از قدیم میگویند «با آدیو کار کن، MIDI به درد نمیخوره!»
با اینکه «MIDI خیلی هم به درد میخوره»، ولی باز هم دلایل موجهی برای کار کردن با آدیو وجود دارد. در این مطلب به ۵ دلیل اشاره خواهیم کرد.
۱. سرعت بیشتر
بله، آدیو سریعتر است. اگر روند کار برای شما اهمیت دارد، تبدیل کردن فایلهای میدی به آدیو باید یکی از اولویتهای شما باشد.
بریدن بخشی از یک کلیپ آدیو بهمراتب سریعتر از بریدن یک کلیپ میدی است. در کار با آدیو کافیست که یک قسمت از فایل را انتخاب کرده و آن را ببُرید؛ اما در کار با میدی، در بسیاری از نرمافزارهای آهنگسازی باید بعد از باز کردن فایل، نتهای مورد نظر را انتخاب کرده و سپس کلیپ را ویرایش کنید.
تهیهکنندگان سبکهایی مانند Glitch-hop و Complextro که ویرایشهای پیچیدهای دارند، صداهای باس و سینت را به آدیو تبدیل میکنند تا ویرایش آنها سادهتر باشد.
۲. سهولت بیشتر
کار با آدیو نهتنها سریعتر، بلکه آسانتر نیز هست.
پردازش تخریبی در کار با میدی غیرممکن است. نمیتوانید یک صدا را معکوس کنید یا اگر صدای میدی شما دنباله بلندی داشته باشد، نمیتوانید آن را بهطور ناگهانی قطع کنید.
در کار با آدیو این مشکل برطرف میشود. آیا میخواهید دنباله صدای باس معکوس شده و شنونده را به نت بعدی هدایت کند؟ کافیست دنباله را بریده و آن را برعکس کنید.
۳. کار با آدیو بصری است
یکی از دلایل اصلی استفاده من از آدیو این است که پروسه آن بصری است. گرچه اعتماد کردن به گوشها بسیار مهم است، اما وجه دیداری کار را نمیتوان انکار کرد.
استفاده از آدیو به منزله دیدن شکل موجی صداست. میتوان به وضوح مشاهده کرد که صدا از کجا شروع میشود، بدنه آن کجاست و دنباله آن تا چه اندازه طول میکشد.
با اینکه شما میتوانید بر روی یک کانال میدی از پلاگین اسیلوسکوپ (oscilloscope) استفاده کنید، اما توانایی دیدن و حرکت دادن کلیپهای آدیو خیلی راحتتر است.
وجه بصری کار با آدیو در هنگام میکس کردن کیک و باس بسیار مفید است. دیدن اینکه دنباله کیک تا کجا ادامه پیدا میکند و خط باس کجا قرار میگیرد، به شما اجازه میدهد که با سرعت و سهولت مشکلات را برطرف کنید؛ مشکلاتی که ممکن است با گوش قابل تشخیص نباشند.
۴. فشار کمتر به سیستم
بهخصوص روی پردازنده!
MIDI بهتنهایی بار کمتری را بر پردازنده تحمیل میکند؛ اما به خاطر ندارم آخرین باری که از میدی بدون سینتیسایزرهای نرمافزاری و افکتها استفاده کردهام، چه زمانی بوده است. این پلاگینها (سینتیسایزرهای مجازی، دیلی، ریورب و…) هستند که به پردازنده فشار میآورند.
با تبدیل اینها به فایل آدیو، دیگر نیازی به داشتن پلاگینهای متعدد نیست.
۵. تنوع
یک روش ساده برای تحریک خلاقیت، امتحان کردن چیزهای جدید است. اگر تمام اوقات با میدی کار میکنید، شاید از ایدههای جدیدی که در هنگام کار با آدیو به ذهن شما خطور میکند، شگفتزده شوید.
آدیو با میدی تفاوت دارد؛ شخصیت آن از نظر فنی متفاوت است و پردازش آن نیز میتواند متفاوت باشد. اگر ایده جدیدی به ذهن شما خطور نمیکند، شاید بد نباشد که یکی از کانالهای میدی را به آدیو تبدیل کرده و در نرمافزار آهنگسازی خود، پردازشهای مختلف را آزمایش کنید.
جمعبندی
امیدواریم با خواندن این مقاله انگیزه پیدا کرده باشید تا راههای جدید را امتحان کرده و کمی بیشتر با آدیو کار کنید. کار کردن با آدیو حلال همه مشکلات نیست. در واقع اصلاً یک راهحل نیست و برخی مواقع باید از کار با آن اجتناب کنید (مثلاً هنگامی که ممکن است با پیشرفت آهنگ، نیاز به تغییر نتهای یکی از سازها باشد). آدیو صرفاً یک ابزار است که میتواند به روش کار شما اضافه شود.
منبع: وبسایت ModeAudio
نویسنده: Sam Matla
مترجم: کیان ایرجی