راهنمای خرید گیتار کلاسیک (بخش چهارم)

در چهارمین قسمت از راهنمای خرید گیتار کلاسیک، به اندازه‌های متداول، عوامل تأثیرگذار بر قیمت و بازه‌‌های قیمت گیتار آکوستیک می‌پردازیم. برای مطالعه قسمت قبلی، روی این لینک کلیک کنید.

اندازه گیتار کلاسیک

انتخاب اندازه گیتار کلاسیک ممکن است به نظر ساده بیاید؛ ولی این انتخاب نیازمند اندکی تأمل است. اگر شما یک فرد بزرگسال با قد و اندازه متوسط یا بزرگ‌تر از متوسط هستید، احتمالاً گیتار سایز کامل (فول-سایز) مناسب‌ترین گزینه برای شماست. بدنه گیتار کلاسیک در قیاس با گیتار آکوستیک، چندان بزرگ نیست و نگه داشتن آن احتمالاً برای اکثر افراد راحت خواهد بود؛ ولی به هر حال وجود اندازه‌های مختلف گیتار بی‌علت نیست.

اگر شما یک فرد بزرگسال و کوچک‌جثه هستید یا گیتار را برای یک هنرجوی کم‌سن یا کوچک‌جثه خریداری می‌کنید، به احتمال زیاد گیتارهای کوچکتر گزینه‌های مناسب‌تری خواهند بود. به‌جز سایز کامل، سایزهای متداول گیتار به شرح زیر هستند:

  • اندازه یک چهارم: این گیتارها برای کودکان طراحی شده‌اند و برای هنرآموزان زیر ۵ سال (بسته به جثه کودک) مناسب هستند.

  • اندازه یک دوم: این گیتارها برای هنرآموزان خردسال طراحی شده‌اند و مناسب کودکان زیر ۸ سال هستند (بسته به جثه کودک). این مدل‌ها به هیچ وجه مناسب هنرآموزان بزرگسال نبوده و گرفتن پرده‌ها بر روی این گیتارها برای بزرگسالان دشوار است.

  • اندازه سه چهارم: این گیتارها معمولاً برای کودکان زیر ۱۲ سال و بزرگسالان کوچک‌جثه مناسب هستند. برخی از هنرجویان بزرگسال برای پرده‌گیری بر روی گیتار سایز بزرگ با مشکل مواجه می‌شوند و به همین دلیل گیتار سه چهارم را انتخاب می‌کنند.
  • به یاد داشته باشید که آموختن نوازندگی گیتار کمی دشوار است و همیشه موانعی بر سر راه شما وجود دارد. حتی اگر گرفتن پرده‌ها در ابتدا به نظر شما کمی سخت می‌آید و برای رسیدن به پرده‌های پایین‌تر دچار مشکل هستید، در نهایت انگشتان شما قدرت و انعطاف بیشتری پیدا کرده و خواهید توانست این پرده‌ها را بر روی گیتار سایز بزرگ بگیرید. دشواری رساندن انگشت به پرده‌های پایین‌تر دسته گیتار، ممکن است به دلیل نگه داشتن نامناسب گیتار در دست هم ایجاد شود. پس به‌محض مواجهه با دشواری در نواختن گیتار، این فرض را برای خود ایجاد نکنید که گیتارتان برای شما بیش‌ازحد بزرگ است و باید به دنبال خرید گیتاری کوچکتر بروید.

    انتخاب اندازه گیتار برای کسی که تابه‌حال گیتار به دست نگرفته، ممکن است کمی دشوار باشد. با مراجعه به یک فروشگاه ادوات موسیقی و به دست گرفتن گیتارهای اندازه سه چهارم، هفت هشتم و …، می‌توانید به‌درستی حس کنید که کدام اندازه گیتار مناسب بدن شماست و در آغوش شما راحت‌تر جای می‌گیرد. با این آزمایش می‌توانید به‌جای انتخاب بر پایه حدس و گمان، با یقین درباره اندازه گیتار خود تصمیم بگیرید.

    قیمت گیتار کلاسیک

    اغراق نیست اگر بگوییم که تفاوت قیمت گیتارهای ارزان و گران‌، فوق‌العاده زیاد است. در بازار می‌توانید گیتارهای مبتدی زیادی را در بازه ۱۰۰ الی ۲۰۰ دلار پیدا کنید، ولی گیتارهای حرفه‌ای با ساخت ماهرانه و چوب‌های گران‌قیمت ممکن است قیمتی در حدود چندین هزار دلار داشته باشند.

    چند مؤلفه در تعیین قیمت گیتار مؤثر هستند:

    – چوب: چوب‌های استفاده‌شده در ساخت گیتار، تأثیر بسزایی بر روی قیمت تمام‌شده آن خواهند داشت. به‌عنوان مثال اگر فینگربورد یک گیتار از چوب رُزوود برزیلی ساخته شده باشد، احتمالاً قیمت نهایی آن بالاتر از سازی است که فینگربورد آن از چوب رزوود هندی ساخته شده است. اما اینکه چوب استفاده‌شده در فینگربورد چقدر بر روی صدای گیتار تأثیر می‌گذارد، از آن مسائلی است که در جامعه گیتاریست‌ها همواره محل مجادله و بحث بوده است.

    از چوب تنها در ساخت گیتار استفاده نمی‌شود و مسائل تجاری مختلفی بر روی قیمت چوب تأثیر می‌گذارند. به‌طور مثال استفاده از چوب ماهون در ساخت گیتار کلاسیک رواج زیادی دارد، اما به دلیل کاربرد این چوب در سایر صنایع، قیمت آن همواره بالا بوده است.

    – دست‌ساز یا کارخانه‌ای بودن ساز: نکته دیگری که بر روی قیمت تمام‌شده گیتار تأثیر می‌گذارد، دست‌ساز بودن یا کارخانه‌ای بودن آن است. اگر مایل به خرید یک گیتار دست‌ساز هستید، باید آمادگی پرداخت بهای بیشتر برای ساز را هم داشته باشید. اغلب گیتارهای مبتدی در کارخانه‌ها ساخته می‌شوند. این بدان معنا نیست که کیفیت این گیتارها پایین است؛ بلکه صرفاً به این معناست که این گیتارها توسط دست یک استادکار ساخته نشده‌اند. بیشتر مبتدی‌ها آموختن گیتار را با گیتارهای کارخانه‌ای و تولید انبوه شروع می‌کنند.

    – سخت‌افزار: یکی دیگر از فاکتورهای اثرگذار بر قیمت گیتار آکوستیک، سخت‌افزار آن است. سخت‌افزار ساز شامل گوشی‌های کوک و نات (خرک) می‌شود. این اجزای گیتار را می‌توان از جنس‌هایی چون پلاستیک، استخوان و فلز تهیه کرد. هرچه جنس این اجزا مقاوم‌تر و باکیفیت‌تر باشد، قیمت تمام‌شده ساز هم بالاتر خواهد بود. البته روشن است که مقاومت و عمر گیتار نیز بالاتر خواهد بود.

    – برند: یکی از مهمترین مؤلفه‌های تعیین‌کننده قیمت گیتار، برند آن است. بعداً درباره برندهای مختلف گیتار بیشتر توضیح خواهیم داد. مبانی بازاریابی ایجاب می‌کند که نام سازنده گیتار بر روی قیمت تمام‌شده ساز تأثیر بگذارد. برندی که به ساخت گیتارهای باکیفیت مشهور است، احتمالاً نسبت به یک شرکت ناشناخته، قیمت بالاتری بر روی سازهای خود می‌گذارد. ضمن اینکه برخی از برندها به ساخت گیتارهای مبتدی و برخی دیگر به ساخت گیتارهای حرفه‌ای شهرت دارند.

    راهنمایی ویژه: یکی از مسائلی که قیمت گیتار را افزایش می‌دهد این است که مدل مورد نظر، یک مدل تولید محدود و یا مخصوص یک نوازنده مشهور باشد. تولیدکنندگان گیتار شدیداً به این مسئله علاقه دارند. آنها غالباً یکی از محصولات خود را توسط یک نوازنده مشهور تبلیغ می‌کنند و یا مدلی که تولید آن در گذشته متوقف شده بوده را مجدداً در خط تولید قرار می‌دهند. برخی از این گیتارها بسیار خوب‌ هستند، اما شما برای کلماتی مانند «تولید محدود» و یا «مدل اختصاصی فلان نوازنده»، بهای سنگینی پرداخت خواهید کرد که الزاماً به کیفیت ساز کمکی نمی‌کند. بهتر است مبتدی‌ها از این گیتارها دوری کنند.

