میکس هیپ هاپ: هر آنچه برای شروع کار باید بدانید

میکس هیپ هاپ

میکس کردن موسیقی هیپ‌ هاپ ممکن است از ساختن آن سخت‌تر باشد. هنگامی که در تولید موسیقی ایده‌ای به شما الهام می‌شود، ممکن است در عرض چند ساعت به یک آهنگ تمام‌شده برسید؛ اما میکس صحیح آن می‌تواند بسیار دشوارتر باشد.

اگر همیشه شوقی که از اتمام کار آهنگ به دست آورده‌اید در مرحله میکس سرکوب می‌شود، حتماً این مقاله را مطالعه کنید. در ادامه به ۹ گام اساسی برای میکس کردن هیپ هاپ اشاره می‌کنیم.

۱. با تنظیم خوب، میکس را ساده‌تر کنید

تنظیم عبارت است از چگونگی قراردهی سازهای مختلف و صدادهی آنها در آهنگ. انجام صحیح این کار، مراحل میکس را آسان‌تر خواهد کرد.

بسیاری از مشکلات مرسوم مانند میکس لاغر یا خشن می‌توانند به‌آسانی با اتخاذ تصمیم‌های بهتر در مرحله تنظیم حل شوند.

شما می‌توانید با بهره‌گیری از تحلیلگر طیف فرکانسی (spectrum analyzer)، جلوی برخی از اشتباهات را بگیرید.

پلاگین تحلیلگر را بر روی کانال خروجی مستر قرار داده و به‌صورت بصری ببینید که کدام‌یک از بخش‌های طیف شنیداری نیاز به ویرایش بیشتر دارد.

شاید آهنگ شما در فرکانس‌های بم میانی (low mid-range) دچار ضعف باشد یا فرکانس‌های بالای بیش‌ازحدی داشته باشد. استفاده از سمپل‌هایی که هیجان تنظیم شما و تراکم هارمونیک آن را افزایش می‌دهند، راه مناسبی برای رفع این مشکل است.

اگر از هیچ راه دیگری به نتیجه نرسیدید، از حذف کردن ترک‌ها یا صداهایی که کمکی به آهنگ نمی‌کنند واهمه نداشته باشید. در میکس هیپ هاپ گاهی کمترین زحمت بیشترین نتیجه را خواهد داشت.

۲. گین ترک‌ها را برای داشتن سقف صوتی بیشتر تنظیم کنید

افزودن ترک‌های زیاد به پروژه می‌تواند ولوم ترک مستر را بیش‌ازحد بالا ببرد.

این مشکل به‌خصوص وقتی رخ می‌دهد که با سمپل‌های نرمالایزشده موجود در بازار کار می‌کنید.

راه‌حل این مشکل، تعیین صحیح میزان گین است. سعی کنید صدا در حدود ۱۸dBFS- و یا ۱۰dB- بر روی فیدر باشد. بدین ترتیب سیگنال‌های شما با سقفی سالم وارد خروجی مستر می‌شوند.

هنگامی که کار تعیین گین به پایان رسید، می‌توانید لِوِل‌ها را تعیین کنید.

در هنگام تعیین ولوم‌ها به تنظیم خود فکر کنید و پن‌های مختلف را آزمایش کنید. دوست دارید کدام المان‌ها بارزتر باشند؟ کدام صداها در پس‌زمینه باشند؟ پهنا یا باریکی هر المان چقدر باشد؟

معمولاً بارزترین المان‌ها در هیپ هاپ عبارتند از وُکال، کیک، اسنیر و باس. سعی کنید باقی عناصر را در میکس بر مبنای این المان‌های اساسی جاگیر کنید.

۳. با استفاده از تنظیمات خودکار به میکس حرکت دهید

تنظیمات خودکار (automation) ابزاری است که اغلب از آن‌ غفلت می‌شود. این ابزار می‌تواند به میکس شما زندگی ببخشد و شما می‌توانید با استفاده از آن تقریباً هر مؤلفه پروژه خود را به‌صورت خودکار تغییر دهید.

تغییرات ولوم خود را خودکار کنید و ولوم بعضی از سازها را کاهش دهید و به ولوم سایرین بیفزایید. جهت‌گیری صداها در کانال‌های چپ و راست را نیز به‌صورت خودکار تغییر دهید.

در هنگام میکس با تنظیمات خودکار، به تنظیم خود فکر کنید. شاید بخواهید سینت‌ها در قسمت وِرس ساکت‌تر باشند و رفته‌رفته بلندتر شوند و در قسمت کورس (chorus) نقش اصلی را ایفا کنند.

همچنین می‌توانید پارامترهای پلاگین‌های خود را نیز به‌صورت خودکار تغییر دهید. تغییرات خودکار ریورب و دیلِی (delay)، می‌تواند وکال شما را به‌یادماندنی‌تر کند.

۴. برای تأثیرگذاری بیشتر، وکال را برجسته‌تر کنید

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، اگر آهنگ شما دارای وکال است، احتمالاً می‌خواهید وکالی قوی و بارز در میکس داشته باشید. در میکس هیپ هاپ، وکال مهم‌ترین المان است.

قدرت واقعی وکال هیپ هاپ در دامنه میانی و بالای میانی قرار دارد (از دو هزار تا هفت هزار هرتز). مراقب سایر سازهایی که ممکن است در این دامنه با صدای خواننده تلاقی کنند باشید.

با استفاده از اکولایزر کاهشی بر روی سازهای بَراق‌تر، این دامنه را برای صدای خواننده باز کنید.

صدای انسان دینامیک بالایی دارد؛ پس استفاده صحیح از کمپرسور بسیار مهم است. با استفاده از کمپرسور، دینامیک وکال را کاهش دهید تا بهتر در میکس جای بگیرد.

۵. برای باس فضای کافی ایجاد کنید

به بم‌ترین سازهای یک آهنگ هیپ هاپ یعنی کیک و باس فکر کنید. انتخاب یک المان برای اشغال این فضا، میکس شما را قوی‌تر خواهد کرد.

اولین دامنه فرکانسی که باید به آن فکر کنید، دامنه ساب است (حدود ۳۰ هرتز تا ۶۰ هرتز). برای اشغال این دامنه، باید صدایی را انتخاب کنید که بیشترین اثرگذاری را دارد. معمولاً بهترین گزینه، سمپل‌های ۸۰۸ هستند.

اگر کیک شما با سمپل ۸۰۸ همزمانی دارد، با استفاده از اکولایزر، پایین‌ترین فرکانس‌های آن را حذف کنید. بگذارید صدای کیک در محدوده باس باقی بماند؛ اما با توجه به فرکانس‌های بالای میانی (upper mids) آن، اجازه دهید که در میکس خودنمایی کند.

یک شگرد مرسوم در بین تهیه‌کنندگان این است که در زمان نوشتن نت‌های ۸۰۸، صدای آن را چند اکتاو بالاتر ببرند تا از همخوانی صدای ۸۰۸ و کیک اطمینان حاصل کنند. با استفاده از این شگرد، پس از پایان نت‌نویسی ۸۰۸، می‌توانید صدای آن را به محدوده ساب برگردانید.

اگر صدای کیک شما محدوده ساب را اشغال می‌کند، اجازه دهید که صدای باس بالاتر از کیک و در محدوده پایین میانی (low mids) قرار بگیرد.

کوک کردن کیک با نت ریشه گام آهنگ، قدرت بیشتری به باس خواهد داد. باس قدرتمند شالوده‌ای برای سایر سازهای آهنگ است.

۶. از رنگ‌آمیزی موازی استفاده کنید

شنونده‌های شما از دستگاه‌های مختلفی برای گوش دادن به آهنگ استفاده می‌کنند. دستگاه‌هایی مانند تلفن همراه و لپ‌تاپ، قابلیت پخش درست فرکانس‌های بم را ندارند؛ اما شما می‌توانید کاری کنید که صداهای بم موسیقی شما بر روی این دستگاه‌ها نیز قابل شنیدن باشند.

