فرض کنید تنها یک اسنیر درام (snare drum) دارید، آن را فقط به یک روش کوک میکنید و تنها یک جفت چوب (stick) دارید. چند نوع صدای مختلف میتوانید از این ترکیب دریافت کنید؟ احتمالاً بیش از آنچه فکر میکنید!
طبل اسنیر یک ساز بسیار حساس است و امکانات بسیار گستردهای را پیش روی نوازنده میگذارد. برای شروع، موارد زیر را با هم مرور میکنیم.
۱. ضربه ساده به مرکز پوست
صدا را خفه نکنید؛ بلکه با گریپی محکم که به چوب اجازه برگشت میدهد، یک ضربه درست به مرکز پوست وارد کنید. این کار صدای طبل را باز میکند.
۲. ضربه به گوشه پوست با کنترل لهجه و دینامیک
ضربههای آرامتر به کنارههای پوست، صدایی آرامتر و با لحنی لاغرتر ایجاد میکنند.
۳. ریمشات خشک
این نوع ضربه برای ریتمهای پُرقدرت و ایجاد تغییرات جنس صدا در ریتمها و آکسانهاست. بهنحوی با نوک چوب به پوست اسنیر ضربه بزنید که در آن واحد شَفت یا میله چوب نیز با حلقه نگهدارنده پوست برخورد کند.
۴. اُورتُن ریمشات
برای دریافت ریمشات زنگداری که مناسب ریتمهای نیو اورلینز باشد، از تکنیکی مشابه نمونه سوم استفاده کنید؛ با این تفاوت که نوک چوب به جایی نزدیک به لبههای پوست ضربه بزند.
۵. ریم-کلیک
ریم-کلیک (یا کراس-استیک) برای نوازندگی آرام که به ریتم بکبیت یا کلاوه نیاز دارد، مناسب است. چوب را برعکس به دست بگیرید، آن را با انگشتان شست و اشاره نگه دارید و سایر انگشتان را بر روی پوست قرار دهید. نوک چوب و کناره کف دست شما باید بر روی پوست بالای طبل قرار بگیرند. چوب را طوری بالا ببرید که سر آن (که بر روی پوست قرار گرفته است) نقش محور یا لولای حرکت را داشته باشد و سپس آن را پایین آورده و ضربهای مناسب به حلقه نگهدارنده پوست وارد کنید.
۶. ریم-کلیک فلَم
این تکنیک نسخهای تغییریافته از ریم-کلیک است که صدایی شبیه به صدای دست زدن در ماشینهای درام الکترونیکی دارد.
بلافاصله پس از آنکه مانند تکنیک ریم-کلیک، با بدنه چوب به حلقه نگهدارنده پوست ضربه وارد کردید، با چوب دیگر ضربهای به بدنه چوب وارد کنید. این کار صدایی شبیه به تکنیک فلم ایجاد میکند که ترکیبی از صدای چوب و فلز است.
۷. درای دِد استروک (Dry Dead Stroke)
برای مهار کردن اورتُنهای اسنیر، انگشت اشاره خود را بالای چوب قرار داده و پس از ضربه زدن، به طبل فشار وارد کنید. این کار از جهش چوب جلوگیری کرده و صدای خشکتری ایجاد میکند.
۸. ضربه زاویهدار یا های اَنگِل (High Angle)
میتوانید با ایجاد زاویه تند بین چوب و پوست اسنیر، الگوهای ریتمیک سریع و پویا را با صدای کم بنوازید. اگرچه این تکنیک با گریپ سنتی راحتتر است، اما امکان اجرای آن با گریپ یکسان (matched grip) نیز وجود دارد.
منبع: DRUM Magazine
نویسنده: Wally Schnalle
مترجم: کیان ایرجی