رد کردن

۵ نکته برای پشت هم قرار دادن پدال‌های دیستورشن

آیا تابه‌حال در سر راه مسیر سیگنال گیتار خود از دو یا چند پدال دیستورشن درآن‌واحد استفاده کرده‌اید؟ اگر جواب شما مثبت است، شما در واقع دو یا چند پدال دیستورشن را استک کرده‌اید. شکی نیست که بسته به پدال‌های شما و تنظیمات آنها، نتایج متفاوتی به دست آورده‌اید، ولی ایده کلی از این قرار است: استفاده از یک پدال گین برای بوست کردن یا افزودن رنگ به یک پدال گین دیگر. با اینکه ایده‌ی کلی بسیار ساده است، اما جزئیات، تفاوت‌ بسیار زیادی را رقم می‌زند.

استک کردن پدال‌های اوردرایو، گِین، بوست، دیستورشن و فاز، می‌تواند بنا بر اهداف گوناگونی صورت بگیرد. یکی از این اهداف، مرحله‌بندی کردن گین است. یک حالت متداول این است که سیگنال گیتار، ابتدا وارد یک پدال با گین کم، سپس وارد یک پدال با گین بالا و پس از آن، راهی یک امپ کلین شود. در صورتی که تنظیمات با فکر انجام شده باشند، این روش به نوازنده چهار صدای متفاوت ارائه می‌دهد: heavy، dirty، clean و saturated.

پدال‌های Fuzz، به پالت صدایی شما یک رنگ متفاوت می‌افزایند، ولی کارکرد آنها بی‌شباهت به پدال‌های درایو نیست. برای مثال، اگر یک پدال Fuzz با گین بالا به شما صدای خوبی ارائه می‌دهد، از آن می‌توانید به‌عنوان پدال‌ های‌-گِین بهره بگیرید. اگر با گین کم به شما صدای خوبی ارائه می‌دهد، از آن به‌عنوان یک پدال لو-گِین استفاده کنید.

شما همچنین می‌توانید از طریق استک کردن پدال‌های درایو، کاراکتر ریگ خود را تغییر دهید. برای دستیابی به یک مجموعه صدای مختلف، با پدالی شروع کنید که ارائه‌دهنده شخصیت تُنال یک امپ خاص است؛ مخصوصاً پدالی که کاراکتر صدایی‌ آن با امپ شما متفاوت است. سپس آن پدال را بعد از یک پدال درایو با آب و رنگ گینی متفاوت قرار دهید. اکنون دو نوع تُن اختیار دارید (یکی خود امپ و دیگری آن پدال درایو که کاراکتر متفاوتی دارد) و می‌توانید هر دو آن‌ها را با آن پدال اوردرایو که در ابتدای زنجیره درایوها قرار داده‌اید، درایو کنید.

در صورت استک کردن پدال‌های گین، یک امپ با تنظیمات کلین، تنوع و انعطاف‌پذیری بیشتری در اختیار شما می‌گذارد. با امپ کلین، شنیدن تُن‌های متفاوت به‌دست‌آمده از ترکیب پدال‌های گین، آسان‌تر است. البته پدال‌های استک‌شده با امپ درایوشده نیز نتایج جالبی ارائه می‌دهند. روشن است که هرچه امپ کلین‌تر تنظیم شود، دست شما برای ایجاد تغییرات از طریق پدال‌ها بازتر خواهد بود.

نکات قابل توجه برای استک کردن پدال‌ها

در اینجا به پنج نکته برای شروع استک کردن پدال‌ها اشاره می‌کنیم:

۱- آخرین پدال در زنجیره پدال‌های استک‌شده، همیشه بیشترین تأثیر را روی صدای شما می‌گذارد.

۲ـ یک پدال کلین بوست، قبل از پدال اوردرایو، می‌تواند میزان گین پدال اوردرایو را با یک فوت‌سوییچ کم یا زیاد کند. اگر همین پدال کلین بوست، پس از همان پدال اوردرایو استفاده شود، می‌تواند نقش زیاد و کم کردن ولوم را ایفا کند.

۳- برخی از پدال‌ها برای انجام بعضی از کارها، عالی هستند. درایوهای ترنسپَرنت (اوردرایوهایی که کاراکتر EQ صدا را تغییر نمی‌دهند)، در افزودن گین یا بوست کردن صدا بسیار خوب عمل می‌کنند. اوردرایوهای TS-style مثل خود tube screamer، میدرنج صدا را بوست کرده و فرکانس‌های بیس و تریبل را کاهش می‌دهند. به‌علاوه، صدا را کمی کمپرس کرده و مقداری از سیگنال کلین را نیز با صدای دیستورت‌شده ترکیب می‌کنند. این پدال‌ها به برجسته‌تر شنیده شدن صداهای لید و تمیزتر صدا دادن پاور کوردها کمک می‌کنند.

۴- همه پدال‌های درایو، ارائه‌دهنده صدای بنیادین و EQ مربوط‌ به‌ خود هستند. آگاهی از شکل EQ و نوع صدای آنها به شما کمک می‌کند تا بدانید کجای زنجیره باید آنها را قرار دهید و استک کنید.

۵- یافتن بهترین تنظیمات گینی بین پدال‌ها بسیار مهم است. گین یا لول بیش‌از‌حد، می‌تواند باعث تولید هیس، هام و نویز، EQ نامطلوب، کمپرس شدن بیش‌از‌حد صدا و حتی کم‌حجم‌تر شدن صدا بشود. البته برخی اوقات، صدای گوش‌خراش دقیقاً همان چیزی است که در پی آن هستیم.

حرف آخر اینکه به گوش‌های خود اعتماد کنید. همانطور که دوک الینگتون (Duke Ellington) می‌گوید، تا زمانی که صدای خوبی می‌شنوید، کار درست و غلط در میان نیست.

نویسنده: Don Carr

مترجم: بابک آخوندی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *