در این مقاله به بررسی دو میکروفون SM57 و SM58 از کمپانی آمریکایی شور (Shure) میپردازیم. هر دو مدل از پراستفادهترین میکروفونهای جهان در اجرای زنده و استودیو هستند و دهههاست که بهعنوان یک عیار محک برای سنجش میکروفونهای دینامیک (dynamic) شناخته میشوند. در وصف محبوبیت SM57 یا SM58 میتوانیم بگوییم که اگر تا کنون به کنسرت رفته باشید یا صدای آواز یا گیتار را در آهنگهای مشهور شنیده باشید، به احتمال زیاد صدای حداقل یکی از این دو میکروفون را شنیدهاید.
با وجود محبوبیت بسیار بالا و عملکرد فوقالعاده این دو مدل، شاید بپرسید که کدامیک بیشتر مناسب نیاز شماست و کدام را باید خریداری کنید؟ تفاوتهای SM57 و SM58 چیست و چه چیزهایی آنها را از یکدیگر متمایز میکند؟
در این مقاله تلاش داریم به این سوالهای مهم پاسخ دهیم. به احتمال زیاد، شما در پایان این مطلب میتوانید از میان این دو میکروفون، گزینه مناسب برای خود را تشخیص دهید.
نکته: نویسنده هر دو میکروفون را در اختیار دارد و بهطور منظم از هر دو استفاده میکند. خواه در اجرای زنده یا ضبط گیتار، او همیشه به SM57 یا SM58 رجوع میکند. اما ممکن است شما بر اساس نیاز خود تنها به یکی از آنها نیاز داشته باشید. در این مقاله، به تفاوتهای ظریف بین این دو محصول میپردازیم تا پیش از خرید، اطلاعات لازم را در اختیار داشته باشید.
بیایید ابتدا نگاهی داشته باشیم به سرفصلهایی که در این مطلب به آنها میپردازیم:
- بررسی و مقایسه کوتاه SM58 و SM57
- شباهتها و تفاوتهای بین دو میکروفون
- تفاوت پاسخ فرکانسی دو میکروفون
- مقایسه الگوی قطبی آنها
- مقایسه عملکرد آنها در ضبط موسیقی و اجرای زنده
مقایسه SM57 و SM58 از نظر کاربرد
بهطور خلاصه میتوان گفت که SM58 بیشتر برای آواز طراحی شده است و چندین دهه است که گزینه استاندارد برای این کاربری به حساب میآید. از سوی دیگر، SM57 غالباً برای صداهایی با ترنزینت شدید از جمله اسنیر درام، کابینت امپلیفایر گیتار و سازهای بادی برنجی طراحی شده است. SM57 میکروفون استاندارد بازار برای ضبط صدای امپ گیتار محسوب میشود که قابلیت استفاده برای صدای انسان را نیز دارد.
اگرچه هر دو مدل میتوانند برای ضبط صدای هر منبعی مورد استفاده قرار گیرند، اما SM58 بیشتر مناسب اجرای زنده است تا ضبط. علت این امر، نوع الگوی قطبی و کپسول دینامیک با پاسخ فرکانسی ویژهای است که برای برداشت صدای آواز در اجرای زنده طراحی شده است.
SM58 برای ضبط آواز و حتی سازهایی با سطح فشار صوتی بالا نیز قابل استفاده است. اما بهترین گزینه برای ضبط آواز در استودیو نیست؛ مگر آنکه صدایی کمزرقوبرقتر مد نظر شما باشد (مترجم: در ضبط بسیاری از آهنگهای متالیکا، از SM58 برای صدای آواز جیمز هتفیلد استفاده شده است.)
وقتی شور SM57 را در جعبه ابزار خود دارید، بهتر است همیشه برای ضبط گیتار و سایر سازها به آن رجوع کنید. این مدل افسانهای، میکروفون مورد علاقه بسیاری از تولیدکنندهها برای ضبط اسنیر درام، امپلیفایر گیتار و سایر سازها یا منابع صوتی با سطح فشار یا ترنزینتهای شدید است. SM57 در ضبط این قبیل منابع صوتی آنقدر خوب عمل میکند که به احتمال زیاد هیچ استودیویی را پیدا نمیکنید که یک نمونه از این میکروفون را در اختیار نداشته باشد.
