پس از آنکه با صرف زمان بسیار و توجه زیاد به تنظیمات تجهیزات مورد استفاده خود، صدای کلین (clean) زیبایی تولید کردید، اولین کار این است که آکوردی جذاب نواخته و از همصدایی اورتُنهای آن لذت ببرید.
در این مطلب به چند آکورد گیتار زیبا و گیرا میپردازیم که برای صدای کلین بسیار مناسب هستند؛ اگر قصد دارید افکتی به صدا اضافه کنید، بد نیست یک ریورب hall یا plate قدرتمند را با کمی کورِس استریو بر روی این آکوردها امتحان کنید.
F#11
الکس لایفسون (Alex Lifeson)، گیتاریست گروه راش (Rush)، از مهمترین افرادی بود که به لطف استفاده مکرر از آکوردهای ساسپنشن با افکت کورس، گیتاریستهای راک را با این آکوردها آشنا کرد. در بالا یک نوع جالب از آکورد F#11 یا فادیز۱۱ را میبینیم. بد نیست بر روی افکت کورس، کنترل Depth را بالا ببرید.
Em9sus4
آکورد Em9sus4 یا میمینور۹ساس۴، فاقد درجه سوم است و در قالب میکسولیدین بر روی هر دو هارمونی مینور و ماژور بهخوبی صدا میدهد. ابهام شخصیت این آکورد باعث میشود صدایی ایستا اما گسترده داشته باشد که یادآور مُدال جز اواسط دهه شصت است. اگر نت می پایین را حذف کنید، به شکل آکورد مینور۱۱ قابل انتقال میرسید که در پوزیسیون فعلی آکورد سی مینور۱۱ را تشکیل میدهد.
Gmaj7sus2
آکوردهای کلین براق لازم نیست بر روی سیمهای آزاد نواخته شوند؛ اما همانطور که میبینید، استفاده از سیمهای آزاد به بهتر شدن صدای این آکوردها کمک میکند. بدین ترتیب میتوانید دامنه گستردهای از نتها را بدون فشار بیشازحد به انگشتان در اختیار داشته باشید و ضمناً نتهای آزاد، ساستین خوبی هم دارند. این آکورد میتواند بهعنوان ر ماژور (D major) با بیس سل (G) یا نوع تغییریافتهای از سلمیج۷ (Gmaj7) در نظر گرفته شود.
D6
آکورد D6 یا ر۶، کمی دشوارتر از آکوردهای قبلی است؛ پس بد نیست آن را در قسمتهای بالای دسته اجرا کنیم که فاصله پردهها کوتاهتر است و فشار کمتری به دست وارد میآید. صدای زیبای درجه ششم ماژور باعث میشود صدای این آکورد شبیه به موسیقی هاوایی باشد؛ پس حرکتهای ظریف با دسته ترمولو میتواند صدای گیتار لپ استیل را یادآور شود.
A6add9
درجه ششم صدای آکورد را شیرینتر میکند؛ کاملاً برخلاف صدای مرموز درجه نهم یا تعلیق درجه دوم. این شکل قابل انتقال، هر دو درجه ششم و نهم را در قالبی پیچیده گرد هم میآورد. آکورد A6add9 یا لا۶اَد۹، در سبک سوینگ و سایر سبکهایی که به کانتری یا جز مربوط باشند، بسیار محبوب است.
Amaj9
اگرچه آکورد Amaj9 یا لامیج۹ از نظر ساختار بسیار شبیه به آکورد پیشین است، اما درجه هفتم ماژور صدایی متفاوت و کمی غمگین به آن میبخشد. متأسفانه این شکل قابل انتقال نیست؛ پس تنها در گام لا میتوانید تأثیر آن را امتحان کنید.
F#9sus4
نواختن آکورد F#9sus4 یا همان فادیز۹ساس۴ ساده نیست؛ اما صدای آن ارزش دشواریاش را دارد. این آکورد در گام فا دیز مینور بسیار خوب صدا میدهد؛ اما فقدان درجه سوم باعث میشود که بر روی گام فا دیز ماژور نیز قابل استفاده باشد. راحتترین راه نواختن F#9sus4 این است که نتهای فرت دوم را با انگشت دوم خود باره بگیرید. با کمی تمرین به صدادهی مناسب خواهید رسید.
Emaj9
این هم یک آکورد دو ماژور ۹ براق و زیبا است. مجدداً این آکورد هم قابل انتقال نیست؛ اما اگر نت بیس را حذف کنیم قابل انتقال میشود. البته در این حالت نت ریشه را از دست میدهیم؛ اما به هر حال، نوازنده گیتار بیس هم باید روزی خود را حلال کند!
B9sus4
دیسونانس اغلب آکوردهای دومینانت ۷ چندان مناسب صداهای براق کلین نیست؛ اما جایگزینی برای آن داریم. این آکورد ۹ساس۴ در هر دو گام سی مینور و ماژور بهعنوان جایگزینی برای آکورد سی ۷ یا حتی لا ماژور قابل استفاده است.
Cadd9
کلید رسیدن به چنین صدایی این است که سطح قابل قبولی از پیچیدگی را ایجاد کنیم. آکوردهای ساده مینور، ماژور یا پاور کوردها چندان مناسب این کار نیستند. نتهای بیشتر باعث به وجود آمدن دامنه وسیعتر و پیچیدهتری از اورتُنها و دلپذیر شدن آکورد میشوند. آکورد Cadd9 یا دواَد۹، نقطه شروع مناسبی برای این رویکرد است.
Cm7add11
حال به برخی از نتهای بمل سرک میکشیم که باعث میشوند استفاده از سیمهای آزاد دشوارتر باشد؛ اما قابلیتهای بسیاری در اختیار ما خواهند گذاشت. این شکل قابل انتقال را میتوان بهراحتی به جای آکوردهای استاندارد مینور ۷ استفاده کرد. درجه یازدهم موجود در آکورد هم صدای آن را کمی رازآلودتر میکند.
Gm6
با اینکه آکوردهای ماژور ۶ غالباً صدایی شیرین دارند، اما آکورد مینور ۶ ماهیتی متفاوت دارد. صدای آکورد سل مینور ۶ یا Gm6 شنونده را به یاد جاسوسبازیهای دوران جنگ سرد میاندازد. بد نیست بین این آکورد و ر ماژور تعویضهای پیاپی انجام دهید (اگر بیس آکورد ر ماژور را با فا دیز عوض کنید هم که چه بهتر!).
Bbadd9/#11
آکورد Bbadd9/#11 را میتوانید با نت می دست باز یا بدون آن امتحان کنید. بدون این نت، آکورد سی بمل اد۹ عادی را خواهیم داشت و میتوانیم از آن به جای هر نوع آکورد سی بمل ماژور استفاده کنیم. اما با اضافه کردن نت می دست باز وارد مد لیدین میشویم (سی بمل، دو، ر، می، فا، سل، لا) که صدای خاصتری دارد.
Dm9
این سادهترین آکورد فهرست ما است که شباهت بسیاری نیز به آکورد قبلی دارد. برای نواختن آکورد ر مینور ۹ یا Dm9 تنها به دو انگشت نیاز دارید. البته از نظر تئوریک بهتر است بگوییم این آکورد یک ر مینور ۹ با بیس لا (Dm9/A) است؛ زیرا بمترین نت آکورد، نت ریشه نیست.
Fmaj7#11
این آکورد هم ممکن است شما را به یاد الکس لایفسون بیندازد؛ اما سر و کله آن در سبکهای بسیاری پیدا میشود (متأسفانه یکی از آنها زمانی است که کسی بخواهد ادای سبک فلامنکو را دربیاورد). مانند آکورد سی بمل بالا، این آکورد هم درجه ۱۱ دیز دارد؛ پس در مد لیدین (فا، سل، لا، سی، دو، ر، می) صدای مناسبی خواهد داشت.
منبع: MusicRadar