۸ نکته اساسی در مورد مسترینگ

بیشتر تنظیم‌کننده‌ها می‌دانند که مسترینگ آخرین قدم و مرحله‌ای حیاتی در روند ساخت موسیقی است. در این مطلب، هشت نکته مهم برای انجام بهتر مسترینگ را با شما در میان می‌گذاریم.

۱. مسترینگ را یک قسمت مجزا در نظر بگیرید

منظور از این سرفصل این است: با توجه به توانایی نرم‌افزارهای آهنگسازی، ممکن است وسوسه شوید که در زمان تنظیم یا میکس، پردازنده‌های مسترینگ را بر روی خروجی مسترِ پروژه اعمال کنید. این کار در هنگام شنیدن پروژه، به آهنگ توازن می‌دهد و صدا را جذاب‌تر می‌کند. مشکل اینجاست که در این حالت، تصویر درستی از صدای اصلی میکس به دست نمی‌آید؛ مثل نقاشی کردن با عینک آفتابی. بهتر است میکس را بدون پردازش مسترینگ انجام دهید و پس از آن پردازنده‌های مسترینگ را اضافه کنید. با استفاده از این روش، در زمان میکس اطمینان خواهید داشت که صدای حقیقی را می‌شنوید و از سوی دیگر، المان‌های مختلف میکس را به علت پردازشِ بیش‌ازاندازه در مرحله مسترینگ، تغییر نداده‌اید.

مسترینگ

۲. به خودتان استراحت بدهید

این نکته، هم برای میکس و هم برای مسترینگ صادق است. گوش دادن‌های مکرر و پی‌درپی به یک پروژه، حتی گوش متخصصین مجرب را هم فریب می‌دهد و باعث می‌شود چشم‌انداز آنها تغییر کند. در این شرایط، گوش و مغز شما از شنیدن قطعه خسته شده‌اند و ممکن است شما خود را متقاعد کنید که چیزی غلط یا درست است (معمولاً غلط). چند ساعت استراحت (استراحت شب تا صبح ایده‌آل است) باعث می‌شود که وضعیت گوش شما به حالت عادی بازگردد. در بیشتر مواقع، پی می‌برید مشکلاتی که فکر می‌کردید وجود دارند، در اصل وجود نداشته‌اند. تمام کردن مستر بعد از یک روز طولانی که بارها به آهنگ گوش داده‌اید، فکر خوبی نیست.

۳. به آهنگ فشار نیاورید

درباره نبردِ بلندی صدا (مترجم: اصطلاحی که به رقابت بر سر بلندتر کردن صدای موسیقی نسبت به استاندارد بازار اطلاق می‌شود) مطالب زیادی نوشته شده و تصور عمومی این است که دوره این نبردها دیگر تمام شده است. استفاده شدید از لیمیترها و از بین بردن دامنه دینامیک موسیقی، گوش کردن به موسیقی را به‌رغم صدای زیاد آن طاقت‌فرسا می‌کند. رساندن سقف صدا به نزدیکی صفر دسی‌بل با استفاده از لیمیتر مشکلی ندارد، اما با استفاده بیش‌ازحد از کمپرسور ها کاری نکنید که آهنگ همیشه در همان محدوده صدایی باقی بماند. نمایشگرهای VU در این کار به کمک شما می‌آیند و به لطف کدگذاری رنگی آنها، می‌توانید ببینید که آهنگ شما چه مدت زمانی را در محدوده قرمزرنگ سپری می‌کند. واقع‌بین باشید؛ حجم صدای بالا چیز خوبی است، ولی داشتن دامنه دینامیکی هم به همان اندازه خوب است.

Don’t Push It

۴. مکرراً مقایسه کنید

مستر کردن آهنگ به‌صورت مجزا و منفرد باعث می‌شود که اهداف مسترینگ را از یاد ببریم و به‌خصوص بیش‌ازحد با فِیدِر کار کنیم؛ دامی که تولیدکنندگان بسیاری در آن گرفتار می‌شوند. یک آهنگ تجاریِ نزدیک به هدف‌گذاری مستر خود را انتخاب کنید و در پروسه مسترینگ، مرتباً آهنگ خود را با آن مقایسه نمایید. از آهنگ شما بلندتر است یا آرام‌تر؟ دامنه دینامیکی بیشتری دارد یا کمتر؟ با این روش می‌توانیم مسیر حرکت و روند شکل‌گیری مسترمان را درک کنیم و تغییراتمان را بر اساس آن اعمال نماییم. البته به یاد داشته باشید که آهنگ‌های ۲۰ سال قبل بر اساس استانداردهای پذیرفته‌شده زمان خودشان تولید شده‌اند و عموماً حجم صدای کمتری نسبت به آهنگ‌های امروزی دارند. پس با توجه به سبک موسیقی و دوره خودتان مقایسه و مستر کنید.