شور SM57 قابلیت ضبط آواز را هم دارد و توسط بسیاری از افراد برای صدابرداری آواز زنده مورد استفاده قرار گرفته است؛ اما به علت نوع الگوی قطبی، نحوه پاسخدهی به فرکانسهای پایین و قابلیت ضبط منابع صدا با سطح فشار بالا، برای ضبط منابعی چون امپ گیتار و سازهایی از این قبیل مناسبتر است.
خوشبختانه هر دو میکروفون قیمتی مقرونبهصرفه دارند و بسیاری از کاربران میتوانند آنها را در استودیوی خود داشته باشند.
بررسی کوتاه SHURE SM58
شور SM58 غالباً بهعنوان بهترین میکروفون دستی جهان برای آواز زنده شناخته میشود و میتوان آن را تقریباً در تمام سالنهای اجرای زنده مشاهده کرد.
هنرمندان اجرای زنده به علت دوام و مقاومت بسیار بالا به SM58 علاقه دارند و سخنرانان یا صاحبان سالنهای همایش میتوانند تا دهههای متمادی روی این میکروفون حساب کنند و نگران آسیب دیدن آن بر اثر استفاده مکرر و قرار گرفتن در معرض عوامل مخربی چون ضربه، رطوبت و عرق نباشند. اگر بخواهید شور SM58 را با ضربه خراب کنید، احتمالاً به دست خود آسیب خواهید زد، نه میکروفون!
مزایا
- میکروفون استاندارد اجرای زنده آواز
- تقویت دامنه فرکانسی ۲ الی ۷ کیلوهرتز برای خودنمایی بیشتر صدای خواننده
- دوام بسیار بالا
- دقت بالا در برداشت صداهای شدید بدون دیستورشن
- فیدبک کمتر در سطح گین بالا
- قیمت پایین نسبت به رقبا
- مقاومت بالا در برابر ضربه، تغییرات دمایی و رطوبت
- عدم نیاز به تکنیک خاص در استفاده از میکروفون
- کاهش (رول-آف) پاسخ فرکانسهای بم به منظور راحتی کار در هنگام نزدیک شدن به میکروفون
معایب
- صدای نهچندان شفاف و نسبتاً لو-فای در ضبط استودیویی
- احتمال برداشت شدید حروف انسدادی و صفیری در فاصله نزدیک به علت نازک بودن پتگیر (پاپ فیلتر)
بررسی کوتاه SHURE SM57
شور SM57 یکی از بهترین میکروفونها برای ضبط صدای گیتار و سایر سازها است. چه برای ضبط اورهد درامز یا ضبط جزئیات صدای اسنیر برنجی و چه جهت میکروفونگذاری نزدیک امپلیفایر لامپی با صدای بالا، این میکروفون مقرونبهصرفه بهخوبی از پس مأموریت خود برمیآید.
SM57 نیز بسیار بادوام و تقریباً فناناپذیر است و مهندسین صدای زنده، تولیدکنندگان موسیقی و هنرمندان مشغول در استودیوهای خانگی، برای ضبط صدای دقیق و باکیفیت، از این میکروفون بهره میبرند. (مترجم: به علت مقاومت در برابر نویز محیطی، تمام دوبلههای موجود در وبسایت گیتارایران با استفاده از شور SM57 ضبط میشوند.)
