چطور با پدال اُوردرایو جدیدمان آشنا شویم؟

برای دست‌یابی به تُنی که در ذهن داریم، هیچ افکتی به اندازه بوست یا اوردرایوی که در بهترین حالت خود تنظیم شده باشد، تأثیرگذار و مفید نیست؛ ولی یافتن آن تنظیمات دقیق و عالی، مستلزم آزمون‌وخطا و جستجوی بسیار است. دانستن برخی نکات ابتدایی می‌تواند این پروسه را کمی کوتاه‌تر کند تا زودتر به نتیجه مطلوب دست یابیم. در این مطلب تلاش کرده‌ایم تا نکاتی سودمند را در باب چگونگی پیچاندن ناب‌های پدال overdrive گرد هم آوریم.

ابتدا ناب gain را تا حد ممکن پایین بیاورید و ناب output یا در بعضی پدال‌ها level یا volume را تا جایی بالا بیاورید که در صورت خاموش و روشن کردن پدال، تفاوتی در مقدار بلندی صدا حس نکنید. نام این نقطه “unity gain” است.

در حالی‌که ناب gain یا در بعضی پدال‌ها drive در پایین‌ترین حالت خود قرار گرفته و پدال، صدایی کلین به شما ارائه می‌دهد، ناب output را به‌آرامی بالا بیاورید. برای اینکه واقعاً عملکرد پدال خود را بشناسید، ناب level را تا جایی بالا بیاورید که حس کنید صدایی عالی از امپ خود می‌شنوید. اکنون، این روند افزایش level را تا جایی ادامه دهید که حس کنید کنترل صدا از دست شما خارج‌ شده و level را زیادی بالا برده‌اید. از این کار دو هدف داریم: نخست اینکه بازه output level/boost پدال را بشناسیم و بدانیم که پدال ما، تا کدام نقطه ارائه‌کننده صدایی کلین است و دوم اینکه از عکس‌العمل امپ نسبت به افزایش level توسط پدال جدید، آگاه شویم. بد نیست این عمل را در هر دو کانال clean و crunch امپ خود انجام دهید و رفتار امپ خود را در هر دو حالت مورد بررسی قرار دهید. پس از عبور از نقطه‌ای که احساس کردید همه‌چیز در حال خراب شدن است، به‌آرامی ناب level را پایین بیاورید تا خرابی‌ها از صدا خارج شوند. اینجا جایی است که از آن به‌اصطلاح با عنوان “sweet spot” یاد می‌شود. از این نقطه می‌توانید باز هم کمی پایین‌تر بروید تا جایی که صدا به گوشتان شیرین بیاید. sweet spot جایی است پایین‌تر از نقطه خرابی‌ها و بالاتر از نقطه unity gain.

پس از آشنایی با عملکرد کنترل output، به سراغ کنترل gain می‌رویم تا ببینیم این کنترل چه تغییراتی در صدا ایجاد می‌کند. مقدار level را به حالت unity gain بازگردانید و ناب gain را به‌آرامی کمی بالا بیاورید؛ درست مشابه آنچه با کنترل level انجام دادید. فقط توجه داشته باشید که با افزایش gain، میزان بلندی صدا هم بالا می‌رود؛ بنابراین با افزایش gain، میزان level را طوری پایین بیاورید که مقدار بلندی صدا، در حالت روشن و خاموش بودن پدال، دچار افزایش یا کاهش نشود. هدف این است که ببینیم خود پدال چه مقدار gain ارائه می‌دهد؛ بنابراین نمی‌خواهیم با مقدار خروجی بالاتر از unity gain، امپ را درایو کنیم، بلکه تنها می‌خواهیم جنس درایو خود پدال و مقدار درایوی که پدال ارائه می‌کند را بشنویم.

اگر پدال شما دارای کنترل EQ ،filter یا tone است، آن را به‌آرامی بگردانید و به تأثیر آن روی صدا گوش کنید و سپس آن را طبق سلیقه خود تنظیم کنید.

حاصل ترکیب هر سه این پارامترها، یعنی خروجی کافی، گین مورد علاقه و EQ مورد نظر، تُنی که در پی‌ آن هستید را به شما عرضه خواهد کرد.

فراموش نکنید که چیزی به نام تنظیمات صحیح یا تنظیمات غلط وجود ندارد، ولی جهت‌گیری روشمند در روند شناخت رفتار تجهیزات به شما کمک می‌کند تا مسیر آزمون‌وخطا در روند جستجوی تُن مطلوب کوتاه‌تر شود و نتایج مورد نظر، زودتر حاصل شوند.

منبع: Sweetwater

ترجمه: بابک آخوندی

1 thoughts on “چطور با پدال اُوردرایو جدیدمان آشنا شویم؟

  1. احسان میگوید:

    سلام
    مطلب بسیار مفید و ترجمه با مهارت کامل انجام شده کاش درباره True Bypass و Buffered Effects هم یه مقاله بنویسید آقای آخوندی عزیز که واقعا حس میکنم بین مقالات سایت جاش خالیه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *