هر استودیوی مجهز و کاملی باید یک مجموعه از سازهای کوبهای در خود داشته باشد. این مجموعه میتواند تنها از دو-سه ساز کوبهای همانند تمبورین و شیکر تشکیل شده باشد یا مجموعهای کاملتر، متشکل از انواع ساز کوبهای همچون بانگو، سنج انگشتی و سایر سازها از این دسته باشد.
اگر استودیویی در اختیار دارید که چنین مجموعهای در آن وجود دارد، پیشنهاد میکنیم حداقل یکی از اجزای آن را در ساخت موسیقی خود به کار بگیرید. نوازندگی سازهای کوبهای معمولاً آسان و بسیار لذتبخش است و صدای آنها نیز میتواند جلوهای تازه به موسیقی شما ببخشد.
زمانبندی صحیح
تفاوت میان یک لاین پرکاشن در زمانبندی و ریتم صحیح و یک لاین بههمریخته با زمانبندی نادرست، تنها چند میلیثانیه است. اکثر موزیسینها میتوانند انحراف پنج میلیثانیهای صدای ساز از ریتم را حس کرده و انحراف ده میلیثانیهای آن را بهوضوح بشنوند. بهترین راه برای بهبود زمانبندی و ریتم شما هنگام ضبط یک لاین پرکاشن، تمرین مداوم و کسب مهارت بیشتر در نوازندگی ساز مورد نظر است. همچنین اگر کاربر نرمافزار Pro Tools هستید، میتوانید با استفاده از قابلیت Grid در آن، فایل صوتی ضبطشده خود را مرتبسازی کرده و نوازندگی خود را با ضرب موسیقی هماهنگ کنید.
برای نوازندگی یکدستتر تلاش کنید
نوازندگی شما باید در طول قطعه یکدست و بدون فراز و نشیبهای ناگهانی و ناخواسته باشد. برای مثال، اگر قصد دارید ساز تمبورین را در ضربهای دو و چهار قطعه موسیقی خود بنوازید، هر ضربه باید دقیقاً در ریتم قرار داشته باشد و با شدتی کنترلشده نواخته شود. اگر لاین توسط شما بهصورت یکدست و تمیز نواخته نشود، نیاز است تا مدتها زمان را صرف ویرایش و تصحیح آن با استفاده از ابزارهای ادیت و آتومیشن کنید. به همین دلیل، بهتر است لاین را از همان اول به شکلی صحیح بنوازید تا نیازی به تصحیح آن نباشد.
در آهنگ خود، بخشهایی ویژه برای سازهای کوبهای در نظر بگیرید
با تعیین نقشی ویژه برای پرکاشن در بخشهایی مشخص از قطعه موسیقی خود، اجازه دهید تا این عناصر، تنها یک صدای افزوده به موسیقی شما نباشند و بر پویایی آن بیفزایند.
اگر قصد دارید که یک لاین ساز کوبهای، مثلاً تمبورین بر روی موسیقی خود بنوازید، سعی کنید چند ریتم مختلف برای نوازندگی خود در نظر بگیرید و آن را در بخشهای مشخصی از موسیقی پیاده کنید. برای مثال، ممکن است که صدای این ساز در ورس اول قطعه شما وجود نداشته باشد و تنها به ضرب چهارم ورس دوم آن افزوده شود تا کمی بر پویایی قطعه موسیقی افزوده شود.
سازهای خود را ابداع کنید
در حالی که امروزه سازهای کوبهای گوناگون و بسیار جذابی در بازار قابل خریداری هستند، اما شما میتوانید بهآسانی ساز کوبهای خود را نیز بسازید.
برای مثال، میتوانید با انداختن چند سنگریزه درون یک قوطی نوشابه، یک شیکر با صدایی متفاوت تولید کنید. همچین اگر یک قاشق خاک، پاستای پختهنشده یا لوبیا قرمز به همین قوطی نوشابه اضافه کنید، صدایی بسیار جالب به آن خواهید بخشید.
هر چیزی در اطراف شما از جعبههای خالی، تا بطری آب و حتی میز شما، بهعنوان یک ساز کوبهای قابل استفاده هستند و هر یک، میتوانند حالوهوایی بسیار متفاوت به موسیقی شما ببخشند.
نحوه میکس صدای پرکاشن در موسیقی
پس از اینکه تمامی لاینهای سازهای کوبهای مورد نظر خود را برای قطعه موسیقی ضبط کردید، باید موقعیت و نقشی مناسب برای آنها در ترکیب یا میکس موسیقی خود در نظر بگیرید.
اگر دو لاین مختلف از سازهای کوبهای، مثلاً یک لاین تمبورین و یک لاین شیکر برای موسیقی خود ضبط کردهاید که هر دوی آنها، نتهای چنگ و دولاچنگ مینوازند، یکی از آنها را به کانال صوتی چپ و دیگری را به کانال راست انتقال دهید تا با فاصله بیشتر از یکدیگر در میدان موسیقی، صدایی جذابتر و وسیعتر تولید کنند.
آیا میخواهید صدای تمبورین شما که در ضرب دوم و چهارم نواخته میشود، به بخشی از صدای اسنر تبدیل شود؟ برای دستیابی به این ترکیب، میتوانید لاین مورد نظر را در مرکزیترین حالت ممکن در میدان صوتی تنظیم کنید و وسعت استریوی آن را نیز کاهش دهید. اما اگر میخواهید این دو ساز در موسیقی صدایی مجزا از یکدیگر داشته باشند، میتوانید یکی از آنها را به کانال صوتی چپ یا راست متمایل کنید.
اگر میخواهید لاینهای پرکاشن خود را از درام لاین اصلی موسیقی مجزا کنید، میتوانید با افزودن انواع ریورب و دیلی به لاینها، آنها را وارد یک محیط آکوستیک مجازی متفاوت کنید. برای مثال، اگر درام لاین شما ریوربی ملایم با پژواکی کوتاه دارد، پیشنهاد میکنیم با در نظر گرفتن یک ریورب با پژواک طولانیتر برای لاین پرکاشن، آن را از درام لاین مجزا سازید.
اما فراموش نکنید که در نهایت، اگر لاین شما در میکس بهخوبی قرار گرفته است و وظیفه خود را انجام میدهد، وسواس بیشازحد به خرج ندهید و آن را همانگونه که هست رها کنید.
منبع: Sweetwater
نویسنده: Dave Martin