مزایا
- استاندارد بازار برای ضبط امپلیفایر، اسنیر درام، اورهد و صداهای شدید
- تقویت بازه فرکانسی ۲ الی ۶ کیلوهرتز
- دوام بالا
- صدای دقیق با جزئیات عالی در ضبط صداهای بلند
- مقاومت بالا در برابر فیدبک
- الگوی قطبی نسبتاً بسته در فواصل نزدیک
- امکان افزودن صدای اتاق با کمی فاصله گرفتن از میکروفون
- قیمت عالی نسبت به سایر رقبا
- مقاومت بالا در برابر ضربه و تغییرات دما و رطوبت
معایب
- صدای شدید حروف انسدادی و صفیری در هنگام ضبط آواز
- عدم پاسخدهی صحیح در فضای ضبط نامناسب مگر در میکروفونگذاری نزدیک
- صدای نسبتاً لو-فای در سطوح ولوم پایین
- اثر مجاورت (proximity effect) نسبتاً بالا در میکروفونگذاری نزدیک برای آواز
شباهتهای شور SM58 و SM57
در قیاس SM58 و SM57، باید ابتدا به شباهتهای آنها اشاره کنیم که بهصورت فهرستوار از قرار زیر هستند:
- هر دو میکروفون از نوع دینامیک هستند
- فرکانسهای پایین را کاهش میدهند (SM57 از دامنه حدوداً ۴۰ هرتز و SM58 از دامنه حدوداً ۵۰ هرتز)
- بر مبنای کارتریج Unidyne III طراحی شدهاند
- از الگوی قطبی کاردیوید به منظور کاهش نویزهای خارج از محور برخوردار هستند
- برای ضبط آواز و ساز و اجرای زنده مناسب هستند
- اتصال آنها از طریق کابل سهپین XLR است
- دارای شاسی کشیده به منظور افزایش پاسخ فرکانسهای پایین هستند
- هیچیک به برق فانتوم نیاز ندارند
تفاوتهای شور SM58 و SM57
تفاوتهای نسبتاً شاخصی بین SM58 و SM57 وجود دارد که خصوصاً در زمان ضبط و اجرای آواز، خود را نشان میدهند.
هر دو میکروفون بسیار انعطافپذیر هستند و میتوانند انرژی اجرای شما را بهخوبی ثبت کنند؛ اما SM58 بیشتر مناسب صدای خواننده است و SM57 الگوی قطبی بستهتر و محدودتری دارد که در فواصل نزدیک، منجر به ایجاد مشکلات ناشی از اثر مجاورت میشود. این نکته را در ادامه بیشتر شرح میدهیم.
تفاوت اصلی این دو مدل، طراحی آنهاست. الگوی قطبی SM57 بیشتر مناسب ضبط ساز و تکنیکهای میکروفونگذاری نزدیک است که در آنها نزدیک شدن میکروفون به منبع صدا، تأثیری بر کیفیت ضبط نمیگذارد. SM58 بیشتر مناسب وکال است؛ زیرا خواننده میتواند میکروفون را بدون اینکه صدای آن دچار اختلال شود، کاملاً به دهان خود نزدیک کند.
SM58 برای صدای زنده کاملاً مناسب است و هر کاربری، از مبتدی گرفته تا حرفهایهای مجرب، میتوانند از آن استفاده کنند. فیلتر توری گرد SM58 به شما اجازه میدهد که بدون نگرانی از تأثیرگذاری بر کیفیت صدا، تا حد ممکن به میکروفون نزدیک شوید. این میکروفون برای استفاده دستی طراحی شده است و شاکمانت تعبیهشده درون آن، نویزهای ناشی از استفاده دستی را کاهش میدهد؛ به همین خاطر است که خواننده میتواند SM58 را بهراحتی در دست گرفته و با آن آواز بخواند.
از سوی دیگر، شور SM57 برای استفاده بر روی پایه طراحی شده است. این میکروفون منبع صدای مورد نظر شما را دقیقاً همانطور که میشنوید و بدون رنگآمیزی ضبط میکند. SM57 توان ضبط صداهای بلند را بدون ایجاد دیستورشن دارد؛ چه منبع مورد نظر صدای خواننده باشد و چه امپلیفایر گیتار و ساکسوفون. این مدل برای میکروفونگذاری نزدیک سازها در اجرای زنده بسیار مناسب است و همچنین برای ضبط سازها در استودیو نیز به همان اندازه کاربرد دارد. اما طراحی این محصول بیشتر مناسب استفاده بر روی پایه است؛ زیرا در صورت حرکت میکروفون، نویزهای فرکانس پایین در سیگنال خروجی قابل تشخیص خواهند بود.