    بازه‌های قیمت گیتار

    پیش‌تر درباره عوامل تأثیرگذار بر قیمت گیتار صحبت کردیم؛ اما در هنگام خرید یک گیتار در یک بازه قیمتی مشخص، باید انتظار چه چیزهایی را داشته باشید؟ چقدر باید هزینه کنید تا یک گیتار مبتدی قابل قبول و یا حتی گیتاری را تهیه کنید که بتوانید پس از پیشرفت به سطح متوسط نیز روی آن حساب کنید؟ اگر مطمئن هستید که از نواختن گیتار دلسرد نمی‌شوید، بیشتر هزینه کردن و تهیه یک گیتار باکیفیت‌تر هیچ اشکالی ندارد. گیتارهای گران‌قیمت به شرط نگهداری درست، ارزش خود را از دست نمی‌دهند و خرید این گیتارها ریسک چندان بزرگی به‌حساب نمی‌آید.

    زیر صد دلار

    اگر بودجه شما کمتر از ۱۰۰ دلار است، گیتارهایی که می‌توانید در این محدوده قیمت تهیه کنید، بسیار ساده و معمولاً غیر قابل اتکا هستند و احتمالاً در بلندمدت، پاسخگوی نیازهای شما نخواهند بود. گیتارهای وارداتی در این بازه قیمت بسیارند، ولی با نگاه کردن به نقد و بررسی‌های موجود متوجه می‌شوید که هیچ‌‌کدام از آنها ویژگی خاصی ندارند. با صرف هزینه کمی بیشتر می‌توانید گیتاری به‌مراتب مناسب‌تر تهیه کنید.

    اما اگر مایل به تهیه‌ی گیتار سایز یک دوم یا سه چهارم هستید، ممکن است مدل‌هایی با کیفیت مناسب را در این بازه قیمتی پیدا کنید.

    ۱۰۰ الی ۲۵۰ دلار

    این پایین‌ترین بازه قیمتی است که می‌توانید در آن گیتارهای قابل قبول پیدا کنید. بیشتر برندهای معروف گیتار مدل‌هایی با قیمت کمتر از ۲۵۰ دلار ارائه می‌کنند که تمام نیازهای یک هنرجوی مبتدی را پوشش خواهد داد. همچنین بسیاری از گیتارهای موجود در این محدوده قیمت، مختص مبتدی‌ها طراحی شده‌اند و ممکن است به‌صورت پکیج ارائه شوند. پکیج گیتار به‌طور معمول شامل یک گیتار و چند قلم لوازم جانبی مانند مضراب (پیک)، کیف، تیونر و یا حتی سیم اضافه است. تهیه این پکیج‌ها می‌تواند موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های شما شود.

    ۲۰۰ الی ۵۰۰ دلار

    در این بازه قیمت می‌توانید انتظار گیتارهای سطح متوسط را داشته باشید. این نوع گیتارها مناسب مبتدی‌ها نیز هستند؛ اما اگر از بابت ادامه دادن نوازندگی گیتار در سالهای آینده مطمئن نیستید، شاید خرج کردن این مقدار پول برای خرید اولین گیتار کمی زیاده‌روی باشد. در این دامنه قیمتی می‌توان انتظار چوب‌هایی با کیفیت بیشتر و سخت‌افزاری از جنس‌های بهتر مانند استخوان و فلز را داشت.

    ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ دلار

    در این بازه قیمتی با گیتارهایی مواجه می‌شوید که می‌توان آنها را فوق متوسط دانست. اگر درست انتخاب کنید، با پرداخت مبلغی کمتر از هزار دلار، سازی با مشخصات و حس کاملاً حرفه‌ای خواهید داشت. برای مبتدی‌ها، خرید چنین گیتاری، ولخرجی است. در این سطح قیمت، گیتارهای کارخانه‌ای و دست‌ساز باکیفیتی وجود دارد.

    بیش از ۱۰۰۰ دلار

    اگر قصد دارید بیشتر از هزار دلار برای خرید یک گیتار هزینه کنید، ساز مورد نظر باید سازی باکیفیت باشد و لاغیر. در این محدوده قیمت به دنبال گیتاری دست‌ساز بگردید و حتماً پیش از خرید، نقد و بررسی‌های آن را در اینترنت مطالعه کنید.

    چوب‌های اعلا، ساخت عالی و حس و ظاهری زیبا، همه و همه انتظاراتی منطقی برای گیتارهایی در این سطح به شمار می‌روند.

    هفته آینده، در آخرین بخش این مقاله، به مواردی چون برندهای مشهور گیتار کلاسیک و نحوه مراقبت از این ساز می‌پردازیم.

    منبع: Midlife Guitar
    نویسنده: Ben Jacklin
    مترجم: کیان ایرجی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *