیقی را رهبری کند.
ایرفونهای مخصوص معمولاً از ایرتیپها و ایرپیسهایی ارگونومیک برخوردارند که علاوه بر ایجاد عایقی قوی، راحتی بالایی را نیز برای موزیسینها فراهم میکنند.
شاید از خود بپرسید که چگونه درامر میتواند همزمان با استفاده از ایرفونهای عایق صدای محیط، صدای درام را نیز بشنود و آن را بنوازد؟ این ایرفونها عمدتاً توانایی عایقسازی فرکانسهای بالا را دارند و در صورت استفاده از آنها نیز درامر میتواند صدای ساز خود را بشنود.
جایگزینی عالی برای مانیتورهای استیج
ایرفونهای مانیتورینگ نهتنها شنوایی شما را از صداهای بلند استیج حفظ میکنند، بلکه میتوانند جایگزینی برای اسپیکرهای موجود بر روی استیج نیز باشند. دلیل اصلی صدای بلند موجود در استیج، اسپیکرهایی هستند که موزیسینها از آنها برای شنیدن اجرای خود استفاده میکنند. اگر اکثریت اعضای یک گروه موسیقی هنگام اجرا از ایرفونهای مانیتورینگ استفاده کنند، دیگر نیازی به استفاده از اسپیکرهای پر سر و صدای موجود بر روی استیج نیز نخواهد بود.
ایرفونهای مانیتورینگ، صدای ساز و استیج را به شکلی شفافتر و کنترلشدهتر به گوش نوازنده میرسانند و علاوه بر کاهش چشمگیر خطر آسیب دیدن شنوایی نوازنده، جایگزینی عالی برای مانیتورهای استیج به شمار میآیند.
شنیدن راهنماییهای مهندسین صدا و سایر اعضای گروه بر روی استیج
از آنجایی که صدای موجود بر روی استیج بسیار شدید است، تبادل نظر میان اعضای گروه موسیقی و دریافت راهنمایی بسیار دشوار خواهد بود. در این موقعیت نیز استفاده از یک ایرفون یا هدفون مناسب میتواند به شما کمکی شایان کند. با بهرهگیری از ایرفون یا هدفون، درامر میتواند به آسانی راهنماییها و نکاتی که هنگام نواختن قطعات موسیقی به آنها نیاز دارد را بشنود.
شنیدن بکینگ ترک هنگام نواختن ساز
بسیاری از نوازندگان هنگام نواختن درامز بهصورت سولو، با استفاده از هدفون، همزمان به بکینگ ترک مورد نظر خود گوش میدهند. این کار تنها در نوازندگی سولو کاربرد دارد و در اجراهای گروهی، اغلب فقط ترک مترونوم و چند بخش راهنما از موسیقی در هدفون درامر پخش میشوند.
بهبود کیفیت ضبط
هنگام ضبط در استودیو، دریافت صدایی جز صدای درام توسط میکروفون میتواند کیفیت نهایی پروژه را کاهش داده و میکس و مسترینگ آن را دشوار سازد.
اگر از اسپیکر برای مانیتورینگ صدای ساز خود استفاده کنید، صدای آن توسط میکروفون دریافت میشود و با سیگنال ورودی اصلی تداخل پیدا میکند. به همین دلیل است که پیشنهاد میشود هنگام ضبط وکال یا هر سازی، حتماً از یک هدفون پشت بسته برای پایش صدا استفاده شود.
پایش و آزمایش صدای در حال ضبط
پایش یا مانیتور کردن صدای در حال ضبط، عملی بسیار ساده است که تمامی موزیسینها حداقل یک بار آن را انجام دادهاند. این کار در واقع شنیدن صدای در حال ضبط بهصورت زنده و از طریق یک اسپیکر یا هدفون مانیتورینگ است و به نوازنده کمک میکند که به درکی صحیح از مؤلفههای صدا دست پیدا کند تا در صورت نیاز، تغییراتی را اعمال کند.
البته انجام این عمل قبل از شروع ضبط نیز ممکن است. حتماً شما نیز عباراتی مانند “تست، ۱-۲-۳” را از مهندسین میکس و خوانندگان حاضر در صحنه شنیدهاید. این عبارت، آزمایشی سریع و مؤثر برای درک تمامی مؤلفههای صدای نهایی است. با تکرار این عبارت، مهندس میکس درکی از صدای خروجی پیدا کرده و حجم صدا و دیگر مؤلفههای صدای خروجی را با توجه به شرایط، در بهینهترین حالت تنظیم میکند.
شنیدن میکس موسیقی در هدفون
امروزه اکثر افراد از هدفون برای شنیدن موسیقی استفاده میکنند؛ به همین دلیل، تولید موسیقی بهگونهای که صدایی بهینه در هدفون نیز داشته باشد، امری بسیار مهم است. موزیسینها و آهنگسازان با علم به این امر، همواره میکس نهایی پروژه خود را به وسیله یک هدفون نیز گوش میکنند تا درکی از صدایی که مخاطب خواهد شنید، پیدا کنند.
هنگام ضبط موسیقی نیز بسیاری از نوازندگان همواره به این امر توجه دارند و در ضبط بسیاری از بخشهای پروژه خود، از هدفون استفاده میکنند. البته روشن است که بهینهسازی موسیقی برای هدفون، در مرحله میکس و مستر نیز قابل انجام است.
منبع: Drumming Insider
مترجم: امیر تولی