بهطور خلاصه، تفاوتهای این دو میکروفون از این قرار هستند:
- پاسخ فرکانسی SM57 معادل ۴۰ هرتز الی ۱۵ هزار هرتز و پاسخ فرکانسی SM58 معادل ۵۲ هرتز الی ۱۵ هزار هرتز است. به دلیل همین تفاوت جزئی، کاهش فرکانسهای پایین در SM58 مشهودتر است و خواننده میتواند میکروفون را به دهان خود نزدیکتر کنید. SM57 پاسخی نسبتاً قویتر در فرکانسهای پایین داشته و به همین خاطر برای ضبط سازها با حفظ وزن فرکانسهای پایین مناسبتر است؛ اما نمیتوان ادعا کرد که برای ضبط صدای انسان نیز انتخابی ایدهآل است.
- SM58 دارای بادگیر جداشونده و پتگیر داخلی است. SM57 یک پتگیر کوچک با بادگیری نازک در پشت پتگیر دارد. در صورت تمایل به استفاده از آن برای صدای انسان میتوانید بادگیری جداگانه برای آن تهیه کنید.
- SM58 کمی بزرگتر است و به همین دلیل، نگه داشتن آن در دست راحتتر است.
- هر دو مدل دارای شاکمانت هستند؛ اما SM58 شاکمانت بهتری دارد که به خنثیسازی نویزهای ناشی از حرکت میکروفون کمک میکند.
- SM58 در فاصلههای بیشتر از منبع صدا، پاسخ بهتری داشته و صدای اتاق را کمتر دریافت میکند.
- SM57 صدایی با وفاداری کمتر و خشنتر نسبت به SM58 دارد؛ خصوصاً در برداشت صدای انسان.
- SM57 با نزدیک شدن به منبع صدا فرکانسهای پایین را افزایش میدهد که علت آن هم فاصله کوتاهتر کپسول تا پتگیر است. از سوی دیگر، فرکانسهای بم در SM58 دچار کاهش شدیدتری میشوند و این میکروفون در برابر پدیده اثر مجاورت ایمنتر است.
- SM57 بیشتر برای ضبط صدا طراحی شده است تا آواز زنده.
- SM58 برای صدای انسان طراحی شده است، خواه کلام و خواه آواز.
- در ضبط با SM57، نویز ناشی از ادای حروف انسدادی، بارزتر از SM58 است که علت آن پتگیر کوچکتر این میکروفون است. این نویزها در شرایط اجرای زنده چندان آزاردهنده نیستند؛ اما در ضبط استودیویی بسیار مشهود خواهند بود. البته میتوان برای حل این مشکل، از یک پتگیر جداگانه در مقابل میکروفون استفاده کرد.
تفاوت پاسخ فرکانسی SM57 و SM58
همانطور که پیشتر اشاره شد، دامنه پاسخ فرکانسی SM57 از ۴۰ هرتز تا ۱۵ هزار هرتز و دامنه پاسخ فرکانسی SM58 از ۵۰ هرتز تا ۱۵ هزار هرتز است؛ اما دانستن این امر چه اهمیتی دارد؟
تفاوت پاسخ فرکانسی این دو میکروفون نشان میدهد که چرا یکی از آنها برای آواز و دیگری برای ضبط ساز مناسبتر است.
پاسخ فرکانسی SM58
همانطور که در تصویر مشاهده میکنید، SM58 افزایش مطلوبی در محدوده فرکانسی ۲ تا ۷ کیلوهرتز دارد و در فرکانسهای بالاتر از این محدوده، پاسخ میکروفون رفتهرفته کاهش مییابد. مزیت این امر آن است که بهمحض شروع به صحبت کردن یا آواز خواندن، فرکانسهای بالا در سیگنال خروجی خودنمایی میکنند. بدین ترتیب، صدای گوینده یا خواننده در قالب میکس بیشتر جلب توجه میکند؛ یعنی دقیقاً همان چیزی که به آن نیاز داریم. این افزایش فرکانسهای بالا باعث براقتر شدن صدا نیز میشود که یکی از دلایل علاقه خوانندهها به SM58 است.
کاهش (رول-آف) فرکانسهای پایین نیز یکی از مهمترین تفاوتهای این دو مدل به حساب میآید. اگر شما نیز مانند من لب بالای خود را در هنگام آواز خواندن به میکروفون تکیه میدهید، در هنگام استفاده از SM58، با تقویت ناخواسته فرکانسهای بم مواجه نخواهید شد. البته شدت این فرکانسها با نزدیک شدن به میکروفون افزایش مییابد؛ اما نه تا اندازهای که منجر به کدر شدن سیگنال خروجی گردد. سپس صدابردار میتواند با تغییر پارامترهای اکولایزر، فرکانسهای میانی تضعیفشده را تقویت کرده و صدا را یکدست کند.
پاسخ فرکانسی SM57
شور SM57، محدوده فرکانسی ۴۰ هرتز تا ۱۵ هزار هرتز را پوشش میدهد. این پاسخ فرکانسی به منظور برداشت مفیدترین فرکانسها طراحی شده است؛ زیرا فرکانسهای پایینتر از ۴۰ هرتز و بالاتر از ۱۵ هزار هرتز، در میکس چندان کارایی نداشته و گوش انسان نمیتواند در حضور سایر صداها، این قبیل فرکانسها را بهخوبی بشنود. اما اهمیت این موضوع در چیست؟
SM57 به اندازه SM58 حساس نیست؛ زیرا تقویت فرکانسهای بالا در دامنه ۳ الی ۶ کیلوهرتز اتفاق میافتد. این نوع پاسخ فرکانسی برای برداشت صدای امپلیفایر گیتار و بیس و همچنین سازهایی مانند اسنیر درام مفید است؛ زیرا باعث کاهش فرکانسهای شدید فوقانی میشود که میتوانند صدا را بیشازحد براق یا خشن کنند. البته کماکان Shure SM57 دقت نسبتاً بالایی در دامنه فرکانسی بالا به شما ارائه میکند؛ اما این امر بیشتر شامل دامنه بالای فرکانسهای میانی میشود که اغلب جزئیات صدا در آنجا قرار دارد.
به دلیل کاهش فرکانسهای بم از حدود ۴۰ هرتز، SM57 برای ضبط امپلیفایر و انواع درام ایدهآل است؛ زیرا به قدرت و خودنمایی فرکانسهای بم کمک میکند.
اما اگر از SM57 برای ضبط صدای خود استفاده کرده و بیشازحد به آن نزدیک شوید، به علت اثر مجاورت، نهتنها جزئیات صدا کاهش مییابد، بلکه صدا شفافیت خود را از دست میدهد. این میکروفون برای ضبط صدای انسان با کیفیتی لو-فای، خشن و طبیعی مناسب است؛ اما نمیتوان مانند SM58 یا Beta 58A به آن نزدیک شد.
یک مزیت SM57 نسبت به SM58 این است که صدای آن کمی براقتر است. مهندسین استودیویی و تولیدکنندگان موسیقی این میکروفون را برای گیتار و بیس بسیار مناسب میدانند؛ زیرا به فرکانسهای میانی فوقانی این سازها امکان میدهد که بهخوبی در میکس جلوه کنند. دامنه فرکانسهای میانی حاوی بیشتر جزئیات صدای گیتار و بیس است.
تا حدودی به همین دلیل است که SM57 بدل به استاندارد بازار برای ضبط صدای ساز شده است. این میکروفون تمام فرکانسهای دلخواه را برداشت کرده و بسیاری از فرکانسهای ناخواسته را کاهش میدهد تا کار میکس بهمراتب آسانتر شود.
الگوی قطبی دو میکروفون
هر دو میکروفون دارای الگوی قطبی کاردیوید (cardioid) هستند؛ اما SM57 در فاصله نزدیک، دامنه بستهتری داشته و در فواصل بیشتر، بخشی از جزئیات صدا را از دست میدهد.
کپسول SM57 تقریباً به توری فلزی چسبیده است؛ اما در SM58 فاصله بیشتری بین کپسول و بادگیر تعبیه شده است.
عملکرد SM57 در میکروفونگذاری نزدیک، از عمدهترین دلایل محبوبیت آن برای ضبط ساز است؛ زیرا صداهای ناخواسته خارج از محور را تقریباً بهطور کامل نادیده میگیرد و با نزدیک شدن به منبع، تنها بر روی منبع صدا تمرکز میکند
SM57 و SM58 در فواصل دورتر الگوی قطبی مشابهی دارند. بدین ترتیب، هر دو میکروفون در هنگام ضبط در اتاقهایی که پوشش آکوستیک مناسب نداشته باشند و از میکروفونگذاری دور استفاده شود، با مشکلاتی مواجه خواهند شد. با فاصله گرفتن از میکروفون، میزان دریافت صداهای محیطی افزایش مییابد که دلخواه بودن یا نبودن آن بسته به محیط ضبط شما خواهد داشت.
مجدداً این امر از دلایل برتری SM57 در میکروفونگذاری نزدیک است؛ اما همین شاخصه، در برداشت صدای آواز زنده، یک نقیصه به حساب میآید. زیرا برای جبران نویز محیطی، باید به میکروفون نزدیک شویم و در این حالت نیز اثر مجاورت، منجر به افزایش فرکانسهای پایین و کدر شدن صدا میگردد.
اما اگر صدایی لو-فای مانند آهنگ Breed از نیروانا یا Mr Brightside از the Killers مورد نظر شماست، حتماً از صدای SM57 در ضبط آواز راضی خواهید بود. تنها کافیست از یک پتگیر باکیفیت استفاده کنید.
کدام میکروفون برای اجرای زنده بهتر است؟
بنا بر تشابه نسبی پاسخ فرکانسی و الگوی قطبی که در بالا بحث شد، هر دو میکروفون برای اجرای زنده مناسب هستند؛ اما هر یک در برداشت منابع صدای مختلف، متفاوت عمل میکنند.
SM57
به علت افزایش فرکانسهای بالا و پاسخ بهتر در دامنه فرکانسهای پایین، این میکروفون برای برداشت صدای ساز مناسبتر بوده و وزن صدای فرکانسهای پایین را برای سازهایی مانند بیس، گیتار و درامز حفظ میکند. SM57 کمی از جزئیات فرکانسهای بالا میکاهد که موجب دشوار شدن میکس کردن آنها میگردد. از سوی دیگر، تقویت دامنه فوقانی فرکانسهای میانی در SM57، موجب جلوهگری بهتر این فرکانسها شده و صدای لو-فای این میکروفون باعث میشود ماهیت صدای ساز در اجرای زنده بهتر و سرزندهتر ثبت شود. در میکروفونگذاری نزدیک، بهسختی میتوان رقیبی جدی برای SM57 پیدا کرد.
بهطور کلی، SM57 برای برداشت صدای سازهای مختلف بهصورت زنده مناسبتر است.
البته این امر بدان معنا نیست که نمیتوان از SM57 برای اجرای زنده آواز استفاده کرد. التون جان برای اجرای زنده خود در استادیوم معروف داجرز لس آنجلس در سال ۱۹۷۵، از این میکروفون استفاده کرد. تمامی رؤسای جمهور ایالات متحده نیز در سخنرانیهای خود از SM57 استفاده کردهاند. اگر در زمان اجرای زنده فقط همین میکروفون را در اختیار دارید، با خیال آسوده میتوانید از آن استفاده کنید. اما احتمالاً صدا و حس اجرا با SM58 را بیشتر خواهید پسندید؛ زیرا در زمان نزدیک شدن به میکروفون، مشکلات کمتری پدید میآید.
SM57 همواره بهعنوان بهترین میکروفون برای ضبط امپلیفایر گیتار و اسنیر درام شناخته میشود. بهندرت میتوان کسی را پیدا کرد که برای ضبط درام ست یا امپ از SM58 استفاده کند.
SM58
برای ضبط آواز در قالب گروه، سخنرانی یا ضبط جلسات اجرای زنده بهتر است صدایی شفاف با کیفیت و جزئیات عالی در اختیار داشته باشیم و در این زمینه، SM58 بدون شک برنده خواهد بود.
الگوی قطبی بازتر و کاهش بیشتر فرکانسهای پایین نسبت به SM57، به شما اجازه میدهد تا بدون هیچ مشکلی به میکروفون نزدیک شوید. Shure SM58 فرکانسهای بالا را افزایش میدهد و کمک میکند صدایی شفاف اما طبیعی دریافت کنیم. حروف انسدادی و صفیری به لطف پتگیر این میکروفون، بدون مشکل ضبط شده و فقدان اثر مجاورت منجر به حفظ جزئیات صدا میشود. به همین دلایل، استفاده از SM58 بسیار ساده و بیدردسر است.
پس بهطور خلاصه میتوان گفت:
SM57: صدایی سرزنده و لو-فای با تقویت فرکانسهای بالا و فرکانسهای پایین به منظور دریافت صدایی حجیم اما دقیق و پرجزئیات
SM58: میکروفونی برای آواز با صدایی پرجزئیات و فرکانسهای بم کمتر برای مقابله با اثر مجاورت
کدام میکروفون برای ضبط مناسبتر است؟
هر دو مدل برای ضبط استودیویی کاربرد دارند؛ اما ضبط آواز با SM58 چندان ایدهآل نیست و پاسخ فرکانسی محدودتر آن باعث میشود که صدای ضبطشده در استودیو، کمی کسلکننده باشد. البته ضبط جلسات اجرای زنده و تمرین، داستان دیگری دارد.
SM58
وقتی پاسخ فرکانسی گستردهتری در اختیار داشته باشید (مثلاً مانند میکروفونهای کاندنسر با پاسخ فرکانسی ۲۰ هرتز تا ۲۰ کیلوهرتز)، تمامی جزئیات ممکن را با دقت فوقالعاده بالا ثبت خواهید کرد. به همین خاطر در استودیوها از میکروفونهای کاندنسر برای ضبط آواز استفاده میشود.
از آنجا که SM58 پاسخ فرکانسی نسبتاً محدودی دارد، صدا را با کیفیت لازم ضبط میکند؛ اما بدون جزئیات بیشازحد. این امر ممکن است باعث کمزرقوبرق شدن سیگنال شود؛ اما از سوی دیگر باعث کاهش فرکانسهای ناخواسته نیز میگردد. در ضبط اجرای زنده و گروهی، این امر ایدهآل است؛ زیرا فرکانسهای نشتکرده از سازهای دیگر را کاهش داده و بهتر صدای وکال را دریافت میکند. همانطور که میدانیم، اجرای زنده و اجرا در استودیو، شرایط کاملاً متفاوتی دارند.
الگوی قطبی SM58 در فاصله زیاد نیز کماکان بسته است، اما پاسخ فرکانسی نسبتاً محدود آن در فرکانسهای بم باعث میشود برای ضبط ساز چندان مناسب نباشد؛ زیرا وزن صدای ساز را کاهش میدهد. البته از بین بردن این مشکلات هم راهکارهایی دارد؛ اما در کل بهتر است برای ضبط ساز از SM57 استفاده کنیم.
SM57
همانطور که گفته شد، صدای SM57 در هنگام نزدیک شدن خواننده به میکروفون دستخوش تغییرات عمیق میشود. اما اگر بیشازحد به آن نزدیک نشوید، صدایی زیبا و خشن با کیفیت لو-فای دریافت خواهید کرد که بسیار سرزنده است. برندن فلاورز (Brandon Flowers)، آلبوم Hot Fuss از گروه The Killers را با این میکروفون ضبط کرد و میتوان از این آلبوم بهعنوان نمونهای برای صدادهی SM57 یاد کرد.
شور SM57 به لطف الگوی قطبی خود، تقریباً تمام صداهای خارج از محور را پس میزند و همواره صدایی با کیفیت استودیویی ارائه میکند. مقاومت در برابر ۱۹۰ دسیبل سطح فشار صوتی یعنی توان ضبط کردن صداهایی بلندتر از لحظه پرتاب فضاپیماهای ناسا. بلندترین صدای امپلیفایر، بنفشترین جیغ و سنگینترین صدای اسنیر درام هم مشکلی برای SM57 ایجاد نمیکنند.
همچنین پاسخ گسترده این میکروفون در دامنه فرکانسهای پایین برای ضبط ایدهآل است؛ زیرا عمق و وزن صدای ساز را حفظ میکند و به ضبط صدایی حجیم منجر میشود.
پس بهطور خلاصه میتوان گفت:
SM57: صدایی سرزندهتر با کیفیت لو-فای و جزئیات بیشتر در دامنه فرکانسهای پایین برای سازها
SM58: صدای سرزنده، بدون اثر مجاورت ولی فاقد جزئیات لازم برای صدای ساز
کدام میکروفون در کل بهتر است؟
هر یک از این میکروفونها به دلیلی تبدیل به استاندارد بازار شدهاند. هیچکدام بهطور کلی بر دیگری برتری ندارند؛ اما هر یک برای شرایط متفاوتی مناسبتر است.
بهطور خلاصه بهتر است برای آواز زنده از SM58 و برای ضبط یا صدابرداری زنده سازها از SM57 استفاده کنید.
اگر میخواهید صدای امپ گیتار یا اسنیر و اورهد درامز را ضبط کنید، SM57 را انتخاب کنید. با استفاده از یک پتگیر میتوانید آواز را هم با این میکروفون ضبط کنید. در صورت نیاز، SM57 میتواند یک ابزار همهفنحریف باشد.
برای سخنرانی یا آواز زنده، SM58 را انتخاب کنید. این میکروفون بهطور کلی، صدای آواز را شفافتر ضبط میکند. SM58 از نظر عموم بدل به استانداردی برای آواز زنده شده و شاید تنها رقیب آن، Shure Beta 58A باشد. همچنین میتوانید برای ضبط آواز در جلسات تمرین یا اجرای زنده نیز از این میکروفون استفاده کرده و یا برای ضبط گیتار یا صدای اتاق در دموهای خود از آن کمک بگیرید.
اگر توان خرید هر دو میکروفون را دارید (یکی برای گیتار یا درامز و دیگری برای آواز)، هرگز به میکروفون دیگری برای ضبط و اجرای زنده نیاز نخواهید داشت. این دو مدل، در کنار Shure SM7B، استانداردهای طلایی بازار به شمار میروند.
جمعبندی
همیشه توصیه میکنم میکروفونهای متنوعی را امتحان کنید تا بتوانید بهترین صدا برای کاربرد خود را بیابید. اما اگر قصد راهاندازی استودیوی شخصی با بودجه محدود را دارید یا خواننده یک گروه موسیقی هستید، SM58 و SM57 گزینههایی عالی برای شما خواهند بود. برای مهندسین استودیویی و اجرای زنده و گروههای موسیقی، SM57 یک گزینه ضروری برای ضبط گیتار و درامز به حساب میآید. SM58 بیشتر مناسب آواز در اجرای زنده است.
هر دو میکروفون از ضروریات استودیو به حساب میآیند؛ اما اگر مجبور به انتخاب یکی از این دو هستید، همیشه به یاد داشته باشید:
SM57: ضبط و اجرای زنده ساز + ضبط آواز در شرایط کنترلشده و با استفاده از بادگیر
SM58: اجرای زنده آواز + ضبط دمو در استودیو
هرگز از خرید هیچیک از این دو میکروفون پشیمان نمیشوید؛ زیرا دوامی مثالزدنی دارند و تقریباً هرگز دچار مشکل نمیشوند. کافیست گزینه مناسب استفاده خود را شناسایی کنید و با خرید آن، شاهد ارتقای کیفیت صدای اجرای زنده یا ضبط استودیویی خود باشید.
منبع: PMT Online
نویسنده: Lee Glynn
مترجم: کیان ایرجی