بهترین راهِ این کار، استفاده از رنگ‌آمیزی به‌صورت موازی (parallel saturation) برای سازهای بم است. رنگ‌آمیزی از تخریب هارمونیک دلپذیر برای بروز بیشتر فرکانس‌های میانی و هارمونیک‌ها استفاده می‌کند.

اسپیکرهای کوچکتر می‌توانند این نت‌های هارمونیک را پخش کنند و این امر کمک می‌کند که صدای باس شما قابل شنیدن باشد. استفاده از این ابزار به‌صورت موازی به شما اجازه می‌دهد که کنترل دقیق‌تری بر روی آن داشته باشید و از خشن شدن صدای میکس جلوگیری کنید.

صدای باس خود را به یک خروجی انشعابی بفرستید و یک پلاگین رنگ‌آمیزی را بر روی آن قرار دهید. سپس میزان ترکیب سیگنال رنگ‌آمیزی‌شده با سیگنال اصلی را تعیین کنید تا به بهترین تناسب در آهنگ دست یابید.

۷. از افکت‌ها برای ایجاد بافت استفاده کنید

میکس هیپ هاپ از میکس سایر سبک‌های موسیقی جدا نیست. در هیپ هاپ هم افکت‌هایی مانند ریورب، دیلی و ماژولیشن، بخشی اساسی از تنظیم و میکس آهنگ هستند و به آن زندگی می‌بخشند.

اکولایزر و کمپرسور از ستون‌های میکس هستند، اما افکت‌های خلاقانه نیز اهمیت دارند.

ریورب و دیلی به ایجاد فضا کمک می‌کنند. این فضا اتمسفری ویژه به آهنگ شما می‌دهد و حس عمق را در موسیقی افزایش داده و باعث خودنمایی بیشتر المان‌های غالب می‌شود.

ماژولیشن به صدا شخصیت و حرکت اضافه می‌کند. افکت‌های مناسب به سمپل‌های کسل‌کننده حیات می‌بخشند. استفاده خلاقانه از افکت‌ها هیچ محدودیتی ندارد.

۸. برای پرداخت نهایی، آهنگ خود را مستر کنید

حتی اگر تمام گام‌های بالا را نیز پیموده باشید، باز هم ممکن است آهنگ شما در بهترین حالت ممکن نباشد. دلیل این مسئله فقدان مسترینگ است. مسترینگ قدم آخر در تولید موسیقی است که صدای آهنگ شما را برای پخش آماده می‌کند.

در این مرحله با ایجاد تغییرات کوچک مورد نیاز، موسیقی شما برای پخش در پلتفرم‌های مختلف آماده می‌شود. مسترینگ، ولوم آهنگ را به حد استاندارد رسانده و باعث می‌شود تعادل صدایی بهتری در سیستم‌های پخش مختلف داشته باشد. برای پخش دیجیتال موسیقی، طی کردن این مرحله ضروری است.

میکس کنید و میکس کنید

اگر این مقاله را تا به اینجا خوانده باشید، درک درستی از نقطه شروع یک میکس موفق دارید.

حال که ایده‌هایی برای میکس هیپ هاپ دارید وقت آن رسیده که به نرم‌افزار آهنگسازی خود رفته و آهنگ خود را نهایی کنید.

4 thoughts on “میکس هیپ هاپ: هر آنچه برای شروع کار باید بدانید

  1. محمد آرمان سیدی میگوید:

    ببخشید منظورتون از رنگ آمیزی چیه؟ چه پلاگین هایی هستند من تو گوگل زدم چیزی عایدم نشد

  2. سید وحید میگوید:

    عزیز سلام خسته نباشید من گیتار الکتریک میزنم البته خیلی حرفه ای نیستم ولی عاشق کار آهنگسازی هستم میشه راهنمایم کنین و بگین که برای قدم اول به چه چیزی و چه نرم افزاری نیاز دارم و اینکه میدی کیبورد برای شروع حتما لازم هست؟
    ممنون از شما و تیم خوب گیتار ایران🙏🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *