جویی جوردیسون (Joey Jordison) فقید، درامر سابق گروه Slipknot، با رویکرد متفاوت خود به نوازندگان درامز آموخت که قانونهای متداول را بشکنند و با احساسات مضاعف به نوازندگی بپردازند. با نگاهی به نظرات زیر هر ویدیوی جوردیسون متوجه خواهید شد که افرادی بیشمار تنها با الهام از او، شروع به نوازندگی درامز کردهاند.
جویی به رویکرد خلاقانه و چهارچوبشکن خود به نوازندگی مشهور است و با ماسک بیاحساس سیاه و سفید و موهای بلندش، تصویری منحصربهفرد از خود بر روی استیج ساخته بود. او با نوازندگی متفاوت خود، نقشی اساسی در شکلگیری دوره جدید متال در دهه نود میلادی داشت؛ اما اینها تنها بخشی از دستاوردهای جوردیسون در صنعت موسیقی هستند و در اینجا، به ذکر همین موارد بسنده خواهیم کرد.
در این مطلب، قصد داریم به پنج آموزه مهم جوردیسون بپردازیم که هر درامری باید آنها را به خاطر بسپارد و از آنها در حرفه خود استفاده کند. برای استفاده از این نکات، نیازی نیست که حتماً یک درامر متال باشید و در هر سبکی که بنوازید، این نکات به شما کمک میکنند تا به نوازندهای بهتر و خلاقتر تبدیل شوید.
۱- به سبکهای متنوعی از موسیقی گوش دهید
ممکن است با خود فکر کنید که فهرست درامرهای مورد علاقه و الهامبخش جوردیسون، تنها به درامرهای سبک متال از جمله لارس اولریک (Lars Ulrich) و دیو لومباردو (Dave Lombardo) محدود میشود؛ اما او گفته است که درامرهای سبکهای دیگر همچون نوازندگان سبک راک از جمله جان بانم (John Bonham) و کیث مون (Keith Moon) و اسطورههای سبک جز یعنی بادی ریچ (Buddy Rich) و جین کروپا (Gene Krupa) نیز تأثیری بسیار در شکلگیری تکنیک و هنر نوازندگی درام او داشتهاند.
جوردیسون یادگیری نوازندگی درامز را بهصورت خودآموز شروع کرد؛ اما بعدها، با وجود اینکه میدانست قصد نوازندگی در سبک متال را دارد، روند یادگیری خود را با کمک یک مدرس درامز در سبکهای R&B و جز ادامه داد.
او در این باره گفته است: «هیچوقت از ماجراجویی در موسیقی و کشف سبکهای جدید نترسید. اگر من حین یادگیری نوازندگی درامز، چندین و چند سبک موسیقی به غیر از سبک خود را اکتشاف نمیکردم، مطمئناً مهارت و خلاقیت فعلیام را نداشتم.»
اما گستردگی سلیقه موسیقی جوردیسون بسیار بیش از اینهاست؛ برای مثال، اینتروی قطعه Eyeless، حالوهوایی یادآور موسیقی سبک Drum and Bass دارد و بسیار از سبک متال دور است. اجرای چنین تکنیکهایی توسط یک درامر سرسخت سبک متال، چندان معمول نیست.
جویی درباره تنوع سبکی خود چنین توضیح داده است: «اگر میخواهید نوازندهای منعطف باشید و در این راستا مصمم هستید، باید به بازهای بسیار وسیع از موسیقی گوش دهید. شما با شنیدن هر سبکی از موسیقی، ناخودآگاه بخشی کوچک از آن را در ذهن خود ذخیره میکنید و از مجموع آنها، تکنیکی منحصربهفرد برای خود تشکیل میدهید.»
با اینکه اکثراً درامرهای متال از جویی جوردیسون در نوازندگی خود الهام گرفتهاند، اما استوارت کوپلند (Stewart Copeland)، درامر گروه موسیقی Police نیز یکی از طرفداران جویی و طرز فکر اوست و در این مورد چنین گفته است: «تکنیکهای عجیب و شگفتانگیزی که جوردیسون با استفاده از دست و پای خود بر روی درامز اجرا میکند، تحسینبرانگیز است. در واقع، تکنیکهای پای او، شامل کارهایی میشود که بسیاری از درامرها آرزوی انجام آنها را دارند. با نگاهی به دستان جویی هنگام نوازندگی نیز به نبوغ او پی خواهید برد!»
۲- قوانین را بشکنید
«ما برای تبدیل شدن به هنرمندانی جهانی، بسیار مصمم و طماع بودیم و بالاخره به این هدف دست پیدا کردیم. از هیچکسی ترس نداشتیم و این امر بهخوبی در اجراهایمان مشخص بود.»
اگر تا کنون به آثار گروه Slipknot گوش داده باشید، درام لاینهای آن ممکن است شما را شوکه کرده باشند. برای مثال، جویی میتوانست در قطعه Purity، لاینها و ریتمهایی سادهتر بنوازد؛ اما او با افزودن یک اسنر رول به هسته ریتم موسیقی در ورسهای آن، حسوحالی جنونآمیز و بسیار متفاوت به آن بخشیده است.
سبک متفاوت نوازندگی جوردیسون، به شکلدهی به سبک مدرن متال کمکی شایان کرد و الهامبخش یک نسل برای یادگیری نوازندگی درامز بود. اما اگر او طبق قانونها و چهارچوبهای تعیینشده نوازندگی میکرد، هیچگاه چنین مهم و مؤثر واقع نمیشد. او بسیار گسسته و خلاقانه درامز مینواخت و ضربات و فیلهای اسنر را در جاهایی از موسیقی اجرا میکرد که هیچگاه انتظار نمیرفت. اما با این حال، نوازندگی او همواره همچون تنپوشی درخور بر روی بدن آثار اسلیپنات مینشست. اکثر درامرهای متال، درام لاین قطعه Duality را در عرض چند ثانیه میشناسند.
جویی را میتوان درامری دانست که باعث شد دابل بیسهای بسیار سریع سبک دث متال وارد سبکهای متداولتر از موسیقی متال شود. در حالی که پیش از این، گروههایی همچون Metallica و Slayer استفاده خلاقانهای از دابل بیس در موسیقی خود میکردند، سرعت فوقالعاده جویی در نوازندگی آن که در قطعاتی همچون The Heretic Run و Disasterpeace نیز شنیده میشود، شنوندگان شکل متداول سبک متال را شگفتزده میکرد.
اما در عین حال، جوردیسون این تکنیکها را بیدلیل و تنها محض تنوع به نوازندگی خود اضافه نکرد و همواره آنها را در موقعیتهایی بسیار مناسب به کار گرفته است. او معتقد بود که دابل بیس باید بهعنوان یک بخش پویا از موسیقی استفاده شود و تنها به آن زرقوبرق نبخشد.
هیچگاه از ریسک کردن در نوازندگی خود واهمه نداشته باشید و به هیچ موزیسینی نیز نگویید که نمیتواند چهارچوبهای نوازندگی را در هم بشکند. با افزودن ذرهای خلاقیت به نوازندگی خود و قدم گذاشتن فرای چهارچوبهای متداول، ممکن است که بتوانید معیاری جدید برای نوازندگان نسل آینده تعیین کنید.
۳- نظم تمرین خود را بهبود دهید
یکی از اشتباههای رایجی که درامرها و تقریباً تمامی نوازندگان مبتدی سازها مرتکب میشوند، این است که پیش از یادگیری کامل و صحیح یک قطعه، سعی در نواختن آن با سرعتی بالا میکنند. هر زمان که قصد داشتید قطعهای که بهخوبی بلد نیستید را با سرعتی بالا بنوازید، به خود بگویید که نباید قبل از یاد گرفتن راه رفتن، سعی در دویدن کنید.
زمانی که جویی جوردیسون شروع به یادگیری نوازندگی درامز کرد، هدف اول خود را بنای یک پایه قوی برای مهارت نوازندگی خود تعیین کرد.
او در این باره گفته است: «اگر من نوازندگی درامز را از مبانی بسیار پایه شروع نمیکردم و تأکیدی ویژه بر روی آنها نمیداشتم، احتمالاً اکنون نوازندهای ماهر نبودم. طبیعی است که بخواهید با سرعتی بالاتر بنوازید و در زمانی کمتر به درامری ماهر تبدیل شوید؛ اما باید بدانید که تا زمانی که مهارتهای پایه نوازندگی درامز را بهخوبی نیاموختهاید، هیچگاه نمیتوانید به شکلی کاملاً صحیح و گوشنواز درامز بنوازید. موسیقی یک سولوی درامز نیست؛ پس بهتر است که نخست و پیش از یادگیری هر تکنیک پیچیدهای، مقدمات نوازندگی درامز را به یاد بگیرید.»
جویی در کنار نظم عالی خود در تمرین و نوازندگی درامز، پروژههای جانبی بسیاری را نیز اداره میکرد. تصور کنید که بخشی از یکی از مهمترین گروههای موسیقی دوره خود باشید و همزمان با آن، به اجرا و ساخت موسیقی با یک گروه موسیقی دیگر نیز بپردازید. جالب است بدانید که جوردیسون همزمان با نوازندگی درامز در گروه اسلیپنات، گیتاریست گروه موسیقی Murderdolls نیز بود.
جوردیسون در دوران فعالیت خود بهعنوان موزیسین، در گروههای موسیقی بسیاری به نوازندگی پرداخته است. برای مثال، او همراه با گروههایی همچون کورن (Korn)، راب زامبی (Rob Zombie) و Ministry به اجرای زنده پرداخته است، بهصورت اضطراری در کنار گروه متالیکا درامز نواخته است و حتی نقش یک پرودوسر را نیز در ساخت برخی از آثار موسیقی ایفا کرده است.
اگر در نوازندگی خود هدفگذاری کنید، منظم باشید و تمرکز خود را تماموکمال به آن اختصاص دهید، با اخلاقی حرفهای میتوانید به یک موزیسین بسیار موفق تبدیل شوید. پیشنهاد میکنیم که همواره برای تبدیل شدن به بهترین نسخه خود بهعنوان یک درامر، تمامی تلاش خود را بکنید و در کنار آن، اخلاقی حرفهای نیز داشته باشید. به این صورت، جمعیتی وسیع از هنرمندان، از شما درخواست همکاری خواهند کرد.
۴- با حس و اشتیاق نوازندگی کنید
«برای انتقال اشتیاق و عشق نوازندگی خود به شنوندگان، نیازی نیست که همواره تمام توان فیزیکی خود را در نوازندگی بگذارید.»
این نقل قول از سوی درامری که همواره در اجراها با دو برابر توان خود به نوازندگی درامز و تکان دادن سر خود پرداخته است، کمی عجیب است! اما جوردیسون همیشه بهگونهای درامز نواخته است که انگار جان او به این کار بستگی دارد و کمتر درامری میتواند انرژی اتمامناپذیر او را داشته باشد. احتمالاً اسلیپنات، چنین انرژی شگفتانگیزی را بهعنوان یک پیشنیاز برای درامرهای متقاضی برای پیوستن به این گروه تعیین کرده است! جوردیسون فقید در تمامی اجراهای خود برای Slipknot، سنگ تمام گذاشت و امیدواریم درامر آینده این گروه نیز چنین اراده و انرژی بینظیری را داشته باشد.
جویی هیچگاه از ریسک کردن در اجراهای زنده خود هراسان نبود و در تمامی موقعیتها، فنون خلاقانهای را به نوازندگی خود میافزود. البته اگر بخواهیم منصف باشیم، اکثر درامرهای دنیا نیز بودجهای همانند گروه Slipknot ندارند و نمیتوانند یک درام کیت معلق بسیار پیشرفته، با قابلیت چرخش در دور نوازنده خریداری کنند!
برای اینکه به درامری بهتر تبدیل شوید، نیازی نیست که حرکات ثانویه بدن خود همچون تکان دادن سرتان را برنامهریزی کنید یا در چرخاندن چوب حرفهای شوید؛ بلکه هرچه بیشتر حین نوازندگی آرامش داشته باشید، موسیقی را با تمام وجود حس کنید، از کار خود لذت ببرید و با تماشاچیان ارتباط برقرار کنید، انرژی بیشتری را در نوازندگی خود تجربه خواهید کرد.
۵- هرگز ناامید نشوید
در اواسط دهه ۲۰۱۰ میلادی، جوردیسون دچار بیماری میلیت شد که نوعی التهاب نخاع است و توان فرد را خصوصاً در پاها بسیار کاهش میدهد. او طی این بیماری، دیگر با Slipknot همکاری نکرد و پزشکان نیز نمیدانستند که آیا روزی او میتواند مجدداً به نوازندگی درامز بپردازد یا قرار است حرفه اصلی خود را تا آخر عمر کنار بگذارد.
جویی میتوانست با این اتفاق ناخوشایند، بهکلی ناامید شود و دیگر درامز ننوازد؛ اما برعکس، این بیماری باعث شد تا وی اراده و اشتیاقی بیشتر برای نوازندگی پیدا کند و مرزهای بیشتری را درون خود در هم بشکند. جوردیسون در این باره گفته است: «من هیچگاه نوازندگی درامز را کنار نمیگذارم. این بیماری نیز یکی از بهترین اتفاقهایی بود که در طول عمرم برای من رخ داد؛ زیرا با آن توانستم قدر سلامت خود و تواناییهایم را بیشتر بدانم.» او با مراقبت پزشکی دقیق و تمرینات بسیار، توانست مجدداً به نوازندگی درامز بپردازد.
زمانی که شرایط برای شما دشوار میشود، اراده راسخ جویی جوردیسون برای بهبود را به خاطر بیاورید و هیچگاه ناامید نشوید. برای اهداف و چیزهایی که در زندگی برایتان اهمیت دارد بجنگید و بدانید که امید و در کل طرز فکر شما، بخش بزرگی از مسیر زندگی شما هستند.
«برخی از اوقات، زندگی شما را در مسیرهایی ناهموار و دشوار قرار میدهد؛ نه برای اینکه شما را آزار دهد، بلکه به این خاطر که شما را به فردی پختهتر تبدیل کند.»
جویی هیچگاه از ریسک کردن واهمه نداشت و با قوانین متداول نیز به نوازندگی نپرداخت. ممکن است درامرهای بسیاری در بحث تکنیک توانایی رقابت با جوردیسون را داشته باشند؛ اما ترکیب خلاقیت، اشتیاق، غیرقابل پیشبینی بودن و سرسختی، او را به فردی بسیار مهم و متقاوت در دنیای موسیقی تبدیل کرده است.
چه طرفدار اسلیپنات، Murderdolls و سایر پروژههای جویی جوردیسون باشید چه خیر، رویکرد فوقالعاده او به موسیقی و در کل زندگی، میتواند رهنمودهایی بسیار برای شما داشته باشد. میتوان گفت که دیگر هیچ درامری همانند جوردیسون فقید در دنیا وجود ندارد.
منبع: Drumeo
نویسنده: Samantha Landa
مترجم: امیر تولی