۵. از بسته‌های نرم‌افزاری استفاده کنید

مسترینگ شامل چند ابزار اصلی (لیمیتر، کمپرسور و EQ) و چند ابزار فرعی مانند پهن‌کننده استریو و … است. بسته‌های مخصوص مسترینگ مانند Ozone از شرکت Izotope و T-Racks از شرکت IK Multimedia، تمام این ابزارها را در قالب یک نرم‌افزار در اختیار شما می‌گذارند. در عمل، این بسته‌ها کار شما را ساده‌تر می‌کنند؛ چون لازم نیست برای اعمال تغییرات از نرم‌افزاری به نرم‌افزار دیگر بروید. همچنین ایجاد پیش‌فرض‌ها را برای شما راحت‌تر می‌کنند و با جمع کردن تمام ابزارهای لازم در قالب یک نرم‌افزار، احتمال ایجاد مشکل توسط یکی از نرم‌افزارها در زنجیره افکت‌ها را از بین می‌برند.

Take Your Suite Time

۶. مونتاژ را دریابید

این اصطلاح چندان متداول نیست؛ ولی در اپلیکیشن‌هایی مانند Wavelab، به پروسه پشت سر هم قرار دادن ترک‌های یک آلبوم، پیش از پیاده کردن آنها بر روی دیسک اشاره دارد. این پروسه به شما اجازه می‌دهد که تمام آهنگ‌ها را به ترتیب پخش کنید تا ببینید آیا شخصیت صدایی آنها با هم همخوانی دارد یا نه. به‌طور خلاصه، می‌توان فهمید که آیا این آهنگ‌ها از نظر سطحِ بلندی صدا می‌توانند در یک آلبوم قرار بگیرند یا خیر. به‌علاوه، روش مونتاژ به شما اجازه می‌دهد که در صورت تمایل، دو آهنگ را به هم وصل کنید؛ به‌طوری که پس از پایان یک ترَک، ترَک بعدی بدون هیچ وقفه‌ای شروع شود.

Understand Montage

۷. به صفحه گرامافون هم فکر کنید

با توجه به محبوبیت دوباره صفحه در سالهای اخیر، ممکن است بخواهید برای انتشار موسیقی بر روی صفحه، یک مستر جداگانه از آهنگتان درست کنید. مسترینگ برای صفحه تفاوت‌های بنیادینی با مسترینگ برای فایل دیجیتال دارد؛ مخصوصاً در زمینه وسعت استریو و فرکانس‌های بیس. اگر قصد انتشار یک صفحه را دارید، بد نیست راجع به تغییراتی که صفحه بر روی آهنگ اعمال می‌کند، مطالعه نمایید.

Consider Vinyl

۸. کار خود را روی دستگاه‌های مختلف بیازمایید

افزایش چشمگیر تعداد مخاطبانی که از طریق هدفون‌های داخل گوش به موسیقی گوش می‌کنند، به این معنی است که باید مستر خود را روی هدفون‌های مرسوم بازار، مثلاً هدفون‌های گوشی اپل نیز بیازمایید. ولی بهتر است مستر خود را بر روی دستگاه‌های متنوعی مثل سیستم پخش خودرو، سیستم‌های پخش خانگی، اسپیکر لپ‌تاپ، اسپیکر گوشی و … آزمایش کنید. البته هر یک از این دستگاه‌ها کیفیت و مختصات خود را دارند، ولی هدف این است که مستر شما روی هیچ‌یک از این دستگاه‌ها بَدصدا نباشد. روشن است که اسپیکر گوشی بِیس کمتری از سیستم پخش خودرو دارد، ولی آیا بِیس آهنگ شما در گوشی غیر قابل شنیدن و یا در سیستم پخش خودرو بیش‌ازحد حجیم نیست؟ وظیفه شما به‌عنوان مهندس مسترینگ این است که توازن مناسبی بین همه این دستگاه‌ها پیدا کنید تا مخاطب هنگام گوش دادن به آهنگ بر روی هر یک از این دستگاه‌ها، مشکلی در آهنگ احساس نکند.

Test On Multiple Devices

نویسنده: Hollin Jones
مترجم: کیان ایرجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *